Gå til innhold

Hva er galt med tankegangen til NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke NAV som har bestemt reglene, de bare følger dem. Det er blitt strenge krav til overgangsstønaden, så ikke den blir en hvilepute. Men så lenge du er registrert arbeidssøker så kan du ha mindre studiebelastning. Snakk med veilederen din. Prøv å hjelp deg selv istedenfor å slenge dritt om alle andre.

Sosialstønad er siste mulighet. I Norge så kan man ikke bare slenge folk på gata, selv om de ikke gidder å søke jobber. De har rett på sosialhjelp. Så derfor kan ikke NAV bare drite i å betale ut sosialhjelp. Men her er det snakk om å akkurat klare seg, det er ikke noe attraktivt å leve på det. Så det er ikke noe å bli misunnelig på folk som lever på sosialhjelp. De slenger nok ut bemerkninger om at de ikke gidder for å redde seg selv litt.

Anonymkode: aabfd...2d5

Ja akkurat det forstår jeg. Er selvfølgelig ikke noe å være misunnelig på å leve på sosialen. Jeg bare vet at hvis jeg ikke er i godkjent aktivitet om 10 dager så mister jeg overgangsstønad og nemlig havner på sosialen og da sitter jeg der på sosialen og ikke gjør noe som helst. Hverken skole eller jobb. Synes ikke det er noe bedre enn å gå 40% skole...bedre det enn ingenting. 

Men ja det er sant som du sier de har jo regler de må følge og reglene er minimun 50% skole for overgangsstønad. 

ts 

Anonymkode: 9a216...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja akkurat det forstår jeg. Er selvfølgelig ikke noe å være misunnelig på å leve på sosialen. Jeg bare vet at hvis jeg ikke er i godkjent aktivitet om 10 dager så mister jeg overgangsstønad og nemlig havner på sosialen og da sitter jeg der på sosialen og ikke gjør noe som helst. Hverken skole eller jobb. Synes ikke det er noe bedre enn å gå 40% skole...bedre det enn ingenting. 

Men ja det er sant som du sier de har jo regler de må følge og reglene er minimun 50% skole for overgangsstønad. 

ts 

Anonymkode: 9a216...112

Har du snakket med veilederen din? Om du er minst 50% arbeidssøker så kan du gå på skole 40%. Dette er løsningen for deg. Da søker du på noen jobber innimellom og legger disse inn i aktivitetsplanen slik at det blir synlig. Har du meldt deg som arbeidssøker?

Anonymkode: aabfd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt av andre kan du motta overgangsstønad dersom du står registrert som arbeidssøker.

Anonymkode: 32b3e...54a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt av andre kan du motta overgangsstønad dersom du står registrert som arbeidssøker.

Anonymkode: 32b3e...54a

Signerer.

I tillegg håper jeg du tar en utdannelse som fører til jobb.

Anonymkode: 2e6a7...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS...

Mitt råd er å ta saken i egne hender. Søk på alt du kan av jobber og sjekk ut ulike vikarbyrå. Sjekk om de trenger hjelp på det lokale sykehjemmet eller hjemmetjenesten. Eventuelt andre steder i kommunen.

Send ut jobbsøknader og jobb med cv/jobbsøknader. Lag en e-postkonto hvor du kan få tilsendt tips om ledige stillinger. Finnes ulike nettsider som tilbyr slikt.

Si aldri nei til et jobbtilbud eller tilbud om praksisplass uansett hvor kjedelig det måtte virke. Smil og vær positiv hver eneste dag fordi det kan gi deg en jobb pga gode referanser. 

Proaktiv er stikkordet her.

Anonymkode: 7826d...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk at du er nedlatende mot de som får penger fra NAV av ulike årsaker, når du selv får penger fra NAV.

Anonymkode: a6773...89c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt ironisk at du er nedlatende mot de som får penger fra NAV av ulike årsaker, når du selv får penger fra NAV.

