Gå til innhold

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er stadig irriterende at disse pasientene nekter for at det er sterke psykiske komponenter involvert...

Anonymkode: 75e4b...e16

Hvorfor det, når det er veldig lite forskning som støtter det? Og hvilken forskjell hadde det gjort om så var, syk er syk. Eller mener du psykisk sykdom er innbildt? 

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wooow! Nå blir jeg veldig provosert her. Er dette enda en tråd ×de som snyter av staten×?? Ha litt forståelse da. De er fæle sykdommer som ødelegger all livskvalitet. Jeg har fibromyalgi, og det unner jeg ingen. 

Det er skikkelig stygt av deg å om dette en sånn tråd. Du skaper meninger hos folk som de ikke burde ha. 

Anonymkode: 01976...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de som vil ha uføre, og de er det mange av, er ME og fibromyalgi mye brukt for de kan ikke bevises. Så det blir ord mot ord
og legene og nav gir seg lett.

Anonymkode: 7c642...401

Jeg har fibromyalgi. Og kan si at de aller fleste med dere faktisk allerede er uføre. Hadde vært uføre i mange år før jeg fikk diagnosen. Jeg var uføre på grunn av angst og depresjon.

Er også flere som har disse sykdommene som faktisk er i jobb. 

Anonymkode: 01976...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Enda en slik tråd. Å være syk, usosial, uten jobb og venner som forlater deg, er virkelig ønskelig det, vet du.

Anonymkode: 3e9c8...495

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er stadig irriterende at disse pasientene nekter for at det er sterke psykiske komponenter involvert...

Anonymkode: 75e4b...e16

Det er det ikke for mange av oss blir sendt til evaluering for nettopp bevise at det gjelder ikke psykiske problemer.

Anonymkode: 3e9c8...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si en ting her, har du hørt om hypokonderi?

Anonymkode: 4554d...06e

Det er en egen diagnose da.. De som lider av dette vil tro at de er syke hele tiden. Og det er jo ikke en sykdom de går etter.. 

Anonymkode: 08445...e9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At disse diagnosene blir misbrukt av mennesker som ønsker «fri» resten av livet, er der ingen tvil om, ettersom de ikke kan påvises annet enn gjennom sykdomsbilde. Men det er jo ikke ensbetydende med at disse sykdommene ikke finnes! For det gjør de i aller høyeste grad.

Jeg er en av de med fibromyalgi, og har hatt det siden ungdomstiden. Da trodde jeg det var voksesmerter, men de ga seg aldri. I voksen alder fikk jeg diagnosen, og tør ikke fortelle det til en levende sjel. Diagnosen gjør ihvertfall at jeg kan få den hjelpen jeg trenger slik at jeg kan leve et fullverdig liv.

Anonymkode: 8ffd0...e2f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kaninen skrev:

Er det for deg helt utenkelig at noen faktisk har så lite lyst til å jobbe at de later som de er syke for å lure systemet? Og hva passer vel bedre enn en sykdom som ingen enda har funnet ut hvordan man skal oppdage i pasienten.

Jeg er ikke den du siterer, men jeg må si at jeg synes det er veldig rart at noen vier mange år av livet sitt til å late som de er syke for å bli uføre.

Sånn som med ME er det ganske mange undersøkelser, flere smertefulle og lange ventetider på hver undersøkelse, i mellomtiden må du da holde deg inne og i seng store deler av de årene det gjelder for å gjøre det hele troverdig. Gjør man dette for å slippe jobb så er det jo noe galt med den personen... 

Anonymkode: 08445...e9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de som har sterke fordommer mot ME/fibro er de som har minst kunnskap om disse sykdommene. Det er lett å ha sterke meninger om det man ikke har mye erfaring om.

Anonymkode: 5d859...657

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de som har sterke fordommer mot ME/fibro er de som har minst kunnskap om disse sykdommene. Det er lett å ha sterke meninger om det man ikke har mye erfaring om.

Anonymkode: 5d859...657

Fordommer er jo nettopp det: Uvitenhet.

