Gå til innhold

Hund som ikke bryr seg særlig om eierne


Arba

Anbefalte innlegg

Hei dere!

samboer og jeg eier en liten blanding av yorkshire terrier og shih tzu.

han er ca 13,5 mnd gammel.

jeg har inntrykk av at hunden ikke bryr seg særlig om oss eiere, dette er hvertfall tydelig når andre er til stede - da er det aldri bort til oss eiere og aldri først oss å hilse på, for eksempel. Hvorfor er det slik? Er det vanlig?

dessuten har han en tendens til å knurre litt, kanskje pga usikkerhet? Når feks en annen holder ham og en person kommer bort til ham, gjerne for å hilse/kose, kan han plutselig bare knurre.

dette gjelder også når jeg som eier for eksempel skal flytte han fra spisebordet / stolen ved spisebordet han har hoppet opp på.

har kanskje hatt for stor tendens til å kjefte på ham og være for streng / overreagere / straffe med bur. I så fall, hvordan kan jeg forbedre forholdet vårt?

trist at hunden er mer opptatt av alle andre (selv om disse er selskapssyke), og kun vil ha deilig mat, tur og det som er til fordel for hunden selv.

tenker det hadde vært bedre med en stor hund... feks en retriever.

takk for alle svar og tanker som kommer!

Endret av Arba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Arba skrev:

Hei dere!

samboer og jeg eier en liten blanding av yorkshire terrier og shih tzu.

han er ca 13,5 mnd gammel.

jeg har inntrykk av at hunden ikke bryr seg særlig om oss eiere, dette er hvertfall tydelig når andre er til stede - da er det aldri bort til oss eiere og aldri først oss å hilse på, for eksempel. Hvorfor er det slik? Er det vanlig?

dessuten har han en tendens til å knurre litt, kanskje pga usikkerhet? Når feks en annen holder ham og en person kommer bort til ham, gjerne for å hilse/kose, kan han plutselig bare knurre.

dette gjelder også når jeg som eier for eksempel skal flytte han fra spisebordet / stolen ved spisebordet han har hoppet opp på.

har kanskje hatt for stor tendens til å kjefte på ham og være for streng / overreagere / straffe med bur. I så fall, hvordan kan jeg forbedre forholdet vårt?

trist at hunden er mer opptatt av alle andre (selv om disse er selskapssyke), og kun vil ha deilig mat, tur og det som er til fordel for hunden selv.

tenker det hadde vært bedre med en stor hund... feks en retriever.

takk for alle svar og tanker som kommer!

Hei.

Du skriver at dere har en blanding av Yorkshire Terrier og Shih Tzu, som begge er hunder som jo begge er hunder som trenger fysisk og mental stimuli for å trives, som alle hunder trenger. 

Hunder er dyr som gjør det som lønner seg mest for de. Feks når du kjefter på hunden og bruker buret (som jo forøvrig skal være en trygg og BRA plass for hunden å oppholde seg) så forbinder jo hunden din deg sannsynligvis med nettopp dette? At hunden din er glad i andre personer er jo en bra ting, ikke en dårlig ting, høres nesten ut som du blir sjalu. 

Dersom du vil at hunden din skal være mer opptatt av deg, får jammen du og sette deg inn i hvordan hunden din fungerer tenker nå jeg. Knurringen kan høres ut som resource guarding. Jeg tror dessverre at du hadde hatt mye av de samme problemene med en stor hund og.

Anbefaler deg å søke opp positiv reinforcement dog training og gjøre litt research, eventuelt ta kontakt med en hundetrener. At hunden viser tegn på agressjon er ikke ok, og kan fort utvikle seg til noe annet..

Til spørsmålet ditt om det er vanlig at en hund aldri hilser på eier før andre, så vil jeg si ja, dersom andre er "snillere" med hunden og gir feks godbiter osv vil det være vanlig. Hunder går dit det lønner seg mest...

Anonymkode: 13b33...d85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil hunden ha det som er til fordel for en selv! Det høres ikke ut som om du forstår en hund og dens behov særlig godt. Har du gått kurs? 

Jeg har en retriever og lurer på hvorfor du mener det vil være bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Du skriver at dere har en blanding av Yorkshire Terrier og Shih Tzu, som begge er hunder som jo begge er hunder som trenger fysisk og mental stimuli for å trives, som alle hunder trenger. 

