Gå til innhold

Greit å forby mobilen ved besøk? Det synes jeg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange ser ikke forskjellen på " å sitte med nesa i tlf" og ha mobilen liggende på bordet framfor seg heller da. De får noia over å SE mobiler på bordet. 

Anonymkode: fafdd...54b

Fordi man har erfart at de som MÅ ha mobilen foran seg sjekker hele tiden alt mulig tull og gjerne BLIR sittende med nesa i den.  Det er sååå mye mer spennende det som skjer i ulike fantasiverdener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillefrøkengrei

Jeg gjør veldig ofte dette på eget initiativ. Er jeg på en jentekveld legger jeg telefonen i gangen eller lignende. Synes det er utrolig deilig å bare være tilstedet med venninnene mine. Men det blir alt for dumt å forsøke å nekte andre voksne mennesker å ha telefonen på seg, eller fortelle dem hva de skal gjøre. Jeg hadde selv blitt utrolig provosert om noen hadde forsøkt å gjøre det med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt ta opp at du synes det er trist at de sjekker SoMe osv når dere er sammen, eller melder med andre. Men du kan ikke si til andre voksne folk at de ikke får lov å ta med mobilen sin eller må legge den fra deg. Har selv opplevd det med en venninne på hyttetur at hun sa at alle måtte legge mobilene i gangen for det var mobilfri hytte... Og selv om jeg fint klarer meg uten mobilen litt ble jeg sur, for jeg er voksen og vil ha mobilen med meg, jeg bruker den til kamera og jeg vil ha mulighet til å svare på melding fra kjæresten min om han sender meg noe. Jeg synes ikke andre voksne skal bestemme at jeg ikke "får lov" til det. Om noen sier ifra til meg at jeg sitter på mobilen i sosial setting synes jeg derimot er helt ok og ville satt pris på påminnelsen og lagt mobilen i lomma :)

Anonymkode: 90e28...290

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt blir det ikke godt mottatt. Voksne folk liker ikke å bli ‘oppdratt’. 
 

Snakk heller med dem om problemstillingen i stedet for å kreve

Anonymkode: f85ec...4bb

Det hjelper ikke, folk er helt hekta i dag.

27 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg lurer på hvordan man klarte seg før i tiden, før alt av mobiltelefoner og padder... :blink: Snakket man sammen da kanskje? 🤔

Før hadde mennesker kontakt med hverandre utenfor skjermen, i dag handler alt om skjermen dessverre. Jeg har gitt opp, har heller ikke smarttelefon lenger da jeg valgte å kun ha datamaskin hjemme. Det er alt jeg vil ha av digitale ting.

Smarttelefonen har ødelagt for mye i samfunnet.

Anonymkode: ca8dc...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg lurer på hvordan man klarte seg før i tiden, før alt av mobiltelefoner og padder... :blink: Snakket man sammen da kanskje? 🤔

Da var det vanlig å ringe hustelefonen til vertskapet hvis man måtte ha tak i en gjest.

 

 

Anonymkode: 2121d...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da var det vanlig å ringe hustelefonen til vertskapet hvis man måtte ha tak i en gjest.

 

 

Anonymkode: 2121d...9a1

Jeg hadde mange ganger hatt besøk hvor gjester har sittet i telefonen mye av tiden. Av og til av nødvendighet, men like ofte fordi de bare "måtte" snakke med kjæresten. 

Dette var på 80-tallet, før mobil ble allemannseie. 

Anonymkode: 2121d...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en uting å være sammen med mennesker som sitter med nesen i mobiltelefonen hele tiden, men jeg synes også det er en uting å diktere hva voksne mennesker kan og ikke kan gjøre, så jeg lar de gjøre som de vil. Kjipt å ikke få oppmerksomheten til de man er sammen med, men når jeg ikke lar meg selv diktere av andre så kan jeg ikke forvente at andre skal la seg diktere av meg heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke hyggelig om man sitter med nesa i mobilen under besøk, men de fleste forstår jo det. Ville ha syntes det var latterlig om noen skulle prøve å oppdra voksne mennesker. 

Anonymkode: abd92...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er ikke slik den var for 15-20-25 år siden. Tidene har forandret seg. Smart-telefonen er kommet for å bli. Det letteste er bare å akseptere at slik er det. Det hjelper ikke å trykke forbud nedover huene på folk. 

