Gå til innhold

Greit å forby mobilen ved besøk? Det synes jeg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste i dag er totalt avkledd uten mobilen sin i dag, totalt avhengige. Klarer ikke gjøre noen uten den jævla telefonen sin, selv om restaurant MÅ den ligge på bordet! MÅ sjekke en hjernedød melding/snap/insta.

Så da tok jeg tak i dette, at når mine venninner kommer på besøk må tlf ligge igjen i gangen eller i jakkelomma. Ble dette godt mottatt? NEI! Da tenker jeg man har et problem når man ikke klarer å omgås mennesker uten tlf....

Trist verden vi lever i.

Anonymkode: ca8dc...e17

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig i at det er kjipt å sitte med nesa i mobilen når man skal være sosial, samtidig som jeg tenker at dette er noe en selv setter grensene for. Jeg kan jo tenke mitt hvis en venninne stopper opp i en samtale for å sjekke some, men det hadde ikke falt meg inn å skulle drive oppdragelse på voksne folk 🙈 Blir veldig kleint. 

Hender jo også at man har reelle grunner til at man ønsker å ha mobilen nær. 

Anonymkode: f3c8b...12e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt avhengig av å ha telefonen i nærheten 24/7-365 siden jeg har omsorg for en eldre person med demens som ofte trenger hjelp.

Jeg har ingen problemer med å la den ligge på lydløs, jeg får varsel på klokka.  Den kan godt ligge i vesken, men avslått, eller såpass langt unna at jeg ikke får varsel om oppringing/det tar for lang tid før jeg får varsel på klokken er ikke aktuelt for min del.

Anonymkode: 2121d...9a1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt blir det ikke godt mottatt. Voksne folk liker ikke å bli ‘oppdratt’. 
 

Snakk heller med dem om problemstillingen i stedet for å kreve

Anonymkode: f85ec...4bb

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Det er veldig uhøflig og respektløst å sitte med nesa i mobilen når man er på besøk, hva er liksom poenget med å dra på besøk når man sitter med mobilen hele tiden!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvfølgelig ha såpass med folkeskikk at man ikke sitter med nesa nedi mobilen når man er på besøk (eller har besøk) - men å forby voksne mennesker å ha den tilgjengelig blir for dumt.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mine grunner til at jeg tidvis MÅ være tilgjengelig selv om jeg egentlig har fri. Da måtte jeg faktisk reist fra deg igjen om jeg ikke hadde fått lov til å ha telefonen på meg. Når jeg er på besøk er den alltid på lydløs (får varsler inn på klokka som AB over skriver) og den ligger i lomma. Jeg sjekker IKKE SoMe osv hver femte minutt.

Hva med de som f.eks har yngre barn alene hjemme mens de er på besøk? Skjønner godt at de ønsker å være tilgjengelig for ungene sine.

Å nekte de å ha med telefonen blir for dumt TS.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at tlf er like vanlig som armbåndsur på handa var før, eller som... bukse. Å oppdra folk og forlange og bestemme hva de skal ha med seg og hva de skal gjøre , blir for dumt for meg. Hadde noen prøvd slik på meg, så hadde jeg dradd hjem evt starta en diger diskusjon som jeg selvsagt hadde vunnet. 

Anonymkode: fafdd...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, noen må selvfølgelig være tilgjengelig hele tiden pga omsorgsoppgaver etc, men det gjelder jo ikke flertallet. Tror TS (og alle andre) har forståelse for at man må være tilgjengelig i slike situasjoner. Uansett sitter man jo ikke og scroller bare fordi man må være tilgjengelig hvis telefonen ringer. Det er uhøflig.

Anonymkode: a30e6...d69

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har et hode som er litt i overkant aktivt. Dersom han skal konsentrere seg om en samtale og fokusere, er det mye lettere dersom han sitter med noe hjernedødt (f.eks candy crush) på mobilen samtidig. Dette var vanskelig for meg å forstå i begynnelsen, og jeg prøvde å få ham til å slutte. Resultatet ble at han ble distrahert av alt, lyder, egne tanker, en flue, et sted som klør, ALT. Han klarte ikke å følge med på tv heller. Nå sitter han ofte med mobilen, og fungerer mye bedre. 

Jeg er på samme måte med hendene, om jeg skal konsentrere meg så må jeg fikle med noe. Har alltid en binders eller noe i nærheten.

Det er mange som har dette i større eller mindre grad. 

Anbefaler at du heller snakker med vennene dine. Fortell hva du føler når de tar opp mobilen, og gi dem en mulighet til å forklare hvorfor de gjør det. Kanskje er det ubevisst? Kanskje de endrer seg dersom dere har en fin samtale om det. 
 

Hadde noen av mine venner satt sånne regler, hadde jeg av prinsipp ikke besøkt dem. 

