Gå til innhold

Er dette greit å gjøre mot hundene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 7/10/2020 at 10:14 AM, AnonymBruker said:

Hva er egentlig problemet her? 
At de får 2 turer? At de må vær 9 timer i bur om natten? 
du skrev aldri hvor lenge de var vekke. 
vi har selv vært vekke ei natt og fikk en nabo til å lufte henne 2-3 ganger om dagen, forstår ikke problemet 

Anonymkode: ce7ca...446

Problemet er at hunder er flokkdyr som merker når resten av flokken er borte. At du ikke forstår problemet betyr ikke at det ikke er et problem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hundeholdet ellers er bra, er ikke dette grunn til å kontakte Mattilsynet. Det er langt fra bra, og personlig hadde jeg ikke gjort dette dersom det ikke virkelig var nødvendig og siste utvei (sykdom etc).  

Det som gjør situasjon bedre er at hundene har hverandre. Mine to hadde nok tålt dette fint som et enkelttilfelle. Hunder flest tåler noen rolige dager uten noe særlig stimuli, så lenge det de får har god nok kvalitet. 
 

Jeg føler for familiens del at man bør holde seg for god til å kritisere dette nord og ned, før man vet hvorfor de reiser på telttur. Hundene kan ikke kjøre i bil fra før (noe som ærlig talt er et issue de bør ha som førsteprioritet å jobbe med), og for alt vi bedrevitere her vet, kan dette være den eneste anledningen familien har til å reise ut på en overnatting sammen i sommer. 
 

TS: Vet du om kvalmestillende vært prøvd på hundene? Det er mange hunder og katter som spyr i bil, og mange som er dårlig tilvendt bil og stresser. En kortsiktig løsning for eierne seinere kan være å reise til veterinær å kjøpe et par kvalmestillende. Tipper dette blir rundt 120 kr for to hunder, tur-retur på en dagstur. I tillegg kan man prøve adaptiv for å roe stresset der og da. I det lange løp bør man trene gradvis på bil. Først belønne utenfor bilen, slik at bilen blir en positiv greie, deretter belønne masse når hunden frivillig går inn i bilen. Etterhvert kan man lukke dører, slå på bilen mens bilen fortsatt står i ro. Dette tar til og MÅ gjøres i hundens eget tempo, ikke eiers tempo. Men gjør man noe a la dette (kontakt en adfersspesialist for å få hjelp til å sette i gang på riktig måte, slik at dere ikke belønner hundene når de f. eks er stresset).

Dette ble en tirade til deg som egentlig ikke har så mye å gjøre med disse hundene. Men en av de store gledene med å ha hund er å ha med hunden der man skal, problemer som i de fleste tilfeller er fullt gjennomførbare å forbedre bør ikke være et enormt hinder for noe som gir så mye glede til hele familien, og som mest sannsynlig er en stor stressfaktor for eierne. 

 

Anonymkode: 8016d...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har en sjelden gang vært alene hvis jeg har måtte jobbe natt. Har da vært alene fra 22-0730. 1t tur kl 21 og 30min tur med en gang jeg er hjemme. Vet hunden sover. Gjemmer kong, et lite bein og godbiter i ulike rom. Men ikke alltid hun har spist på alt. På dagtid gjør hun, så hun sover nok. Jeg vet også hun er trygg alene. Ikke seperasjonsangst. 

Men den hunden du snakker om er jo omtrent alt et helt døgn. Og i bur...I nødstilfeller kan hunder være alene så lenge. Men da bør de få gå rundt på et område hvor de kan bevege seg mer. En gang var det litt krise da jeg ble beordret til å jobbe dobbelt opp. Fikk lov til å dra hjem i pausen på 30min å lufte. Fikk en nabo til å ta en tissetur. I dag hadde jeg gitt blaffen i hva arbeidsgiver sa. Må tenke på dyrene også! Var umulig for meg å finne en som kunne passe da det var ferie, jeg bor et lite sted og familien min var vekkreist. Ikke var naboen hundevant heller og jeg har en hund som krever litt på tur. 

Anonymkode: d7676...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Hvis hundeholdet ellers er bra, er ikke dette grunn til å kontakte Mattilsynet. Det er langt fra bra, og personlig hadde jeg ikke gjort dette dersom det ikke virkelig var nødvendig og siste utvei (sykdom etc).  

Det som gjør situasjon bedre er at hundene har hverandre. Mine to hadde nok tålt dette fint som et enkelttilfelle. Hunder flest tåler noen rolige dager uten noe særlig stimuli, så lenge det de får har god nok kvalitet. 
 

Jeg føler for familiens del at man bør holde seg for god til å kritisere dette nord og ned, før man vet hvorfor de reiser på telttur. Hundene kan ikke kjøre i bil fra før (noe som ærlig talt er et issue de bør ha som førsteprioritet å jobbe med), og for alt vi bedrevitere her vet, kan dette være den eneste anledningen familien har til å reise ut på en overnatting sammen i sommer. 
 

TS: Vet du om kvalmestillende vært prøvd på hundene? Det er mange hunder og katter som spyr i bil, og mange som er dårlig tilvendt bil og stresser. En kortsiktig løsning for eierne seinere kan være å reise til veterinær å kjøpe et par kvalmestillende. Tipper dette blir rundt 120 kr for to hunder, tur-retur på en dagstur. I tillegg kan man prøve adaptiv for å roe stresset der og da. I det lange løp bør man trene gradvis på bil. Først belønne utenfor bilen, slik at bilen blir en positiv greie, deretter belønne masse når hunden frivillig går inn i bilen. Etterhvert kan man lukke dører, slå på bilen mens bilen fortsatt står i ro. Dette tar til og MÅ gjøres i hundens eget tempo, ikke eiers tempo. Men gjør man noe a la dette (kontakt en adfersspesialist for å få hjelp til å sette i gang på riktig måte, slik at dere ikke belønner hundene når de f. eks er stresset).

Dette ble en tirade til deg som egentlig ikke har så mye å gjøre med disse hundene. Men en av de store gledene med å ha hund er å ha med hunden der man skal, problemer som i de fleste tilfeller er fullt gjennomførbare å forbedre bør ikke være et enormt hinder for noe som gir så mye glede til hele familien, og som mest sannsynlig er en stor stressfaktor for eierne. 

 

Anonymkode: 8016d...c24

Jeg spurte ho ene som hadde vært med de på tur hvorfor de ikke hadde tatt de med. 

Svaret var fordi det var så kaldt om natta og at de kom til å fryse. 

Jeg har selv 2 hunder, så ho sa det at jeg hadde vel ikke tatt med mine heller. For de hadde frøse. da sa jeg bare at de hadde lagt seg under dyna så det er ikke noe problem. 

Da sa ho ikke noe.. (heldigvis kommer de hjem igjen imorra😊)

Det med kjøring med hundene blir ikke prioritert siden de har så mye Anna å gjøre 

Anonymkode: 62320...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...