Gå til innhold

Elendig timing:)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lene23

Jeg har ett år igjen av utdanningen min, og har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Har beregnet det til at siste eksamen vil kunne avvikles et halvt år senere, noe som er helt OK. Problemet mitt blir fødselspenger. Får jo ikke opparbeidet meg noen form for rettigheter i forbindelse med dette, da jeg ikke rekker å komme ut i jobb engang.

Samboeren min har en forholdsvis lav inntekt, og jeg ser for meg at dette kan bli skikkelig tøft.

Er det noen som har vært i samme situasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye bedre at det skjer nå enn om et år.. Nå har du rett på ett års studielån+stipend av lånekassen, i tillegg får du 30 000 fra staten.

Hadde du derimot vært ferdigutdannet og uten "orntlig" jobb var det verre.

Jeg er nå dårlig betalt vikar og ser for meg at det er flere år før jeg kan få barn og komme like bra ut økonomisk som jeg hadde om jeg fremdeles var student..

Så jeg ville sagt at timingen var veldig bra..

(selv blir jeg sikkert 30+ før jeg tørr å få meg barn pga det øknomiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gælder økonomi så har man aldrig råd til at få børn :-) at det bliver lidt trænge kår til at begynde det tilpasser man sig.

gratulere med frøet i maven det kommer til at gå så fint så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene23

Gode poenger der..

Men utdanningsstøtten min opphører juni 2006, og hva skjer etter det? Det er vel "obligatorisk" med et hjemmeår etter fødsel. De 30 000, er det den såkalte engangsstønaden? Den var ikke veldig stor :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke oplikatorisk, jeg som er selvstændig er på job igen et par uker efter fødsel, må da indrømme at det ville da være dejligt at kunne gå hjemme med den lille men det har jeg ikke tid eller råd til. engangs stønad er et lille beløb ja 32600 eller noget men det er bedre end ingen penge. og det svare til at du kan være hjemme i hvertilfelde 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du ikke er ferdig med siste eksamen før babyen blir født så får du fødselsstipend. dvs lån og stipend (samme sum som tidligere) blir alt til stipend i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så leneg du har gått på skolen imens du er gravid så får du stipen og fødselspenger! jeg fikk det utbetalt over to ganger altså rundt 90000 tilsammen i stipen og 30000 i fødselspenger!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta pause fra utdanningen din i et år, og mottar fødselsstipend i ti måneder. Fødselstipend tisvarer lån pluss stipend, men gis som stipend, du må altså ikke betale dem tilbake. Jeg er snart ferdig med min permisjon fra siste året og begynner på igjen i løpet av høsten, da får jeg nytt lån og stipend.

Bra timing det der skjønner du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par der pappaen har tatt permisjonen, fordi mammaen vil gjøre ferdig utdannelsen og komme seg i jobb. Kanskje dette er en mulighet for dere? Alternativt kan du jo ta et års permisjon med støtte fra lånekassen slik de andre her beskriver. Uansett finner man alltid en løsning om man virkelig vil. Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke forpliktet til å være hjemme et helt år med barnet, men de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...