Hunder er dyr som gjør det som lønner seg mest for de. Feks når du kjefter på hunden og bruker buret (som jo forøvrig skal være en trygg og BRA plass for hunden å oppholde seg) så forbinder jo hunden din deg sannsynligvis med nettopp dette? At hunden din er glad i andre personer er jo en bra ting, ikke en dårlig ting, høres nesten ut som du blir sjalu. 

Dersom du vil at hunden din skal være mer opptatt av deg, får jammen du og sette deg inn i hvordan hunden din fungerer tenker nå jeg. Knurringen kan høres ut som resource guarding. Jeg tror dessverre at du hadde hatt mye av de samme problemene med en stor hund og.

Anbefaler deg å søke opp positiv reinforcement dog training og gjøre litt research, eventuelt ta kontakt med en hundetrener. At hunden viser tegn på agressjon er ikke ok, og kan fort utvikle seg til noe annet..

Til spørsmålet ditt om det er vanlig at en hund aldri hilser på eier før andre, så vil jeg si ja, dersom andre er "snillere" med hunden og gir feks godbiter osv vil det være vanlig. Hunder går dit det lønner seg mest...

Anonymkode: 13b33...d85

Gode refleksjoner.

Er helt enig med deg - høres ikke usannsynlig ut at knurringen kan skyldes det.

Han er jo veldig energisk når det kommer barn, og løper og hilser, og logrer. Men hvis et barn skulle løpt mot ham, kan han feks knurre. (?) 

Han er hos svigers til søndag, får håpe det går greit, selv om de ikke vet hvordan å displinere en hund. Også et barn der som elsker å bære på ham og fikle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arba skrev:

Gode refleksjoner.

Er helt enig med deg - høres ikke usannsynlig ut at knurringen kan skyldes det.

Han er jo veldig energisk når det kommer barn, og løper og hilser, og logrer. Men hvis et barn skulle løpt mot ham, kan han feks knurre. (?) 

Han er hos svigers til søndag, får håpe det går greit, selv om de ikke vet hvordan å displinere en hund. Også et barn der som elsker å bære på ham og fikle :)

Øøøøh...

Nå er jeg langt ifra noe som kan kalles en hundeperson.  Men selv jeg klarer å se at du setter hunden i en uheldig posisjon ved å plassere ham hos svigers.

Gjorde du 0 research før du skaffet hund?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min samboer skal hjem dit i dag og jeg skal tydeliggjøre hva samboer må være obs på hos svigers...

1) Ikke bæring 2) Ikke menneskemat

3) Gi avstand ved knurring

Høres ikke det greit ut, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arba skrev:

Gode refleksjoner.

Er helt enig med deg - høres ikke usannsynlig ut at knurringen kan skyldes det.

Han er jo veldig energisk når det kommer barn, og løper og hilser, og logrer. Men hvis et barn skulle løpt mot ham, kan han feks knurre. (?) 

Han er hos svigers til søndag, får håpe det går greit, selv om de ikke vet hvordan å displinere en hund. Også et barn der som elsker å bære på ham og fikle :)

Jeg håper du tuller! 

Meld deg på et unghundkurs. Du har en usikker og territorial hund. Har han et sted han kan være i fred hvor ingen rører ham? Altså et sted han kan flykte til hvor han alltid får være i fred? Ta tak nå før det er for sent for hunden. Med for sent mener jeg når dere blir lei av knurring og rastløshet. Dette må dere gjøre for hundens del! 

Dere har en terrierblaning og dette er første hund? Leste dere noe om rasene før dere kjøpte? Terrier er smarte, sta og krever mye stimuli og en bestemt og tydelig eier. Bestemt og tydelig er IKKE det samme som å bruke straff. Å bruke buret som straff er definitivt ikke ok. Buret skal være en trygg havn. Lær dere positiv forsterkning.  Hvor mye trener dere hver dag med den? 

Endret av altflyter
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Jeg håper du tuller! 

Meld deg på et unghundkurs. Du har en usikker på territorial hund. Ta tak nå før det er for sent for hunden. Med for sent mener jeg når dere blir lei av knurring og rastløshet. Dette må dere gjøre for hundens del! 

Dere har en terrierblaning og dette er første hund? Leste dere noe om rasene før dere kjøpte? Terrier er smarte, sta og krever mye stimuli og en bestemt og tydelig eier. Bestemt og tydelig er IKKE det samme som å bruke straff. Å bruke buret som straff er definitivt ikke ok. Buret skal være en trygg havn. Lær dere positiv forsterkning.  Hvor mye trener dere hver dag med den? 

