Gå til innhold

PCO


Eriksen1994

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er 25 år og har nettopp fått vite at jeg har PCO, ikke PCOS. Jeg sluttet på p-piller i desember og har ikke hatt mens siden februar. For 1 uke siden begynte jeg på lavkarbo og spiser rundt 30 gram karbohydrater om dagen, da jeg er veldig streng med meg selv, da jeg ønsker å se om dette hjelper. I tillegg trener jeg mye styrketrening og er mer fysisk aktiv enn før. 

Er det noen av dere med PCO eller PCOS som har erfaringer med at det hjelper eller har noen tips til hva som kan hjelpe? Er det noen matvarer det er ekstra viktig å spise i min situasjon? :)

Håper å få gode råd fra andre som kanskje er eller har vært i samme situasjon :) 

Ønsker dere en fin dag videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. 
 

jeg har PCO. Jeg sluttet på p-piller, og det tok ca 1 år før mensen kom. Er normalvektig, og trente den gang da 5 dager i uken. Når mensen endelig kom var det gjerne 3 mnd mellom hver syklus. For meg var det letrozol som måtte til. Trengte to runder før spiren satt. 
 

Vet at noen får metformin, men dette prøvde ikke jeg. 
 

lykke til :)

Anonymkode: ba50b...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 12.51, Eriksen1994 skrev:

Hei! :)

Jeg er 25 år og har nettopp fått vite at jeg har PCO, ikke PCOS. Jeg sluttet på p-piller i desember og har ikke hatt mens siden februar. For 1 uke siden begynte jeg på lavkarbo og spiser rundt 30 gram karbohydrater om dagen, da jeg er veldig streng med meg selv, da jeg ønsker å se om dette hjelper. I tillegg trener jeg mye styrketrening og er mer fysisk aktiv enn før. 

Er det noen av dere med PCO eller PCOS som har erfaringer med at det hjelper eller har noen tips til hva som kan hjelpe? Er det noen matvarer det er ekstra viktig å spise i min situasjon? :)

Håper å få gode råd fra andre som kanskje er eller har vært i samme situasjon :)

Ønsker dere en fin dag videre! :)

Jeg fikk beskjed om PCO. Endret ikke noe i kostholdsfronten da jeg allerede var slank (56-57 kg), spiste sunt og trente mer enn gjennomsnittet. Spiste mye karb også, men mest av den grove typen. Tok Vitex kosttilskudd og tror det hjalp meg til å stabilisere syklusen, dét sammen med å ta tiden til hjelp - det tok 5 mnd for meg å få noenlunde stabil menstruasjonssyklus etter ppilleslutt. Deretter ble jeg gravid på 5te eggløsning.☺️ 

Anonymkode: 17e17...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om PCO. Endret ikke noe i kostholdsfronten da jeg allerede var slank (56-57 kg), spiste sunt og trente mer enn gjennomsnittet. Spiste mye karb også, men mest av den grove typen. Tok Vitex kosttilskudd og tror det hjalp meg til å stabilisere syklusen, dét sammen med å ta tiden til hjelp - det tok 5 mnd for meg å få noenlunde stabil menstruasjonssyklus etter ppilleslutt. Deretter ble jeg gravid på 5te eggløsning.☺️ 

Anonymkode: 17e17...c33

Så utrolig fint å høre😄 Godt at det finnes solskinnshistorier! Håper på at jeg er like heldig! Tusen takk for at du deler erfaringene dine!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Hei. 
 

jeg har PCO. Jeg sluttet på p-piller, og det tok ca 1 år før mensen kom. Er normalvektig, og trente den gang da 5 dager i uken. Når mensen endelig kom var det gjerne 3 mnd mellom hver syklus. For meg var det letrozol som måtte til. Trengte to runder før spiren satt. 
 

