AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Del Skrevet 4. juli 2020 På arbeidsplassen min har det kommet et, for meg, nytt tema innen skikk og bruk. Det gjelder om det er frekt eller innafor å la bilen stå hele arbeidsdagen på lading, når det er sterkt begrensa ladeplasser. Er det slik at den første som kommer, kan stå der hele dagen? Eller bør man flytte bilen i løpet av dagen for å gi rom til andre. Fakta: Det er på bygda, det er et stort problem at det er lite ladeplasser her, og det er godt med andre parkeringsplasser. Å gå ut fra arbeidsplassen for å flytte bilen fra ladeplassen til en parkeringsplass, vil ta maksimalt to minutter. Ladeplassene tilhører eier av bygget vi jobber i, og det er mange andre arbeidsplasser, kunder osv. tilknytta disse plassene. Grunnen til at jeg spør, er at da dette ble et diskusjonstema i en pause, så hadde jeg ikke tenkt på hva som er kotyme når det gjelder lading av bil. Jeg har selv ikke bil, så jeg er altså ikke part i saken😅 Anonymkode: b3889...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 4. juli 2020 #2 Del Skrevet 4. juli 2020 Der jeg jobber er det forventet at man flytter bilen til lunsj. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2020 #3 Del Skrevet 4. juli 2020 Denne diskusjonen har vi hatt hos oss også. Det ble ingen konklusjon. Det er ikke alle som har mulighet til å flytte bil i arbeidstiden heller - men det burde være mulig å få til bytte i lunsjen. Problemet hos oss er at det er få andre parkeringsplasser (til vanlig - ikke nå med korona tiltak), så da har de ikke noe sted å flytte til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 4. juli 2020 #4 Del Skrevet 4. juli 2020 (endret) Ikke sikkert de får fulladet bilen til lunsj heller. Noen er avhengige av det for å komme seg hjem. Endret 4. juli 2020 av Traktor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mæn40 Skrevet 4. juli 2020 #5 Del Skrevet 4. juli 2020 Der jeg jobber nå er det heldigvis nok plasser å lade, men regelen er ihvertfall at man må lade om man står der. Tidligere arbeidsplass måtte man bytte rundt 12. Eier av tomt bør sette opp regler, eller flere ladestasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #6 Del Skrevet 4. juli 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Denne diskusjonen har vi hatt hos oss også. Det ble ingen konklusjon. Det er ikke alle som har mulighet til å flytte bil i arbeidstiden heller - men det burde være mulig å få til bytte i lunsjen. Problemet hos oss er at det er få andre parkeringsplasser (til vanlig - ikke nå med korona tiltak), så da har de ikke noe sted å flytte til. Da gir det mening at det er vanskelig å konkludere. Men høres ut som forutsetningene er veldig annerledes hos oss, da. Her er det kjempemange parkeringsplasser generelt, og lett å flytte bilen, da det er 10 meter utafor døra og sjelden at man ikke har muligheten til en pause i løpet av dagen! TS Anonymkode: b3889...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 4. juli 2020 #7 Del Skrevet 4. juli 2020 Man burde flytte bilen når den er fulladet, evt i lunsjpausa. Hvis parkeringsplassen er i umiddelbar nærhet til bygget tar det ikke mer tid å flytte bilen enn et besøk på toalettet, så det stjeler ikke uforholdsmessig mye arbeidstid om man gjør det utenom en pause, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #8 Del Skrevet 4. juli 2020 3 minutter siden, Traktor skrev: Ikke sikkert de får fulladet bilen til lunsj heller. Noen er avhengige av det for å komme seg hjem. Det er et godt poeng, og jeg er den første til å innrømme at dette har jeg null peiling på. Kommer det an på kabelen, eller hva slags ladestasjon det er? Unnskyld hvis jeg spør dumt. Det jeg lurer på, er altså om man kan styre ved hjelp av kabel, hvor lang tid det tar å lade bilen. Anonymkode: b3889...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2020 #9 Del Skrevet 4. juli 2020 Det er ikke alle som jobber på kontoret - noen har jobb som betyr at de parkerer for så å være borte fra kontoret hele dagen. De kan ha el-bil likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #10 Del Skrevet 4. juli 2020 9 minutter siden, Blondie65 skrev: Det er ikke alle som jobber på kontoret - noen har jobb som betyr at de parkerer for så å være borte fra kontoret hele dagen. De kan ha el-bil likevel. Helt klart, og jeg skulle nok vært mer spesifikk i hovedinnlegget opp mot denne konkrete situasjonen. Misliker selv tråder hvor halve historien kommer midt i tråden og endrer ting, men jeg hadde ikke tenkt på at det kom an på litt forskjellige ting. Vi har mottatt klager på at en ansatt hos oss parkerer hele dagen på en ladeplass. Hun har mulighet til å flytte bilen mange ganger i løpet av dagen. Da hun ble konfrontert med dette av en ansatt på en annen arbeidsplass på senteret, hadde hun sagt at hun kom først og hadde derfor rett til å stå der. Hun har tydeligvis blitt oppfatta som frekk, og nå har andre arbeidsplasser løfta problemstillingen til senterledelsen. Litt av kjernen er at vi starter ca 1,5 time tidligere enn mange andre, og derfor er det selvsagt min kollega som kommer først til jobb. Kunder til senteret kommer også rundt to timer etter henne. Anonymkode: b3889...