Daglige turer, de siste dagene har jeg også trent søk med ham, og triks.

Men knurringen er ikke mye av, det er kun enkelttilfeller av og til. Ellers er han jo en rolig godgutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arba skrev:

Daglige turer, de siste dagene har jeg også trent søk med ham, og triks.

Men knurringen er ikke mye av, det er kun enkelttilfeller av og til. Ellers er han jo en rolig godgutt.

Hvor mange daglige turer? Og har dere vært på valpekurs? Dere har valgt en svært krevende rase som krever mye. Det Høres ikke ut som om han er helt trygg på dere. Hvorfor tror du det er slik? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffe med bur? Hunder skal ikke straffes, spesielt ikke unghunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, maskinisten skrev:

Straffe med bur? Hunder skal ikke straffes, spesielt ikke unghunder.

Skulle akkurat til å adressere det der. Trodde nesten dette var trolling. Å plassere en hund i bur skal ikke brukes som straff. Hva tror du egentlig du driver med, TS? En slags husarrest for hunder?

Hva har du egentlig gjort for å trene hunden til å bli en normal, velfungerende hund? Det er ikke sånn  at det bare er å skaffe en hund, gi den mat og lufte den, så er alt greit. Ut fra det du sier, har du hatt flaks hittil, siden det ikke har skjedd noe verre enn at hunden overser deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjefting skaper en usikker hund. Usikre hunder har lettere for å knurre/bjeffe. Kjefting bryter ned hunder. Det du må gjøre er å bygge opp selvtilliten hans. Hver gang han gjør noe bra, skryt masse og gi godbiter. Det gjelder ikke bare om han sitter når du ber om det, men også når han tar gode valg. Ser han på deg og få øyekontakt, gi skryt. Kommer han bort til deg uten at du ber han om det, skryt.

Begynn også med klikkertrening (Google). Det vil bedre samarbeidet deres, samtidig som han må bruke hodet, og det vil gi han en mestringsfølelse. Om det er noe han ikke klarer, eller om han går vekk fra treninga, ikke bli frustrert eller oppgitt. Når man samarbeider med hunden, når man lærer hunden nye ting, så skal det være godt og morsomt og fint for alle. Min hund lyser opp når jeg tar frem klikkeren. Gi masse skryt under klikkertreningen. Begynn I det små: 3 treningssessions på 2-3 minutter daglig. Fokuset hans vil bli bedre etter noen dager, og da kan dere trene lengre for hver gang. Ikke tren så lenge at han blir lei og går bort. Vær den som avslutter treninga mens han fortsatt er interessert og har det gøy. 

Her må du bare bygge opp selvtilliten hans. Ikke bruk sinne eller frustrasjon med ham. Om han gjør noe han ikke skal eller har lov til, vær nøytrale i følelsene og kroppsspråk når dere korrigerer ham. Dere skal være, for hunden, trygge, gode ledere. 

Anonymkode: abb56...a66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjefting skaper en usikker hund. Usikre hunder har lettere for å knurre/bjeffe. Kjefting bryter ned hunder. Det du må gjøre er å bygge opp selvtilliten hans. Hver gang han gjør noe bra, skryt masse og gi godbiter. Det gjelder ikke bare om han sitter når du ber om det, men også når han tar gode valg. Ser han på deg og få øyekontakt, gi skryt. Kommer han bort til deg uten at du ber han om det, skryt.

Begynn også med klikkertrening (Google). Det vil bedre samarbeidet deres, samtidig som han må bruke hodet, og det vil gi han en mestringsfølelse. Om det er noe han ikke klarer, eller om han går vekk fra treninga, ikke bli frustrert eller oppgitt. Når man samarbeider med hunden, når man lærer hunden nye ting, så skal det være godt og morsomt og fint for alle. Min hund lyser opp når jeg tar frem klikkeren. Gi masse skryt under klikkertreningen. Begynn I det små: 3 treningssessions på 2-3 minutter daglig. Fokuset hans vil bli bedre etter noen dager, og da kan dere trene lengre for hver gang. Ikke tren så lenge at han blir lei og går bort. Vær den som avslutter treninga mens han fortsatt er interessert og har det gøy. 

