Jump to content
AnonymBruker

Legen sa "du gjør det jo aldri" selvmord

Recommended Posts

AnonymBruker

Man burde ha opprettet psykiatrisk legevakt. 

Anonymkode: 27e52...a8f

Fortsetter under...

Maleficenta
På 28.6.2020 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Kom over en blogg (håper det er greit å dele) med et innlegg som jeg som "svingdørspasient" desverre har opplevd maken til. Jeg har ikke vært innlagt mer enn max 3 ganger, men har også opplevd nøyaktig slike kommentarer som denne jenta fikk da hun oppsøkte legevakten.

Legen sa "du gjør det jo aldri":

https://nouw.com/livchristinehoem/category/suicidalitet

Anonymkode: 4b771...ffe

Ufint av legen, men samtidig han ringte jo sykehuset (antar psykiatrisk?) for å forsøke å få henne inn. Dessverre ville de ikke det, men samtidig. Hun ville jo ikke til sykehuset. Altså hun ville ha hjelp, men hun ville ikke ha hjelp? Skal man ikke forhindre selvmordsforsøk? Hva med tvangsinnleggelser inntil en psykiater har fått gjort en skikkelig vurdering på behandlingsmetoder osv.. Jeg forstår ikke psykiatrien i dette landet. Føler ingen får riktig hjelp. 

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man burde ha opprettet psykiatrisk legevakt. 

Anonymkode: 27e52...a8f

Synd det kun finnes i oslo...

Anonymkode: 4b771...ffe

LittleBabyNothing
2 timer siden, Purple_Pixiedust skrev:

Selvmord er en tragedie både for de etterlatte og den avdøde selv. 

Men det skal få lov å skje fordi folk ikke vil høre om problemene dine uten at det blir et problem for andre? 

Du svarte ikke på spørsmålet. 

Skal man si ifra om suicidal og homicidal atferd eller ikke? 

Tydeligvis er det bare de som holder kjeft om det som dør av selvmord. (Helt feil) 

Å ta sitt eget liv er tragisk, men suicidal atferd uten «resultater» er visstnok bare patetisk for de samme personene som griner høyest når folk dreper seg selv. Fysj.

Man bestemmer ikke om man blir født da kan man det minste få bestemme at livet er upassende for en selv. La folk dø om de vil.

Edited by LittleBabyNothing

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje vi burde ansatte deg i psykiatrien så du kan avgjøre hvem som er verdige til å lide, og bestemme hvordan de skal lide. Noen mennesker reagerer på motgang ved å jobbe hardere. Noen ganger fungerer det og de blir bedre. Andre ganger kræsjer de stadig hardere år etterpå. Andre trekker seg tilbake, blir tilaksløse. Noen ganger hjelper det å isolere seg og redusere inntrykk fra omverdenen og få fred. Andre ganger ender man opp som en sofapotet som ikke orker se ut vinduet en gang. 

Anonymkode: 6d58a...7cf

Nei hjelpes, tror psykiatrien er det siste stedet jeg hadde orket å jobbe. Stor kudos til de som gjør det altså! Men hypotetisk sett? Hmm...Liding hadde alle fått resept på og hvordan hadde nok for det meste gått i å jobbe som alle andre som også må lide seg gjennom. Med unntak av de som kom inn for tvungen behandling av pedofili, da hadde det blitt øse på pung. Men huff, bra jeg ikke styrer dette. Det hadde det nok blitt litt for få uføretrygder delt ut fra meg. Bra for Norges økonomi, men ikke bra for de få jeg hadde bomma på og familiene deres. Det der er vanskelig altså. Hvem skal man tro på? De som gråter mest? 

Anonymkode: 47553...dc8

Purple_Pixiedust
8 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Men det skal få lov å skje fordi folk ikke vil høre om problemene dine uten at det blir et problem for deg? 

Du svarte ikke på spørsmålet. 

Skal man si ifra om suicidal og homicidal atferd eller ikke? 

Tydeligvis er det bare de som holder kjeft om det som dør av selvmord. (Helt feil) 

Å ta sitt eget liv er tragisk, men suicidal atferd uten «resultater» er visstnok bare patetisk for de samme personene som griner høyest når folk dreper seg selv. Fysj.

Man bestemmer ikke om man blir født da kan man det minste få bestemme at livet er upassende for en selv. La folk dø om de vil.

Jeg har nesten dødd i selvmord selv så jeg vet hvordan det er å ikke ønske livet mer. Jeg har fortsatt ikke kommet dit at jeg ønsker livet, men etter forrige forsøk i februar hvor mine foreldre ble ringt av sykehuset og ble bedt om å være i beredskap for å komme på kort varsel, fordi det så ut som at jeg ikke skulle greie meg, så har jeg i større grad blitt motivert til å kjempe og holde meg i livet. Jeg har tenkt mye på hvor grusomt det må ha vært for dem. Og jeg har også innsett at det eneste som er sikkert hvis jeg tar livet mitt, det er at da får aldri jeg og min familie muligheten til å se om jeg faktisk kan klare å få det bedre. Det er ikke en innstilling jeg klarer å ha hele tiden. Det er bare tre uker siden jeg ble holdt igjen på sykehuset når jeg ville skrive meg ut. Det har skjedd noe i livet mitt som får katastrofale konsekvenser. Og da så jeg ingen annen utvei enn døden. Men jeg fikk ikke skrive meg ut og i løpet av noen dager fikk jeg hjelp til å i hvert fall bestemme meg for å se an hvordan det vil gå med den saken. Så jeg lever enda, men når jeg mister kontrollen så trenger jeg innleggelse og det får jeg. 

Poenget mitt er at alle bør og skal bli tatt på alvor. Så kommer det an på hva å bli tatt på alvor betyr for hver enkelt. Det betyr ikke nødvendigvis innleggelse hvis det har vist seg å ikke ha effekt. Det kan være at å bli henvist til ambulant akutteam er en bedre løsning. Det kan også være at å få en god samtale på legevakten kan være hjelpsomt. Det kommer helt an på personen. 

Jeg er i og for seg enig i at å leve eller dø er et valg hver enkelt bør få ta, men jeg er også for den praksisen i Norge hvor man gjør de tiltak som er nødvendig for å unngå at noen tar livet sitt. Rett og slett fordi at for mange så er dette med suicidalitet noe som kan gå over. Med rett hjelp, og med tid, så kan personen få det bedre. Da er det så viktig at personen får hjelp til å komme seg gjennom det. Tenk så mange som har tatt livet sitt, som kunne kommet seg gjennom det tunge og fått et bedre liv dersom noen hadde hindret dem og vist dem at de er verdt å hjelpe og at alt håp ikke er ute. 

Men jeg er ikke av typen som mener selvmord er et direkte svik mot familien. Men at det er en tragedie? Ja, det er det. 

Annonse

AnonymBruker
På 29.6.2020 den 2.04, AnonymBruker skrev:

- Har du noen gang tenkt på å ta livet ditt?

- Ehm....

- Vel, hvis du skal prøve bør du henge deg...

Min gamle lege.

Anonymkode: 9c3ee...655

Det er et utsagn så uprofesjonelt og til skade for pasient, at han BØR saksøkes og miste sin lisens. 

Anonymkode: deda0...756