Gå til innhold

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Perfekt for alle som ønsker trygd,men ikke er syke.

Anonymkode: 54f02...ecb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig menneskekjenner du da tydeligvis, og/eller veldig lite bekjente. 

Anonymkode: 3723b...571

Dårlig menneskekjenner fordi jeg ikke kjenner noen jeg mistenker for å lure til seg diagnoser og snylte på NAV? :klo:

Jeg kjenner svært få som har vært åpne om at de har ME eller fibromyalgi. 
 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner, og det er utrolig trist hvis noen virkelig blir skikkelig utmattet av liten aktivitet. Men hvorfor har da mange inntrykket av at det er endel som faker seg til denne sykdommen? Du må vel kunne innrømme at det er mulig at det ikke er reellt for noen?

Anonymkode: 4554d...06e

Fordi de mange ikke ser de som har ME og fibro på de dagene de som har de sykdommene er sykest.
De gangene man blir utslitt av å gå på do, ikke orker å stå oppreist fordi man er så svimmel at hele gulvet kjennes ut som om du står på en båt, og selv klærne gjør vondt.

Jeg fikk den kommentaren så mye på gamlejobben; Jammen du ser jo helt frisk ut, du som spretter rundt her og jobber som en tordivel.
Jada, men så jobbet jeg heller ikke mer enn 30%, så jeg kunne "spare opp" energi nok til å være en effektiv arbeidsmaur når jeg var på jobb. Hadde jeg vært for aktiv på jobb den ene dagen, lå jeg som regel og spydde av smerter og var så utmattet at jeg måtte hjelpes på do dagen etter.
Etter en aktiv dag på jobb kunne jeg ikke lage middag, for det var det ikke mer energi til, etter roligere arbeidsdager orket jeg å lage middag, men det var også det hele. Husarbeid måtte ventes med til jeg hadde en dag eller to fri, slik at jeg orket å støvsuge den ene dagen og ta klesvasken den neste.
I dag blir jeg utslitt og må legge meg ned hvis jeg har skiftet på senga, men de få dagene jeg faktisk er ute blant folk, er dager jeg har "forberedt meg på", slik at jeg vet at jeg orker å være ute blant folk, og ikke kræsjer fullstendig når jeg kommer hjem. Jeg må også dra hjem tidligere hvis vi er på besøk fordi jeg blir fortere sliten ute eller borte hos andre folk, med mindre det er hos familie hvor jeg kan legge meg ned på sofaen en liten stund, uten at jeg føler meg superdum.

Anonymkode: dc41a...37a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke logisk at man skal bli så svimmel av ME !!!!

Anonymkode: 55005...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW

Har ikke så mye kjennskap til me, men jeg har fibromyalgi. Fikk diagnosen for ca. 3 år siden, er 36år nå. Jeg har vært mye sykemeldt de 10åra da jeg jobbet fullt som sykepleier, da med grunner som depresjon, utmattelse og ernæringproblematikk. 2016 ble jeg borte fra jobben i ett år pga jeg ble dårlig av arbeidsmiljø. Psykisk og fysisk. Gikk over til aap, og fikk etterhvert diagnosen fibromyalgi, jeg er ikke så hardt rammet så det var diagnose nummer 2 som gjorde at jeg endte opp med delvis ufør og delvis tilrettelagt arbeid:)

Virker som om asperger diagnosen gav meg ja fra nav, kanskje anderledes hvis fysikken min hadde vært mer redusert...og siden jeg har angst og depresjon var det lettere å bruke asperger som grunnlag før søknaden:)

Helt ærlig så savner jeg ikke min ordinære jobb og det å jobbe fullt, men nå trivdes jeg jo ikke...har det mye bedre nå, nesten symptomfri da jeg ikke utsettes for krav og stress:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnnaW skrev:

