Gå til innhold

Ble ikke spandert på (for første gang)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på date med en mann på 26 år som inviterte meg ut på date. Jeg er 21. Vi endte opp med å gå tur på en strand. Litt ut i daten spurte han om vi skulle kjøpe is. Jeg svarte «ja, det kan vi godt gjøre.»

Jeg la igjen bankkortet og mobilen i bilen da jeg ikke tenkte på at det var en iskiosk der.

Jeg sa at jeg hadde glemt kortet mitt i bilen og han sa at han kunne legge ut for softisen (til 49 kr), hvis jeg vippset han etterpå. Jeg svarte «ja, selvfølgelig.» Han minnet meg på det nesten med en gang vi kom inn i bilen igjen at jeg måtte vippse han.

Jeg har aldri tenkt på hvor stor turn-off det er å ikke betale på første date. Spesielt når det bare var en is til 49 kr..

Jeg har datet noen gutter/menn på min egen alder (og 1 år yngre) i det siste der jeg vet at de hadde dårlige råd enn han jeg var på date med. De andre spanderte middagsbesøk på 300 kr+ (Jeg tilbyr alltid å betale selv, men de insisterte på å ta regningen)


Etter jeg har vært på første date, så betaler jeg for meg selv eller så bytter vi på å spandere.

Jeg vil være i et forhold der begge er sjenerøse med hverandre og at vi bytter på å spandere. Men første date synes jeg at mannen bør spandere, spesielt når han har bedre råd enn meg.


Er dette mye å forlange?

Vil gjerne høre deres synspunkter på en respektfull måte!

 

 

 

Anonymkode: 776c2...e2d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde glatt spandert is/kaffe/whatever på daten min, altså hvorfor ikke... er ikke den isen som slår meg konkurs liksom. 

Anonymkode: 5e6b5...b95

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke betale din egen is? Vi lever i Norge i 2020, alle har egen jobb.

Anonymkode: 156fb...416

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si du er ganske kravstor ja. 
 

Hva er uansett poenget å tilby seg og spandere når man ikke er villig til å gjøre det?

Anonymkode: 149e5...2f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har laget din egen regel - om at første date spanderer han. Deretter bytter dere på. Det er sært. Jeg synes det er naturlig å tilby å betale for seg selv, uansett kjønn. 

Utover det - om man sier "jeg la igjen kortet i bilen", så spanderer man selvfølgelig en is/kaffe/etc på den andre, og krever ikke vipps oppgjør. Det gjør jeg ikke en gang med en perifer kollega. 

Altså, to forskjellige problemstillinger. 

Anonymkode: dc9c3...303

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det for mye å forlange! Hallo, du er et voksent menneske, selvfølgelig skal du betale for deg selv.

Du spanderer jo tydeligvis aldri på første date, sådet er DU som er en gniten snylter. 

Du lever i et samfunn med likestilling. Det var i gamledager da kvinner ikke tjente penger at mannen spanderte. Nå har du like muligheter til å tjene penger; da har du akkurat like stort ansvar for å betale for deg. 

 

Anonymkode: cf2ff...72b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig hadde jeg ikke bedt deg vippse for 50,- Men at DU forventer noen skal spandere på første date sier mer om deg....

Anonymkode: faac7...8c5

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er for mye å forlange at mannen betaler på første date. Jeg har aldri skjønt den greia med at menn skal betale mens dama sitter på utstilling og blir vartet opp. Akkurat som at det er en slags lek eller noe? Og begrunnelsen er bare at han har utovertiss og hun har innovertiss. Noe så dumt. 

Anonymkode: d5885...4f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært han ville jeg blitt mistenksom om du la igjen lommeboka når du drar på date... Selv om det var på ei strand. Lukter utnytting og er utrolig turnoff.

Anonymkode: d8fe2...53d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er smålig å ikke spandere den isen, herlighet en is til 49 kroner og han vil ha igjen penger for den?

