Gå til innhold

Kjøper trakk seg fra avtale på Finn - hvem har rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Blondie65 skrev:

Synes du virkelig det du beskriver i andre avsnitt er greit? Eller kunne det være at hvis Finn innskjerpet reglene eller folk av seg selv begynte å bli seriøse at Finn hadde blitt et bedre sted for alle?

Hvis det står i annonsen at frakt tilkommer, så er det ikke OK å trekke seg fordi frakt tilkommer.

I hvert av disse tilfellene der kjøper ikke avslutter handelen (= avtaler betaling og henting/forsendelse) i rimelig tid ville jeg ha solgt det til andre med en klar melding til den vinglete kjøperen at avtalen er hevet og at du selger til noen andre nå.

Nei ikke greit. Men det er ikke noe å gjøre med det. Jeg selger bare til neste som svarer. 

Anonymkode: cc7b9...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da benyttet personen seg av angrerett da, du virker dramatisk

Anonymkode: c216a...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da benyttet personen seg av angrerett da, du virker dramatisk

Anonymkode: c216a...86b

Hvorfor mener du at angrerett er relevant her?

- TS

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tadam skrev:

Herregud. Synes heller at det var du som ble overdrevent sutrete fordi noen ikke ville kjøpe allikevel. Ja det kan være irriterende å måtte vente på at en person skal svare, men hvis ikke personen svarer over lengre tid er personen heller mest sansyneligvis ikke interessert lenger. Og da selger du tingen til noen andre i stedet, isteden for å begynne og mase om at en person er nødt til å kjøpe noe h*n ikke vil ha. Det er lov å ombestemme seg, synes det er du som er frekk som føler du kan skrive noe sånt :) 

Synes du virkelig at det er jeg som er frekk? 
- TS

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da benyttet personen seg av angrerett da, du virker dramatisk

Anonymkode: c216a...86b

Hvorfor mener du personen har angrerett? Hint: Det er kjøpsloven som regulerer dette kjøpet mens det er forbrukerkjøpsloven som inneholder angrerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelig at det er jeg som er frekk? 
- TS

Anonymkode: ac130...4a0

i do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tadam skrev:

i do

Du skrev tidligere at du synes at kjøpers atferd var innafor. 

Hvorfor tror du da at Finn har et klageregister over brukere som trekker seg fra bindende kjøpsavtaler? 

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tadam skrev:

Herregud. Synes heller at det var du som ble overdrevent sutrete fordi noen ikke ville kjøpe allikevel. Ja det kan være irriterende å måtte vente på at en person skal svare, men hvis ikke personen svarer over lengre tid er personen heller mest sansyneligvis ikke interessert lenger. Og da selger du tingen til noen andre i stedet, isteden for å begynne og mase om at en person er nødt til å kjøpe noe h*n ikke vil ha. Det er lov å ombestemme seg, synes det er du som er frekk som føler du kan skrive noe sånt :) 

Men selger har ikke lov til å selge varen til mer enn én person, og hun har allerde solgt varen. Hvis hun skal selge varen til en annen kjøper, må det første kjøpet heves. Kjøper kan da velge å kreve selger for tilsvarende vare. 

Det er dere som syner og mener så mye uten å gidde å foholde dere til relavant lovverk, som gjør Finn til et uoversiktlig handelssted. 

Anonymkode: 0d8a5...d9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Hvorfor mener du personen har angrerett? Hint: Det er kjøpsloven som regulerer dette kjøpet mens det er forbrukerkjøpsloven som inneholder angrerett.

Det er feil. Angrettloven regulerer dette. 
 

Ellers er det ufattelig mye synsing i denne tråden fra folk som åpenbart ikke har juridisk kompetanse til å vurdere om det i TS’ tilfelle er inngått en bindende avtale. Litt spesielt at det kommer så mange bastante, klokkeklare postulater fra folk som tydeligvis ikke ser sine egne begrensninger. 

Anonymkode: 42feb...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Angrettloven regulerer dette. 
 

Ellers er det ufattelig mye synsing i denne tråden fra folk som åpenbart ikke har juridisk kompetanse til å vurdere om det i TS’ tilfelle er inngått en bindende avtale. Litt spesielt at det kommer så mange bastante, klokkeklare postulater fra folk som tydeligvis ikke ser sine egne begrensninger. 

