Gå til innhold

Gaute Drevdal er dømt for voldtekt og vi må snakke om norsk offentlighet


Gjest Fett nok

Anbefalte innlegg

Hvem er egentlig denne ynkelige mannen hvis man trekker fra ordet "MAKT"? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fett nok
3 timer siden, Lucy calling skrev:

Hvem er egentlig denne ynkelige mannen hvis man trekker fra ordet "MAKT"? 

En voldtektsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, icock skrev:

Ser at noen kjente navn har fjernet likes og kommentarer på FB-profilen hans. Sikkert smart.

De fjernet seg ikke fra vennelisten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2020 at 4:19 PM, Kågebruker said:

Fyren er jo en komplett idiot. Han hadde sex med en mindreårig men trodde hun var 16. Det er unnskyldningen. En voksen mann i 40 -50-årene som holder på med tenåringsjenter og doper de ned. Null troverdighet.  Han påstår at kvinnene har falske minner og at de har snakket sammen. At det er konspirasjon. Men er det ikke ganske naturlig at ved å snakke sammen så kommer de vonde minnene frem? Og at det blir lettere å gå videre med det. Når du vet at det er flere som har opplevd det samme som deg. 

 

Alt ved denne saken stinker. 

Faktisk er han neppe komplett idiot. Og han har hatt et helt team av forsvarere i løpet av de fem år saken(e) har pågått. At de ikke har kunne komme på noe bedre viser bare hvor ekstrem dårlig sak han har hatt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok
20 timer siden, icock skrev:

Ser at noen kjente navn har fjernet likes og kommentarer på FB-profilen hans. Sikkert smart.

Blir vel like kult å ha vært venner med Drevdal som med Epstein etter hvert. Internett glemmer heldigvis aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Fett nok skrev:

Blir vel like kult å ha vært venner med Drevdal som med Epstein etter hvert. Internett glemmer heldigvis aldri. 

Saken er jo den at sånt bruker og bli glemt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2020 den 12.24, Gul_gul skrev:

Faktisk er han neppe komplett idiot. Og han har hatt et helt team av forsvarere i løpet av de fem år saken(e) har pågått. At de ikke har kunne komme på noe bedre viser bare hvor ekstrem dårlig sak han har hatt. 

Ja, forsvarerne har gjort en dårlig jobb eller han har nektet å høre på dem. Om han hadde lagt seg flat, tilstått og bedt hver og en av ofrene om unnskyldning og vist anger, kunne han sannsynligvis fått en strafferabatt.
 

Tror dessverre mange menn og GD selv ikke har skjønt at det de gjør faktisk er voldtekt, for de har aldri reflektert over det. Og det er ikke formildende - det viser bare at de har et syn på kvinner som objekter og ikke jevnbyrdige mennesker. Veldig glad retten er så tydelig når de slår fast at dette er kriminelt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2020 den 15.53, O.G. skrev:

Saken er jo den at sånt bruker og bli glemt....

Jeg tror GD blir persona non grata i lang tid, og lenger jo mindre forståelse og ansvar han utviser for egne handlinger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 17.14, The Kitten skrev:

Det er opp til ofrene å anmelde, ikke folk som har «hørt små drypp her og der.» Forøvrig står ofrene fritt til å kontakte media hvis de vil fortelle sin versjon av saken, men det burde ikke være nødvendig for dommen taler for seg. 
 

Denne og Kopseng-saken viser hvor viktig det er å anmelde, for ofte finnes det flere ofre.

Men det handler vel ikke bare om at «du må jo anmelde», det handler jo om hvordan samfunnet behandler folk som anmelder, samt hvordan fornærmede blir behandlet. Både av politiet og retten eventuelt.

Det er ikke «bare å anmelde» en kulturtopp, når du er kanskje 14, 16, 18 år, og ser rundt deg at oppførselen til denne kulturtoppen bifalles av alle andre som tier, men samtykker.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, duplexx skrev:

Men det handler vel ikke bare om at «du må jo anmelde», det handler jo om hvordan samfunnet behandler folk som anmelder, samt hvordan fornærmede blir behandlet. Både av politiet og retten eventuelt.

