Gå til innhold

Jobbintervju - "Hvilke ambisjoner har du for fremtiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart på intervju for en intern stilling i bedriften hvor jeg jobber. Fra tidligere så vet jeg at de kommer til å spørre om hvilke ambisjoner jeg har for fremtiden.

Dette syns jeg er et veldig vanskelig spørsmål. Jeg har ingen ambisjoner om å bli leder, sjef, klatre på karrierestigen osv. Det er ikke en sånn type person jeg er.

Jeg ønsker å fortsette med å gjøre det jeg gjør akkurat nå - det er det jeg er utdanna i, det jeg elsker å gjøre og noe jeg er veldig god på. Det eneste jeg ønsker er å fortsette med det, utvikle meg i det, lære mer, få mer ansvar innen akkurat det og bruke det til å styrke bedriften.

Men sist jeg ble spurt om dette, og svarte noe lignende det jeg skrev ovenfor, så fikk jeg følelsen av at dette ikke var "godt nok". Fikk til svar at "jaja, ikke alle kan være så ambisiøse". Følte meg helt ærlig ganske liten akkurat da.

Hvordan kan jeg legge dette frem på en bedre måte hvor jeg ikke fremstår så likegyldig og uten mål for fremtiden?

Anonymkode: 5d8e9...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes fortsatt du skal være ærlig. Du viser jo med dette at du elsker jobben, noe som ikke bør telle negativt i det hele tatt.

Anonymkode: 8225d...f52

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart på intervju for en intern stilling i bedriften hvor jeg jobber. Fra tidligere så vet jeg at de kommer til å spørre om hvilke ambisjoner jeg har for fremtiden.

Dette syns jeg er et veldig vanskelig spørsmål. Jeg har ingen ambisjoner om å bli leder, sjef, klatre på karrierestigen osv. Det er ikke en sånn type person jeg er.

Jeg ønsker å fortsette med å gjøre det jeg gjør akkurat nå - det er det jeg er utdanna i, det jeg elsker å gjøre og noe jeg er veldig god på. Det eneste jeg ønsker er å fortsette med det, utvikle meg i det, lære mer, få mer ansvar innen akkurat det og bruke det til å styrke bedriften.

Men sist jeg ble spurt om dette, og svarte noe lignende det jeg skrev ovenfor, så fikk jeg følelsen av at dette ikke var "godt nok". Fikk til svar at "jaja, ikke alle kan være så ambisiøse". Følte meg helt ærlig ganske liten akkurat da.

Hvordan kan jeg legge dette frem på en bedre måte hvor jeg ikke fremstår så likegyldig og uten mål for fremtiden?

Anonymkode: 5d8e9...8ec

Jeg synes svaret ditt er dritbra. Det suger om du er i "selgeryrker" og den slags spis eller bli spist yrker, men jeg digger det fordi det føles genuint i en tid der alt er så forbaska fake og "fantastisk". Jeg liker ydmykheten og at du virkelig virkelig virkelig elsker jobben din. 

Anonymkode: 255b4...3cc

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du drømmer om å bli sjefen til den som intervjuer deg, slik at du kan si opp vedkommende. 😎

Syns du hadde et bra svar, jeg. Det er håpløst å tilpasse svaret etter mottaker, du vet aldri hva den på andre siden av bordet "vil" høre. Så med mindre det er samme person som skal intervjue deg denne gangen som den gangen du fikk dårlig tilbakemelding, så hadde jeg stått på det.

Anonymkode: a17d7...bfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli en ener i det du driver med er vel en ambisjon det også? Hvorfor tror noen at det å bli leder er den eneste ambisjonen som er "riktig" å ha?

Anonymkode: e342c...1a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bare kan holde på ditt. Kanskje bare omformulere bittelitt, si at du vil videreutvikle deg/spesialisere deg innen fagområdet ditt, og si at du synes det vil være spennende å se hvor langt du kan komme, samtidig som det vil gagne bedriften. 

Men når jeg tenker meg om: Jeg skjønner godt at man kan trives og ville fortsette med det man gjør, men jeg er litt usikker på hvordan det egentlig passer med å søke og eventuelt få en annen stilling i samme bedrift? Dvs. hvis du søker en annen stilling samtidig som du vil fortsette med det du gjør, er ikke det en selvmotsigelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, ti10 skrev:

Synes du bare kan holde på ditt. Kanskje bare omformulere bittelitt, si at du vil videreutvikle deg/spesialisere deg innen fagområdet ditt, og si at du synes det vil være spennende å se hvor langt du kan komme, samtidig som det vil gagne bedriften. 

