Gå til innhold

Sosialstønad, bostøtte og skattebegrensning. Hvordan utregnes sosialstønad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite nå (muntlig) at jeg for tilbake all skatt betalt fra og med 2016 pga lav inntekt og sykdom. Jeg vet jeg mest sannsynlig må over på sosialstønad fra og med slutten av november da AAP går ut og jeg ikke er ferdig med behandling innen da. Spørsmålet er, beregnes sosialstønad av hva du har på konto de siste 3 mnd eller også fra skatteoppgjøret det aktuelle året? Jeg får endelig litt etterlengtet penger jeg kan handle klær til meg selv og barna og kan betale tilbake det jeg skylder (lån jeg har vært nødt å ta). Men vil dette bli sett på enn så lenge de ikke har vært på konto de siste 3 mnd før du må søke?

og hva med bostøtte som jeg PR dags dato mottar? Vil dette falle bort?

Takker hjertelig hvis det er noen som vet litt mer enn meg!!

Anonymkode: f8c78...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått vite nå (muntlig) at jeg for tilbake all skatt betalt fra og med 2016 pga lav inntekt og sykdom. Jeg vet jeg mest sannsynlig må over på sosialstønad fra og med slutten av november da AAP går ut og jeg ikke er ferdig med behandling innen da. Spørsmålet er, beregnes sosialstønad av hva du har på konto de siste 3 mnd eller også fra skatteoppgjøret det aktuelle året? Jeg får endelig litt etterlengtet penger jeg kan handle klær til meg selv og barna og kan betale tilbake det jeg skylder (lån jeg har vært nødt å ta). Men vil dette bli sett på enn så lenge de ikke har vært på konto de siste 3 mnd før du må søke?

og hva med bostøtte som jeg PR dags dato mottar? Vil dette falle bort?

Takker hjertelig hvis det er noen som vet litt mer enn meg!!

Anonymkode: f8c78...46e

Svarer etter beste evne, men jeg er rimelig sikker på at du må bruke mer eller mindre ALT annet av midler før du kan få sosialstøtte, inkludert skattepenger...

En annen ting er at de avvikler den ordningen nå så hvis du ikke får innvilget skattebegrensning ett år så er du "ute". Greit å vite.

Anonymkode: 61af1...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialstønad er siste utvei. Det vil si at det skal hjelpe i perioder der du ikke har noe annet. Om du har egne midler på konto så har du ikke hverken behov for eller rett på sosialstønad. 
Ved søknad om sosialstønad beregnes dette omtrent slik:
 Alt av inntekter (barnetrygd regnes utenom i enkelte kommuner, og som en del av inntekten i andre kommuner) inkl. bostøtte.
- husleie, strøm, innboforsikring (husforsikring om du eier) og ev. barnehageutgifter
= Livsopphold. 
De forskjellige kommunene har forskjellige satser på livsopphold, men de fleste ligger rundt 6000 for en enslig.

Dette vil i praksis si at etter at de godkjente utgiftene er betalt skal du sitte igjen med minst 6000,- Har du mindre enn dette har du rett på sosialstønad til å dekke mellomlegget. 
Eksempel:
Inntekter =  15000,-
Husleie, inkl strøm = 10000,-
Du sitter igjen med til livsopphold = 5000,-
Her vil man kunne få inntil 1000,- av sosialen. 

Merk at dersom du har boliglån er det kun renteutgiftene og ev. husleie (felleskostnader) som er godkjent. Avdrag er å regne som betaling av gjeld, noe som ikke dekkes av det offentlige. Ei heller andre lån. 

Dersom du har egne midler på konto, så må dette brukes av til å dekke livsopphold. da ser man på hva du eventuelt ville fått ( i eksempelet 1000,-. pr mnd), ser på hvor mye du har på konto og regner hvor lenge summen du har skal vare. 
Dersom du har 6000,- på konto fordi du har fått tilbake skattepenger, så skal dette altså vare i 6 mnd og du vil ikke få noe sosialstønad før om 6 mnd. 

