Gå til innhold

Pride og kristne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvis homofili var synd, hvorfor uttalte ikke Jesus seg om det? Jesus står over Paulus.

 

Samliv mellom to av samme kjønn var utenkelig. Paulus henvendte seg til hedninger. Ekteskapet var også noe som ble mye større aktet på den tiden. 

Jesus snakket også om skilsmisse. Men aldri om at en mann skulle ikke skulle skille seg fra sin mann, fordi det ikke var godtatt. Alle visste det. Paulus og Jesus motsier ikke hverandre, men skriftstedene er taler til ulike folkegrupper i forsamlingene. 

Paulus kjente til samlivet til likekjønnede. Nettopp derfor snakket han imot det. Tror til og med Nero var gift med en mann minst en gang.

Anonymkode: a2948...ecf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Jeg konstaterer bare at argumentene dine er usaklige, paradoksale og dobbeltmoralske, men det er jo fint at du kan ta offerrollen når du kommer til kort med argumentene dine

Jeg tar ikke noen offerrolle, men orker ikke å diskutere med folk som går på person og ikke sak. Det er dårlig hersketeknikk og har ingenting i en diskusjon å gjøre. 

Ts 

Anonymkode: ebb35...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samliv mellom to av samme kjønn var utenkelig. Paulus henvendte seg til hedninger. Ekteskapet var også noe som ble mye større aktet på den tiden. 

Jesus snakket også om skilsmisse. Men aldri om at en mann skulle ikke skulle skille seg fra sin mann, fordi det ikke var godtatt. Alle visste det. Paulus og Jesus motsier ikke hverandre, men skriftstedene er taler til ulike folkegrupper i forsamlingene. 

Paulus kjente til samlivet til likekjønnede. Nettopp derfor snakket han imot det. Tror til og med Nero var gift med en mann minst en gang.

Anonymkode: a2948...ecf

Gir bibelen noe begrunnelse for hvorfor homofili er synd? Om man har en mening om noe så bør man begrunne det. Hvis ikke holder det ikke mål. Konkret, hva er så galt med å være homofil/lesbisk? 

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Gir bibelen noe begrunnelse for hvorfor homofili er synd? Om man har en mening om noe så bør man begrunne det. Hvis ikke holder det ikke mål. Konkret, hva er så galt med å være homofil/lesbisk? 

Hva skal du med en begrunnelse? Du velger jo bare bort alt du ikke liker uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Uatskillelig said:

Gir bibelen noe begrunnelse for hvorfor homofili er synd? Om man har en mening om noe så bør man begrunne det. Hvis ikke holder det ikke mål. Konkret, hva er så galt med å være homofil/lesbisk? 

 

De katolske er jo ganske opptatt av å befolke jorden. Grunnet dette er de imot abort og prevensjon. Gud sa til Abraham "Gå og bli mange". 
Ellers er det jo disse sitatene fra det gamle testamentet med "Ikke ligg med en mann slik du ligger med en kvinne". Men det er jo bare en av mange regler, hvor de færreste praktiseres i dag.

Er man imot homofili burde man ikke gifte seg med en likekjønnet. Ellers burde man vel bruke tiden sin på å bekymre seg for sine egne synder

Anonymkode: 71f0f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ellers er det jo disse sitatene fra det gamle testamentet med "Ikke ligg med en mann slik du ligger med en kvinne". Men det er jo bare en av mange regler, hvor de færreste praktiseres i dag.

Anonymkode: 71f0f...1a3

Moseloven praktiseres selvsagt ikke av kristne, men av jødene. Slik har det alltid vært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Midgard said:

Ironisk i grunn da boken skal være guds ord, han burde sett dette komme.

Hvorfor ikke bare kaste hele greia. Du følger jo dine egne meninger uansett ved å beholde det du liker og kaster vekk det du ikke liker.

