Gå til innhold

Urban, Albin eller Hampus?

AnonymBruker

Svenske guttenavn  

21 stemmer

1. 1. Hvilket navn er finest?

• Urban
      2
    • Albin
      11
    • Hampus
      8

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer et svensk guttenavn, og det står mellom Urban, Albin og Hampus. Hvilket synes dere er finest, og er det noen av dem som burde unngås av en eller annen grunn? 

Anonymkode: b0b22...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja. Må innrømme at jeg ville unngått alle tre. Urban er jo adjektiv (en urban livsstil, en urban by osv.). Rimer også på turban, som jo er et nærliggende «kallenavn». Albin gir meg direkte assosiasjoner til albino. Det mangler liksom bare én bokstav. Hampus er vel det eneste jeg kan si er et navn, men det har i mine ører ikke noe trykk i seg og virker litt som et tullenavn. Beklager, men jeg ville gått for noe annet. Hvis dere tenker svensk, hva med Åke, Emrik, Dag, Emil?

Anonymkode: 80450...128

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, anon321 skrev:

Er gutten svensk?
Om ikke, dropp det. 

Ja, gutten er svensk.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja. Må innrømme at jeg ville unngått alle tre. Urban er jo adjektiv (en urban livsstil, en urban by osv.). Rimer også på turban, som jo er et nærliggende «kallenavn». Albin gir meg direkte assosiasjoner til albino. Det mangler liksom bare én bokstav. Hampus er vel det eneste jeg kan si er et navn, men det har i mine ører ikke noe trykk i seg og virker litt som et tullenavn. Beklager, men jeg ville gått for noe annet. Hvis dere tenker svensk, hva med Åke, Emrik, Dag, Emil?

Takk for svaret. Navnet Urban og adjektivet urban uttales med helt forskjellige trykk, så det blir ikke så veldig likt egentlig. De navnene du foreslår er dessverre ikke helt i vår gate, bortsett fra Emil. 

Anonymkode: b0b22...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm. Urban er direkte stygt. Albin minner mer om albino, som nevnt ovenfor, og Hampus er søtt på en katt eller kanin. Men for å svare på spørsmålet, så ville jeg valgt Hampus. 

Hva med Alvin, Malte, Dante, Fenris, Levin? 

Anonymkode: 6292b...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker egentlig ingen av de, men ville valgt Hampus av de tre alternativene. Skulle jeg valgt svensk ville jeg gått for Linus. 

Anonymkode: d3f50...6c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hjalmar og Linus er fine, svenske navn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nok mer sansen for disse navnene her som jeg vet er mer vanlig i Sverige: Sixten, Samson, Ville og jeg har også møtt en svensk liten gutt som het Melker og det navnet kledde han veldig godt. Men så møtte jeg jo også lille Melker da jeg bodde i Sverige og navnet får jo en helt annen klang om man tenker som en svenske ut i fra svensk språk, enn hvordan det navnet klinger i en nordmanns ører her i Norge så det spørs jo litt om dere er bosatt i Norge eller Sverige? Melk blir jo mjölk på svensk, så her i Norge blir det vel fort erting for at man melker en ku osv., men sånn er det jo også for navn som Idun og Tine. Er ikke noen fan av hverken Hampus eller Albin så jeg stemte på Urban av de tre😊 

Anonymkode: e3120...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Urban har jeg bare hørt som navn på haug med paver. https://snl.no/Urban_-_paver De fleste i dag forbinder det nok mest med byer og bykultur og ikke et personnavn.

Synes heller ikke Albin og Hampus er noe særlig. Norge og Sverige er ikke akkurat SÅÅ forskjellige, hvorfor har det noe å si at han er svensk? :klo: 

Anonymkode: 37555...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...