Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til sønn vs datter


Vampyrina

Anbefalte innlegg

Sønnen vår skal konfirmeres snart, og jeg lurer på hva dere gir til deres barn i gave? Han får riktignok ny dress og selskapet, men det er liksom litt snaut... 

Søsteren skal konfirmeres om tre år, og får sannsynligvis bunad. Men samtidig så har ikke vi så god råd at han kan få det samme beløpet i cash. Bunaden blir uansett et spleiselag på flere i slekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle våre får traktorlappen i konfirmasjonsgave. Bunad får de til 20 årsdagen.

Jeg synes det høres merkelig ut at søster skal få noe kostbart, mens bror har man ikke mulighet til det samme med.

Anonymkode: 7c014...21e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ikke gi datteren bunad om sønnen ikke kan få gave i tilsvarende verdi!

Anonymkode: 10aa6...17b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke han ha bunad?

Hvis bunaden er et spleiselag mellom flere i familien, så kan dere gi tilsvarende deres andel i bunaden til han i dress/cash.

Anonymkode: 8e2b4...8d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen skriver at sønnen bør få penger i tillegg. Vet ikke om jeg er enig i det.

Jeg ønsket selv ingen bunad, men fikk ikke velge selv, derfor ble det bunad på meg og penger til broren min. Han kunne kjøpe seg flott bil og unne seg minnerike ferier. Jeg var misunnelig.

Det jeg prøver å si deg TS, er at det ikke nødvendigvis er rettferdig å gi penger til ett av barna. Er det ikke rettferdig hvis begge to får tilbud om bunad og velger selv?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likestilt dress og bunad, evt tilbydd bunad også til han. Selve gaven hadde blitt det samme til begge.

Anonymkode: 57c2c...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.6.2020 den 8.48, Vampyrina skrev:

Sønnen vår skal konfirmeres snart, og jeg lurer på hva dere gir til deres barn i gave? Han får riktignok ny dress og selskapet, men det er liksom litt snaut... 

Søsteren skal konfirmeres om tre år, og får sannsynligvis bunad. Men samtidig så har ikke vi så god råd at han kan få det samme beløpet i cash. Bunaden blir uansett et spleiselag på flere i slekta. 

Jeg synes det skurrer at han ikke kan få omtrent likt i verdi som søsteren skal få. Om det ikke blir helt likt, bør det være tilnærmet likt, i det minste. Han er i tillegg først ut, men dere planlegger allerede at han skal få mindre. Det virker litt merkelig. Ønsker han seg noe konkret, bortsett fra penger?

Her fikk eldstemann selskapet pluss en pengegave, mens yngste valgte å ikke konfirmere seg, så han fikk pc og et skikkelig fotoapparat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham tilbud om herrebunad. Vil han ikke ha, er det hans valg.

Anonymkode: 9ebbf...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn og datter får begge pengegave. Hun får i tillegg bunad som blir spleiselag i familien. Han har fått tilbud om bunad, men vil ikke ha. Får også tilbud om at han kan få bunad når han er voksen og evt ombestemmer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får begge bunad (påtvunget for jenta, valgfritt for gutten :fnise: ) samt pengegave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi har kommet frem til at sønnen vår får mopedlappen/moped, og datter får bunad. Hun vil uansett ikke ha mopedlappen når hun kommer så langt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad til min konfirmasjon og min bror fikk gave av våre foreldre for ca 5000. Dette er nå 17 år siden. Han fikk også beskjed om at hvis han ønsket bunad på et tidspunkt så ville han få dette av foreldrene våre. Nå 17 år senere vurderer han bunad:-) 

Anonymkode: 048aa...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde likestilt dress og bunad, evt tilbydd bunad også til han. Selve gaven hadde blitt det samme til begge.

Anonymkode: 57c2c...fd6

Selve gaven? Er ikke bunad gave god nok?

Og en gutt i konfirmasjonsalder er sjelden ferdig utvokst. Han måtte i så fall fått gavekort på bunad senere. Dressen vokser han ut av ganske raskt, så den kan være rimelig.

Anonymkode: 3484a...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke barna skal få velge selv om de vil ha penger eller bunad - som tenåringen hadde jeg garantert valgt pengene, og det hadde jeg vært veldig lei meg for senere i livet, nå elsker jeg bunaden min. Jeg synes også det er helt fair at man vil gi en bunad til f.eks. 30 000, uten at det betyr at man vil gi 30 000 i cash.  For eksempel sparer min far penger til min datter, som er til bolig. Det er penger til noe bestemt. Det betyr ikke at søskenbarnet hennes da burde kunne velge å heller få tilsvarende sum til å bruke på ferieturer (søskenbarnet får samme sum til samme formål altså). 

Jeg synes sønnen din burde få tilbud om bunad når han f.eks. blir 20. Det vil i de fleste tilfeller være meningsløst å tilpasse bunad til 14-15 år gammel gutt, som stort sett er mye mindre ferdig i kroppen enn en jente på samme alder.

Anonymkode: dbcfe...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk bunad til min konfirmasjon og min bror fikk gave av våre foreldre for ca 5000. Dette er nå 17 år siden. Han fikk også beskjed om at hvis han ønsket bunad på et tidspunkt så ville han få dette av foreldrene våre. Nå 17 år senere vurderer han bunad:-) 

Anonymkode: 048aa...b41

Får du 5000 kroner nå når han får bunad da?

Anonymkode: dbcfe...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du 5000 kroner nå når han får bunad da?

Anonymkode: dbcfe...f6a

Nei, det har helt sikkert jevnet seg ut opp gjennom årene:) 

Anonymkode: 048aa...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes søsken bør få gave for tilnærmet lik verdi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Synes søsken bør få gave for tilnærmet lik verdi. 

Helt enig! Det er heller ikke riktig å likestille konfirmasjonsdress og bunad. En bunad kan man ha i mange år, resten av livet om man ikke legger seg ut alt for mye, men en dress er 1) billigere 2) vanskeligere å få laget så den kan tilpasses flere ganger 3) går av moten i løpet av et par år. 

Jeg synes heller ikke det blir riktig, slik enkelte gjør, å la gutten velge bunad eller annen gave mens jenta skal ha bunad enten hun vil eller ikke. 

Anonymkode: b0a54...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...