Gå til innhold

Victoria (23) har gjort karriere i en bransje styrt av hvite menn som pusher 50.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Victoria (23) jobber på plattform, på en arbeidsplass og i et arbeidsmiljø som beskrives slik av VG: 

"I en bransje full av hvite menn som pusher 50, krever det noe guts å slå seg opp som kvinne" 

Det får meg til å lure. Hvorfor var hudfarge viktig å påpeke her? Ville Victoria hatt det lettere på en mannsdominert arbeidsplass av brune menn? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op47aj/er-den-del-guttastemning

 

Anonymkode: 74418...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvite menn er den eneste gruppen det er OK å komme med generaliserende uttalelser om uten at det er rasistisk eller diskriminerende. 

Så de benyttet seg vel av den muligheten da.

Endret av Fysikeren
typo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvite menn som pusher 50" har vel nærmest blitt et eget begrep, så det er mulig det er derfor de skriver det.

Anonymkode: bc4b5...b3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi hvite menn, midt i livet nærmest er blitt et begrep og nærmest et synonym på den gruppen mennesker som har absolutt alle fordeler i livet. Og dermed også blant dem det er vanskeligst å konkurrere med.

Anonymkode: 762d6...6d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite menn som pusher 50 går for å være den aller mest privilegerte gruppen her i verden, så det er vel derfor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Hvite menn som pusher 50 går for å være den aller mest privilegerte gruppen her i verden, så det er vel derfor.

Det er en ekstremt liten andel av dem som faktisk er privilegerte. .

Anonymkode: 6855e...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Fysikeren said:

Hvite menn er den eneste gruppen det er OK å komme med generaliserende uttalelser om uten at det er rasistisk eller diskriminerende. 

Så de benyttet seg vel av den muligheten da.

Nå er «hvite menn som pusher 50» mer et uttryk som beskriver de rike og privilegerte menneskene i samfunnet, mener du det er diskriminerende og rasistisk å kalle en gruppe fremgangsrike og «på toppen av pyramiden»? Er det nedverdigende for deg?... det uttrykket blir ikke brukt for å trykke ned noen, det er kanskje generaliserende ja, men jeg ville ikke akkurat kalt det rasistisk og diskriminerende altså... Når et uttryk blir brukt kun for å trykke ned en gruppe mennesker så kan det være rasistisk/diskriminerende, så jeg er sterkt uenig i at «hvite menn som pusher 50» er verken det ene eller det andre.. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en ekstremt liten andel av dem som faktisk er privilegerte. .

Anonymkode: 6855e...1f7

Er de ikke nordmenn? Å være rik i et av verdens rikeste land er vel et privilegie? Eller nei?..

Anonymkode: 3e442...793

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

teknologi skal forandre stadig flere jobber på plattform...AI utvikles snart og roboter erstatter mennesker, Victoria kommer til å miste jobben fordi hun har tatt et feil yrkesvalg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er «hvite menn som pusher 50» mer et uttryk som beskriver de rike og privilegerte menneskene i samfunnet, mener du det er diskriminerende og rasistisk å kalle en gruppe fremgangsrike og «på toppen av pyramiden»? Er det nedverdigende for deg?... det uttrykket blir ikke brukt for å trykke ned noen, det er kanskje generaliserende ja, men jeg ville ikke akkurat kalt det rasistisk og diskriminerende altså... Når et uttryk blir brukt kun for å trykke ned en gruppe mennesker så kan det være rasistisk/diskriminerende, så jeg er sterkt uenig i at «hvite menn som pusher 50» er verken det ene eller det andre.. 

Anonymkode: 3e442...793

Nei, og det sa jeg aldri heller. Vær vennlig å forhold deg til det jeg skriver.

Påpekte bare en generell observasjon. Hvis du har fulgt med i nyhetsbildet de siste årene har "hvite menn" blitt knyttet til langt mer enn bare å være "fremgangsrike og «på toppen av pyramiden" som du så fint kaller det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er de ikke nordmenn? Å være rik i et av verdens rikeste land er vel et privilegie? Eller nei?..

Anonymkode: 3e442...793

Tror du hvite mennesker bare finnes i Norge ?

Anonymkode: 6855e...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Hvite menn som pusher 50" har vel nærmest blitt et eget begrep, så det er mulig det er derfor de skriver det.

Anonymkode: bc4b5...b3c

Negerarbeid er også et begrep. 

Men jeg tviler på de hadde skrevet "I en bransje full av negre krever det guts for kvinner å jobbe".

Anonymkode: 8cfc5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Negerarbeid er også et begrep. 

Men jeg tviler på de hadde skrevet "I en bransje full av negre krever det guts for kvinner å jobbe".

Anonymkode: 8cfc5...3e0

Det må være tidenes utsagn fra»livets harde skole» elev. Håper ingen topper den. 

Anonymkode: e29f3...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi hvite menn, midt i livet nærmest er blitt et begrep og nærmest et synonym på den gruppen mennesker som har absolutt alle fordeler i livet. Og dermed også blant dem det er vanskeligst å konkurrere med.

Anonymkode: 762d6...6d9

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi hvite menn, midt i livet nærmest er blitt et begrep og nærmest et synonym på den gruppen mennesker som har absolutt alle fordeler i livet. Og dermed også blant dem det er vanskeligst å konkurrere med.

Anonymkode: 762d6...6d9

Og de tar seg til rette som at det har de rett på, siden de er hvite, menn, og  som har pusha 50. 

Anonymkode: e29f3...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...