Gå til innhold

Dere som ikke spiser kjøtt og fisk, hva spiser dere i løpet av dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ikke spiser kjøtt og fisk, hva spiser dere i løpet av en dag for å få dere nok? 
jeg sliter med å få i meg nok kalorier i løpet av en dag. Jeg er litt kresen av meg også så det hjelper ikke akkurat. Men vil gjerne høre hva dere andre spiser så jeg kanskje kan få litt inspirasjon :) 

- jente 25 

Anonymkode: acc91...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bønner, tofu, kikerter, nøtter, spesielt nøtter og frø er mye kalorier i. Grovbrød med masse frø, lær deg å like det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite kjøtt og lite fisk, her er et par typiske vegetaralternativ:

Frokost: Knekkebrød/brødskive med gulost og agurk eller papirka, eller peanøttsmør, eller kremost. Havregryn. Eggerøre på rundstykke. 

Lunsj er ofte det samme, eller rester fra gårsdagens middag.

Middag er det veldig mye vegetar å velge mellom, bare pass på å få nok proteiner. Chili sin carne, taco med kikerter, pastasalat med egg og pesto, pannekaker, er bare å google :) Syns ikke det er vanskelig i det hele tatt. Spiser kjøtt en gang eller to i uka. 

Hvis du sliter med å få i deg nok, spis mer nøtter, avokado, peanøttsmør for eksempel.
 

Anonymkode: 0d6d2...6fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo latterlig mye kalorier i et helt normalt brødmåltid, så «brødskive med ost» til 3 måltider dekker dagsbehovet for kalorier for de fleste av oss. Jeg må heller begrense mengden enn å putte i høykalori.

Sånn hva jeg spiser: frokost - enten intet eller en banan. Noe lett og kalorifattig, for jeg blir sulten utover dagen og må holde kaloriene nede på morgenen. Sliter du med å få i deg nok? Spis en neve nøtter til bananen. Vipps så har du fått i deg 4-500 kcal. 
Lunsj: i dag spiste jeg pajeon (grønnsakspannekake) med grønne bønner til. 400 nye kcal. Til middag: ris eller nudler/pasta og grønnasaker. Det er så mye kalorier i ris/nudler at der ryker nye 500 ut vinduet. Da er vi oppe i mellom 1000 og 1400 kcal. Og vi har ikke dekket snack (jeg spiser typisk to a 100-200 kcal i løpet av en dag, som er en banan, et eple, en nektarin, litt nøtter, en energibar e.l.). Og så avslutter du med kvelds. For meg er det rester fra middagen. Men spiser du en bolle havregrøt med frø/nøtter er du oppe i rundt 2000 kcal på et døgn. 

 

Sliter du skikkelig med å få i deg nok mat? Husk at en ss olje har 125 kcal i seg. Du blir ikke mett av olje. Men du klarer å få opp vekta.

Anonymkode: e2730...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo latterlig mye kalorier i et helt normalt brødmåltid, så «brødskive med ost» til 3 måltider dekker dagsbehovet for kalorier for de fleste av oss. Jeg må heller begrense mengden enn å putte i høykalori.

Sånn hva jeg spiser: frokost - enten intet eller en banan. Noe lett og kalorifattig, for jeg blir sulten utover dagen og må holde kaloriene nede på morgenen. Sliter du med å få i deg nok? Spis en neve nøtter til bananen. Vipps så har du fått i deg 4-500 kcal. 
Lunsj: i dag spiste jeg pajeon (grønnsakspannekake) med grønne bønner til. 400 nye kcal. Til middag: ris eller nudler/pasta og grønnasaker. Det er så mye kalorier i ris/nudler at der ryker nye 500 ut vinduet. Da er vi oppe i mellom 1000 og 1400 kcal. Og vi har ikke dekket snack (jeg spiser typisk to a 100-200 kcal i løpet av en dag, som er en banan, et eple, en nektarin, litt nøtter, en energibar e.l.). Og så avslutter du med kvelds. For meg er det rester fra middagen. Men spiser du en bolle havregrøt med frø/nøtter er du oppe i rundt 2000 kcal på et døgn. 

 

Sliter du skikkelig med å få i deg nok mat? Husk at en ss olje har 125 kcal i seg. Du blir ikke mett av olje. Men du klarer å få opp vekta.

Anonymkode: e2730...b27

Jeg må ærlig si at middag er det måltidet jeg hater mest 😅Så det er ikke rare greiene. Blir veldig lei av mat også når jeg spiser så lite variert. men her er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag for tiden. Jeg spiser lite, men ofte så det blir ikke typisk sånn frokost, lunsj osv. men. 