Det er vel ganske få som tror at bibelen er direkte skrevet av Gud selv så man kan alltids si at noe ble "lost in translation" 500 +++ år senere da den ble skrevet av mennesker som vi alle vet kan gjøre feil. For meg er ikke Kristen=Bibeltro. Jeg syntes Bibelen er fryktelig intressant, men baserer ikke hele min tro på den. Heldigvis, for ellers hadde jeg ikke som kvinne fått lov til å skrive her ;)

Jeg følger mine egne meninger uansett ved å beholde det jeg liker og kaster vekk det jeg ikke liker. Det stemmer. Kjenner du noen Kristne som ikke gjør det? Som ikke eier klesplagg der to eller flere stoffer er blandet? F.eks jakke? Og følger slavisk absolutt alt som står i Bibelen? Da bryter de vel et par lover på veien også (mht slaveri og avstraffing). Alle livssyn inneholder små variasjoner hvor man tilpasser litt, trist om det slavisk skal være kun en måte å være på. 

Alle bør få ha det livssynet man selv ønsker så lenge det passer inn under Kardemommeloven: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill og forøvrig kan man gjøre hva man vil" 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De jeg har lest kommentarene til drar inn kristendommen inn i alt. Refererer til bibelen. Det var flere hundre kommentarer, hvor 2 var uenige og disse ble kalt svikere og ikke kristne. Tror dette gjaldt pinsemenigheten hvis det har noe å si? 

Ts 

Anonymkode: ebb35...43c

Pinsemenigheten er en knøttliten fundamentalistisk minoritet blant kristne i Norge. Vær så snill å ikke tro at de representerer troende generelt.

Anonymkode: f8c01...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CAPS LOCK skrev:

Hva skal du med en begrunnelse? Du velger jo bare bort alt du ikke liker uansett 

Skal man bare akseptere at noe er synd uten en begrunnelse? Man kan jo ikke bare akseptere noe fordi folk sier det. Det må jo gi mening.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De katolske er jo ganske opptatt av å befolke jorden. Grunnet dette er de imot abort og prevensjon. Gud sa til Abraham "Gå og bli mange". 
Ellers er det jo disse sitatene fra det gamle testamentet med "Ikke ligg med en mann slik du ligger med en kvinne". Men det er jo bare en av mange regler, hvor de færreste praktiseres i dag.

Er man imot homofili burde man ikke gifte seg med en likekjønnet. Ellers burde man vel bruke tiden sin på å bekymre seg for sine egne synder

Anonymkode: 71f0f...1a3

Jorden er jo allerede overbefolket, og ikke alle mennesker bør få barn heller. Så at noen er homofile/lesbiske går jo ikke utover befolkningsveksten fordi vi allerede er så mange. Derfor faller det argumentet på steingrunn. 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trudelutt1 skrev:

Jeg følger mine egne meninger uansett ved å beholde det jeg liker og kaster vekk det jeg ikke liker. Det stemmer. Kjenner du noen Kristne som ikke gjør det? Som ikke eier klesplagg der to eller flere stoffer er blandet? F.eks jakke? Og følger slavisk absolutt alt som står i Bibelen? Da bryter de vel et par lover på veien også (mht slaveri og avstraffing). 

Hvis du er kristen, så burde du vite at Moseloven bare gjaldt for jødene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De jeg har lest kommentarene til drar inn kristendommen inn i alt. Refererer til bibelen. Det var flere hundre kommentarer, hvor 2 var uenige og disse ble kalt svikere og ikke kristne. Tror dette gjaldt pinsemenigheten hvis det har noe å si? 

Ts 

Anonymkode: ebb35...43c

Ja, det har noe å si. Pinsemenigheter er ikke som den mer liberale folkekirken. Jeg vet flere av folkekirkene har pyntet til PRIDE. Pinsemenighetene er langt mer konservative. De jeg ser som er "imot Pride" er ofte ikke troende, men tror at PRIDE er en stor pervofest. De har selvfølgelig aldri deltatt i toget eller sett det i sin helhet selv.

