Gå til innhold

På jobb etter begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg skal i begravelse til et nært familiemedlem av min samboer på fredag. Jeg har selv nattevakt natt til fredag, og natt til lørdag. 
Jeg har aldri vært i begravelse før, og vet ikke når det starter og slutter, samt hvor sliten man er etter begravelsen. 
Vet det er vanskelig å svare på, men er det slik at jeg bør søke om permisjon natten før og/ eller etter begravelsen? 
Vi har vært samboere i 6 år, så familiemedlemmet kjenner jeg også godt.

Ønsker helst å dra på jobb, men jeg er sykepleier og har ansvar for 40-50 psienter alene på natt (med andre yrkesgrupper på jobb). 

Anonymkode: 24d02...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvordan du er som person, så det er litt vanskelig å svare på. Noen bryr seg ikke så mye om begravelser, mens andre synes det er tungt og emosjonelt krevende enda de omtrent ikke kjente avdøde. Men hvis du er i tvil er det kanskje lurt å bytte vakt? Sikkert fint for samboeren din å ha deg hjemme, sånn at han slipper å måtte sitte alene de to kveldene. Kan være fint for ham å bare ha deg i nærheten, eller å bare holde hånden din mens dere ser på TV. 

Anonymkode: c3b5d...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror det kan bli tøft, så er det lurt å be om fri. Begravelse varer gjerne 30-45 min i kirke/hvor enn, og så er det ofte samling i noen timer etterpå. Det kan være tungt mentalt, men det kan også være godt å føle på en avslutning. 

Anonymkode: cf042...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i minnesamvær som har vart så mye lengre enn til kl 18 (ved kirke kl 13, altså 5 timer totalt).

Så må du vurdere om du da får nok hvile mellom nattevaktene.

Anonymkode: 6d97e...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker samboeren din?

Hva som er normalt er helt individuelt. Noen trenger fri etterpå, andre syntes det er godt å få tankene over på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det kommer også litt an på hvordan vedkommende døde: var dere forberedt på at det gikk den veien eller skjedde det plutselig - gammel vs yngre. Når man er forberedt på at døden kommer er begravelsen kanskje lettere å komme gjennom. Er døden plutselig kan begravelsen være en voldsom påkjenning fordi det går opp for en for alvor at døden er inntruffet.

Jeg tviler på at noen noensinne greier å være helt uberørt av en bitteliten kiste i en begravelse, så begravelsen av et barn, uansett alder vil uansett være vond.

Snakk med lederen din om hva som er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du ikke har vært i begravelse før, og kanskje ikke vet helt hvordan du reagerer, så ville jeg nok fått byttet vakt bare sånn på den sikre siden. Du har jo en ansvarsfull jobb, og hverken du eller pasientene er tjent med at du er på jobb med hodet et helt annet sted (risiko for feil osv.). 

Anonymkode: 283c7...083

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29

var i begravelsen til bestemora mi (Moren min sin side).

Hadde ikke mye kontakt med henne, og hun var ikke særlig snill heller mot moren min og meg.

Men, når jeg var i begravelse så var jeg kald. Brydde meg egentlig ikke så mye, men jeg gråt da jeg så mamma og mine søskene gråt. ikke fordi hun var død. var helt ok igjen når vi var ferdig. VI har alle våre måter og sørge på i en begravelse. Men blir nok annereldes når det e noen veldig "Nære"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2020 den 14.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært i minnesamvær som har vart så mye lengre enn til kl 18 (ved kirke kl 13, altså 5 timer totalt).

Så må du vurdere om du da får nok hvile mellom nattevaktene.

Anonymkode: 6d97e...432

Bare de tidspunktene der, 13. og 18. er nok til at jeg ville spurt om fri begge nettene. Det er ikke tidspunkter å være våken på mellom nattevakter. Sovner selv i 13. tiden og står opp rundt 21.

Anonymkode: d0d31...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...