Her må du bare bygge opp selvtilliten hans. Ikke bruk sinne eller frustrasjon med ham. Om han gjør noe han ikke skal eller har lov til, vær nøytrale i følelsene og kroppsspråk når dere korrigerer ham. Dere skal være, for hunden, trygge, gode ledere. 

Anonymkode: abb56...a66

Tusen takk for godt tips!

Det skal vi absolutt få gjort :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg fokuserer på, er å få hunden til å VILLE komme til meg og bli tatt på. Så det er lite løfting av hunden om den er steder den ikke får lov osv, heller guide den av med å invitere til lek eller med snacks. Valpen på 4 mnd forguder meg, følger etter meg oooveralt, sitter utenfor døra og venter mens jeg dusjer osv😂 og så fokuserer jeg mye på tonefall og kroppspråk, babler mye positivt og lager forskjellige koselyder. Syns noen folk er for menneskelige når de prater med hunden, som om de snakker med banken på telefon. Ordene har ikke så mye si, det er lydene, gleden og godt kroppspråk som forteller hunden at nå er vi glad/fornøyd/klar til lek osv.

Mannen gleder seg til hunden er voksen, fordi det tydeligvis ikke funker ennå, å ligge på sofaen og mumle "kom og kos". Men han øver han også nå, og i går valgte valpen han til lek for første gang! Vi satt på hver ende av gulvet, valpen hentet ballen jeg trillet og løp rett til mannen med den❤️

Når valpen tar noe han ikke får ha, så skryter jeg faktisk, og sier "ooooi fant du XX, til meg?! Tuuusen takk" og jeg leker kjempeglad og så blir han så stolt når jeg tar det fra han, kikker på gjenstanden, lager koselyd og gir han godbit. 

Det hender selvfølgelig at vi MÅ grabbe han, mannen mista hjernemedisinene mine på gulvet, og jeg har aldri vært så rask før, plukka hunden opp på 1.5 sekunder sånn at mannen kunne plukke de opp - hunden hadde antagelig død av å bare slikke på de. 

 

Anonymkode: 1e512...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Her trenger vi @Tabris ❤️ 

Anonymkode: 526c3...25c

Virker som om TS allerede har fått en del gode råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Arba skrev:

Hei dere!

samboer og jeg eier en liten blanding av yorkshire terrier og shih tzu.

han er ca 13,5 mnd gammel.

jeg har inntrykk av at hunden ikke bryr seg særlig om oss eiere, dette er hvertfall tydelig når andre er til stede - da er det aldri bort til oss eiere og aldri først oss å hilse på, for eksempel. Hvorfor er det slik? Er det vanlig?

dessuten har han en tendens til å knurre litt, kanskje pga usikkerhet? Når feks en annen holder ham og en person kommer bort til ham, gjerne for å hilse/kose, kan han plutselig bare knurre.

dette gjelder også når jeg som eier for eksempel skal flytte han fra spisebordet / stolen ved spisebordet han har hoppet opp på.

har kanskje hatt for stor tendens til å kjefte på ham og være for streng / overreagere / straffe med bur. I så fall, hvordan kan jeg forbedre forholdet vårt?

trist at hunden er mer opptatt av alle andre (selv om disse er selskapssyke), og kun vil ha deilig mat, tur og det som er til fordel for hunden selv.

tenker det hadde vært bedre med en stor hund... feks en retriever.

takk for alle svar og tanker som kommer!

Holder han? Det første dere må slutte med, er å behandle hunden som en unge...det er en hund...De liker ikke å bli bært og holdt...hunden bør ha mulighet til å gå vekk fra situasjoner de ikke ønsker å være i. Når noen bærer hunden og "tvinger" den til å hilse, blir hunden utrygg. .les dere opp om hund

Anonymkode: b82b4...813

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Kjefting skaper en usikker hund. Usikre hunder har lettere for å knurre/bjeffe. Kjefting bryter ned hunder. Det du må gjøre er å bygge opp selvtilliten hans. Hver gang han gjør noe bra, skryt masse og gi godbiter. Det gjelder ikke bare om han sitter når du ber om det, men også når han tar gode valg. Ser han på deg og få øyekontakt, gi skryt. Kommer han bort til deg uten at du ber han om det, skryt.