Har ikke så mye kjennskap til me, men jeg har fibromyalgi. Fikk diagnosen for ca. 3 år siden, er 36år nå. Jeg har vært mye sykemeldt de 10åra da jeg jobbet fullt som sykepleier, da med grunner som depresjon, utmattelse og ernæringproblematikk. 2016 ble jeg borte fra jobben i ett år pga jeg ble dårlig av arbeidsmiljø. Psykisk og fysisk. Gikk over til aap, og fikk etterhvert diagnosen fibromyalgi, jeg er ikke så hardt rammet så det var diagnose nummer 2 som gjorde at jeg endte opp med delvis ufør og delvis tilrettelagt arbeid:)

Virker som om asperger diagnosen gav meg ja fra nav, kanskje anderledes hvis fysikken min hadde vært mer redusert...og siden jeg har angst og depresjon var det lettere å bruke asperger som grunnlag før søknaden:)

Helt ærlig så savner jeg ikke min ordinære jobb og det å jobbe fullt, men nå trivdes jeg jo ikke...har det mye bedre nå, nesten symptomfri da jeg ikke utsettes for krav og stress:)

Du sier at du har vært mye sykemeldt grunnet blant annet ernæringsproblematikk? Hengte dette da sammen med fibromyalgi? Hva mener du med det? Lurer på om jeg selv har fibromyalgi og har det samme problem nemlig..

Anonymkode: 6cc74...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært uføre i snart 20 år pga angst og depresjon ?  Hvilket liv  har du hatt  i alle disse årene da?

Anonymkode: 55005...0a2

Det er ikke uvavnlig å ha vært uføre i "snart 20 år". Ufør vil si varig trygda, og blir an det for angst og depresjon  iung alder vil man alltid være ufør. Det kan faktisk bli helt kronisk. Livet mitt har vært helt normal, untatt at jeg ikke har vært i jobb, har jobbet litt frivillig da og det gjør jeg fortsatt. Jeg synes det spm var frekt av deg.

Anonymkode: 6cc74...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke logisk at man skal bli så svimmel av ME !!!!

Anonymkode: 55005...0a2

Ikke logisk at man får et symptom på ME hvis man har ME? Svimmelhet er et veldig vanlig symptom på ME, kanskje på tide å lese seg opp litt?

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt for alle som ønsker trygd,men ikke er syke.

Anonymkode: 54f02...ecb

Men det har ikke noe med de som faktisk har sykdommen å gjøre.

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 2.49, Uatskillelig skrev:

Jeg kjenner ingen mennesker som ønsker å være syke. Gjør du? Det er ingen som ønsker å ligge rett ut med utmattelse og smerter. 

ME og fibromyalgi er regnet som somatiske, derav nevrologiske og revmatiske sykdommer - og i alvorlig grad gir disse stort funksjonstap.

Sikkert ingen som vil være syke, men nok av de som vil motta penger fra staten og slippe 08 - 16.

Det er under 5% av de med for eksempel ME som "lever i smertehelvete", men disse blir stadig brukt som et argument i diskusjoner. Ganske hånlig og ondt ovenfor dem egentlig..

Anonymkode: e0438...02c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får litt new age sekt vibber av å se på ME foreningens sider må jeg innrømme.

Det er jo også ganske spesielt at avhopperne skal tas. Det har jeg sett her inne. Har noen hatt utbytte av kognitiv terapi, så får de gjennomgå.

Det er jo også påfallende at en av de mest aktive trådene på ME forumet er Nav, trygd og rettigheter.

 

Anonymkode: bda5e...dc6

Det er veldig lite rart da det er en sykdom som gir mange behov for kontakt med Nav, og som tradisjonelt fortsatt dessverre genererer mye mistro, bare se i denne tråden her.

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ingen som vil være syke, men nok av de som vil motta penger fra staten og slippe 08 - 16.

Det er under 5% av de med for eksempel ME som "lever i smertehelvete", men disse blir stadig brukt som et argument i diskusjoner. Ganske hånlig og ondt ovenfor dem egentlig..

Anonymkode: e0438...02c

For det første: kilde? For det andre: Utmattelse er da vitterlig hovedsymptomet, og det som oftest diskuteres. 

