Gå til innhold

Makrell. Ekkelt eller noe dere ville spist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått makrell på kroken i kveld, og lurer på om det er noe å spise i det hele tatt🤔

Hva kan vi lage av dette?

Anonymkode: 0b0e9...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makrell er kjempegodt. Grillet, stekt, kokt...

Anonymkode: 5d5c8...927

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hater makrell!!! Er vokst opp med det, og spist for mye av det.  Ville ikke spist det! Men jo, det er jo godt. 

Stekt makrell, kokte poteter, smeltet smør, rømme og agurksalat. 

Anonymkode: 5bf99...60f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart dere skal spise den! Selvfisket og greier, det må da være topp?! Gjør som personen over her foreslår, kok eller stek den og ha poteter og rømme til. Kjempegodt! 

Anonymkode: f767e...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i fra en landsdel hvor makrellen oftest er ganske stor når den kommer hit om sommeren. Filiterer og steker. Kokt potet, enkel agurksalat med litt lime og en rømmeklatt.

Anonymkode: f4db6...fa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makrell er syykt godt. Lag fileter som du steker, trenger ikke å vende i mel, bare ha på salt og pepper. Server med nypoteter, agurksalat og rømme. Mmmmmm

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfisket makrell er godt. Jeg spiser ikke makrell fra butikk, den må være helt fersk. Jeg liker best de små (pir), men du kan filetere de større. Sprøstekes i panne med smør. 

 

Anonymkode: f2b97...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av fisk fra sjøen er godt når det er blod-ferskt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok den og stek den og spis gjerne skallet. 

Anonymkode: cb611...813

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt? Litt å ta i vel?

All fisk og all annen mat er jo en smakssak. Og du finner ikke ut av om du liker makrell -før du har smakt. Ikke verre enn det.

Anonymkode: a029e...1de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hvor stor den er.  Makrell er en fet fisk, og blir den for stor blir den fryktelig fet og smaken blir ikke god. 

Det er også mye bein i makrell, og derfor liker jeg best at den er filetert. Vender i mel/salt/pepper og steker på middels varme.  Lenge.  Makrell må være sprøstekt! 

Hos oss bruker vi kokt potet, agurksalat og rømmedressing til (lettrømme, sitron, salt, pepper). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Makrell er kjempegodt. Grillet, stekt, kokt...

Anonymkode: 5d5c8...927

For ikke å snakke om varmrøkt i abu-røyker. Det er snadder! (Kokt makrell er jeg ikke så glad i .)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt? Vel, min salig oldemor mente bestemt at makrellen livnærte seg på mennesker som omkom på sjøen, men i våre dager og med gode redningsvester tenker jeg at makrellen trygt kan spises. :tongue:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Makrell så heldig dere er :) Makrell er jo kjempegodt med poteter og grønnsaker til. Makrell er jo kjempesunn med masse omega3 i. Må få meg en makrell middag i år kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell kan også spises nystekt og rett i kroppen, uten alt tilbehøret. Det er god nibble-mat.  :spise: 
I tillegg er det noe som heter "syltet makrell" og det er også veldig godt.
           
https://www.godt.no/oppskrift/4931/syltet-makrell
13526.jpg 

                                                                          .....å ja...faktisk veldig, veldig godt! :rodmer: 

At makrellen skulle være menneskeeter er jo selvsagt bare noe sludder og vås. :opplyser: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
45 minutter siden, Garderobemannfrue skrev:

Ekkelt? Vel, min salig oldemor mente bestemt at makrellen livnærte seg på mennesker som omkom på sjøen, men i våre dager og med gode redningsvester tenker jeg at makrellen trygt kan spises. :tongue:

Dette ble jeg også fortalt som barn, og da tok det flere år før jeg turte å spise makrell igjen, forstår ikke poenget med å skremme barn slik :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle makrell være ekkelt? Kan se poenget hvis den er for feit, men bortsett fra det er den kjempegod når den er stekt eller grillet. 

Har også hørt den om at makrell spiser lik som ligger i sjøen, men det tipper jeg flere andre fiskeslag gjør også om anledningen byr seg. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...