Anonymkode: 52cda...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 De jeg ser som er "imot Pride" er ofte ikke troende

Anonymkode: 52cda...0fc

De som syns sex mellom likekjønnede er etisk riktig, liker ikke Bibelen, men plukker seg ut det de selv er enig i. Det ser man jo her i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, CAPS LOCK skrev:

De som syns sex mellom likekjønnede er etisk riktig, liker ikke Bibelen, men plukker seg ut det de selv er enig i. Det ser man jo her i denne tråden

Hvorfor må sex mellom likekjønnede ha med etikk å gjøre? Jeg synes det er helt fint, begrunner det med kjærlighet, ikke etikk, leser Bibelen, og kaller meg kristen. Men nei, jeg er ikke fullstendig bokstavtro.

Anonymkode: 52cda...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CAPS LOCK said:

Leste du ikke det jeg siterte? 

Paulus brev til romerne, kapittel 1 vers 18: "Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. For det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem; Gud har selv lagt det åpent fram. Hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel lovpriste og takket de ham ikke som Gud. Med sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble formørket. De påsto at de var kloke, men de endte i dårskap. De byttet ut den uforgjengelige Guds herlighet med bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbeinte dyr og krypdyr. De fulgte sitt hjertes lyster, derfor overga Gud dem til urenhet slik at de vanæret kroppen sin med hverandre. De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte i stedet for Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det."

" De farer med sladder og baktalelse, er overmodige og brautende og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige"

Vil si dette beskriver dagens kristne veldig bra. Hva med å være barmhjertige mot deres medmennesker, inkludert homofile?

Anonymkode: 71f0f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CAPS LOCK skrev:

De som syns sex mellom likekjønnede er etisk riktig, liker ikke Bibelen, men plukker seg ut det de selv er enig i. Det ser man jo her i denne tråden

Skal man følge alt som står der til punkt og prikke? Det er ingen mennesker som er perfekte. For meg handler troen om kjærlighet, respekt, medmenneskelighet og omsorg for andre mennesker - og om forholdet til Gud som far og forsørger. Han er en Gud som forstår, lytter, bærer, hjelper, trøster og helbreder. Hos han finner vi hvile og tilgivelse. Ikke fordømmelse eller en moralsk pekefinger. 
 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi mange som kaller seg kristne dømmer andre mennesker.

Gud og genuint kristne har ingenting i mot pride, homofili eller noe av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyster kommer ikke fra hjertet (grønt chakra-felt) heller, devine følelser og Gud gjør. Lyster kommer enten fra egoet eller kjønnsorganet (det røde chakra-feltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pinsemenigheten er en knøttliten fundamentalistisk minoritet blant kristne i Norge. Vær så snill å ikke tro at de representerer troende generelt.

Anonymkode: f8c01...24b

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har noe å si. Pinsemenigheter er ikke som den mer liberale folkekirken. Jeg vet flere av folkekirkene har pyntet til PRIDE. Pinsemenighetene er langt mer konservative. De jeg ser som er "imot Pride" er ofte ikke troende, men tror at PRIDE er en stor pervofest. De har selvfølgelig aldri deltatt i toget eller sett det i sin helhet selv.

Anonymkode: 52cda...0fc

Inderlig godt å høre at flertallet ikke er slik. Er pinsemenigheten jeg er mest kjent med og ser en del innlegg av på blant annet fb, så har kanskje blitt litt farget av det. Mange holdninger og handlinger der som jeg synes er skumle og deretter fått et ganske så negativt syn på kristendommen. 

Ts 

Anonymkode: ebb35...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne som er mot homofili ser jeg på som Wahabister/Taliban, ser godt for meg at de kunne stått å sett på henrettelser av folk de mener lever i "synd".

Anonymkode: 837e8...26f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...