Gå til innhold

Ung uføre og dårlig samvittighet... kan noen svare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med psyken og kan surre litt i perioder. Føler meg så fjern fra følelser at jeg egentlig ikke vet hvordan jeg får det. Det jeg vet er syk jeg har angst og muligens sosial fobi, det er dette som har hemmet meg i jobblivet. 

Men er veldig ung og sto bare på aap i 4 måneder før jeg fikk uføre. Jeg så ifra til nav at jeg ikke ville ha det siden jeg får dårlig samvittighet av å ta fra samfunn. Jeg ville heller hatt sosial da det føles bedre på samvittigheten min. Jeg leser så mange tråder her inne om folk som strever etter å få dette og som sliter også er det sånn som meg som være får det..  Har ingen diagnoser på papiret heller. Men nav liksom bare ga meg opp. Jeg vil jo jobbe egentlig. Føler meg jo på utsiden av samfunnet. 

Anonymkode: cb892...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du ikke behøver å ha dårlig samvittighet for å motta uføretrygd. Du har ikke valgt å bli syk. Samtidig er det jo svært trist at NAV gav deg opp om det er sånn at du faktisk har mulighet til å jobbe noe og du uttrykket tydelig at du ikke ville bli uføretrygdet. Trist at det finnes så begrenset tilrettelegging for unge uføre med restarbeidsevne. 

Går du i noe behandling? Har du vurdert å søke til RIBO? (om du bor i nærheten). Du kan se episode om det i ‘Helene sjekker inn’. De jobber med unge som har falt utenfor og gir de arbeidsoppgaver de kan mestre. Kanskje du kan få hjelp til å finne en jobb du kan prøve deg i om du ønsker det? :)


 

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var trollingen i gang. Det er ikke en sjel i dette landet som får uføretrygd uten en grundig dokumentert sykdom, skade eller lyte . Man krever også for de fleste tilstander gjennomgått behandlingsløp og/eller arbeidsrettede tiltak, da det for noen sykdommer ikke finnes behandling f.eks nedsatt evnenivå. Unntaksvis får man uføretrygd i det man søker arbeidsavklaringspenger hvis man har en dokumentert terminal diagnose. Så enten er du døende, eller som tidligere nevnt et troll.

Endret av Arth88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Stopp å fokusere på at du er ufør.

Å være ufør stopper deg ikke fra å jobbe.

Så hva liker du? Hva brenner du for? Hva kunne du tenke deg å gjøre?

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Arth88 skrev:

Og da var trollingen i gang. Det er ikke en sjel i dette landet som får uføretrygd uten en grundig dokumentert sykdom, skade eller lyte . Man krever også for de fleste tilstander gjennomgått behandlingsløp og/eller arbeidsrettede tiltak, da det for noen sykdommer ikke finnes behandling f.eks nedsatt evnenivå. Unntaksvis får man uføretrygd i det man søker arbeidsavklaringspenger hvis man har en dokumentert terminal diagnose. Så enten er du døende, eller som tidligere nevnt et troll.

Nei det er ikke troll. ...

Anonymkode: cb892...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Stopp å fokusere på at du er ufør.

Å være ufør stopper deg ikke fra å jobbe.

Så hva liker du? Hva brenner du for? Hva kunne du tenke deg å gjøre?

Jo jeg vil jo jobbe. Men det er så vanskelig å komme seg til og fra jobb. Er redd når jeg møter folk. Jeg liker å bruke hendes og være kreativ.

Anonymkode: cb892...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tenker at du ikke behøver å ha dårlig samvittighet for å motta uføretrygd. Du har ikke valgt å bli syk. Samtidig er det jo svært trist at NAV gav deg opp om det er sånn at du faktisk har mulighet til å jobbe noe og du uttrykket tydelig at du ikke ville bli uføretrygdet. Trist at det finnes så begrenset tilrettelegging for unge uføre med restarbeidsevne. 

Går du i noe behandling? Har du vurdert å søke til RIBO? (om du bor i nærheten). Du kan se episode om det i ‘Helene sjekker inn’. De jobber med unge som har falt utenfor og gir de arbeidsoppgaver de kan mestre. Kanskje du kan få hjelp til å finne en jobb du kan prøve deg i om du ønsker det? :)


 

 

Ja har hørt om det. Men bor helt på andre siden av Norge. Om der hadde vært noe lignende på Østlandet så. Men har ikke hørt om noe.

Anonymkode: cb892...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har nok en ganske så alvorlig diagnose på et papir du ikke har sett. litt sosial angst er vel ikke hele bildet?

 

 

 

Anonymkode: 00303...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdet etter 4 måneder på aap og uten diagnose ????

 

 

 

Anonymkode: 53596...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint bli frisk fra angst med riktig behandling. Ta kontakt med fastlegen din å få henvisning til psykolog/dps. 

Anonymkode: 22217...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg vil jo jobbe. Men det er så vanskelig å komme seg til og fra jobb. Er redd når jeg møter folk. Jeg liker å bruke hendes og være kreativ.

Anonymkode: cb892...6dc

Ja, men da kan starte med det som en hobby og f. eks prøve å selge/ha utstilling på det du lager. 

Skulle det bli butikk av det kan du opprette et enkeltmannsforetak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan helt fint bli frisk fra angst med riktig behandling. Ta kontakt med fastlegen din å få henvisning til psykolog/dps. 

Anonymkode: 22217...d7f

Om ts ble ufør etter 4 mnd er det en alvorlig diagnose. Vanligvis pleier prosessen å ta minst 3 til 5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WhisperingWind skrev:

Om ts ble ufør etter 4 mnd er det en alvorlig diagnose. Vanligvis pleier prosessen å ta minst 3 til 5 år. 

Hun bør uansett starte i behandling, jo tidligere jo bedre. Hun vet ikke hva hun er uføre for annet enn angst, eller så holder hun tilbake info. 

Anonymkode: 22217...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...