Gå til innhold

Møkkalei av å familie som bruker oss som «hotell» på storbyferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i Oslo og har familie som bor på mer desentraliserte strøk på landet. Denne sommeren med pandemi og reiseforbud skal «alle» bruke leiligheten vår som gratis hotell. Jeg var dum nok som sa ja til min bror med to unger, og da kunne jeg ikke si nei til mannens bror heller. Min manns bror (svoger) med kone og unge på 2 år, var her i en uke. De bodde på gjesterommet og forsynte seg grovt av kjøleskap, fryser og alt annet som var tilgjengelig i huset. Selvsagt måtte jeg stå for opprydning, klesvask, re opp deres senger og oppvask. De dro hjemmefra i 11-tiden hver morgen etter å ha forsynt seg grovt av kjøleskapet, hadde med seg niste slik at de slapp å handle mat ute. Og rundt middagstider var de her igjen for å spise. Og de koset seg virkelig med maten for å si det sånn. De dro og to dager etter var min bror med to barn her. 
 

Broren min og ungene hans er hakket verre. Begge ungene er usedvanlig uoppdragne, hyler, skriker maser dagen lang. Er frekke og utakknemlige og krever både det ene og det andre. Det er ett skikkelig spetakkel fra morgen til kveld, rot på badet etter at de drar. De skal være her i 3 dager til og jeg er helt utmattet. 
 

Nå har resten av familien og slekta også fått nyss om at vi kan brukes som gratis hotell. Så nå spurte mannens kusine om hun kunne ta turen hit i ferien, med sin ektemann og 3 åring. Vet også at min fetter med sin samboer også har planer om det samme.  Jeg blir helt gal! Hvorfor kan ikke folk bare legge inn på hotell? 
 

Beklager utblåsning, men er dette vanlig? Jeg har veldig lyst til å si nei, men kommer ikke på noen gode unnskyldninger :( Jeg er hjemme i mammapermisjon og mannen jobber. Ingen av oss skal på ferie. Så hva slags unnskyldning kan jeg bruke? Uten å virke frekk og avvisende. 

 

Anonymkode: 8515d...5c4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas

Det er bare å si at dere har hatt mye besøk i sommer og ønsker noen uker alene. Si gjerne at det er mange som ønsker å komme på besøk, og at det derfor er ryddigst for dere å si at nok er nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Nei, det passer ikke, beklager"

Anonymkode: be68b...9f9

👍⬆️

Anonymkode: a7b71...4ca

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det er allerede fullbooket i sommer"

"jeg kan sende deg link til noen hoteller"

"vi har gjort gjesterommet om til hjemmekontor i disse tider"

"jeg klarer ikke ha sex med andre i hus, og nå har mannen satt ned foten for videre besøk"

"vi passet en katt, og den har tisset ned gjestesenga"

"skjeggkre"

 

Anonymkode: aded0...563

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså, du må jo bare si nei. Si dere allerede har hatt så mye besøk i sommer. Og til en annen gang; max 3 dager på de dere tar i mot besøk av, avtal på forhånd at de rer sine egne senger (evt tar med seg sengetøy selv), at dere lager middag inkludert oppvasken annenhver dag, og de handler selvsagt inn mat. 

Anonymkode: a91d3...a9e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at en venninne skal ha gjesterommet noen uker pga samlivstrøbbel....? Du kan starte med å si at "beklager, men det passer ikke at dere bor her nå" og spør de om hvorfor, så sleng på venninne-samlivstrøbbel-unnskyldningen. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å si det ikke passer. 

I disse coronatider så er det nå nok av unnskyldninger å bruke for de som trenger det. 😏

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere dårlig råd, eller er du bare kjip? Dere får jo sett familien også, hvis det er av interesse da. De betaler nok sin del i reise. Har du med deg all mat hvis du reiser på besøk til dem? I vår familie trenger ikke folk handle inn egen mat til oppholdet, de har jo tross alt reist. Når jeg reiser til familie bruker jeg alt fra 1500 til 2500 i reise og slipper å betale for kost og losji og jeg får faktisk sett familien. Tenk det!