Måltid 1 : 2 skiver med smør og syltetøy 

Måltid 2 1 skive med smør og egg

måltid 3 : 1 skive med smør og syltetøy 

Måltid 4: en halv pakke med risgrøt 

måltid 5: 1 skive med smør og enten ost eller syltetøy 

- TS 
 


 

 

Anonymkode: acc91...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsebolognese går utrolig fort å lage om du kjøper saus feks, jeg spiser det ofte! Kok bare pasta og stek linsene og tøm sausen over. Ferdig på under 10 min.

ellers spiser jeg ofte tofu scramble til frokost eller lunsj, evt havre-yoghurt med frukt og cashewnøtter blandet i. 

Anonymkode: 1aa3c...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke spiser kjøtt og fisk, hva spiser dere i løpet av en dag for å få dere nok? 
jeg sliter med å få i meg nok kalorier i løpet av en dag. Jeg er litt kresen av meg også så det hjelper ikke akkurat. Men vil gjerne høre hva dere andre spiser så jeg kanskje kan få litt inspirasjon :)

- jente 25 

Anonymkode: acc91...27f

Av kalori-rike matvarer spiser jeg: Nøtter hver dag, enten peanøttsmør på brødskiver eller hakkede valnøtter i havregrøt. Avocado, skivet på brødskive, eller som guacamole på frøknekkebrød. Ristet brødskive med grønn pesto og gulost + masse paprika. Kokt egg med majones. Brokkoli, blomkål og spinat, gratinert i en fløtesaus med ost.  Salat-dressinger av olje eller rømme. Indisk-inspirerte gryter med kokosmelk.  Jeg bruker mye stekte/ bakte grønnsaker, tilberedt med olje. Ikke bruk lettprodukter!  (Her er en av mine favorittmiddager for tiden: Stekte poteter, erter, panert og fritert blomkål med masse remulade. Smaker som fish & chips, og tilfører deg mye kalorier 😄)

Anonymkode: 7873e...897

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ærlig si at middag er det måltidet jeg hater mest 😅Så det er ikke rare greiene. Blir veldig lei av mat også når jeg spiser så lite variert. men her er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag for tiden. Jeg spiser lite, men ofte så det blir ikke typisk sånn frokost, lunsj osv. men. 

Måltid 1 : 2 skiver med smør og syltetøy 

Måltid 2 1 skive med smør og egg

måltid 3 : 1 skive med smør og syltetøy 

Måltid 4: en halv pakke med risgrøt 

måltid 5: 1 skive med smør og enten ost eller syltetøy 

- TS 
 


 

 

Anonymkode: acc91...27f

FY SÅ KJEDLIG! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få mer smak inn i livet ditt, hadde ikke fått i meg mye mat jeg heller om jeg spiste sånn som det der. Herregud så kjedlig. Frukt da? Grønnsaker? Spiser du det i det hele tatt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frøyamor skrev:

Du må få mer smak inn i livet ditt, hadde ikke fått i meg mye mat jeg heller om jeg spiste sånn som det der. Herregud så kjedlig. Frukt da? Grønnsaker? Spiser du det i det hele tatt? 

Jo jeg spiser en banan her og der og joghurt 😅 liker frukt og bær, men spiser mest banan av sånne ting da jeg føler det har mest kalorier i seg. Eller jordbær, men det er dyrt hvis jeg skal ha det ofte pluss at det er jo ikke noe kalorier og sånt i det liksom.  spiste en del ristet brød med Avocado før, men etter en del «slimete» eller «vannete» avokadoer så ble jeg skeptisk til å spise det mer. 
-TS 

Anonymkode: acc91...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg spiser en banan her og der og joghurt 😅 liker frukt og bær, men spiser mest banan av sånne ting da jeg føler det har mest kalorier i seg. Eller jordbær, men det er dyrt hvis jeg skal ha det ofte pluss at det er jo ikke noe kalorier og sånt i det liksom.  spiste en del ristet brød med Avocado før, men etter en del «slimete» eller «vannete» avokadoer så ble jeg skeptisk til å spise det mer. 
-TS 

Anonymkode: acc91...27f

Du kan kjøpe frosne avokadobiter hvis ikke du synes det blir for kostbart; varm det kjapt i ei gryte, kjøl og mos den, evt krydre den, så har du avocado-pålegg garantert ikke brunt/slimete :) 

Så er det ikke sånn at alle enkelt-matvarene man spiser må være kaloririke for å gå opp i vekt. Du kan fint ta en kiwi eller et eple uten å bekymre deg mtp at det er lite kalorier; kiwi kan du blande inn i yoghurt, eller hakke opp og fryse i en time-to og kjøre i blender- så har du kiwi sorbet du kan ta vaniljesaus på til dessert. Eple passer godt å dyppe i peanøttsmør feks :) 