Begynn også med klikkertrening (Google). Det vil bedre samarbeidet deres, samtidig som han må bruke hodet, og det vil gi han en mestringsfølelse. Om det er noe han ikke klarer, eller om han går vekk fra treninga, ikke bli frustrert eller oppgitt. Når man samarbeider med hunden, når man lærer hunden nye ting, så skal det være godt og morsomt og fint for alle. Min hund lyser opp når jeg tar frem klikkeren. Gi masse skryt under klikkertreningen. Begynn I det små: 3 treningssessions på 2-3 minutter daglig. Fokuset hans vil bli bedre etter noen dager, og da kan dere trene lengre for hver gang. Ikke tren så lenge at han blir lei og går bort. Vær den som avslutter treninga mens han fortsatt er interessert og har det gøy. 

Her må du bare bygge opp selvtilliten hans. Ikke bruk sinne eller frustrasjon med ham. Om han gjør noe han ikke skal eller har lov til, vær nøytrale i følelsene og kroppsspråk når dere korrigerer ham. Dere skal være, for hunden, trygge, gode ledere. 

Anonymkode: abb56...a66

Jeg som skrev dette. Vil også adde at hunden må få ta valg. Å tvinge en hund til ditt og datt er også en god måte å få en usikker hund; og da en hund som knurrer fordi den ikke vil bli tvunget. F.eks når man skal ta på bånd/sele: hold båndet/selen frem, I tillegg til en godbit, og si 'ut på tur!'. Hunden kommer bort til DEG for å få godbit og for å få på båndet istedenfor at man går bort til hunden. Hunden bør heller ikke tvinges til å hilse på folk om den ikke vil. Når noen vil hilse på hunden min, så sier jeg at de kan holde ut hånden så hun får lukte på de, også står jeg der og er helt nøytral, og lar hunden selv få velge om hun vil hilse på de eller ikke. Om hun går vekk, så la ejrg hun gjøre det. Om jeg vil ha henne til å gjøre noe, så bruker jeg godbiter, fin/gøy stemme osv. F.eks om hun stopper for å lukte på noe, men jeg vil gå videre, så drar jeg ikke henne etter meg. Jeg gjør meg selv mer interessant med stemme og kroppspråk enn lukten. Ma. Må være interessant og trygg for hunden.

I tillegg kan dere slutte å fore fra matskål. Bruk maten til trening, eller gi fra hånd. Hunden skal vite at DERE er den som står for maten. Min hund har aldri fått mat i skål. Maten gir jeg i aktivitetsleker (finner på dyrebutikken), også bruker jeg mye av det til trening. 

Anonymkode: abb56...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Jeg som skrev dette. Vil også adde at hunden må få ta valg. Å tvinge en hund til ditt og datt er også en god måte å få en usikker hund; og da en hund som knurrer fordi den ikke vil bli tvunget. F.eks når man skal ta på bånd/sele: hold båndet/selen frem, I tillegg til en godbit, og si 'ut på tur!'. Hunden kommer bort til DEG for å få godbit og for å få på båndet istedenfor at man går bort til hunden. Hunden bør heller ikke tvinges til å hilse på folk om den ikke vil. Når noen vil hilse på hunden min, så sier jeg at de kan holde ut hånden så hun får lukte på de, også står jeg der og er helt nøytral, og lar hunden selv få velge om hun vil hilse på de eller ikke. Om hun går vekk, så la ejrg hun gjøre det. Om jeg vil ha henne til å gjøre noe, så bruker jeg godbiter, fin/gøy stemme osv. F.eks om hun stopper for å lukte på noe, men jeg vil gå videre, så drar jeg ikke henne etter meg. Jeg gjør meg selv mer interessant med stemme og kroppspråk enn lukten. Ma. Må være interessant og trygg for hunden.

I tillegg kan dere slutte å fore fra matskål. Bruk maten til trening, eller gi fra hånd. Hunden skal vite at DERE er den som står for maten. Min hund har aldri fått mat i skål. Maten gir jeg i aktivitetsleker (finner på dyrebutikken), også bruker jeg mye av det til trening. 

Anonymkode: abb56...a66

Hunden vår har en ballkaster - når han legger ball oppi, kommer det godbit ut. Han skjønner imidlertid ikke dette og er mer opptatt av å finne og lukte godbitene som er i denne boksen - tips til å få ham til å skjønne spillet?

Har du/dere ellers noen tips om hvordan å unngå at hunden begynner å pipe på tur hver gang han ser andre mennesker/hunder? Han blir helt hysterisk og det nytter ikke å rope på ham heller 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...