Anonymkode: 053c9...1a9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du legger jo opp til arbeidet selv da. Du kan faktisk si at de må gjerne komme, og så legge madrasser og rent sengetøy inn på rommet som de må fikse selv. Du trenger heller ikke kjøpe inn tonnevis med mat, det går an å handle fra «dag til dag» i en sånn setting, be mannen handle litt på vei hjem fra jobb. Og du kan si nei til besøk. 

Anonymkode: d1731...a1a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at det ble litt voldsomt, så nå må dere ha alenetid resten av sommeren. Det er vel de færreste som har så stor leilighet at de kan ha en hel ekstra familie med barn boende hos seg i ukevis også. 

Anonymkode: 9c573...9b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo ikke så vanskelig å forutse da.. Skjønner ikke at folk vil seg selv så vondt. Si nei beklager, kanskje en annen gang!! Er det så vanskelig?

Og til dere som sier du skal lyve, skam dere. Slutt å lyv!! Familie eller venner som lyver er kjipt ass.

Anonymkode: 6982a...0ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har samme problem. Jeg får ikke slappet av når jeg må være vertinne, uansett hvor nær familie det er og hvor hyggelige folk det er. Jeg har begynt å finne på hvite løgner. Akkurat nå skulle jeg hatt besøk av et søskenbarn med familie... mens jeg er i full jobb med hjemmekontor fremdeles. Det er faktisk ikke aktuelt å være vertinne når jeg har dagen full av gjøremål i jobbsammenheng.

Anonymkode: 1b82b...7aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere dårlig råd, eller er du bare kjip? Dere får jo sett familien også, hvis det er av interesse da. De betaler nok sin del i reise. Har du med deg all mat hvis du reiser på besøk til dem? I vår familie trenger ikke folk handle inn egen mat til oppholdet, de har jo tross alt reist. Når jeg reiser til familie bruker jeg alt fra 1500 til 2500 i reise og slipper å betale for kost og losji og jeg får faktisk sett familien. Tenk det!

Anonymkode: 053c9...1a9

Tja, på den andre siden får de jo bo gratis hos TS,  så de kan godt bidra til husholdningsutgiftene og ta middagslaging/oppvask annen hver dag. Om de ønsker oppvartning og oppredde senger, er det ingen ting som hindrer dem i å ta inn på hotell. I min familie - og hos de fleste jeg kjenner - bidrar man i alle fall med noe når man besøker familien over litt lengre tid.

 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere dårlig råd, eller er du bare kjip? Dere får jo sett familien også, hvis det er av interesse da. De betaler nok sin del i reise. Har du med deg all mat hvis du reiser på besøk til dem? I vår familie trenger ikke folk handle inn egen mat til oppholdet, de har jo tross alt reist. Når jeg reiser til familie bruker jeg alt fra 1500 til 2500 i reise og slipper å betale for kost og losji og jeg får faktisk sett familien. Tenk det!

Anonymkode: 053c9...1a9

Jeg syns ikke TS er kjip, det er familien som er snyltere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Roci skrev:

Tja, på den andre siden får de jo bo gratis hos TS,  så de kan godt bidra til husholdningsutgiftene og ta middagslaging/oppvask annen hver dag. Om de ønsker oppvartning og oppredde senger, er det ingen ting som hindrer dem i å ta inn på hotell. I min familie - og hos de fleste jeg kjenner - bidrar man i alle fall med noe når man besøker familien over litt lengre tid.

 

Hvem er det som går inn på gjesterommet og rer opp senger? Da har du et problem. Selvfølgelig kan man bidra hvis man blir over tid, men her var det vel bare et par dager det var snakk om. 

Anonymkode: 053c9...1a9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...