Gå til innhold

Ta tilbake kaker etter begravelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden hadde vi begravelse for et veldig nært familiemedlem. Vi skulle servere kaffe og kaker til alle etterpå, så flere i nær familie bakte for oss (de tilbød seg). Da begravelsen var over, ble disse som hadde bakt som gribber og tok med seg mesteparten hjem (til og med kaker de ikke selv hadde bakt). En spurte om det var greit at hun tok med kaken hjem for hun hadde så lyst på den selv. Svarte selvfølgelig ja, men syntes det var rart. Min tanke er at når man baker for en begravelse, er det en gest til familien som er i sorg og da tar man det vel ikke tilbake igjen? Vi fikk mye besøk dagene etter begravelsen, så restene kunne vi servert til dem. Jeg ville aldri tatt tilbake en kake som jeg hadde gitt til en begravelse. Hva tenker dere?

Anonymkode: 7ea78...827

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva hadde dere tenkt å gjøre med kakerestene? Skulle dere i familien dele det dere imellom? Begravelse er som du sikkert vet dyrt. Når man baker en kake til en begravelse er gaven å bidra til å holde kostnadene nede.

I min familie bakes det alltid for mye, så vi har alltid for mye rester igjen. Vi pleier å gjøre det slik at bakerne velger seg ut det de vil ha, innenfor "normalt bruk" (dvs. de kakene husholdningen klarer å spise ila. noen dager). Av det som blir igjen (som regel en del) får resten av gjestene ta med seg. Dette er normalen for oss, i bryllup, begravelse, dåp, konfirmasjon, bursdager og andre sammenkomster.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart, men synes også at du burde slutte å tenke på det etter flere år.

Anonymkode: 148af...bd1

 

3 minutter siden, Alice123 skrev:

Hva hadde dere tenkt å gjøre med kakerestene? Skulle dere i familien dele det dere imellom? Begravelse er som du sikkert vet dyrt. Når man baker en kake til en begravelse er gaven å bidra til å holde kostnadene nede.

I min familie bakes det alltid for mye, så vi har alltid for mye rester igjen. Vi pleier å gjøre det slik at bakerne velger seg ut det de vil ha, innenfor "normalt bruk" (dvs. de kakene husholdningen klarer å spise ila. noen dager). Av det som blir igjen (som regel en del) får resten av gjestene ta med seg. Dette er normalen for oss, i bryllup, begravelse, dåp, konfirmasjon, bursdager og andre sammenkomster.

Er nok bare meg som syntes det blir litt groteskt etter en begravelse. Har bakt selv, men vil aldri ta tilbake. Mener det må bli opp til familien om de vil kaste den eller beholde den. 

Anonymkode: 7ea78...827

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har sammenkomster blir jeg bare glad for at folk tar med kakerester, for det er et herk å sitte igjen med. Blir også prakket på rester etter selskap hos andre, og har aldri opplevd annet enn at folk blir takknemlige for at de får hjelp til å bli kvitt rester. Når du fikk spørsmål om folk kunne ta med kaker kunne du jo bare sagt at du ville ta av litt til å ta med hjem selv først og så sendt med dem resten. 

Anonymkode: 5c1ad...fcc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er nok bare meg som syntes det blir litt groteskt etter en begravelse. Har bakt selv, men vil aldri ta tilbake. Mener det må bli opp til familien om de vil kaste den eller beholde den. 

Anonymkode: 7ea78...827

Tror nok det handler om hva man er vandt med. Jeg har aldri sagt "jeg vil ha med kaken min hjem!", men har alltid blitt spurt, og det har alltid vært naturlig. På samme måte, når jeg har vært en del av vertskapet, har jeg presset kaker på kakebakerne. Har aldri tenkt på det som "grotesk"?

Og hva er poenget med at kaker skal kastes, bare fordi de har vært en del av en begravelse? Jeg bakte kake til en begravelse for rett før korona. Restene tok jeg med på jobb så kollegaene mine kunne spise kake i lunchen.