Anonymkode: d6c4e...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke kult om besøket sitter klistra med mobilen i fingrene.. men de fleste voksne mennesker gjør vel ikke det? Da må jo gjestene virkelig kjede seg 😅

Jeg har mobilen min tilgjengelig når jeg er på besøk, og sjekker den innimellom. Men som oftes glemmer jeg å sjekke den også siden jeg tross alt er på besøk. Men tror ikke jeg hadde likt om noen hadde tvunge meg til å legge mobilen i jakka når jeg var på besøk 😅

Endret av Forever22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en ukes tur med en kompis her forleden. Jeg ble mildt sagt sjokkert over hvor mye han bruker tlf sin. Det er snapping, meldinger, tik tok (fyren er 30), insta, samtaler osv i et kjør til enhver tid.

Jeg orket ikke å ta det på turen for å ikke ødelegge stemningen, men jeg visste virkelig ikke at noen kunne holde på slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke hyggelig om man sitter med nesa i mobilen under besøk, men de fleste forstår jo det. Ville ha syntes det var latterlig om noen skulle prøve å oppdra voksne mennesker. 

Anonymkode: abd92...4af

Nei, ikke alle forstår dette i dag, fordi de «skal bare» sende en snap eller noe slikt. Sånn hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med TS. Å sitte med mobilen når man er på besøk er ekstremt frekt. Jeg pleier å bare gå min vei. Jeg gidder virkelig ikke være venn med folk som er så opptatt av sosiale medier. Jeg har kun én venninne som jeg forstår trenger å ha mobilen sin i nærheten. Jeg tror virkelig ikke folk flest er så viktige som det mange skal ha det til, det er bare noe folk liker å innbille seg. 

Anonymkode: b8481...6e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Maten er servert, verten har sagt "Værsågod", men ingen begynner å spise for de må bare ta bilde av maten og distribuere på SoMe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på besøk hos noen, eller når jeg og kjæresten har kvalitetstid sammen på kveldene, så får mobilen ligge stille. Sjekker den maks 2 ganger på besøk eller med kjæresten. Men det er få som gjør det samme som meg.

Men til og med jeg hadde blitt irritert over måten du gjør dette på. Jeg er en voksen person, og jeg setter ikke pris på å bli behandlet som et barn :) Da kan man heller si at "vil du ikke heller være mer tilstede enn å sitte og scrolle når du er her?".

Anonymkode: b6dde...dbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2020 at 9:20 AM, AnonymBruker said:

De fleste i dag er totalt avkledd uten mobilen sin i dag, totalt avhengige. Klarer ikke gjøre noen uten den jævla telefonen sin, selv om restaurant MÅ den ligge på bordet! MÅ sjekke en hjernedød melding/snap/insta.

Så da tok jeg tak i dette, at når mine venninner kommer på besøk må tlf ligge igjen i gangen eller i jakkelomma. Ble dette godt mottatt? NEI! Da tenker jeg man har et problem når man ikke klarer å omgås mennesker uten tlf....

Trist verden vi lever i.

Anonymkode: ca8dc...e17

Mye kommer an på måten dette gjøres på. Skal dette skje, så bør gjesten forberedes på forhånd om at "slik har vi det hos meg". Det nytter ikke å gi en slik beskjed der og da. Jeg har opplevd å få en slik beskjed to ganger selv, og likte ingen av disse måtene. Den ene var i mitt utdrikningslag, da de bare regelrett prøvde fysisk å ta telefonen fra meg (hva hvis bedre halvdel hadde vært syk eller noe annet privat skjedde?). Den andre gangen var på besøk hos en perifer, pertentlig, tante i familien. Hun sa det på en såpass fin måte at man bare blir irritert av det. 

 

Jeg er enig i at folk må øve seg på å være mer i nuet, og å se den man snakker inn i øynene. Men det skal være hyggelig for begge parter.

Anonymkode: b73b7...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja jeg mener at det er stor forskjell på å ha mobilen på bordet/lomma/veska for å se inne i mellom på den, til å sitte med mobilen konstant. Det er legitime grunner også til at noen må være tilgjengelig på tlf. De har feks barn de må være tilgjengelig for eller jobb. Mannen min er feks sjef i sin avdeling på jobb, og må være tilgjengelig for de ansatte også utenom arbeidstiden hvis det skulle være spørsmål fra dem selv eller fra feks kunder som hans underordene ikke kan svare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før i tiden" røykte nesten hele slekta over alt når de var på besøk, men så begynte fokuset på at røyking ikke var bra og folk begynte å bli seg selv bevisst...og en etter en sluttet. Så ble det slik at i enkelte hjem ba man folk om å gå ut på verandaen for å røyke, det ble ramaskrik og furt i starten, men så gikk det seg til etter hvert. Nå er det en selvfølge å ikke røyke innendørs noe sted som helst. Alle vet dette og stort sett alle respekterer det.

