Gå til innhold

Norske navn som kan uttales på engelsk?


Random

Anbefalte innlegg

Er ikke gravid enda men skal slutte på p-piller. Har vært uenig med typen om navn. Han gir seg ikke på det så har måtte gjøre kompromiss.

Blir det gutt skal det være norsk navn, blir det jente får jeg velge navn (tar noe på engelsk). Han skal la meg lage liste over norske navn jeg er ok med. Det må være "ekte norsk" som han sier, ikke noe kristent, romersk eller gresk. Lurer på om noen kan komme opp med noe som passer som kan uttales lett på engelsk, har bare funnet Erik og Thor men det siste får jeg tanker om Marvel filmer, blir litt rart.

Lurer også på om det ville blitt sett rart på om sønnen hadde norsk navn når jeg ikke er etnisk norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen navn :

Kai eller Kay

Even

Olav eller Olaf

Harald, selv om det oftest blir Harold på engelsk. 

Odin 

Odd, lett å uttale for engelsk talende, men betydningen er litt rar🙂

Jonas, Peter (for kristelig?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste: nei, det trenger ikke være rart. Jeg har utenlandske venninner som har valgt ganske så tradisjonsrike, norske navn til sine barn, og ingen reagerer på det. Faren er jo norsk, og de bor i Norge. Navnene de har valgt kan uttales på flere ulike språk, inkludert engelsk. Du har jo selv nevnt Tor og Erik. Eirik, Olav eller Finn er andre eksempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ullvott skrev:

Til det siste: nei, det trenger ikke være rart. Jeg har utenlandske venninner som har valgt ganske så tradisjonsrike, norske navn til sine barn, og ingen reagerer på det. Faren er jo norsk, og de bor i Norge. Navnene de har valgt kan uttales på flere ulike språk, inkludert engelsk. Du har jo selv nevnt Tor og Erik. Eirik, Olav eller Finn er andre eksempler. 

Mente hvis de ikke ser etnisk norsk ut heller. Er ikke europeisk.

Finn.no 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Noen navn :

Kai eller Kay

Even

Olav eller Olaf

Harald, selv om det oftest blir Harold på engelsk. 

Odin 

Odd, lett å uttale for engelsk talende, men betydningen er litt rar🙂

Jonas, Peter (for kristelig?) 

Odd blir rart (bokstavelig) på engelsk ja. Vet ikke helt hva av de her som er norske og hva som er "romersk, gresk eller kristent", Olav, Harald og Odin må jo være norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik (Eric), Tor (Thor), Odin, Olaf, Ivar, Håvard (Howard), Harald (Harold), Ragnar, Magnus (Egentlig ikke nordisk men har 1000 år på seg her).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av helnorske navn med norsk opprinnelse så er det ikke så mange som er enkle å uttale på engelsk.. Kanskje Jarl og Roald? 
 

Her er noen andre navn som er veldig vanlige på norsk, selv om de kanskje ikke har norsk opprinnelse fra gammelt av: Sven, Olav, Karl, Lars, Jonas, Martin, Henrik, Oskar, Kasper, Adrian, Sebastian, Viktor, Storm. 

Anonymkode: 193bc...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste norske (norrøne) navn er ganske lette å uttale på engelsk. Det eneste jeg kan komme på som er vanskelig, er Knut, den kn-lyden finnes ikke på engelsk (de kutter jo ut k-en), så det er veldig vanskelig. I tillegg er det jo noen navn som får rar betydning på engelsk, som Odd (bokstavelig talt). Det meste annet er greit. Nordmenn klarer jo å uttale en haug med navn fra andre land, så hvorfor tror folk at personer med engelsk som morsmål ikke greier å uttale noe annet enn engelske navn? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2020 den 14.31, AnonymBruker skrev:

Av helnorske navn med norsk opprinnelse så er det ikke så mange som er enkle å uttale på engelsk.. Kanskje Jarl og Roald? 
 

Her er noen andre navn som er veldig vanlige på norsk, selv om de kanskje ikke har norsk opprinnelse fra gammelt av: Sven, Olav, Karl, Lars, Jonas, Martin, Henrik, Oskar, Kasper, Adrian, Sebastian, Viktor, Storm. 

Anonymkode: 193bc...f08

Både Sven, Olav og Karl har norrøn opprinnelse, Lars er den norske versjonen av Laurentius og lignende navn, Storm er norsk, så vil absolutt si de navnene er norske, jo. De fleste norske navn går helt fint å uttale på engelsk. Engelskspråklige er ofte vant til å "hanskes" med en haug med utenlandske navn, norske er neppe av de verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ramse opp noen navn som ikke gjør seg...

Randi

Bård

Åsmund (blir ofte assmund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel. Finnes i Norge, finnes i engelsktalende land. Det er flott, synes jeg. 

 

Anonymkode: 3f18a...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ze.Xhx skrev:

Jeg kan ramse opp noen navn som ikke gjør seg...

Randi

Bård

Åsmund (blir ofte assmund)

Det handler jo om at de kan få uheldige assosiasjoner, TS spør om navn som er enkle å uttale på engelsk, det er jo alle du nevner.  Randy er for øvrig et navn som brukes på engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.7.2020 den 12.30, Random skrev:

Mente hvis de ikke ser etnisk norsk ut heller. Er ikke europeisk.

Finn.no 😛

Synes ikke det er rart, se på f.eks. Ulrik Rolfsen.

Til sammenlikning synes jeg det er mer rart når tredje- og fjerdegenerasjons-"innvandrere" gir navn fra oldeforeldrenes hjemland i stedet for fra kulturen de selv og deres barn er en del av.

Anonymkode: 29401...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...