Jeg har aldri vært med på et selskap (begravelse, bursdag, bryllup, dåp, etc. etc.) hvir vertskapet ikke har blitt glad for å bli kvitt rester. Hva mener du med at "det må bli opp til familien om det kastes(...)"? I min krets kaster vi ikke god mat folk har lagt tid, penger og kjærlighet i. Vi gir det bort.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Alice123 skrev:

Tror nok det handler om hva man er vandt med. Jeg har aldri sagt "jeg vil ha med kaken min hjem!", men har alltid blitt spurt, og det har alltid vært naturlig. På samme måte, når jeg har vært en del av vertskapet, har jeg presset kaker på kakebakerne. Har aldri tenkt på det som "grotesk"?

Og hva er poenget med at kaker skal kastes, bare fordi de har vært en del av en begravelse? Jeg bakte kake til en begravelse for rett før korona. Restene tok jeg med på jobb så kollegaene mine kunne spise kake i lunchen.

Jeg har aldri vært med på et selskap (begravelse, bursdag, bryllup, dåp, etc. etc.) hvir vertskapet ikke har blitt glad for å bli kvitt rester. Hva mener du med at "det må bli opp til familien om det kastes(...)"? I min krets kaster vi ikke god mat folk har lagt tid, penger og kjærlighet i. Vi gir det bort.

Det dreide seg om å oppføre seg som gribber rett etter en begravelse. Mulig jeg formulerte meg uforståelig. En bekjent opplevde nylig det samme, og reagerte på at gjestene tok for seg uten at vertskapet sa det var greit. Gikk ut i fra at det er delte meninger om dette.

Anonymkode: 7ea78...827

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med seg kaker uten at vertskapet har tilbydd det, og særlig kaker som en ikke har bakt selv, det synes jeg er utrolig frekt. Det vanlige er at vertskapet ber de aktuelle om å ta med seg egne kaker, eventuelt annet som er til overs og som vertskapet synes blir for mye. Det er vanligvis mye som står igjen. Jeg har forresten aldri opplevd at noen gjør sånt på eget initiativ, de fleste har jo takt og tone, særlig i anledning begravelser.

Anonymkode: c678a...985

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de egentlig forsøkte å gjøre dere en tjeneste? Det var tydeligvis mye kake igjen, og de tenkte at dere trengte å bli kvitt alt sammen, og så fordelte de restene seg i mellom uten å spørre dere, sannsynligvis fordi de ikke ville bry dere med sånne verdslige spørsmål i den vanskelige tiden. 

Anonymkode: 1be3d...519

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vertskapet som spør folk om de ønsker å ha med seg kaker hjem. 

Anonymkode: b111f...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra at jeg trolig ville ønsket å ha med meg selve kakefatet mitt hjem, synes jeg det TS beskriver er usjarmerende, grådig og sær oppførsel. Særlig de som ønsket å gribbe med seg ting de selv ikke hadde bakt. Det er ikke opp til de kakebakende gjestene å vurdere om de skal gjøre TS en "tjeneste" ved å ta med seg kakene hjem. Det er, som andre også sier, opp til vertskapet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare vært takknemlig for å slippe å stable kjøleskapet med mengder av halvspiste kaker i en slik situasjon. De fleste har ikke plass til så mye, eller kraftig appetitt i sorgen. Synes det er flott at overskuddskaker fra større anledninger kan glede noen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bakt til mange anledninger opp gjennom, dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelser, bursdager, kollegafester, 17. mai ect. Det er helt vanlig å få med seg sitt eget kakefat med rester fra egen kake hjem igjen når arrangementet er over. Går man før det er slutt (f.eks tidlig fra et bryllup eller en fest) er det vanlig å la fat og kake stå igjen og hente/få levert fatet senere. Har kun opplevd en gang at kakerestene ble tatt av fatet og satt i kjøleskap, og jeg fikk levert tomt fat (vasket) i en pose da jeg skulle gå. For mange år siden lot jeg fat og kake stå igjen fordi jeg var redd for å være uhøflig, det fatet så jeg aldri igjen, og det var dessverre en gave og ikke mulig å erstatte. I ditt tilfelle bakte jo folk til begravelsen, ikke for at du og familien skulle ha kaker til besøk i mange dager etterpå. Det særeste er imidlertid at du grubler på dette flere år etter. 

Anonymkode: 999fe...0ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for at kakene forsvant. Jeg hater å ha ørten forskjellige kaker i kjøleskapet etter begravelse, bryllup, bursdag etc. Man må ikke ha kake når man kommer på sørgebesøk dager etter begravelsen.

Anonymkode: 78b63...aae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde bakt med en kake til en begravelse og det var mye rester hadde jeg nok tatt den med hjem fordi jeg hadde tenkt at dere hadde nok med dere selv om dere ikke skulle tatt vare på mat og kaker i hopetall også.. Hadde ikke falt meg inn at noen så på meg som en gribb av den grunn. Hadde selvsagt latt kaken være igjen om jeg hadde skjønt at det var ønskelig.. 

 

Ps: ingen forventer servering når de kommer på besøk når folk er i sorg..

Anonymkode: 28ede...32b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk flest vil vel være minst mulig til bry, og i stedet for at vertskapet skal måtte finne plass til alle kakene og spise det opp (for man kaster ikke mat selvom man er i sorg). Da måtte også vertskapet passe på at alle kakefatene ble levert til korrekt person ikke så alt for lenge senere (det kan tenkes at de skal brukes til noe annet). 

Sist men ikke minst, det er ikke gjestene sitt ansvar at vertskapet vil ha noe å servere. Sa min bestemor døde, bakte pappa fint kake til begravelsen og restene tok vi med hjem. Da var det bare nær familie som bakte, men noen kaker var tomme eller lite igjen. 

Anonymkode: b5e07...ace

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å forsyne seg av kaker andre har bakt er bare frekt!

Når det gjelder kaker folk selv har bakt,  så forstår jeg at de vil ha med fatet. De som har bakt ser kanskje vertskapet sjelden eller bor et stykke unna, og det er da ikke "bare bare" å få det igjen siden. Sist jeg bakte, hvor vi var like nære avdøde som de som gjestet minnestunden, så måtte vi dro før alle var helt ferdige til bords. Jeg spurte da om de hadde noe jeg kunne flytte over resten av kaken over på, slik at jeg fikk med fatet. Hadde alle vært på vei til å dra, så hadde jeg nok bare tatt med fatet med restene.

 

Anonymkode: 882d5...ee0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, TS. Jeg har selv bakt kake til noen begravelser hos familie/venner og ville aldri forventet å få med noe hjem. Kaken er en gave til de etterlatte, og de kan si fra selv om det er ønskelig at folk tar med seg rester. Man oppfører seg ikke som en gribb i en sådan stund, ærlig talt. Kakefatet kan man komme innom og hente om noen dager, eventuelt flytte kakerestene over på et annet fat før man går, og ta det tomme fatet med seg.

Generelt har jeg flere ganger blitt overrasket over manglende takt og tone i begravelser. Da min søster døde brått knapt 40 år gammel, hadde vi samlingen etter kirken hjemme hos meg. Jeg opplevde at en gjeng blant gjestene ble sittende i mange timer etter at resten hadde gått. Praten deres hadde glidd over i å bli "vanlig kaffeslabberas" med sladder, høy latter og "husker du den gang vi var på Kreta...". I mens var vi vertskapet, den avdødes nære familie, helt utslitt etter en veldig tung dag. Jeg ryddet bort kaker, stoler, satte på Dagsrevyen (!), ingen hint ble tatt. Det toppet seg da de spurte om jeg kunne sette på en ny kanne kaffe. Måtte til slutt be dem gå, i klartekst. 

Anonymkode: 45af0...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...