Det hadde vært fint om dette skjedde med mobilbruk også. Det er ikke sosialt sammensveisende å være opptatt av alt som skjer på nett hele tiden. Har man ekstra bruk for å være tilgjengelig p.g.a. en viktig sak, så stiller det seg jo annerledes, men de aller fleste har ikke "dødssyke besteforeldre" år etter år. De fleste sjekker ting som er helt unødvendige å oppdatere seg om. Folk er avhengige. Folk har problemer med å konsentrere seg i en samtale, være helt til stede, ta et friminutt fra FB og alt som de egentlig ikke trenger og virkelig være på besøk hos andre når de er det. Faktisk gjøre det i perioder når man er alene hjemme også. Legg bort/slå av mobilen noen timer og overhold klokkeslettene man har satt. Ta friminutt fra stresset som kommer utenfra. Være tilstede i seg selv og ha litt tilstedeværelse i livet sitt. 

Jo, jeg er i grunnen helt enig, ts. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

"Før i tiden" røykte nesten hele slekta over alt når de var på besøk, men så begynte fokuset på at røyking ikke var bra og folk begynte å bli seg selv bevisst...og en etter en sluttet. Så ble det slik at i enkelte hjem ba man folk om å gå ut på verandaen for å røyke, det ble ramaskrik og furt i starten, men så gikk det seg til etter hvert. Nå er det en selvfølge å ikke røyke innendørs noe sted som helst. Alle vet dette og stort sett alle respekterer det.

Det hadde vært fint om dette skjedde med mobilbruk også. Det er ikke sosialt sammensveisende å være opptatt av alt som skjer på nett hele tiden. Har man ekstra bruk for å være tilgjengelig p.g.a. en viktig sak, så stiller det seg jo annerledes, men de aller fleste har ikke "dødssyke besteforeldre" år etter år. De fleste sjekker ting som er helt unødvendige å oppdatere seg om. Folk er avhengige. Folk har problemer med å konsentrere seg i en samtale, være helt til stede, ta et friminutt fra FB og alt som de egentlig ikke trenger og virkelig være på besøk hos andre når de er det. Faktisk gjøre det i perioder når man er alene hjemme også. Legg bort/slå av mobilen noen timer og overhold klokkeslettene man har satt. Ta friminutt fra stresset som kommer utenfra. Være tilstede i seg selv og ha litt tilstedeværelse i livet sitt. 

Jo, jeg er i grunnen helt enig, ts. :) 

Det er morsomt å se hvor avhengig mennesker blir av ting, ting de ikke trenger å bruke tiden sin på 🙂 Å sende en dum snap/insta melding om noe tull. Må ta bilde av hva man gjør å vise til andre. Man gjør seg avhengig, utrolig morsomt å se på de som ikke forstår det selv. Teknologien er ikke bra for mennesket, det er helt klart.

Å kutte ut sosiale media gir deg et nytt liv, jeg kuttet helt ut smarttelefonen. Fikk et nytt liv, jeg har den liggende så den kan brukes på reise med googlemaps. En "vanlig" tlf er jo så liten, samt batteritid som er ekstrem lenge.

20 timer siden, Blondie65 skrev:

Maten er servert, verten har sagt "Værsågod", men ingen begynner å spise for de må bare ta bilde av maten og distribuere på SoMe.

Nettopp, enda en uting. Men folk ser det ikke selv.

Anonymkode: ca8dc...e17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del blir ikke fornærmet om noen sitter på telefonen når de er sammen med meg. Har aldri plaget meg. Om noen for øvrig hadde sagt at dette er sårende for dem ville jeg forstått og prøvd å tilpasse meg. Men dette blir jo null dialog? Er, som flere skriver, mange grunner til at folk vil ha mobil oppe. Jeg vil til og med driste meg til å si at det aller oftest er til det beste, for eksempel for folk som er litt nervøse i sosiale situasjoner eller ikke kan konsentrere seg like godt uten noe hjernedødt i bakgrunnen. Strikking er jo innafor, hvorfor ikke mobil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...