Anonymkode: a6773...89c

Jeg er ikke nedlatende mot de som får penger fra nav. Jeg er nedlatende mot de som får penger fra nav som ikke gjør noe og aldri har gjort noe for det. Også er jeg irritert over at nav ikke hjelper de som faktisk gjør noe og som har jobbet i mange år og betalt skatt i dette landet her. Som nevnt tidligere i tråden, kjenner jeg mange med utenlandsk bakgrunn som har bodd i Norge mellom 5 og 20 år og som aldri har bidratt med noe som helst til felleskassa og de får penger til leilighet, strøm, livsopphold og det eneste de gjør er å feste hele natta, sove hele dagen. Han ene fikk praksis plass på en matvarebutikk og sutra og klagde og slutta der fordi det ble for mye for han å stå i ett kjølerom i noen timer i løpet av dagen. Ja hvorfor gidde å stå i det kjølerommet når du får penger fra nav uansett...? jaja....får jeg meg ikke jobb om 10 dager er det sosialen next også sitte her i hele høst å søke jobber...og blir det coronastengt igjen blir det mest sannsynlig ikke noe jobb og mistet skolegang...

Jeg skal ringe til nav i morgen og snakke med min saksbehandler/veileder og se hva jeg skal gjøre. Skjønner ikke at de skal tro at det skal være lett å få seg jobb nå i disse coronatider og når ingen vet hva som kommer til å skje til høsten, nekter jeg å tro at arbeidsgivere er veldig løse i hånda med å dele ut arbeidskontrakter....

Anonymkode: 9a216...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på skole i fjor høst så jeg gikk da på skole i fjor høst og i våres. Søkte da på å gå på skole igjen nå til høsten og har fått plass. 

Jeg fikk innvilget overgangsstønad i fjor siden jeg har alene omsorgen for barnet mitt. 

Jeg fikk i fjor tilsendt en plan med fagene jeg skulle ta og gikk på skole fra mandag til fredag hvor dette var 100% studiebelastning. Nå i forrige uke fikk jeg tilsendt den nye timeplanen fra høsten av og får da vite at dette ikke er 50% studiebelastning som da er minstekravet for å kunne gå på overgangsstønad. Det jeg må gjøre nå er å finne en jobb ved siden av noe som er fint for meg fordi jeg egentlig er mer glad i å jobb enn å gå på skole men jeg må jo gjøre ferdig skolen så fint om jeg kan kombinere disse to. 

Men...problemet nå er at jeg fikk denne timeplanen for 1 uke siden og nav forventer at jeg skal være i godkjent aktivitet f.o.m 16 juli altså om 10 dager ? Hvis ikke, stopper de overgangsstønaden min og jeg får ikke startet på skole til høsten. Hvor stor er sannsynligheten for at jeg får meg jobb innen 10 dager? og i disse coronatider nå..jeg er fortvilet og trodde at jeg skulle få gjort ferdig studiene mine. Stopper de overgangsstønaden min sitter jeg med ingen inntekt og må gjøre hva? jo...søke sosialhjelp. Så det virker som at det er bedre for nav at jeg søker sosialhjelp og sitter på ræva i noen måneder enn at jeg faktisk starter på skole og søker jobber samtidig frem til det dukker opp noe. 

Jeg skjønner at det er visse regler som gjelder men det er faktisk ganske tragisk at jeg skal sitte her uten jobb og uten skole og ikke gjøre noen ting og leve på sosialen enn å faksisk få gå på skolen og søke etter jobber....

Det er utrolig mange i dette landet her som har kommet til norge og aaaaaaldri jobbet og lever på sosialen i år etter år. Jeg har jobbet i mange år, betalt skatt og ønsker å GJØRE NOE. Få meg en utdannelse. Eller ikke at jeg ønsker men at jeg MÅ. Måtte slutte i jobben jeg hadde på grunn av skade, altså hadde en fysisk belastende jobb. Og den utdannelsen kan jeg ikke bruke andre steder. Men virker som at denne staten synes det er helt greit å betale folk for å sitte på ræva.....

Anonymkode: 9a216...112

Mange av de som kommer til Norge har høy utdanning fra hjemlandet,og arbeidspraksis gjennom flere år før de reiste hit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her 

Det er fordi jeg skulle ta totalt ett visst antall fag. Skole satte opp planen for meg også bare begynte jeg på skolen. Jeg visste da ikke at de fagene som jeg skal ta i år er mindre fag enn de jeg tok i fjor så da blir dette mye mindre skole da...

Anonymkode: 9a216...112

Så jobb ved siden av?

Anonymkode: 14a31...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at alle sitter på ræva og ikke gidder å jobbe. Og ja jeg vet hva jeg snakker om. Jeg kjenner og vet om maaaange som ikke gidder å jobbe eller gjøre noe og de blir forsørget av staten. 

ts

Anonymkode: 9a216...112

Du vet ikke noe. Du ser ikke hvordan noen sliter med ting.Mange holder sånt for seg selv..