Vet at noen får metformin, men dette prøvde ikke jeg. 
 

lykke til :)

Anonymkode: ba50b...f62

Tusen takk for at du deler erfaringene dine😊 Får håpe at jeg får en normal syklus etterhvert, må bare være tålmodig! Godt å høre at det fikset seg for deg!😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eriksen1994 skrev:

Så utrolig fint å høre😄 Godt at det finnes solskinnshistorier! Håper på at jeg er like heldig! Tusen takk for at du deler erfaringene dine!😊

Ja, jeg hadde riktignok lange sykluser når de først kom: 37-38 dager. Men fikk eggløsninger og ble jo gravid!☺️😁 Gynekologen var ikke såå bekymret. Han sa vi etterhvert kunne prøve sånne piller som gjør at man får eggløsning raskere og syklus på 28 dager, men rakk ikke komme så langt før jeg ble gravid. Tror det er veldig forskjellige grader av PCO, og mye kan reguleres med kost og aktivitet!☺️ 

Anonymkode: 17e17...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde riktignok lange sykluser når de først kom: 37-38 dager. Men fikk eggløsninger og ble jo gravid!☺️😁 Gynekologen var ikke såå bekymret. Han sa vi etterhvert kunne prøve sånne piller som gjør at man får eggløsning raskere og syklus på 28 dager, men rakk ikke komme så langt før jeg ble gravid. Tror det er veldig forskjellige grader av PCO, og mye kan reguleres med kost og aktivitet!☺️ 

Anonymkode: 17e17...c33

Ja, det er nok veldig mange forskjellige grader av PCO. Gynekologen min sa at jeg kanskje trengte hjelp med eggløsningspiller, men det var ikke sikkert. Man ønsker jo aller helst å få det til uten hjelp, men godt å høre at du fikk det til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metformin ga eggløsning/mens her. Jeg slet med å spise lavkarbo, så dette er bra alternativ.

Har fast syklus på 40 dager nå. Før hadde jeg mensen 2 gsnger i året, i 15 år..

Blitt gravid 2 ganger, ingen SA.

Anonymkode: 054d1...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Metformin ga eggløsning/mens her. Jeg slet med å spise lavkarbo, så dette er bra alternativ.

Har fast syklus på 40 dager nå. Før hadde jeg mensen 2 gsnger i året, i 15 år..

Blitt gravid 2 ganger, ingen SA.

Anonymkode: 054d1...ea5

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med meg😊 Det er godt det finnes andre muligheter når lavkarbo er utfordrende! Har du PCO eller PCOS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å holde blodsukker stabilt med pco(s), det er vel derfor du skal prøve lavkarbo :) en annen viktig ting kan være stressreduksjon, f.eks gjennom pusteteknikker, yoga, mindfulness eller noe annet som funker for deg. Er fullt mulig å bli gravid med pco, jeg har blitt det 1 gang (som dessverre endte i MA). Vurderer nå medisiner som stimulerer eggløsning 😊

Anonymkode: 6aef5...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å holde blodsukker stabilt med pco(s), det er vel derfor du skal prøve lavkarbo :) en annen viktig ting kan være stressreduksjon, f.eks gjennom pusteteknikker, yoga, mindfulness eller noe annet som funker for deg. Er fullt mulig å bli gravid med pco, jeg har blitt det 1 gang (som dessverre endte i MA). Vurderer nå medisiner som stimulerer eggløsning 😊

Anonymkode: 6aef5...c05

Tusen takk for gode tips😄 Vi får bare krysse fingrene! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt kosthold, trening og metformin. 2 svangerskap. Hadde sykluser men de var veldig lange og gav dårlig med egg 

 

Anonymkode: 73cad...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sunt kosthold, trening og metformin. 2 svangerskap. Hadde sykluser men de var veldig lange og gav dårlig med egg 

 

Anonymkode: 73cad...82e

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med meg😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei! Jeg er i samme situasjon som deg. Er 25 år, ustabil syklus og manglende EL. Jeg har gått nå på provera og dobbel dose letrozol, er på dag 11 i syklus. Spent på om jeg får positiv eggløsningstest :) Hvordan har det gått med deg? Hadde vært kjekt å «følge hverandre» på denne ferden mot å forhåpentligvis bli gravid! Lykke til! 