Merk at sosialstønad behandles individuelt i hver kommune, så i enkelte kommuner kan de ha andre ordninger der man får dekket andre ting, som som eksempel fritidsaktiviteter for barna, medisiner osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Men likevel, når jeg har vært nødt å ta opp lån for å klare meg. Skal jeg ikke få lov til å betale dette tilbake til folk når inntekten har vært så lav? 
evt de må beregne alle mine utgifter for alle disse mnd for så å regne ut?

Dette blir vanskelig kjenner jeg. Jeg forstår at det du har på konto og «midler» osv skal brukes. Men jeg har jo vært fattig i mange år, og har vært nødt til å låne pga både regulering, konfirmasjon, bil, treningskontigent og sikkert mer 🙈

Derfor er det jeg lurer på om de faktisk henter inn skattemeldinga di, eller om de bare ser 3 mnd tilbake i tid (for det vet jeg de gjør uansett)

igjen, takk for svar

Anonymkode: f8c78...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. Men likevel, når jeg har vært nødt å ta opp lån for å klare meg. Skal jeg ikke få lov til å betale dette tilbake til folk når inntekten har vært så lav? 
evt de må beregne alle mine utgifter for alle disse mnd for så å regne ut?

Dette blir vanskelig kjenner jeg. Jeg forstår at det du har på konto og «midler» osv skal brukes. Men jeg har jo vært fattig i mange år, og har vært nødt til å låne pga både regulering, konfirmasjon, bil, treningskontigent og sikkert mer 🙈

Derfor er det jeg lurer på om de faktisk henter inn skattemeldinga di, eller om de bare ser 3 mnd tilbake i tid (for det vet jeg de gjør uansett)

igjen, takk for svar

Anonymkode: f8c78...46e

Du må levere skattemeldingen også.

Anonymkode: 1daff...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått vite nå (muntlig) at jeg for tilbake all skatt betalt fra og med 2016 pga lav inntekt og sykdom. Jeg vet jeg mest sannsynlig må over på sosialstønad fra og med slutten av november da AAP går ut og jeg ikke er ferdig med behandling innen da. Spørsmålet er, beregnes sosialstønad av hva du har på konto de siste 3 mnd eller også fra skatteoppgjøret det aktuelle året? Jeg får endelig litt etterlengtet penger jeg kan handle klær til meg selv og barna og kan betale tilbake det jeg skylder (lån jeg har vært nødt å ta). Men vil dette bli sett på enn så lenge de ikke har vært på konto de siste 3 mnd før du må søke?

og hva med bostøtte som jeg PR dags dato mottar? Vil dette falle bort?

Takker hjertelig hvis det er noen som vet litt mer enn meg!!

Anonymkode: f8c78...46e

Sosialtjenesten tar ikke hensyn til gjeld, så om du velger å betale ned gjeld så vil ikke NAV kompensere for det. Tilgode skatt regner og andre oppsparte midler må brukes til nødvendige utgifter som husleie, livsopphold, strøm før sosialstønad vurderes

Er treningsmedlemskap noe du strengt tatt trenger? Hadde tatt en gjennomgang av alle medlemskap og abonnement etc som tar av budsjettet til nødvendige utgifter som husleie, livsopphold og strøm etc

Hvis du har bostøtte fra Husbanken så vil du antagelig kunne beholde den hvis du går over på sosialstønad.

Anonymkode: 3e671...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei igjen. Chatta med nav tidligere i dag. Der sier de at hvis jeg får skatten nå, kan jeg betale og bruke pengene uten at det gjør noe. Hvis jeg må på sosialen senere vil de ikke se på dette enn så lenge de ikke er på konto. Så dette skulle faktisk ikke være et problem. 
likevel, takk for svar.

