Gå til innhold

Hva er dine favorittsitater fra bøker du har lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Smilene våre er et språk med en million dialekter.

og

Hukommelsen er et arkiv med upålitelige ansatte.

Begge er fra Johan Harstad Max, Mischa og Tetoffensiven, som har sitatvennlige setninger på nesten hver eneste av sine drøyt tusen sider...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hjertet er livet enkelt. Det slår så lenge det kan. (Min kamp, Knausgård)

All animals are equal. But some animals are more equal than others. (Animal farm, Orwell)

Det er ikke sånn at man alltid blir klok av skade, av og til blir man bare skadet. ( Imorgen var jeg alltid en løve, Lauveng)

I de siste dager har jeg tenkt og tenkt på nordlandsommerens siste dag. (Pan, Hamsun)

Blandt annet!

Endret av miaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banke på hos den trivelige naboen og runke på skatollet. Tenke seg til. 

Doppler, Erlend Loe. 

Anonymkode: 83d58...9f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv den aller vakreste resebusk ser ut som en tornete kvisthaug i januar.

Det spiller ingen rolle hva det koster, jeg vil ikke dø uten å ha malt med alle fargene i fargeskrinet mitt, jeg vil ikke leve i pastell.

I morgen var jeg alltid en løve, Arnhild Lauveng

 

For når man først forstår at det er noe man ikke forstår, da er man i grunnen på god vei til å forstå både det ene og det andre.

Kabalmysteriet, Jostein Gaarder

 

Uvitenhet er drivhuset der de forferdeligste blomster gror.

Maskeblomstfamilien, Lars Saabye Christiansen

 

I denne delen av verden må gylne tråder letes frem mellom sprekker i steiner og trær, skjønnheten snor seg rundt hjertet og samler seg i små lommer sjelen.

Señor Peregrino, Cecilia Samartin

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det ligger et fjell i det indre av Newfoundland, Halfway Mountain. Det rager opp i et nokså plant skogland og synes derfor kanskje noe høiere enn det er. Jeg anslår det til bortimot 800 meter, og det tar en dags marsj å komme rundt det nede på lavlandet. Jeg har vært rundt det på en jakttur, og det er rart å se hvorledes et sånt fjell er blitt noe helt annet enn før hver gang man har beveget sig et stykke og ser på det igjen. Tusen forskjellige beskrivelser kan du få av Halfway Mountain og alle er like riktige. Jeg kjenner en sterk trang til å si dig dette nu, at fjellet er stort og mangesidet, men den som lå i lenker på jorden så bare Halfway Mountain fra det stedet hvor han lå.»

En flyktning krysser sine spor, Aksel Sandermose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Naturens orden er nå en gang slik at et barn aldri fullt ut kan betale tilbake det man skylder 
en mor, fordi hun har barnet kjærere enn sitt eget liv. Mødre som mener eller forventer at 
barna for alltid skal stå i gjeld til den, er ikke ekte mødre» 

Mustafa Can fra «fortellingen om min mor» 
 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vet ikke hva som var fornuft og hva som var følelser, det spiller ingen rolle - fornuften fortalte følelsene at dette var verdt det." 

Alle vil hjem, ingen vil tilbake - Helga Flatland

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

“If you are under the impression you have already perfected yourself, you will never rise to the heights you are no doubt capable of.”
- The Remains of the Day, Kazuo Ishiguro

“Prejudices, it is well known, are most difficult to eradicate from the heart whose soil has never been loosened or fertilised by education: they grow there, firm as weeds among stones.”
- Jane Eyre, Charlotte Brontë

“Loyalty and obedience to wisdom and justice are fine; but it is still finer to defy arbitrary power, unjustly and cruelly used--not on behalf of ourselves, but on behalf of others more helpless.”
- North & South, Elizabeth Gaskell

“Sometimes one likes foolish people for their folly, better than wise people for their wisdom.”
- Wives and Daughters, Elizabeth Gaskell

“How easy it is to judge rightly after one sees what evil comes from judging wrongly.”
- Wives and Daughters, Elizabeth Gaskell

"I always deserve the best treatment, because I never put up with any other."
- Emma, Jane Austen

"One half of the world cannot understand the pleasures of the other."
- Emma, Jane Austen

“Nothing is more deceitful," said Darcy, "than the appearance of humility. It is often only carelessness of opinion, and sometimes an indirect boast.”
- Pride & Prejudice, Jane Austen

"While the flowers, pale and unreal in the moonlight, floated away upon the river; and thus do greater things that once were in our breasts, and near our hearts, flow from us to the eternal sea."
- Little Dorrit, Charles Dickens

“One always begins to forgive a place as soon as it’s left behind.”
- Little Dorrit Charles Dickens

“There were two classes of charitable people: one, the people who did a little and made a great deal of noise; the other, the people who did a great deal and made no noise at all.”
- Bleak House, Charles Dickens

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

We can know only that we know nothing. And that is the highest degree of human wisdom.”
― Leo Tolstoy, War and Peace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å ta sitater fra bøker du ikke har lest også?

Anonymkode: af281...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker noe sterkt nok, vil universet jobbe for at du skal få drømmen din oppfylt. 
Paulo Coelho, Alkymisten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er så mange, men jeg legger ved et fra den siste boken jeg leste; 

"Gjennom årene har hun tenkt seg livsreisens spor som et rødt garnnøste, en tynn tråd på en sti gjennom skogen, et øye som ser en på langt hold, som en mor som venter på brev. Hun har tenkt på universet som et barndomshjem hun alltid kan vende tilbake til. Et hjem fullt av fortellinger, sanger og drømmer. Uendelig med esker der noen tar vare på fortiden. Ikke bare tar vare på, men vet hva hun har på gjemmestedene sine. Du er aldri alene, du blir aldri glemt, noen holder deg i hånden hvis du ikke knytter den. Noen gir deg gaver hvis du holder den åpen."

Fra Jeg foreslår at vi våkner av Beate Grimsrud 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He was forty-two years old, and he could see nothing before him that he wished to enjoy and little behind him that he cared to remember.

Stoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...