Anonymkode: 5248f...894

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil betale for meg selv jeg

Anonymkode: 9a8c8...db5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede i 2004 gjorde vi det slik. Gikk på date og tok ikke for gitt å bli spandert på. 

Anonymkode: 07369...4c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge igjen lommeboka i bilen 🤣 Snylter! 

Anonymkode: 45acd...9c2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med TS- jeg er dame og tilbyr meg ALLTID å betale min halvdel på første date, men det er veldig smålig å ikke spandere en is til 49 kr. Det sender et tydelig signal om at man ikke ønsker å treffes igjen når man ikke gidder å bruke 50 kr på daten. Fin måte å finne ut på om en mann er interessert da, er han det insisterer han som oftest på å få betale. 

Anonymkode: b3c66...089

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Jeg syntes ikke det er greit. Fordi de første datene har han mulighet til å vise sine beste sider, og når han viser gjerrighet allerede her så er det tegn på at et fremtidig forhold vil bli sterkt preget av smålighet. Å bli påminnet å vippse før dere kom til bilen er tegn nummer to på hva slags forhold dette kommer til å bli. Jeg syntes en gentleman bør være spandabel. Akkurat i denne situasjonen så kunne det like gjerne vært han som hadde glemt lommeboken og du spandert. Jeg hadde aldri bedt om å få tilbake 50 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vanlig å betale for seg selv? 

Ville aldri forventet at noen skulle spandere noe på meg. 
 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legge igjen lommeboka i bilen 🤣 Snylter! 

Anonymkode: 45acd...9c2

Det var en strandtur, hvordan kunne ts vite at det var en kiosk der hvis hun ikke hadde vært der før?

Anonymkode: 5248f...894

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dame hadde jeg glatt spandert en is på en date om det var jeg som foreslo iskjøp. Så! I utgangspunktet tenker jeg som deg og når han da minner deg på å vippse, det er ett stort varsku for meg. Tror ikke han blir mindre gnien i fremtiden.

Anonymkode: bd196...eba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal forvente å bli spandert på, nei.  Samtidig hadde ikke jeg giddet å mase om å få tilbake 49 kroner, uansett hvem jeg hadde lagt ut for.

Anonymkode: 823a5...02d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med TS- jeg er dame og tilbyr meg ALLTID å betale min halvdel på første date, men det er veldig smålig å ikke spandere en is til 49 kr. Det sender et tydelig signal om at man ikke ønsker å treffes igjen når man ikke gidder å bruke 50 kr på daten. Fin måte å finne ut på om en mann er interessert da, er han det insisterer han som oftest på å få betale. 

Anonymkode: b3c66...089

Enig. Det var ikke opplagt at TS hadde som intensjon å snylte liksom. Han spurte jo om de skulle ta en is, 50 spenn burde man kunne spandere når man sier slikt, ellers spør man ikke.

Jeg tilbyr meg alltid å betale, men jeg er kvinne nok til å innrømme at hvis ikke mannen insisterer på å betale så skal daten ha gått veldig bra for at jeg skal gidde å se han igjen. Rett og slett fordi erfaringen min er at mannfolk som ikke betaler er gjerrige. Så kan jeg ta feil, men hittil har det ikke vært feil.

Jeg deler gjerne 50/50 resten av livet, men en mann som ikke betaler første date er turn-off. Erfaring tilsier at de ikke er seriøse eller at de ikke vil bruke penger på noe som interesserer meg dersom vi skulle blitt sammen. F.eks. synes jeg det er helt uaktuelt å spare penger på brød, når man vet hvor lite næring det er i kneipp til 6,-. Jeg ønsker en mann som bruker penger på god mat, interiør, komfort, bil, hus og hjem. Ikke en som synes at alt er så dyrt og uff og huff og som sitter med pengene på bok. Som tar med alle panteflakene hjem istedenfor å gi dem til de som spør om å få dem når man sitter i parken. Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...