Det er ikke «bare å anmelde» en kulturtopp, når du er kanskje 14, 16, 18 år, og ser rundt deg at oppførselen til denne kulturtoppen bifalles av alle andre som tier, men samtykker.

Jeg syns både politiet og retten behandlet meg veldig bra da jeg anmeldte og var gjennom to rettssaker, men jeg har aldri sagt det er enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Jeg syns både politiet og retten behandlet meg veldig bra da jeg anmeldte og var gjennom to rettssaker, men jeg har aldri sagt det er enkelt.

Jo, men ingen regler uten unntak?
Jeg har anmeldt to voldtekter. Den ene havnet hos KVE, den var «grei skuring».
I den andre opplevde jeg å måtte presse meg inn på politihuset for å i det hele tatt bli hørt.
Det kommer an på hvem man treffer på sin vei. Og jeg var voksen, med bena på bakken.

Det er verre å anmelde en kjent person, når du knapt har nådd seksuell lavalder. Da skal du ha bein i nesa. Det er en grunn til at ikke alle anmelder.
Selv om det var aldri så lett for deg. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, duplexx skrev:

Jo, men ingen regler uten unntak?
Jeg har anmeldt to voldtekter. Den ene havnet hos KVE, den var «grei skuring».
I den andre opplevde jeg å måtte presse meg inn på politihuset for å i det hele tatt bli hørt.
Det kommer an på hvem man treffer på sin vei. Og jeg var voksen, med bena på bakken.

Det er verre å anmelde en kjent person, når du knapt har nådd seksuell lavalder. Da skal du ha bein i nesa. Det er en grunn til at ikke alle anmelder.
Selv om det var aldri så lett for deg. 

Slutt å bagatellisere min opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, The Kitten skrev:

Slutt å bagatellisere min opplevelse.

Javel? Hvordan gjorde jeg det? Du skrev jo selv at du opplevde å bli behandlet bra?

Good for you. Men husk på at ikke alle klarer å «bare anmelde».

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, duplexx skrev:

Javel? Hvordan gjorde jeg det? Du skrev jo selv at du opplevde å bli behandlet bra?

Good for you. Men husk på at ikke alle klarer å «bare anmelde».

«Selv om det var aldri så enkelt for deg»

Men hvis ikke ofrene anmelder. Hvem skal da gjøre det? Og jeg har aldri sagt det er enkelt. Jeg kommer ikke til å fortsette denne diskusjonen hvis du skal ilegge meg meninger jeg ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 8.52, The Kitten skrev:

«Selv om det var aldri så enkelt for deg»

Men hvis ikke ofrene anmelder. Hvem skal da gjøre det? Og jeg har aldri sagt det er enkelt. Jeg kommer ikke til å fortsette denne diskusjonen hvis du skal ilegge meg meninger jeg ikke har.

Ofrene forventer jo selvsagt ikke at andre gjør det for dem, tror du det? De lar være fordi de føler de har mer å tape enn å vinne på det, og historisk er det riktig. 
Oppfatter ikke at duplexx bagatelliserer din opplevelse, men henviser til at du selv opplevde å bli behandlet bra. Det er jo snarer du som legger din egen opplevelse til grunn for hvilke valg andre skal ta og slik bagatelliserer hva statistikken viser - at de fleste saker henlegges og svært få ender med dom - og at noen dessuten kan oppleve store omkostninger privat ved å bli utstøtt og mistenkeliggjort av sine miljøer eller familier, til ingen nytte. 

Endret av O Rakel
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, O Rakel skrev:

Ofrene forventer jo selvsagt ikke at andre gjør det for dem, tror du det? De lar være fordi de føler de har mer å tape enn å vinne på det, og historisk er det ikke riktig. 
Oppfatter ikke at duplexx bagatelliserer din opplevelse, men henviser til at du selv opplevde p bli behandlet bra. Det er jo snarer du som legger din egen opplevelse til grunn for hvilke valg andre skal ta og slik bagatelliserer hva statistikken viser - at de fleste saker henlegges og svært få ender med dom - og at noen dessuten kan oppleve store omkostninger privat ved å bli utstøtt og mistenkeliggjort av sine miljøer eller familier, til ingen nytte. 