Anonymkode: 1aa3c...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe frosne avokadobiter hvis ikke du synes det blir for kostbart; varm det kjapt i ei gryte, kjøl og mos den, evt krydre den, så har du avocado-pålegg garantert ikke brunt/slimete :) 

Så er det ikke sånn at alle enkelt-matvarene man spiser må være kaloririke for å gå opp i vekt. Du kan fint ta en kiwi eller et eple uten å bekymre deg mtp at det er lite kalorier; kiwi kan du blande inn i yoghurt, eller hakke opp og fryse i en time-to og kjøre i blender- så har du kiwi sorbet du kan ta vaniljesaus på til dessert. Eple passer godt å dyppe i peanøttsmør feks :) 

Anonymkode: 1aa3c...877

Frossne avokado sier du, det har jeg aldri turt å kjøpe. Men skal gi det en sjangse nå. Takk for tips. For enig med ts, ofte veldig uheldig med kjøp av avokado. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Frøyamor skrev:

Frossne avokado sier du, det har jeg aldri turt å kjøpe. Men skal gi det en sjangse nå. Takk for tips. For enig med ts, ofte veldig uheldig med kjøp av avokado. 

Har aldri funnet en dårlig bit i de posene😊👍🏻

Anonymkode: 1aa3c...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ærlig si at middag er det måltidet jeg hater mest 😅Så det er ikke rare greiene. Blir veldig lei av mat også når jeg spiser så lite variert. men her er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag for tiden. Jeg spiser lite, men ofte så det blir ikke typisk sånn frokost, lunsj osv. men. 

Måltid 1 : 2 skiver med smør og syltetøy 

Måltid 2 1 skive med smør og egg

måltid 3 : 1 skive med smør og syltetøy 

Måltid 4: en halv pakke med risgrøt 

måltid 5: 1 skive med smør og enten ost eller syltetøy 

- TS 

Anonymkode: acc91...27f

Så du liker egg i alle fall. Hva med å spise mye mer egg for å få i deg vitaminer og mineraler? Gjerne 10+ egg. Kutt ut det brødet. Det hemmer opptak av vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: b966e...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du liker egg i alle fall. Hva med å spise mye mer egg for å få i deg vitaminer og mineraler? Gjerne 10+ egg. Kutt ut det brødet. Det hemmer opptak av vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: b966e...143

Det har hendt at jeg har spist opp til 4 egg (med brød). Noen ganger blir det 2 egg. Det går litt i perioder. blir lei etter en stund hvis jeg spiser det så mye. Men prøver så godt jeg kan å få i meg flere egg enn ett ihvertfall. Men er ikke alltid det går. 
-TS 

Anonymkode: acc91...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har hendt at jeg har spist opp til 4 egg (med brød). Noen ganger blir det 2 egg. Det går litt i perioder. blir lei etter en stund hvis jeg spiser det så mye. Men prøver så godt jeg kan å få i meg flere egg enn ett ihvertfall. Men er ikke alltid det går. 
-TS 

Anonymkode: acc91...27f

Hva med tortilla (som til taco), lage eggerøre (egg og melk piskes lett, ha i salt og pepper og stek), og ha noen skiver ost i? Eller lage eggesalat med majones, og ha i tortilla :) Gjerne ha noe grønt i også, som rødløk, agurk, paprika.

5 om dagen er viktig, kanskje du kan fokusere litt på det også? :) Ikke bare fokuser på å få i deg nok kalorier, men også på variasjonen. Det er ikke så mye kalorier i frukt og grønt nødvendigvis, men kroppen har godt av det.

Anonymkode: 0d6d2...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Måltid 1 : 2 skiver med  syltetøy 

Måltid 2 1 skive med smør og egg

måltid 3 : 1 skive med smør og syltetøy 

Måltid 4: en halv pakke med risgrøt 

måltid 5: 1 skive med smør og enten ost eller syltetøy 

- TS 
 


 

 

Anonymkode: acc91...27f

Så utrolig ensformig! 

Her er gårsdagens meny:

Frokost: Frokostbowl av 1 banan, soyayouhurt, bananprotein og supergranola. 

Lunsj: Salat med ost (salat = agurk, tomat, løk, paprika, kikerter, brokkoli)

Middag: 1 liv laga burger, fullkornsris med grønnsaker, kimchi, potetsalat og råkost. 

Kvelds: 1 eple og en skyr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spise kjøtt og fisk?
Jeg spiser det til nesten hvert måltid, 3-4 ganger om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
2 minutter siden, Random skrev:

Hvorfor ikke spise kjøtt og fisk?
Jeg spiser det til nesten hvert måltid, 3-4 ganger om dagen.

Det gjør jeg også, men folk har vel sine grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...