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #11 Del Skrevet 6. juli 2020 Jeg ville prioritert dem som trengte å lade, det er vel ytterst få elbiler som har behov for å lade på jobb i dag. Dårlig gjort å ta opp ladeplassen med en leaf eller tesla om det er en stakkar med en gammel Buddy som faktisk trenger strømmen for å komme seg hjem Anonymkode: 07738...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #12 Del Skrevet 6. juli 2020 Dersom man har mulighet til å flytte bilen så gjør man selvsagt det. Anonymkode: 93cc5...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #13 Del Skrevet 6. juli 2020 Hva gjør dere om dere ikke får ladet bilen? Blir dere stående til kvelds da eller? Overtidsarbeid? Høres skummelt ut å leve med EL-bil. Er for det, men vet lite om det da jeg ikke engang har lappen selv Anonymkode: 8667b...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #14 Del Skrevet 6. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere om dere ikke får ladet bilen? Blir dere stående til kvelds da eller? Overtidsarbeid? Høres skummelt ut å leve med EL-bil. Er for det, men vet lite om det da jeg ikke engang har lappen selv Anonymkode: 8667b...6fb Nå til dags har gjerne elbiler 5-600 kilometers rekkevidde da, så tviler på at det er så mange som MÅ lade på jobb. Anonymkode: 07738...491 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #15 Del Skrevet 6. juli 2020 Jeg synes det er rimelig at det innføres en regel om å flytte bilen kl. 12 eller noe sånt. Dersom det er mangel på ladeplasser er det klart man må dele. Anonymkode: 7d00e...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pautina Skrevet 6. juli 2020 #16 Del Skrevet 6. juli 2020 Her ble det så mye krangling at vi rett og slett har satt opp en timeplan for hvem som lader når ut i fra hvilket behov de forskjellige har, så får man bytte med den som har plassen hvis det er spesielle behov den dagen som avviker fra planen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #17 Del Skrevet 6. juli 2020 Vi er tre stykker med elbil i bedriften jeg jobber (av 12 ansatte). Sjefen kommer alltid på jobb én time før oss andre, og kaprer derfor ladeplassen. Helt ny Tesla, og bor kun 25 km unna, så han hadde ikke trengt å lade. Men han er en gjerrig egoist. Jeg lader bilen hjemme, mens den tredje med elbil bor 70 km unna, og trenger plassen mer enn sjefen. Men aldri i livet om sjefen går med på å flytte bilen sin. Vi har forøvrig kontor i et bygg hvor vi leier, sammen med mange andre bedrifter. Likevel oppfører sjefen min seg som om han eier hele bygget. Jeg har spurt ham et par ganger om han kan flytte slik at jeg kan lade min bil pga tomt batteri, men "han er for travel til å flytte bilen sin"🙄 Anonymkode: 6dfab...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 6. juli 2020 #18 Del Skrevet 6. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere om dere ikke får ladet bilen? Blir dere stående til kvelds da eller? Overtidsarbeid? Høres skummelt ut å leve med EL-bil. Er for det, men vet lite om det da jeg ikke engang har lappen selv Anonymkode: 8667b...6fb Har man ikke nok strøm til å komme hjem må man vel ta en 10-minutters stopp på en hurtiglader da. Er ikke verre enn det. Men det koster tid og penger, så klart man vil unngå det om man kan. De som ikke trenger å lade for å komme seg hjem (og evt. ha nok strøm da til resten av dagens kjøreturer) burde la være å lade på jobb så lenge det er kapasitetsproblemer. Å lade bare fordi strømmen er gratis er ikke god kutyme. Det er en fordel å måtte betale en grei sum for lading (f.eks 1,50 pr. kWh) siden det luker ut de som ikke MÅ lade. Etterspørselen etter en gratis vare er dessverre ubegrenset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariam Skrevet 6. juli 2020 #19 Del Skrevet 6. juli 2020 På min arb.plass er det begrenset tid på ladestasjoner, 4 timer. Og bilene må ha tidsur med klokkeslett for når de parkerte. Det er et problem da det er mer enn nok el-plasser, og ikke alltid nok vanlige... så vi som kommer senere på jobb har problemer med å få parkert... da er det kipt at el-biler opptar vanlige plasser også er det masse ledige ladestasjoner 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #20 Del Skrevet 6. juli 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør dere om dere ikke får ladet bilen? Blir dere stående til kvelds da eller? Overtidsarbeid? Høres skummelt ut å leve med EL-bil. Er for det, men vet lite om det da jeg ikke engang har lappen selv Anonymkode: 8667b...6fb Hurtiglader. Anonymkode: d6fcc...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå