Gå til innhold

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvorfor skulle noen lete etter sykdom om de er friske og ikke har noen plager? Det gir ikke mening. 
 

Er det for deg helt utenkelig at noen faktisk har så lite lyst til å jobbe at de later som de er syke for å lure systemet? Og hva passer vel bedre enn en sykdom som ingen enda har funnet ut hvordan man skal oppdage i pasienten.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du sier at folk ikke leter etter sykdommer. Det gjør jo de med hypokondri...

Anonymkode: 4554d...06e

Du har misforstått, hypokondere leter ikke etter sykdommer, de tror oppriktig at de har sykdommer og er livredde konsekvensene av det.

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For de som vil ha uføre, og de er det mange av, er ME og fibromyalgi mye brukt for de kan ikke bevises. Så det blir ord mot ord
og legene og nav gir seg lett.

Anonymkode: 7c642...401

Er det virkelig mange _ helt friske _ som ønsker å gå på trygd? 

Alle mennesker har et grunnleggende sosialt behov, og et behov for å føle seg til nytte. Å jobbe, tjene penger og omgås kollegaer er noe de aller fleste ønsker, nettopp fordi det gir følelse av mestring.

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner 2 personer som har ME som jeg også har bodd i kollektiv med, begge ble diagnosert for rundt 3 år siden tror jeg. De har aldri hatt en fulltidsjobb eller et ønske om å jobbe. Det eneste de vil er å bli ufør, det snakker de faktisk høyt om til venner. Begge har mild grad ME, og må som regel alltid ligge i sengen og hvile når de trengs til ting de ikke vil/syns er gøy å gjøre som f.eks rydde. Men ber man de med på vors, cafè eller shopping noen minutter senere blir de gladelig med, og hopper opp av sengen for å gjøre seg klar. Og ja, dette ble testet ut ved flere anledninger når jeg bodde med dem. 

Så jeg forstår godt tvilen mange har til ME-syke. Har også sett sjøl hvor mye det sliter så enormt på nærmeste pårørende, men de får aldri noen form for takk for alt de gjør for dem. De skal tross alt bare være glad de er friske..

Anonymkode: 2ee93...04f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Er det virkelig mange _ helt friske _ som ønsker å gå på trygd? 

Alle mennesker har et grunnleggende sosialt behov, og et behov for å føle seg til nytte. Å jobbe, tjene penger og omgås kollegaer er noe de aller fleste ønsker, nettopp fordi det gir følelse av mestring.

 

Ikke alle føler det slik. Det er titusenvis som gir alt for å bli uføre. Da har de en grei basislønn og kan dyrke hobbyer, reiser, andre interesser - og det å få barn uten tidsklemma. Feks.

Anonymkode: 7c642...401

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner 2 personer som har ME som jeg også har bodd i kollektiv med, begge ble diagnosert for rundt 3 år siden tror jeg. De har aldri hatt en fulltidsjobb eller et ønske om å jobbe. Det eneste de vil er å bli ufør, det snakker de faktisk høyt om til venner. Begge har mild grad ME, og må som regel alltid ligge i sengen og hvile når de trengs til ting de ikke vil/syns er gøy å gjøre som f.eks rydde. Men ber man de med på vors, cafè eller shopping noen minutter senere blir de gladelig med, og hopper opp av sengen for å gjøre seg klar. Og ja, dette ble testet ut ved flere anledninger når jeg bodde med dem. 

Så jeg forstår godt tvilen mange har til ME-syke. Har også sett sjøl hvor mye det sliter så enormt på nærmeste pårørende, men de får aldri noen form for takk for alt de gjør for dem. De skal tross alt bare være glad de er friske..

Anonymkode: 2ee93...04f

Var de kvinner eller menn?

Anonymkode: 4554d...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, kaninen skrev:

Er det for deg helt utenkelig at noen faktisk har så lite lyst til å jobbe at de later som de er syke for å lure systemet? Og hva passer vel bedre enn en sykdom som ingen enda har funnet ut hvordan man skal oppdage i pasienten.

Slike finnes sikkert, men jeg tviler på at antallet er så høyt med tanke på at et liv på trygd sjelden er noe å trakte etter. Og tenk hvor fortvilende slike mennesker er for alle de som faktisk har sykdommen, som sliter med å bli mistrodd hele tiden. 

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var de kvinner eller menn?

Anonymkode: 4554d...06e

Begge er kvinner

Anonymkode: 2ee93...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner 2 personer som har ME som jeg også har bodd i kollektiv med, begge ble diagnosert for rundt 3 år siden tror jeg. De har aldri hatt en fulltidsjobb eller et ønske om å jobbe. Det eneste de vil er å bli ufør, det snakker de faktisk høyt om til venner. Begge har mild grad ME, og må som regel alltid ligge i sengen og hvile når de trengs til ting de ikke vil/syns er gøy å gjøre som f.eks rydde. Men ber man de med på vors, cafè eller shopping noen minutter senere blir de gladelig med, og hopper opp av sengen for å gjøre seg klar. Og ja, dette ble testet ut ved flere anledninger når jeg bodde med dem. 

Så jeg forstår godt tvilen mange har til ME-syke. Har også sett sjøl hvor mye det sliter så enormt på nærmeste pårørende, men de får aldri noen form for takk for alt de gjør for dem. De skal tross alt bare være glad de er friske..

Anonymkode: 2ee93...04f

Hvorfor skulle dette føre til tvil? Hvis de har mild grad så har de jo ikke behov for å være totalt sengeliggende, men de må prioritere hva de bruker energien som på. Det er lurt å prioritere sosiale ting over husarbeid. 

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke? Hva mener dere?

Anonymkode: 4554d...06e

nei, finnes mange usynlige sykdommer. jeg tenkte som deg før helt til jeg fikk lavt stoffskifte. er ikke mulig å se på andre, men fikk massive hukommelsesproblemer, konsentrasjonsevne og hadde svært mye behov for søvn. dette var hos meg genetisk og alle på min mor sin side hadde dette og er også ufør.

gjordet det dårligere på skolen pga jeg ikke kunne konsentrere meg. når jeg kom hjem sovnet jeg med engang og sov til dagen etter. la på meg og glemte ting hele tiden. skjønte etterhvert at noe var gale men det var ikke mulig å se det på meg.

akkurat som ME og fibromyalgi

jeg tror heller alenemødre er en sykdom for de som ikke gidder å jobbe, noen av de vertfall. referer til den tråden som var nylig om alenemødre som fikk barn selv om de ikke hadde utdanning, jobb, eller noe på stell. mange kvinner, som jeg personlig kjenner gidder ikke, vil ikke og nekter å jobbe. får barn når nav tvinger de i arbeid og når de har vært naver en stund og nav tvinger de får de bare nytt barn igjen. sett det på ekte, dette er en værre sykdom enn de vi snakker om

Anonymkode: 678c5...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle dette føre til tvil? Hvis de har mild grad så har de jo ikke behov for å være totalt sengeliggende, men de må prioritere hva de bruker energien som på. Det er lurt å prioritere sosiale ting over husarbeid. 

Anonymkode: 71c7d...f00

Så fordi de har ME så var det greit at andre måtte rydde og vaske etter dem 95 % av tiden? Hvis ikke hadde vi bodd i en svinesti. Lage mat, ha vors/fest, og rote kunne de fint, men aldri rydde etter seg. Da var de alltid sengeliggende, så beleilig. Og jeg visste dessverre ikke om at de var syke før jeg flytta inn med dem, det ble grunnen til at jeg flytta ut.

Anonymkode: 2ee93...04f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner 2 personer som har ME som jeg også har bodd i kollektiv med, begge ble diagnosert for rundt 3 år siden tror jeg. De har aldri hatt en fulltidsjobb eller et ønske om å jobbe. Det eneste de vil er å bli ufør, det snakker de faktisk høyt om til venner. Begge har mild grad ME, og må som regel alltid ligge i sengen og hvile når de trengs til ting de ikke vil/syns er gøy å gjøre som f.eks rydde. Men ber man de med på vors, cafè eller shopping noen minutter senere blir de gladelig med, og hopper opp av sengen for å gjøre seg klar. Og ja, dette ble testet ut ved flere anledninger når jeg bodde med dem. 

Så jeg forstår godt tvilen mange har til ME-syke. Har også sett sjøl hvor mye det sliter så enormt på nærmeste pårørende, men de får aldri noen form for takk for alt de gjør for dem. De skal tross alt bare være glad de er friske..

Anonymkode: 2ee93...04f

Det er en uting å spekulere i om andre spiller syke eller ei. Hvem er vi til å mistenke, spekulere i og overprøve leger og NAV?

Det er en grunn til at disse menneskene har fått de diagnosene. Det er mye vi ikke vet om andre - selv de man bor med kan man skjule ting for. Man vet aldri alt om en annen person. 
 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Er det virkelig mange _ helt friske _ som ønsker å gå på trygd? 

Alle mennesker har et grunnleggende sosialt behov, og et behov for å føle seg til nytte. Å jobbe, tjene penger og omgås kollegaer er noe de aller fleste ønsker, nettopp fordi det gir følelse av mestring.

