Gå til innhold

Folk som inviterer til fest og ikke har noe mat. Hvordan praktiseres det i din gjeng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har mye med alder å gjøre tror jeg. Da jeg dro på fest i ungdommen 15-24 ble det aldri servert mat. Nå har de fleste fylt 30. Vi treffes sjeldnere nå, så når vi først arrangerer noe i gjengen gjør vi det skikkelig med både middag, dessert, snacks og drikke

Anonymkode: 35eeb...89d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det har med alder å gjøre. Da jeg var yngre var det ikke mat på fest. Hvordan jeg holdt ut vors fra 18-20, fest fra 20-03 og nach fra 03-? skjønner jeg ikke nå. :fnise: 

Nå er fest stort sett med enkel mat, om så bare oster, skinker, frukt og brød, eller rekelag, rakfisklag, grillfest, osv.

Men i tyveårene hadde jeg ikke ofret det en tanke, bortsett fra bursdagsfester. Da var det alltid masse mat. 

Anonymkode: 32dd3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, T-Rex said:

Jeg merker at jeg er gammel.

Mat er en selvfølge.

Ja, sånn er det bare. 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har med alder å gjøre. Da jeg var yngre var det ikke mat på fest. Hvordan jeg holdt ut vors fra 18-20, fest fra 20-03 og nach fra 03-? skjønner jeg ikke nå. :fnise: 

Nå er fest stort sett med enkel mat, om så bare oster, skinker, frukt og brød, eller rekelag, rakfisklag, grillfest, osv.

Men i tyveårene hadde jeg ikke ofret det en tanke, bortsett fra bursdagsfester. Da var det alltid masse mat. 

Anonymkode: 32dd3...1a0

Ikke nødvendigvis alder, men hva man inviterer til. De fleste vennene mine er i 30-årene, og vi skiller på følgende:

  • Middag (her kommer det an på antallet, og om man avtaler at den og den tar med det og det. Forskjell på 6 mennesker og 20)
  • Grilling og fest (alle tar med egen grillmat og alkohol, verten stiller med tilbehør)
  • Fest (tar med egen drikke, verten stiller med snacks)
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med alder å gjøre i min omgangskrets, vi sånn omtrent 50 år. Noen ganger er det øl og snacks, andre ganger grilling, en god kjøttsuppe eller reker, ost og kjeks eller spekemat. Kommer alt an på anledningen, men vi samles ofte og har bestemt at listen skal legges lavt for å invitere, ellers blir det bare stress. Koser oss uansett. 

Anonymkode: 8d5e6...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd at det serveres mat på fest. Det bruker å stå chips fremme, og folk tar gjerne med en pose chips selv også, som deles. Når det er snakk om vennegjeng som kjenner hverandre godt, så er det noen som har vane for å ta med frossenpizza og slenger i ovnen.

Anonymkode: 45872...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg er 55 og jeg inviteres både til vorspiel, spillkveld, fest og middag. På vorspielet tar alle med det de drikker selv og egen snacks hvis de vil ha. På spillkveld avtaler vi fra gang til gang hva som skal serveres/spleises. På fest er det klokkeslettet som er avgjørende for om man kan forvente mat eller ikke - men uansett regner jeg ikke med matservering på fest hvis det er noen jeg ikke har vært hos før. På middag er det selvfølgelig et fullt måltid som serveres.

I min vennekrets spleiser vi ofte i alle disse sammenhengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aldri opplevd at det serveres mat på fest. Det bruker å stå chips fremme, og folk tar gjerne med en pose chips selv også, som deles. Når det er snakk om vennegjeng som kjenner hverandre godt, så er det noen som har vane for å ta med frossenpizza og slenger i ovnen.

Anonymkode: 45872...492

Må adde at på sommeren, om det er grillfest, så tar folk med egne ting å grille, så stiller vert som oftest opp med salat, ketchup og annet enkelt tilbehør. 

Anonymkode: 45872...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

På fest er det kun alkohol og eventuelt noe chips, nøtter som man selv har med... tror du blander med selskap TS. 