Og mange kommer fra utlandet fra krig og helvete.. Hva vet du om hvordan de har det og hva de sliter med?

Anonymkode: 14a31...93b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å ikke nevne an dame i i 50 åra som bare sitter der å håper på å bli ufør og som sier "jeg har søkt om å bli ufør, gidder ikke å jobbe, driter i dette landet her, de får betale meg", Denne dama har levd på staten i alle år bortsett fra at hun har jobbet 6 år av livet sitt. 

Ts 

Anonymkode: 9a216...112

Du får ikke ufør rett i hendene lenger.Som var lettere før for mange år siden. No må du ofte kjempe i flere år for det.I mange instanser. Og hos nav legen som vet best og mener alle kan jobbe..

Det er mye folk sliter med som de ikke sier videre. 

Du ser de kanskje på en god dag og ikke på de dårlige dagene.. Det smilet du ser skjuler kanskje mer smerte enn noen kan ane? 

Ikke døm andre. Spør gjerne om råd men hold deg for god for dritt om andre du ikke vet godt nok om. Ja det fins noen som ikke vil jobbe og snylter på staten. Men det er vel fåtallet. 

Gi beskjed til nav da. 

Men regner med de vet mer enn deg om han i den situasjonen? No er det mye vanskeligere å snylte. Og sosialstønad og dagpenger er forskjellige ting. Sosialen er for å overleve.Ja de burde fått hjelp til å forsørge seg selv og.

Ta deg en deltidsjobb ved siden av, snakk med nav . Hjelper lite å sutre her!

Anonymkode: 14a31...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke nedlatende mot de som får penger fra nav. Jeg er nedlatende mot de som får penger fra nav som ikke gjør noe og aldri har gjort noe for det. Også er jeg irritert over at nav ikke hjelper de som faktisk gjør noe og som har jobbet i mange år og betalt skatt i dette landet her. Som nevnt tidligere i tråden, kjenner jeg mange med utenlandsk bakgrunn som har bodd i Norge mellom 5 og 20 år og som aldri har bidratt med noe som helst til felleskassa og de får penger til leilighet, strøm, livsopphold og det eneste de gjør er å feste hele natta, sove hele dagen. Han ene fikk praksis plass på en matvarebutikk og sutra og klagde og slutta der fordi det ble for mye for han å stå i ett kjølerom i noen timer i løpet av dagen. Ja hvorfor gidde å stå i det kjølerommet når du får penger fra nav uansett...? jaja....får jeg meg ikke jobb om 10 dager er det sosialen next også sitte her i hele høst å søke jobber...og blir det coronastengt igjen blir det mest sannsynlig ikke noe jobb og mistet skolegang...

Jeg skal ringe til nav i morgen og snakke med min saksbehandler/veileder og se hva jeg skal gjøre. Skjønner ikke at de skal tro at det skal være lett å få seg jobb nå i disse coronatider og når ingen vet hva som kommer til å skje til høsten, nekter jeg å tro at arbeidsgivere er veldig løse i hånda med å dele ut arbeidskontrakter....

Anonymkode: 9a216...112

Du får penger om du er arbeidsøkende.Må ikke ha jobb for det. Men at du viser at du prøver i tilegg til skole så går det nok bra skal du se.

Anonymkode: 14a31...93b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke nedlatende mot de som får penger fra nav. Jeg er nedlatende mot de som får penger fra nav som ikke gjør noe og aldri har gjort noe for det. Også er jeg irritert over at nav ikke hjelper de som faktisk gjør noe og som har jobbet i mange år og betalt skatt i dette landet her. Som nevnt tidligere i tråden, kjenner jeg mange med utenlandsk bakgrunn som har bodd i Norge mellom 5 og 20 år og som aldri har bidratt med noe som helst til felleskassa og de får penger til leilighet, strøm, livsopphold og det eneste de gjør er å feste hele natta, sove hele dagen. Han ene fikk praksis plass på en matvarebutikk og sutra og klagde og slutta der fordi det ble for mye for han å stå i ett kjølerom i noen timer i løpet av dagen. Ja hvorfor gidde å stå i det kjølerommet når du får penger fra nav uansett...? jaja....får jeg meg ikke jobb om 10 dager er det sosialen next også sitte her i hele høst å søke jobber...og blir det coronastengt igjen blir det mest sannsynlig ikke noe jobb og mistet skolegang...