 

hi

9B9AF71C-7049-4C69-8FE9-EC72AFE6763B.png

F7EB5E15-CB27-43B6-B16D-489AF2DAF980.png

4483EF06-341A-4A35-A689-C4D13A8665DA.png

Anonymkode: f8c78...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om dette da? 🤔

hi

Anonymkode: f8c78...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett at du ikke har søkt sosial enda og ikke tror du har behov for det før tidligst i desember? Da er det helt riktig at de ikke ser på skattepengene som kommer nå. MEN, hadde jeg vært deg ville jeg jo brukt skattepengene veldig smart og satt av penger slik at du har litt å gå på dersom du skulle ende uten inntekt senere i år. Det er ganske tåpelig å svi av masse tusen nå bare fordi man ikke vil ha penger på konto dersom man må søke sosial. 
Det aller beste er selvsagt å  bli selvhjulpen slik at du slipper sosialen i det hele tatt, men det er sikkert grunner til at det ikke er aktuelt for deg, siden du antar AAP vil stanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Forstår jeg deg rett at du ikke har søkt sosial enda og ikke tror du har behov for det før tidligst i desember? Da er det helt riktig at de ikke ser på skattepengene som kommer nå. MEN, hadde jeg vært deg ville jeg jo brukt skattepengene veldig smart og satt av penger slik at du har litt å gå på dersom du skulle ende uten inntekt senere i år. Det er ganske tåpelig å svi av masse tusen nå bare fordi man ikke vil ha penger på konto dersom man må søke sosial. 
Det aller beste er selvsagt å  bli selvhjulpen slik at du slipper sosialen i det hele tatt, men det er sikkert grunner til at det ikke er aktuelt for deg, siden du antar AAP vil stanse.

Hun snakker ikke om å svi av masse penger for gøy, hun vil betale tilbake ting hun har lånt, kjøpe gode klær til seg og barna. Dette er ikke å svi av, dette er noe de fleste kan og burde gjøre om de har penger. Havner man på sosialstønad har man ikke råd til gode klær,sko, eller betale lån.

Du må levere skattemeldingen din, men de ser bare på hva du har hatt de tre siste mnd (kontoutskrift) og konto PR dags dato. 

Du mister ikke bostøtten, men de inntektsbegrensninger den, samme med barnebidrag (og evt. andre inntekter du har) 

Håper du blir ferdig med behandlingen din snart, ikke gøy å leve på sosialstønad. 

 

Anonymkode: 9fafc...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de tilbakebetalt skattepengene til å betale det lånet du tok.

 

Det er tidspunktet du søker sosialhjelp fra som et viktig, og har du ikke penger på konto da så er det dette de må ta utgangspunkt i. Det er situasjonen på søknadstidspunktet som skal legges til grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips og råd dere 😊

Det stemmer som en av dere sier at jeg ikke er på sosialen PR dags dato. Men det vil sannsynlig skje i desember da jeg har maksa ut AAP og ikke er ferdig med behandling. Dermed får jeg heller ikke ufør da det er en teoretisk mulighet for bedring med behandling.

Når jeg har rett på og får skattebegrensning betyr det også at jeg har levd på svært lite penger de siste årene og har derfor ikke fått gitt barna alt av hva de burde hatt (klær, sko, madrasser, sykkel osv).

i tillegg har jeg vært nødt å låne av familie til bil, tannregulering, konfirmasjon til det ene barnet og også treningskontigent og utstyr til trening. Dermed er dette en anledning til å få betalt tilbake dette.

Etter dette vil det fortsatt være litt penger igjen til kanskje noe ekstra til barna og meg selv. Dette er kanskje litt egoistisk, men jeg tenker også at dette er ekstra penger vi skulle hatt disse årene, og da er det veldig kjedelig å måtte bruke det til livsopphold. 
Spesielt med tanke på at jeg står i denne situasjonen fordi legen ikke har ønsket å sende meg til behandling eller utredning (ville bare behandle meg selv). Og derfor har det tatt så lang tid og jeg er hverken frisk eller har rett til AAP eller ufør.. kjip situasjon!

 

hi

Anonymkode: f8c78...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...