Anonymkode: bb12f...3a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan man klarte seg før i tiden, før alt av mobiltelefoner og padder... :blink: Snakket man sammen da kanskje? 🤔

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis venner av deg alltid sitter på mobilen når dere er sammen ville jeg heller tatt det opp på en ordentlig måte.

Anonymkode: f048d...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg lurer på hvordan man klarte seg før i tiden, før alt av mobiltelefoner og padder... :blink: Snakket man sammen da kanskje? 🤔

Jeg snakker masse/nok med folk om jeg har med tlf og jeg. Man skal ikke måtte forsvare sin mobilbruk, forklare hvorfor man foretrekker/trenger å ha mobilen der. 

Anonymkode: fafdd...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Det er veldig uhøflig og respektløst å sitte med nesa i mobilen når man er på besøk, hva er liksom poenget med å dra på besøk når man sitter med mobilen hele tiden!?

Enig. Og akkurat like ille når vertskapet gjør det.   *selvopplevd*  :angry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker masse/nok med folk om jeg har med tlf og jeg. Man skal ikke måtte forsvare sin mobilbruk, forklare hvorfor man foretrekker/trenger å ha mobilen der. 

Anonymkode: fafdd...54b

Ingen TRENGER å sitte med nesa i mobilen borte på besøk.   

For 20 år siden var det en avhengighetsklinikk i Danmark som også behandlet SMSavhengighet som var utbredt da.  Dagens teknologi og en million sosiale medier har skapt samme avhengighet.  Det er sykelig i mange tilfeller og bør behandles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ingen TRENGER å sitte med nesa i mobilen borte på besøk.   

For 20 år siden var det en avhengighetsklinikk i Danmark som også behandlet SMSavhengighet som var utbredt da.  Dagens teknologi og en million sosiale medier har skapt samme avhengighet.  Det er sykelig i mange tilfeller og bør behandles.

Mange ser ikke forskjellen på " å sitte med nesa i tlf" og ha mobilen liggende på bordet framfor seg heller da. De får noia over å SE mobiler på bordet. 

Anonymkode: fafdd...54b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boron

Jeg var nylig i en bursdag med rundt 40 voksne i en alder fra 30 - 70 år, som var spredt rundt på 5 bord. Det var til en enhver tid minst 2 bord som var gravd ned i mobilen sin. Jeg observerte dette. Det viser seg når én sjekker telefonen, så tar gjerne en annen også opp telefonen, og plutselig sitter alle rundt samme bord med telefonen i henda. Trist sorti at det er blitt slik. 

På ett av bordene hadde 2-3 stk i tillegg begynt å spille ett eller annet spill imot hverandre. Jeg synes mobilbruk er respektløst både mot vert og andre gjester. Jada, ta opp mobilen og sjekk om du har fått melding, men legg den sporenstreks ned igjen. Du trenger ikke se igjennom instagram, facebook, snap og mail når du sitter i et selskap. Iallefall ikke spille spill! Hvis du ikke klarer å la mobilen ligge i noen skarve timer så la være å komme, eventuelt gå hjem når abstinensene er så store. 

NB: Dem som er avhengige av å sjekke telefon pga helseårsaker/svært nødvendige app'er o.l. må selvfølgelig få lov til det. Men det er en stor forskjell mellom å bli oppslukt vs sjekke mobil. Husk bare at mobilbruk er smittsomt, så skal du sjekke noe viktig på mobilen så gjør gjerne de du sitter sammen med også det samme, og plutselig er hele bordet forsvunnet i den digitale verden.... 

Så helst reis deg og gå bort ifra bordet hvis du må sjekke mobilen. 

Når dét er sagt er det drastisk å nekte venner, familie, kolleger eller bekjente å ha med seg mobil inn. Du må nok bruke andre virkemidler enn jernhånd. Kanskje invitere venner til å legge den bort, eventuelt lokke folk bort fra mobilbruk gjennom positiv tone. 

Endret av Boron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du bestemmer i ditt hjem. 

Gjestene bestemmer om de gidder å komme i besøk til deg dersom de ikke liker dine regler.

Da skulle jo alle bli fornøyd tenker jeg, eller ...?

Jeg er helt enig i at det er en uting å ha mobilen på bordet eller sitte med den hele tiden. Men en sjekk *AV OG TIL* bør man kunne tåle.

Jeg var akkurat på besøk hos slektninger og mobilen ble stort sett liggende på rommet mitt. Oppdaget at det gikk helt fint. Men så oppdaget jeg jo også at det var en masse ting jeg ville ta bilder av og dermed måtte den være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange ser ikke forskjellen på " å sitte med nesa i tlf" og ha mobilen liggende på bordet framfor seg heller da. De får noia over å SE mobiler på bordet. 

Anonymkode: fafdd...54b

Jeg synes det er en uting å ha mobilen liggende på spise- eller salongbordet i besøk. Det er rett og slett unødvendig. Jeg mener at man kan sjekke den med jevne mellomrom, men hvis en ikke makter å spise et måltid en gang uten at man har mobilen ved kuverten så har man et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...