Gå til innhold

Sette inn spiral - Ok å ta med kjæresten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve hormonspiral som prevensjon, men gruer meg veldig til å få satt den inn siden jeg har lest det er vondt.

lurer på om det er normalt eller greit for fastlege om jeg tar med kjæresten min som moralsk støtte? Føler at det blir mindre skummelt om jeg får ha med han. Erfaringer?

Anonymkode: d74df...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve hormonspiral som prevensjon, men gruer meg veldig til å få satt den inn siden jeg har lest det er vondt.

lurer på om det er normalt eller greit for fastlege om jeg tar med kjæresten min som moralsk støtte? Føler at det blir mindre skummelt om jeg får ha med han. Erfaringer?

Anonymkode: d74df...a50

Ja det er vel helt ok å ta med kjæresten? Jeg følger denne tråden, kanskje noen vil dele hvordan det er å sette inn hormonspiral? Jeg vurderer dette jeg også.

Anonymkode: cbf7a...b17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en Paracet en time før. Slapp godt av. Er ikke vondt. Du kjenner er stikk av menstruasjonslignende smerte, og en mens-lignende verk noen timer etterpå. Er ikke vondt:-) ikke gru deg. Mulig legen ikke aksepterer ledsager i disse korona-tider

Anonymkode: affc9...654

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her,kan det pga.Corona være restriksjoner,,men spør da vel. Vær åpen om at du gruer deg litt,og si det til legen,så vedkommende er  varsom . For det KAN være vondt. Det viktigste er at du prøver å slappe totalt av i bekkenmuskulaturen og puster sakte og jevnt med magen og mellom nesen. Ikke spenn deg. Lykke til. Grei kjæreste som blir med deg.

Anonymkode: 99410...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til : vent noen dager med sex. 

Anonymkode: 99410...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lurer også på: skal jeg på forhånd kjøpe inn og ta med spiral, eller har fastlegen et utvalg hos seg?

Anonymkode: d74df...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør ikke vondt 🙂. Og det er fort gjort. Du er vel vant til å ta underlivssjekk og celleprøve? Som andre sier, litt menssmerter etterpå, og ofte litt blødning. Har kun god erfaring etter 20 år med hormonspiral. Slapp mensen, og det var supert 🙂. Hadde ingen bivirkninger heller. 

Anonymkode: f075f...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Lurer også på: skal jeg på forhånd kjøpe inn og ta med spiral, eller har fastlegen et utvalg hos seg?

Anonymkode: d74df...a50

Du må kanskje få resept av legen på spiralen, og så hente den på apoteket, og ta den med til timen. Noen leger har kanskje et lager også, men jeg fikk resept og måtte hente den selv. Lurt å ta celleprøve samtidig. 

Det gjør ikke så vondt.. men det viktigste er at du slapper godt av, og ikke kniper underlivet liksom. Har aldri hatt med mannen min. 

Anonymkode: 7745f...99b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt inn kobberspiral hos jordmor (har ikke født vaginalt) i forrige uke og hadde med mannen min. Det var null stress. Det var ikke særlig vondt heller, som menssmerter. 

Lykke til! 

Anonymkode: 8197d...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan kjæresten sitte på venterommet dersom han ikke får være med inn. Kjøp inn noe naproxen på forhånd, eller minimum Ibux. Paracet hjelper ikke en drit på den type smerte her.

Det  er VELDIG forskjellighvordan man reagerer. Søsteren min kjente ingenting, jeg derimot svimte av 😂 ikke for å skremme deg altså, men det er vanskelig å vite på forhånd. 

Anonymkode: 4c1e1...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en Paracet en time før. Slapp godt av. Er ikke vondt. Du kjenner er stikk av menstruasjonslignende smerte, og en mens-lignende verk noen timer etterpå. Er ikke vondt:-) ikke gru deg. Mulig legen ikke aksepterer ledsager i disse korona-tider

Anonymkode: affc9...654

To paracet og to ibux skal man ta før timen. 