 

Ikke alle synes det er meningsfylt å måtte omgås folk man ikke har valgt selv og å måtte gjøre kjedelige arbeidsoppgaver, ihvertfall ikke hvis jobben i tillegg er dårlig betalt...

Anonymkode: 55005...0a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de som vil ha uføre, og de er det mange av, er ME og fibromyalgi mye brukt for de kan ikke bevises. Så det blir ord mot ord
og legene og nav gir seg lett.

Anonymkode: 7c642...401

Tror du virkelig Nav gir seg lett? Jeg har fysisk sykdom som vises gjennom blodprøver, da og graden av sykdommen. Og jeg har den i aller verste grad, så spesialistene forstår nesten ikke hvordan jeg er i live, og jeg kan ikke ha noe verdig liv, så syk jeg er. Men selv med dette, så tok det 17 år i Nav systemet før jeg ble ufør.

Anonymkode: 53485...6e6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi de har ME så var det greit at andre måtte rydde og vaske etter dem 95 % av tiden? Hvis ikke hadde vi bodd i en svinesti. Lage mat, ha vors/fest, og rote kunne de fint, men aldri rydde etter seg. Da var de alltid sengeliggende, så beleilig. Og jeg visste dessverre ikke om at de var syke før jeg flytta inn med dem, det ble grunnen til at jeg flytta ut.

Anonymkode: 2ee93...04f

Hvis de ikke ryddet 95 prosent av tiden burde de jo prioritert rydding noe oftere, selvfølgelig, men det handler om oppdragelse og høflighet, ikke sykdom.

Anonymkode: 71c7d...f00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koronastyret har roet seg og nå er det tilbake til å hate alenemødre, syke og uføre. Drit og dra til helvete!! 

Anonymkode: 96ab9...9ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen som ønsker å ha en sykdom. Men folk som er syke og sliter med utmattelse, makter rett og slett ikke like mye som helt friske mennesker og kan oppleve det som svært tungt å jobbe. De er i underskudd allerede før arbeidsdagen begynner. Det er ikke mer komplisert. 

De som bevisst prøver å svindle seg til trygd mangler etter min mening noen vesentlige grenser/funksjoner, noe jeg forbinder med dårlig psykisk helse. Så de kvalifiserer kanskje uansett, selvom det ikke er pga fysiske helseplager.

Men for de aller fleste som merker en såpass stor endring i egen helse at det i stor grad påvirker hverdagen og livskvaliteten, sier det seg selv at de ønsker å få svar på hva det er!

Mange kroniske sykdommer har dessuten veldig sakte "oppblomstring" slik at pasienten selv merker at noe er galt lenge før det blir synlig og/eller slår ut på prøver.

Det er ikke noe rart at folk leter etter halmstrå, når de har vondt over alt og føler seg elendig og vet at det er noe som ikke stemmer men legen bare bagatelliserer det med  "kom deg ut på tur, Trude".. 

Anonymkode: c1579...0cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er mange oppigjennom som har fått fibro-diagnosen litt "lett"... De har ikke klart å finne hva annet som feiler de, så da har det blitt fibro. Jeg ble diagnostisert med fibromyalgi nå i år, og måtte gjennom omfattende tester på Lillehammer Revmatisk sykehus før diagnosen ble stilt. Vil tro at dette er mer normalen nå. Hvis man ønsker å bli ufør (utenfor min fatteevne, men uansett...), så tror jeg ikke det å få fibromyalgi diagnose er noe "enkel" måte å gå fram. Som mange andre sykdommer, så er det forskjellige grader av sykdommen. Jeg er heldig og har per nå en mild grad, så jeg klarer å jobbe 100%, følge opp 3 barn, og holde hus og hjem i orden. Jeg er ikke sosial i det hele tatt, for all min energi går med til jobb og familie. Kan ikke huske sist jeg var med på noe sosialt eller var ute på noe som ikke hadde med barna å gjøre. Men, jeg vet at det er mange som har en mer alvorlig grad, som nesten ikke fungerer i det hele tatt i hverdagen. Og de må jo kjempe med nebb og klør overfor NAV for å få uføretrygd, så jeg tror det er ganske vanskelig å snylte til seg noe fra NAV ved å fake en sykdom.

Anonymkode: 9a52b...1c0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er stadig irriterende at disse pasientene nekter for at det er sterke psykiske komponenter involvert...

Anonymkode: 75e4b...e16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Koronastyret har roet seg og nå er det tilbake til å hate alenemødre, syke og uføre. Drit og dra til helvete!! 

Anonymkode: 96ab9...9ea

Det var vel ikke så hyggelig sagt til de som betaler for at alenemødre, syke og uføre kan være det 🙊

Anonymkode: 062d4...5ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...