 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fibromyalgi. Og kan si at de aller fleste med dere faktisk allerede er uføre. Hadde vært uføre i mange år før jeg fikk diagnosen. Jeg var uføre på grunn av angst og depresjon.

Er også flere som har disse sykdommene som faktisk er i jobb. 

Anonymkode: 01976...ceb

Hvorfor var du uføretrygdet pga angst og depresjon når du egentlig hadde fibromyalgi ???

Anonymkode: 55005...0a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At disse diagnosene blir misbrukt av mennesker som ønsker «fri» resten av livet, er der ingen tvil om, ettersom de ikke kan påvises annet enn gjennom sykdomsbilde. Men det er jo ikke ensbetydende med at disse sykdommene ikke finnes! For det gjør de i aller høyeste grad.

Anonymkode: 8ffd0...e2f

Enig. Det er nok sykdommer det er forholdsvis lett å fake hvis man har litt kunnskap om dem, selv om jeg selv ikke hadde klart å spille så syk hele tiden. Men de rundt dem må jo fatte mistanke, jeg har selv ME og hvis jeg har en bedre periode så klarer jeg ikke ligge stille, da vil jeg gjøre ting. Men hvis du er enslig eller skikkelig, skikkelig lat så kanskje det går an å slippe unna med det. 

Anonymkode: d28ef...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner man å sette seg i sofaen med pizza og potetgull hver dag etter jobben så vil man etterhvert komme i så dårlig form at man slipper å fake ME !

Anonymkode: 55005...0a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor var du uføretrygdet pga angst og depresjon når du egentlig hadde fibromyalgi ???

Anonymkode: 55005...0a2

Sikkert fordi angst og depresjon var kjent hos pasienten, mens fibromyalgien ikke. Hun kan ha trodd at smertene skyldtes angst eller depresjon, noe som kan ha forsinket diagnostiseringen av fibromyalgien.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Sikkert fordi angst og depresjon var kjent hos pasienten, mens fibromyalgien ikke. Hun kan ha trodd at smertene skyldtes angst eller depresjon, noe som kan ha forsinket diagnostiseringen av fibromyalgien.

 

Dette. Hos meg var det motsatt, jeg fikk diagnosen fibromyalgi først, og senere angst og pf.

Anonymkode: 8ffd0...e2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Hos meg var det motsatt, jeg fikk diagnosen fibromyalgi først, og senere angst og pf.

Anonymkode: 8ffd0...e2f

:klem:

 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk dømmer i vilden sky fordi de ikke forstår seg på tilstander som forårsaker utmattelse, og andre usynlige tilstander.

I dag sitter jeg i sofaen og vipper med hodet fordi jeg er så trøtt og sliten. I går var jeg ute og ordnet i hagen, var og handlet, og lekte ute med tantebarn og hund. Jeg er ufør og naboer som bare ser meg når jeg er ute og i «full fart» kan sikkert tro at jeg har løyet på meg en eller annen diagnose. 

Realiteten er at jeg hadde kreft for to år siden og behandlingen kan gi utmattelse i lang tid, men det er ikke akkurat noe jeg annonserer.

Anonymkode: f0ba5...94f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hvorfor skulle noen lete etter sykdom om de er friske og ikke har noen plager? Det gir ikke mening. 
 

Gir mye mening. 

Oppmerksomhet
Penger/NAV
Unngå å jobbe
Få sympati og falsk støtte
Oppmerksomhet

Du er ufattelig naiv om du ikke ser at disse to sykdommene blir misbrukt av veldig mange!  

Anonymkode: 7dd81...731

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir mye mening. 

Oppmerksomhet
Penger/NAV
Unngå å jobbe
Få sympati og falsk støtte
Oppmerksomhet

Du er ufattelig naiv om du ikke ser at disse to sykdommene blir misbrukt av veldig mange!  

Anonymkode: 7dd81...731

Jeg kjenner ingen jeg har mistenkt for å lyve på seg disse sykdommene.

Endret av Uatskillelig
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel lære seg å rasjonere energien jevnt utover alle ukens dager så man unngår å bli sengeliggende i dagevis.

Anonymkode: 55005...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...