Anonymkode: 29f40...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett kan kjæresten sitte på venterommet dersom han ikke får være med inn. Kjøp inn noe naproxen på forhånd, eller minimum Ibux. Paracet hjelper ikke en drit på den type smerte her.

Det  er VELDIG forskjellighvordan man reagerer. Søsteren min kjente ingenting, jeg derimot svimte av 😂 ikke for å skremme deg altså, men det er vanskelig å vite på forhånd. 

Anonymkode: 4c1e1...468

Tror dessverre også venterom kan ha Corona-restriksjoner

Anonymkode: 886f6...c9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler du kan ta med deg noen i disse dager. ser ikke helt poenget heller når du bare skal sette inn spiral

Anonymkode: 10343...bf9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinn deg opp å ta deg sammen! Spiral er ikke vondt, å mannen din kan ikke smertelindre deg på noen måte. Det er bare tull og være avhengig av mannen sin på denne måten.  

Anonymkode: 46225...f82

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er med meg på alle slike ting fordi jeg har opplevd overgrep og trenge noen som jeg er trygg på der. En gynekolog synes det var rart, men med på mannen sine veine fordi han var redd mannen skulle synes det var ekkelt(!). 

Ikke vondt å sette inn spiralen, men hadde en del mensensmerter det neste døgnet. 

Anonymkode: 70581...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående valg av spiral, så vurderer jeg jaydess siden er den minste. Noen med erfaringer med den? Eller er en annen spiral et bedre valg?

Anonymkode: d74df...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig vondt. Paracet hjelper ikke. De klyper deg i livmoren med en slags tang, etter at de har åpnet deg med noe annet, og fører den inn gjennom enslags hylse. Noe tråd henger ut av livmoren etterpå, og det skal den, men det skal ikke være langt utenfor skjedeåpningen.

Anonymkode: 9c934...909

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en Paracet en time før. Slapp godt av. Er ikke vondt. Du kjenner er stikk av menstruasjonslignende smerte, og en mens-lignende verk noen timer etterpå. Er ikke vondt:-) ikke gru deg. Mulig legen ikke aksepterer ledsager i disse korona-tider

Anonymkode: affc9...654

Det du sier ang smerte gjelder INGEN andre enn deg selv. Jeg syns smerten var helt sinnsyk. Og det er sammenlignet med to keisersnitt og operasjoner med innsetting av hofteproteser. 

Anonymkode: 23769...7ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hvor vondt man synes noe er, så kanskje man skal la være å:

1. Skremme TS med fortellinger om hvor sykt vondt en selv syntes det var å sette inn spiral. 

2. Forsikre TS om at det ikke er vondt i det hele tatt og ingeting å være redd for. 

Har to venninner med samme spiral som meg. Hun ene syntes det ikke var vondt i det hele tatt, mens hun andre syntes det var det vondeste hun noengang hadde opplevd. Selv var jeg et sted midt i mellom. Det var ganske vondt, men fort nok over. Så det går bra! Fortell legen at du er litt nervøs, slapp av og pust med magen! 

Anonymkode: b33bc...9f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig individuelt hvor vondt man synes noe er, så kanskje man skal la være å:

1. Skremme TS med fortellinger om hvor sykt vondt en selv syntes det var å sette inn spiral. 

2. Forsikre TS om at det ikke er vondt i det hele tatt og ingeting å være redd for. 

Har to venninner med samme spiral som meg. Hun ene syntes det ikke var vondt i det hele tatt, mens hun andre syntes det var det vondeste hun noengang hadde opplevd. Selv var jeg et sted midt i mellom. Det var ganske vondt, men fort nok over. Så det går bra! Fortell legen at du er litt nervøs, slapp av og pust med magen! 

Anonymkode: b33bc...9f5

Hvilken type spiral har du/dere? Står mellom mirena og jaydess. Har lest en del negativt om mirena at mange får smerter av den, men samtidig fjerner den mens for mange. Jaydess er mindre og sikkert mildere, færre bivirkninger?

Anonymkode: d74df...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...