Jeg skal ringe til nav i morgen og snakke med min saksbehandler/veileder og se hva jeg skal gjøre. Skjønner ikke at de skal tro at det skal være lett å få seg jobb nå i disse coronatider og når ingen vet hva som kommer til å skje til høsten, nekter jeg å tro at arbeidsgivere er veldig løse i hånda med å dele ut arbeidskontrakter....

Anonymkode: 9a216...112

Prøver en aller siste gang.

spoon GIF

Du trenger ikke å skaffe deg en jobb innen ti dager. Det er tilstrekkelig at du registrerer deg som arbeidssøker. Det kan du lese mer om her: https://www.nav.no/no/person/familie/enslig-mor-eller-far/alene-med-barn-hva-nå/jobb-og-utdanning-nar-du-er-alene-med-barn#chapter-2 

Du skal selvfølgelig ikke motta sosialstønad når du har muligheter for andre ytelser, altså overgangsstønad.

Anonymkode: 32b3e...54a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på skole i fjor høst så jeg gikk da på skole i fjor høst og i våres. Søkte da på å gå på skole igjen nå til høsten og har fått plass. 

Jeg fikk innvilget overgangsstønad i fjor siden jeg har alene omsorgen for barnet mitt. 

Jeg fikk i fjor tilsendt en plan med fagene jeg skulle ta og gikk på skole fra mandag til fredag hvor dette var 100% studiebelastning. Nå i forrige uke fikk jeg tilsendt den nye timeplanen fra høsten av og får da vite at dette ikke er 50% studiebelastning som da er minstekravet for å kunne gå på overgangsstønad. Det jeg må gjøre nå er å finne en jobb ved siden av noe som er fint for meg fordi jeg egentlig er mer glad i å jobb enn å gå på skole men jeg må jo gjøre ferdig skolen så fint om jeg kan kombinere disse to. 

Men...problemet nå er at jeg fikk denne timeplanen for 1 uke siden og nav forventer at jeg skal være i godkjent aktivitet f.o.m 16 juli altså om 10 dager ? Hvis ikke, stopper de overgangsstønaden min og jeg får ikke startet på skole til høsten. Hvor stor er sannsynligheten for at jeg får meg jobb innen 10 dager? og i disse coronatider nå..jeg er fortvilet og trodde at jeg skulle få gjort ferdig studiene mine. Stopper de overgangsstønaden min sitter jeg med ingen inntekt og må gjøre hva? jo...søke sosialhjelp. Så det virker som at det er bedre for nav at jeg søker sosialhjelp og sitter på ræva i noen måneder enn at jeg faktisk starter på skole og søker jobber samtidig frem til det dukker opp noe. 

Jeg skjønner at det er visse regler som gjelder men det er faktisk ganske tragisk at jeg skal sitte her uten jobb og uten skole og ikke gjøre noen ting og leve på sosialen enn å faksisk få gå på skolen og søke etter jobber....

Det er utrolig mange i dette landet her som har kommet til norge og aaaaaaldri jobbet og lever på sosialen i år etter år. Jeg har jobbet i mange år, betalt skatt og ønsker å GJØRE NOE. Få meg en utdannelse. Eller ikke at jeg ønsker men at jeg MÅ. Måtte slutte i jobben jeg hadde på grunn av skade, altså hadde en fysisk belastende jobb. Og den utdannelsen kan jeg ikke bruke andre steder. Men virker som at denne staten synes det er helt greit å betale folk for å sitte på ræva.....

Anonymkode: 9a216...112

Skulle du søkt studie som ga deg over 50 % studiebelastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på skole i fjor høst så jeg gikk da på skole i fjor høst og i våres. Søkte da på å gå på skole igjen nå til høsten og har fått plass. 

Jeg fikk innvilget overgangsstønad i fjor siden jeg har alene omsorgen for barnet mitt. 

Jeg fikk i fjor tilsendt en plan med fagene jeg skulle ta og gikk på skole fra mandag til fredag hvor dette var 100% studiebelastning. Nå i forrige uke fikk jeg tilsendt den nye timeplanen fra høsten av og får da vite at dette ikke er 50% studiebelastning som da er minstekravet for å kunne gå på overgangsstønad. Det jeg må gjøre nå er å finne en jobb ved siden av noe som er fint for meg fordi jeg egentlig er mer glad i å jobb enn å gå på skole men jeg må jo gjøre ferdig skolen så fint om jeg kan kombinere disse to. 

