Gå til innhold

Fulgt av måker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk en tur nå på 20 min. Når jeg kom ut sto det en haug måker over meg og fløy i ring... ble litt paff, pga har aldri sett så mye måker her. Og alle laget lyd. De fulgte meg hele turen, er ikke dette litt rart? De fløy etter meg i ring over meg å lagde masse lyd. Betyr dette noe?

Anonymkode: 2db0f...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sært. Kom de nær deg?

Anonymkode: 6a103...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sært. Kom de nær deg?

Anonymkode: 6a103...4f2

De fløy langt over hodet mitt. 

Anonymkode: 2db0f...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er omtrent normalen på denne tiden av året for noen av oss, inkludert bombing og flygeangrep. Antagelig hadde de unger i nærheten. 

Anonymkode: 67647...c5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at de hadde reder i nærheten.  Da prøver de å jage vekk folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs... de hadde nok ikke unger helt nært der du var, men ville holde et øye med deg. 

Anonymkode: 67647...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dvs... de hadde nok ikke unger helt nært der du var, men ville holde et øye med deg. 

Anonymkode: 67647...c5e

Jeg bodde et sted en gang hvor de tok sånne styrtangrep ned mot meg hver gang jeg skulle hjem om sommeren, da lå redene veldig nære veikanten. Var jo det styret hver dag 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Jeg bodde et sted en gang hvor de tok sånne styrtangrep ned mot meg hver gang jeg skulle hjem om sommeren, da lå redene veldig nære veikanten. Var jo det styret hver dag 😅

Det kan ha vært grånebbterner. De er helt hysteriske og aggressive. Sammen med mygg, klegg, veps, flått, knott osv. Er det ikke noe jeg synes vi skal ha i vår fauna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde faktisk med meg i dag på vei til bilen. Måkeangrep rett over hode. :) Min datter har matet de med brød, pølser og fiskekaker 😮 

Anonymkode: 47886...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Morpheus skrev:

Det kan ha vært grånebbterner. De er helt hysteriske og aggressive. Sammen med mygg, klegg, veps, flått, knott osv. Er det ikke noe jeg synes vi skal ha i vår fauna. 

Google fant ingen grånebbterner, og rødnebbterner var det ikke. Tror det var svartbakmåkene. Alle de store måkene er veldig aggressive i hekketiden i byer i Nord-Norge i min erfaring. Er ikke så glad i de invaderende måkene og de rensker jo byer og områder helt for småfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang noen knerter en måke blir det ramaskrik. Men de er nåtidens rotter som sprer seg til stadig nye steder og utkonkurrerer andre arter og raser. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Morpheus said:

Hver gang noen knerter en måke blir det ramaskrik. Men de er nåtidens rotter som sprer seg til stadig nye steder og utkonkurrerer andre arter og raser. 

 

 

Gjør de nå egentlig det? Måsene er rødlista og utryddningstrua.

Anonymkode: 48950...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20år siden var det ikke en måke å se her i innlandet.Nå vrimler det av de. Mens ravn og kråker har blitt nesten borte.  
Hvor kan kan noe som jeg ser alt for mye av hver eneste dag være utryddningstruet? Når de bare vokser i antall og territorie. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Morpheus said:

For 20år siden var det ikke en måke å se her i innlandet.Nå vrimler det av de. Mens ravn og kråker har blitt nesten borte.  
Hvor kan kan noe som jeg ser alt for mye av hver eneste dag være utryddningstruet? Når de bare vokser i antall og territorie. 

 

https://www.trondheim.kommune.no/maker/
De regnes som Nær Truet. Jeg synes de er veldig praktiske, da de er blant annet med på å holde rottebestanden nede spesielt i de store byene, der vi mennesker gjerne legger igjen mye matavfall.

Anonymkode: 48950...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...