Men når jeg tenker meg om: Jeg skjønner godt at man kan trives og ville fortsette med det man gjør, men jeg er litt usikker på hvordan det egentlig passer med å søke og eventuelt få en annen stilling i samme bedrift? Dvs. hvis du søker en annen stilling samtidig som du vil fortsette med det du gjør, er ikke det en selvmotsigelse? 

Ja, jeg ser den med at det kan virke litt selvmotsigende. Stillingen jeg har søkt på er den samme type jobben jeg har nå, bare fast (jeg er per i dag kun i et vikariat) 🙂

Tusen takk for svar, både til deg og dere andre. Godt å få litt bekreftelse på at det ikke bare er jeg som er lat og likegyldig, men at det faktisk kan være positivt å ha de ønskene og målene som jeg har. Fordi det er jo nettopp det - jeg har mål, de er bare ikke å bli sjef eller leder. 

Jeg tror dessverre at det er samme person som skal intervjue meg denne gangen, så jeg må nok bare forberede meg godt og ha noen gode formuleringer klare oppe i hodet.

Stikkordene du har gitt meg er er veldig gode - de skal jeg ta i bruk!

La oss si at jeg får samme respons denne gangen - er det feil av meg å si helt rolig og uten dramatikk at "ambisjoner kan være så mangt. For meg er det viktigste å bidra med mitt for å fremheve bedriften og være med på å utvikle den i riktig retning."? Kanskje ikke akkurat sånn, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Poenget med det er ikke å irettesette, men å vise at fokuset mitt først og fremst ligger på bedriftens beste.

- ts

Anonymkode: 5d8e9...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at når intervjueren spør om slikt så tilhører de antakelig de som mener at man bør ha spesifikke ambisjoner. Det lønner seg ikke å være ærlig med slike personer hvis man vil ha best mulig sjanse til å få jobben, så fortell dem det de ønsker å høre. "Selger"-personligheter vil ha høytflygende drømmer som ikke truer dem selv. Får du jobben har det ingenting å si hva du sa i intervjuet.

Anonymkode: f7f4e...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremtiden ser jo dårlig ut for oss, så dumt spørsmål. Arbeidslivet er jo helt ødelagt.

Anonymkode: 83497...29e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På intervju er det for meg én ting som gjelder: Fake it until you make it. Jeg leser på dem hva de er ute etter, og tilpasser svarene mine etter hva de vil ha. Da mener jeg selvsagt slike dumme, svevende spørsmål som hvilke ambisjoner jeg har, hvor jeg ser meg selv om fem år, hvem jeg er i vennegjengen, «når overrasket du deg selv sist» og sånt tull.

Anonymkode: beede...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ti10 skrev:

Synes du bare kan holde på ditt. Kanskje bare omformulere bittelitt, si at du vil videreutvikle deg/spesialisere deg innen fagområdet ditt, og si at du synes det vil være spennende å se hvor langt du kan komme, samtidig som det vil gagne bedriften. 

 

Enig med deg! 

For å framstå som framoverlent og ambisiøs (jadda ;) )  tror jeg det er lurt å bruke de buzz-ordene som rekrutterere gjerne henger seg opp i. Uten å overdrive kan det fint gå an å bruke uttrykk som "være en pådriver innen ... (fagområdet ditt) i bedriften", "bidra i videre utvikling av arbeidet med ... (noe som har med fagområdet å gjøre) her i denne virksomheten", "være sentral i bedriftens videre satsing innen ... (fagområdet)"  osv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2020 at 10:00 PM, AnonymBruker said:

Fikk til svar at "jaja, ikke alle kan være så ambisiøse". Følte meg helt ærlig ganske liten akkurat da.

Hvordan kan jeg legge dette frem på en bedre måte hvor jeg ikke fremstår så likegyldig og uten mål for fremtiden?

Anonymkode: 5d8e9...8ec

Du har gitt et rimelig godt svar og jeg ville reagert hvis du kom med mange buzzwords og ikke noe substans i dine svar (uansett hvilken del av intervjuet dette skjedde).

Svaret fra hun/han som intervjuet deg er derimot... 🙄

Hilsen en som har ansatt massevis av folk og ledere i forskjellige stillinger.

Anonymkode: f0890...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to hovedtyper av spørsmål jeg stiller kandidater; standard spørsmål fra en liste vi har og tilpassede spørsmål.

Når jeg stiller tilpassede spørsmål så bør potensielle kandidater lese mellom linjene. F.eks. dersom jeg spør om du er flink til å lytte kan det være at du gir inntrykk av å mangle sosiale antenner, narsissistiske trekk o.l.. Å ignorere slike "tilbakemeldinger" gjør ikke saken bedre for kandidaten.

Spør jeg om din framtid så det for å luke ut uinteresserte søkere o.l.

Anonymkode: 7f83a...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...