Anonymkode: 42feb...17e

Veldig ironisk...

Angrerettloven gjelder ikke mellom privatpersoner, den faller under forbrukerkjøpsloven som heller ikke gjelder kjøp og salg mellom privatpersoner.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27

Som flere har skrevet tidligere så er det kjøpsloven som gjelder mellom privatpersoner.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

Anonymkode: ed34a...f43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ironisk...

Angrerettloven gjelder ikke mellom privatpersoner, den faller under forbrukerkjøpsloven som heller ikke gjelder kjøp og salg mellom privatpersoner.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27

Som flere har skrevet tidligere så er det kjøpsloven som gjelder mellom privatpersoner.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

Anonymkode: ed34a...f43

Ja - det var også poenget mitt i kommentaren til den brukeren jeg siterte - ikke å påstå at angrerettloven gjelder mellom to forbrukere, men å påpeke at forbrukerkjøpsloven ikke regulerer angrerett - det har sin egen lov, altså angrerettloven.

Angrerettloven faller ikke under forbrukerkjøpsloven heller, men er en egen, separat lov som dekker visse kjøpsavtaler en forbruker inngår med en næringsdrivende. 

Anonymkode: 42feb...17e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er skrevet under på en kontrakt så kan man trekke seg.

Anonymkode: 87b03...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er skrevet under på en kontrakt så kan man trekke seg.

Anonymkode: 87b03...51d

Hvorfor påstår du dette? Det er jo helt åpenbart feil.

Anonymkode: 42feb...17e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor påstår du dette? Det er jo helt åpenbart feil.

Anonymkode: 42feb...17e

Nei det er det ikke, man har alltid lov å trekke seg.

Det er noe som heter angrefrist vet du.

Anonymkode: 87b03...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Angrettloven regulerer dette. 
 

Ellers er det ufattelig mye synsing i denne tråden fra folk som åpenbart ikke har juridisk kompetanse til å vurdere om det i TS’ tilfelle er inngått en bindende avtale. Litt spesielt at det kommer så mange bastante, klokkeklare postulater fra folk som tydeligvis ikke ser sine egne begrensninger. 

Anonymkode: 42feb...17e

Du har helt rett - jeg beklager. Jeg klarte, på et eller annet vis å få for meg at dette stod i innledende bestemmelser i forbrukerkjøpsloven. Min feil.

Det er underlig at - på tross av en heftig debatt, der den ene etter den andre som påstår at det må enten være skrevet kontrakt eller byttet penger blir tilbakevist - så fortsetter nye brukere å komme inn i tråden og påstå like heftig det som allerede er tilbakevist. Ingen gidder å lese mer enn første innlegg tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke, man har alltid lov å trekke seg.

Det er noe som heter angrefrist vet du.

Anonymkode: 87b03...51d

Nei, angrefrist er det ingenting som heter i kjøpsloven og angrettloven gjelder ikke i dette tilfellet (gjelder mellom forbruker og næringsdrivende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men avtalte å selge 4 stoler en gang på finn. Avtalte at det skulle betales kontant ved henting. Jeg dro hjem tidlig fra jobb for å rekke tidspunktet og ventet hjemme i 3 timer før jeg skjønte at denne personen/kjøperen dukker aldri opp. 

Jeg var såpass barnslig at jeg "løste" det hele med å finne en annonse denne brukeren hadde lagt ut og avtalte tidspunkt jeg skulle hente varen. Og nei, jeg ville jo ikke ha den og dukket aldri opp. Paybacktime 😎

Anonymkode: 0410d...8e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev tidligere at du synes at kjøpers atferd var innafor. 

Hvorfor tror du da at Finn har et klageregister over brukere som trekker seg fra bindende kjøpsavtaler? 

Anonymkode: ac130...4a0

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om jussen i det hele. Jeg bare synes at ts var overdrevent dramatisk, og ikke egentlig kan tvinge noen til noe som helst. Bare move on, hvorfor skal du tvinge noen til å kjøpe noe bare fordi de har sagt de vil ha den når de tydeligvis ikke vil ha den lenger? xD 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke, man har alltid lov å trekke seg.

Det er noe som heter angrefrist vet du.

Anonymkode: 87b03...51d

Nei, ikkje i kjøp og sal mellom privatpersonar 

Anonymkode: c5d17...493

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...