Det er ikke opp til deg å tolke et svar som var direkte til meg. Statistikken kan jeg, men skal vi alltid bruke det argumentet så får jo alle kvinner bare la være å anmelde. Det er jo ingen vits uansett, så da er det bare for voldtekstmenn å kjøre på. Så får ofre velge da hva de setter høyest. Omdømmet i et miljø, som ikke var sunt eller bra for dem, eller en sjanse til å få en voldtektsmann i fengsel. Jeg vet hva jeg ville valgt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 9.59, Fett nok skrev:

Hvis det er noe tvil om hvor mye faen Natt og Dag og gjengen rundt ga i både anklagene, se bare hvordan de kjekket seg så sent som i 2017. Her ble anklagene som da sirkulerte på Twitter ironisert over som "boblere" som det som var kult akkurat nå, som bare en sånn morsom greie.

De første anmeldelsene kom i 2015. Saken sprakk i media sent i 17.  

Image

Fyfaen, nå ble jeg helt kvalm. Og utrolig provosert. Skal aldri aldri noensinne ta i et natt og dag magasin igjen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 13.50, Fett nok skrev:

 

At norsk offentlighet er en stor vennegjeng har en annen konsekvens også. Det er lett for Mads-Hansen-typene blant oss som leker internettpoliti å ta et oppgjør med influencere som er dårlige rollemodeller. Du vet, folk med implantater eller som har fest under korona, og som i beste fall har en sesong på Paradise Hotell å vise til, men ellers ingen venner i kulturnorge. Det koster ingenting å ta et oppgjør med dem, de har jo ingen innflytelse, er ikke venner med noen du jobber for eller med eller kan avgjøre om du har inntekt neste sommer eller ikke. Ørjan Burøene og Gaute Drevdalene blant oss derimot, som har langt mer kritikkverdig adferd enn dårlig merket instagramreklame eller litt ukritisk bruk av liquify, de får gjerne gå helt i fred i flere tiår. 

 

 

Image

Dette er så spot on, så presist. Kan ikke alle lese og lære av denne teksten. Takk for at du delte.

Endret av miaw
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 23.58, The Kitten skrev:

Det er ikke opp til deg å tolke et svar som var direkte til meg. Statistikken kan jeg, men skal vi alltid bruke det argumentet så får jo alle kvinner bare la være å anmelde. Det er jo ingen vits uansett, så da er det bare for voldtekstmenn å kjøre på. Så får ofre velge da hva de setter høyest. Omdømmet i et miljø, som ikke var sunt eller bra for dem, eller en sjanse til å få en voldtektsmann i fengsel. Jeg vet hva jeg ville valgt. 

 

Jo, det er en åpen debatt og dermed opp til den som gidder, å tydeliggjøre en mulig feiltolkning av innlegg fra en tredjepart. Og du burde se verdien i tolkningen fra en objektiv part; du blir ikke kritisert. 
 

Når det gjelder anmeldelse, så er jo alle enige i at overgrep bør anmeldes, men det betyr ikke at man ikke kan ha forståelige grunner for å la være. Du setter opp to alternativer sett utenfra - å beholde omdømme i et usunt miljø el få en voldtektsmann dømt. Men om du har fulgt saken vet du at de kan ha opplevd alternativene som å enten beholde jobben og venner i det eneste miljøet de hadde, samt bevare eget selvbilde som selvstendig, respektert og med kontroll, versus å tape alt dette, få varig rykte på seg i sin krets og ikke minst måtte definere seg som offer, naiv og misbrukt av en du satte høyt og som ikke blir dømt pga mangel på tekniske bevis, ord mot ord og historikk i rettsvesenet.

Saken har kastet lys over hvor komplekst overgrep kan være, hvor tilsynelatende ulogiske mekanismer trer inn, som at ofrene fornekter at de ble utsatt for voldtekt, dyrker kontakt og vennskap med GD også etter overgrep, men også utvikler PSTD. Det er synd at du som voldtektsoffer ikke erkjenner at andre ofre med god grunn kan ha en høy terskel for å anmelde. Ja, å anmelde er det rette å gjøre fra er juridisk og forebyggende perpektiv, men det enkelte offer kan ha mer enn nok å deale med, og ikke ha psyke eller krefter til å håndtere et ev rettslig nederlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...