Men...problemet nå er at jeg fikk denne timeplanen for 1 uke siden og nav forventer at jeg skal være i godkjent aktivitet f.o.m 16 juli altså om 10 dager ? Hvis ikke, stopper de overgangsstønaden min og jeg får ikke startet på skole til høsten. Hvor stor er sannsynligheten for at jeg får meg jobb innen 10 dager? og i disse coronatider nå..jeg er fortvilet og trodde at jeg skulle få gjort ferdig studiene mine. Stopper de overgangsstønaden min sitter jeg med ingen inntekt og må gjøre hva? jo...søke sosialhjelp. Så det virker som at det er bedre for nav at jeg søker sosialhjelp og sitter på ræva i noen måneder enn at jeg faktisk starter på skole og søker jobber samtidig frem til det dukker opp noe. 

Jeg skjønner at det er visse regler som gjelder men det er faktisk ganske tragisk at jeg skal sitte her uten jobb og uten skole og ikke gjøre noen ting og leve på sosialen enn å faksisk få gå på skolen og søke etter jobber....

Det er utrolig mange i dette landet her som har kommet til norge og aaaaaaldri jobbet og lever på sosialen i år etter år. Jeg har jobbet i mange år, betalt skatt og ønsker å GJØRE NOE. Få meg en utdannelse. Eller ikke at jeg ønsker men at jeg MÅ. Måtte slutte i jobben jeg hadde på grunn av skade, altså hadde en fysisk belastende jobb. Og den utdannelsen kan jeg ikke bruke andre steder. Men virker som at denne staten synes det er helt greit å betale folk for å sitte på ræva.....

Anonymkode: 9a216...112

Det siste avsnittet ditt er så preget av fordommer, at jeg mistet helt smaken for deg! Hva vet vel du om situasjonen til folk som stagnerer på sosialstønad og hva de vil eller ikke? 

Anonymkode: 40e1a...64d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke midler sånn at jeg skal studere nei. Det er sånn at man har rett på overgangsstønad som enslig forsørger når du studerer. Ja jeg kan fint ta opp studielån for å studere sånn som "andre studenter gjør" Det endrer fortsatt ikke det faktum at andre i dette landet her blir forsørget av staten uten å gjøre en dritt og ved å ha jobbet minimalt og betalt minimalt med skatt i de 15 årene de har bodd i dette landet her....

Også er det faktisk ganske tragisk at en som er i 40% aktivitet mister støtten sin mens den som er i 0% aktivitet beholder støtte. Ser du noe logikk? 

ts 

Anonymkode: 9a216...112

Det er også sånn at man har RETT på sosialstønad i dette landet, dersom man har lav/ingen inntekt!

Anonymkode: 40e1a...64d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser innlegget mitt så står det at jeg har en utdannelse...At jeg måtte slutte i den jobben på grunn av skade. og kan ikke få annen jobb med den utdannelsen jeg har. 

ts

Anonymkode: 9a216...112

Du kan som alle andre søke støtte fra Lånekassen, der får man også mer støtte når man ha forsørgeransvar. Men du er mest opptatt av å rakke ned på andre, og ikke ta til deg at du som arbeidssøker oppfyller kravene. Sånne som deg fortjener egentlig å stå på bar bakke. 

Anonymkode: 01139...a22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser innlegget mitt så står det at jeg har en utdannelse...At jeg måtte slutte i den jobben på grunn av skade. og kan ikke få annen jobb med den utdannelsen jeg har. 

ts

Anonymkode: 9a216...112

Snakk med nav og be om å få jobb på vernet bedrift i tillegg til utdannelsen. Da er du i mål. 

Grunnen til at jeg svarer kort er dine egne utsagn i HI. Du setter deg høyere enn andre. Vernet bedrift og utdannelse. Du vil ikke tjene stort, kanskje fjorten kroner timen, men da kan ikke nav klage. Pluss at du får overgangstønad minus inntekt fra verna bedrift. 

Endret av Jytte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta flere emner slik at det blir 100%?

Ta ekstralånet på 100.000?

Søk jobber som aktivitet?

Få deg en jobb de dagene du ikke har forelesninger?

Slutt å klag og gjør noe med det. 

Hilsen fulltidsstudent og tvillingmamma med ekstrajobb som ikke har behov for overgangsstønad fordi hun gidder prøve litt selv.

Anonymkode: 30a25...767

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt sympati for deg før det siste avsnittet ditt. Etter å ha lest det, og andre kommentarer du har her, så tenker jeg mer at jeg fatter ikke at MINE skattepenger skal gå til DEG. Du vet ikke engang hvor mye skole du har 😛

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...