Anonymkode: 438f5...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du skriver til meg😊

Rundt 1.juli fikk jeg vite at jeg hadde PCO, da begynte jeg på en ganske streng lavkarbodiett og spiste rundt 30 karbohydrater om dagen. Akkurat 2 uker etterpå fikk jeg eggløsning og fikk dermed menstrasjon 2 uker etter det igjen. (Altså 1 måned etter at jeg hadde kuttet kraftig ned på karbohydrater). 
Så det er egentlig mitt tips til deg😊

Jeg har fortsatt på det samme siden rundt 1.juli og nå venter jeg på å få min andre menstrasjon og håper det har stabilisert seg mer. Jeg har foreløpig ikke tatt noen medisiner for det, da jeg fikk eggløsning og menstrasjon så kort tid etter at jeg startet å kutte ned på karbohydratene. 

Prøvene hos legen var normale kun etter 1,5 måned med lavkarbodiett, så det funket for meg iallfall👍

Å trene mye styrketrening har også hjulpet meg veldig😊

Håper det ordner seg for oss begge😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde på nr. 2 da jeg var 25 år. Slet med lange og ustabile sykluser, fikk påvist PCO(S). Forsøkte flere ting dette året, men det som hjalp var metformin. Fikk det etter nøyaktig 12 måneders prøving og da ble jeg gravid på første EL etter oppstart av det. Noen år senere prøvde jeg på nr. 3 og også da var det metformin som gjorde at jeg fikk eggløsning og en noenlunde normal syklus. Nå prøver vi på nr. 4! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (På 6.9.2020 den 16.29):

Jeg prøvde på nr. 2 da jeg var 25 år. Slet med lange og ustabile sykluser, fikk påvist PCO(S). Forsøkte flere ting dette året, men det som hjalp var metformin. Fikk det etter nøyaktig 12 måneders prøving og da ble jeg gravid på første EL etter oppstart av det. Noen år senere prøvde jeg på nr. 3 og også da var det metformin som gjorde at jeg fikk eggløsning og en noenlunde normal syklus. Nå prøver vi på nr. 4! :) 

Heldige deg. Gått på metformin i 6 mnd, uten en eneste eggløsning. Har alt for mange eggposer som blokkerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullegg skrev (På 30.12.2020 den 22.37):

Heldige deg. Gått på metformin i 6 mnd, uten en eneste eggløsning. Har alt for mange eggposer som blokkerer. 

Kanskje du må gå på letrozol også? Har skjønt at flere her har hatt god effekt av å bruke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 2.1.2021 den 15.19):

Kanskje du må gå på letrozol også? Har skjønt at flere her har hatt god effekt av å bruke begge deler.

Hei! Har gått på dobbel femar kur 3 sykluser. Ingen effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCO. Symptomene/plagene kom rundt 17-18 årsalderen, og var blant annet uten mens i et år da. Ellers var den gjerne borte i 3-4 måneder i strekk i tiden etterpå. Merkelig nok ble jeg uplanlagt gravid da jeg var 20 år (snakker om flaks (eller uflaks) at vi klarte å treffe på en av mine max 4 eggløsninger i året!!) Etter svangerskapet ble mine symptomer mildere, og mensen kom jevnlig hver 6. uke, men da vi skulle prøve på andremann leste jeg meg opp på lavkarbo og PCO, og ville prøve det i håp om stabil syklus. 
 

Med streng lavkarbo på under 20 gram karb fikk jeg en klokkeklar syklus på 4 uker, noe jeg aldri hadde hatt før. Uten tvil hadde det stor innvirkning på hormonbalansen min. Etter mitt andre (og siste) svangerskap for 5 år siden lever jeg fortsatt på moderat lavkarbo, men tillater meg å skeie ut i ferier og lignende. 
 

For meg har aldri vekttap vært målet, men kan si at det er lettere å holde stabil vekt på lavkarbo. 

Anonymkode: ac272...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...