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er snakk om helt vanlig fest så er jeg ikke vant med at det serveres mat, men det settes gjerne ut litt snacks og gjestene tar med seg en pose chips, popcorn, nøtter, etc.

de gangene jeg har invitert til fest så har jeg satt fram potetgull, noen skåler med sjokoladebiter (kjøpt plater fra freia og knekt opp), litt kjeks og iblant bakt en kake eller to bare fordi jeg følte for det, også har gjestene gjerne hatt med seg noe for å supplere på med utover kvelden 

Endret av vscare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen "gjeng" lenger. Men i tidligere tider sørget jeg, og de andre, for å ha noe enkelt liggende. Om så bare pølser&lomper og frossenpizza.  Godt det utpå natta.   😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av "gjengen min" er den samme som i ungdomsårene, nå er de fleste av oss midt i 50-årene. Vi har vel stort sett samme praksis nå som da vi var yngre, og på fest er det ingen som forventer matservering.  Kveldens vert har alltid noe snacks, og det er også vanlig at gjestene tar også med seg noe som alle kan forsyne seg av.  Noen ganger er planen et lite voerspiel og ut på byen, men ender opp med at vi blir værende inne. Da bestiller vi kanskje pizza eller annen mat, og spleiser på det.  Det hender selvfølgelig også at vi får mat hos hverandre, men da er vi bedt på middag :)  -Og skulle noen være i tvil om hva som gjelder den kvelden så spør man bare, vi kjenner jo hverandre!

Anonymkode: 86c95...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke normalt at verten serverer noe annet enn potetgull, saltstenger, nøtter eller lignende på en fest. Det er forventet at folk spiser før de kommer. Blir man veldig sulten underveis er det normalt at  du enten bestiller noe på nærmeste takk away/bensin stasjon eller at man bestiller mat på døra. Er det flere som er sultne hender det at man spleiser på pizza. 

Unntaket er om man blir invitert på feks taco kveld eller grill fest, men heller ikke her er det forventet at verten skal stå for alle kostnader om det blir mange. Verten vil nok kanskje synes kostnaden for å lage taco til 3 eller stå for grillmaten til 4 gjester er greit, men at hvis det er 10 stk så spleiser man på taco indigriensene. Ved grill mat til flere vil kanskje verten sørge for at hun/han står for tilbehør som salat, dressing, potet salat og lignende, mens gjestene må ta med det de ønsker å grille selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 år her.

Selskap: med mat... Fest: snacks... Grilling: verten står for salater og annet tilbehør

Nattmat kan forekomme uansett, om det blir en lengre og fuktigere natt enn planlagt. Det kan være alt ettersom hva verten har. Alt fra ost og kjeks, til ostesmørbrød eller vanlige skiver. Alt smaker nydelig er man sulten nok.

Anonymkode: eda62...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten inviterer en til selskap og betaler alt selv, eller så sier man at det er spleisefest og man blir enige om hvem
som skal ta med hva til en stående buffè, eller så er det betaling pr. person og den som skal ha festen handler og
lager alt selv. Noen mennesker er veldig glade i å lage mat, er flinke OG liker å ha kontrollen med alt.
Det siste der er helt ok for meg. :spise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man inviterer folk på fest fra ca kl 20 og skal videre på byen så er det naturlig med chips/nøtter eller annet.

Noe før det, må man servere noe å spise. Går ikke an å invitere folk fra kl 16 og ikke gi dem mat. Da hadde jeg gått.

Anonymkode: ee82f...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
2 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Enten inviterer en til selskap og betaler alt selv, eller så sier man at det er spleisefest og man blir enige om hvem
som skal ta med hva til en stående buffè, eller så er det betaling pr. person og den som skal ha festen handler og
lager alt selv. Noen mennesker er veldig glade i å lage mat, er flinke OG liker å ha kontrollen med alt.
Det siste der er helt ok for meg. :spise: 

... og/eller har plass til å samle mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti at det er matservering på fester, uten at det har vært presisert på forhånd.
I min vennegjeng er vi 30-40 år.

Så lenge mat ikke er avtalt på forhånd, så spiser jeg alltid en større middag før jeg drar hjemmefra. Tror faktisk jeg nesten hadde blitt litt furt om jeg da hadde spist en stor middag hjemme fordi annet ikke var avtalt, og kommer stappmett på fest og det viser seg være full middag der også. Elsker å få mat servert, men vil vite om det på forhånd sånn at jeg isåfall dropper middagen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare potetgull som serveres. Aldri opplevd å fått mat på vanlig fest, kun bursdager og andre feiringer. Eventuelt jentekvelder hvor vi har avtalt å lage mat sammen før vi drikker.

Anonymkode: 18f2e...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi blir enige om å "ta noen glass" så forventer jeg ikke mat, heller ikke om det er vors før byen. Men en pose potetgull er veldig stusselig! jeg kjøper alltid med snacks de gangene jeg er fysen, og vet verten ikke er så god på slikt.

Er det bursdag så synes jeg noe skal serveres, om enn så enkelt som noen grilla pølser. Men tar det aldri for gitt før det står i invitasjonen. 

Nå som jeg er over 30 så er det dog mer vanlig at vi inviteres på middag,  det skjedde jo aldri da jeg var tidlig i 20 årene. Men da er man jo gjerne færre enn om når man møtes mer uformelt med medbrakt drikke.

Anonymkode: 5ff31...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...