Anonymkode: 71c7d...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at du har vært mye sykemeldt grunnet blant annet ernæringsproblematikk? Hengte dette da sammen med fibromyalgi? Hva mener du med det? Lurer på om jeg selv har fibromyalgi og har det samme problem nemlig..

Anonymkode: 6cc74...008

Jeg vet ikke sikkert, men kostholdet kan bli ensidig ved depresjon. Noe som fibro pas er utsatt for. Og så har jeg asperger som ofte kjennetegnes som rigide, hos meg ble det rigid kosthold bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnnaW skrev:

Jeg vet ikke sikkert, men kostholdet kan bli ensidig ved depresjon. Noe som fibro pas er utsatt for. Og så har jeg asperger som ofte kjennetegnes som rigide, hos meg ble det rigid kosthold bl.a.

Okey, har bare lest at mange også sliter med iritabel tarm syndrom ved siden av,pg jeg tror dette er noe jeg sliter med da jeg har en tendens til å gå ned om jeg ikke spiser kjeeempe masse, litt rart det der.

Anonymkode: 6cc74...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okey, har bare lest at mange også sliter med iritabel tarm syndrom ved siden av,pg jeg tror dette er noe jeg sliter med da jeg har en tendens til å gå ned om jeg ikke spiser kjeeempe masse, litt rart det der.

Anonymkode: 6cc74...008

Irritabel mage/tarm er en av symptomene på fibro og det kan jo føre til ernæringproblematikk over tid, så du har nok rett der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at trådstarter er den samme personen som skriver i veldig mange tråder om sykdom at det er innbilning, depresjon eller lignende. KG burde sjekke om denne brukeren er den samme, for det er åpenbart troll som har funnet ut at den får mye oppmerksomhet ved å si at sykdommer ikke er ekte. Dette er også farlig, for det kan føre til at syke mennesker ikke går til legen fordi de tror de innbiller seg sykdommen eller ikke trenger medisiner og oppfølging. 

Anonymkode: 17a81...b80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ME og Fibromyalgi er så utbredt i Norge nettopp fordi de ikke kan bevises. Jeg håper for de som få som faktisk har det sin skyld at det kan komme et ordentlig bevis for det snart. Ikke at det kommer til å hjelpe stort på statskassa da disse snylterne som før hadde ME og fibro da kommer til å gli rett inn i depresjon, angst og PTSD. Det kommer aldri til å kunne bevises da det er subjektivt og en evig fribillett til et liv med masse fritid til å gjøre hva du vil mens skattebetalerne må jobbe hver dag for det. 

Anonymkode: 062d4...5ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ganske sikker på at trådstarter er den samme personen som skriver i veldig mange tråder om sykdom at det er innbilning, depresjon eller lignende. KG burde sjekke om denne brukeren er den samme, for det er åpenbart troll som har funnet ut at den får mye oppmerksomhet ved å si at sykdommer ikke er ekte. Dette er også farlig, for det kan føre til at syke mennesker ikke går til legen fordi de tror de innbiller seg sykdommen eller ikke trenger medisiner og oppfølging. 

Anonymkode: 17a81...b80

Burde heller ikke tillatt alle de uendelige depresjon og angst-trådene da dette kan utløse depresjon og angst hos andre. For ikke å snakke om trådene og folk som vil ha selvmord. Ooog flere andre. Meh, bare å ikke trykke seg inn på de trådene og voila! Problem solved ;) Nordmenn må da være blant jordas sarteste folkeslag🤦‍♂️

Anonymkode: 062d4...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 10.57, AnonymBruker skrev:

Koronastyret har roet seg og nå er det tilbake til å hate alenemødre, syke og uføre. Drit og dra til helvete!! 

Anonymkode: 96ab9...9ea

Denne tråden er det ikke engang verdt å svare på, men din kommentar ønsker jeg å svare på: Godt sagt. 

Men i tillegg til at KG er tilbake til å hate alenemødre, syke og uføre, så må du huske på single menn også ettersom dem fortsatt er incels hele gjengen ;) 

Anonymkode: fcd4d...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt! Ikke bedriv mistenkeliggjøring. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...