Jump to content
AnonymBruker

Være åpen om hvorfor man ikke drikker

Recommended Posts

AnonymBruker
29 minutter siden, LittleBabyNothing said:

Hva er kos med tørt stemmebånd og skadete tenner? 

Smaken og følelsen. Gode samtaler over et glass vin er noe noen av oss anser som "kos". Ingen grunn til å rakke ned på andres valg. Det plager meg ikke en millimeter at andre velger å avstå fra alkohol.

Anonymkode: 202f4...81f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg velger å omgås venner som har samme forhold til alkohol som meg selv eller unngå settinger der drikking forventes. Litt vanskeligere å velge kollegaer og bekjente, som man gjerne møter på julebord og andre sosiale settinger med alkohol inni bildet.

Jeg synes det har blitt lettere å si fra med årene. Forsøker først en variant av "nei takk, jeg drikker ikke i kveld". Hvis det ikke går inn, får de tåle å høre sannheten. Jeg tåler faktisk ikke alkohol og nei, jeg blir ikke bare litt redusert. Jeg blir så dårlig at jeg må gå hjem og kaste opp om en time. Jeg har erfart at jeg må være veldig tydelig og bestemt og det er helt på trynet at det skal være sånn egentlig. Jeg har kronisk migrene og de få dagene jeg er i god form, er det helt idiotisk og destruktivt å drikke alkohol (en drink og jeg er nesten garantert å få migrene og bli sengeliggende i opptil flere dager). 

Har flere ganger opplevd at folk faen ikke gir seg. "Men hvorfor ikke? Du kan jo ta bare en drink? Ååå så kjedelig. Neeei jeg tåler det egentlig ikke jeg heller... blablabla" Jeg brukte å gi etter når jeg var yngre. Nå blir jeg heller streng! 

Anonymkode: 7e325...db8

AnonymBruker

Jeg drikker ikke, liker ikke smaken. Har heldigvis aldri måttet di noe annet enn «nei takk» 

Anonymkode: 9876c...58e

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ikke, liker ikke smaken. Har heldigvis aldri måttet di noe annet enn «nei takk» 

Anonymkode: 9876c...58e

Sånn er det for meg også. Jeg har aldri opplevd drikkepress, for meg er det helt fjernt, nærmest uforståelig. Jeg mistenker at det er noe helt annet som foregår - de som opplever drikkepress, ønsker å bli "presset" til å drikke - fordi de liker å drikke.

Anonymkode: fc94f...f03

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det for meg også. Jeg har aldri opplevd drikkepress, for meg er det helt fjernt, nærmest uforståelig. Jeg mistenker at det er noe helt annet som foregår - de som opplever drikkepress, ønsker å bli "presset" til å drikke - fordi de liker å drikke.

Så heldig for deg at du slipper drikkepress! Men det er en veldig rar konklusjon. Hvor gammel er du? Jeg er 30 og opplever dessverre at alkohol blir et tema ofte på steder der majoriteten drikker (det vil si med kollegaer, bekjente og ukjente, ikke med de jeg ser på som mine nærmeste venner). Det holder visst ikke å si "nei takk", man må ha en grunn også. Jeg er fornøyd med å drikke en brus eller alkoholfri øl og holder kjeft. Trenger ikke annonsere for alle at jeg ikke drikker. Men folk spør. Og det er mulig du har rett i at det er noe annet som foregår. Kanskje de selv tror at de bare viser interesse ved å spørre, grave. At de er inkluderende når de insisterer på å kjøpe en øl til meg også? Ikke vet jeg. Men at du aldri har opplevd dette forteller kanskje noe om deg og de du omgås med også? 
Kanskje det har noe med utseendet ditt å gjøre? Mange forbinder avholds med kjedelig. Hvis du ser kjedelig ut, er det vel større sannsynlighet for at folk gir deg fred. Eller kanskje virker veldig bestemt og autoritær og at folk slett ikke tør å diskutere.

AnonymBruker

Jeg var av dem som festet mye i ungdomstiden, spesielt i alderen 16-18.

Det ble litt for ofte og alltid litt for fuktig.  God og billig hjemmebrent var alltid lett tilgjengelig i de kretsene jeg var i da.
Men plutselig en dag sa det stopp, og da jeg fikk lappen som 18-åring sluttet jeg mer eller mindre å drikke.  Jeg var sjåfør i stedet.  Jeg kunne ta meg ett glass vin sammen med en venninne, men det stoppet der.  Jeg ville ikke lenger våkne opp med fylleangst og i dårlig form.

Etterhvert ble det reagert på at jeg ikke drakk, og jeg svarte som sant var at jeg ikke likte å feste lenger fordi festingen tok litt overhånd i ungdomstiden, at jeg ble lei av det, og at jeg likte best å holde meg edru.

Det var ikke en godkjent unnskyldning.  Jeg, som aldri før hadde opplevd drikkepress, fikk oppleve det i fullt monn da jeg ble voksen.

"Heldigvis" ble jeg syk, og ble satt på medisiner som ikke bør kombineres med alkohol.  Det var en "godkjent" unnskyldning, og drikkepresset stoppet med en gang.

Anonymkode: d6b81...11f

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig for deg at du slipper drikkepress! Men det er en veldig rar konklusjon. Hvor gammel er du? Jeg er 30 og opplever dessverre at alkohol blir et tema ofte på steder der majoriteten drikker (det vil si med kollegaer, bekjente og ukjente, ikke med de jeg ser på som mine nærmeste venner). Det holder visst ikke å si "nei takk", man må ha en grunn også. Jeg er fornøyd med å drikke en brus eller alkoholfri øl og holder kjeft. Trenger ikke annonsere for alle at jeg ikke drikker. Men folk spør. Og det er mulig du har rett i at det er noe annet som foregår. Kanskje de selv tror at de bare viser interesse ved å spørre, grave. At de er inkluderende når de insisterer på å kjøpe en øl til meg også? Ikke vet jeg. Men at du aldri har opplevd dette forteller kanskje noe om deg og de du omgås med også? 
Kanskje det har noe med utseendet ditt å gjøre? Mange forbinder avholds med kjedelig. Hvis du ser kjedelig ut, er det vel større sannsynlighet for at folk gir deg fred. Eller kanskje virker veldig bestemt og autoritær og at folk slett ikke tør å diskutere.

Jeg er godt voksen, og jeg har aldri opplevd drikkepress, selv ikke på steder der majoriteten drikker. 

Det jeg ville fram til, er at mange er ambivalente og vil, men også føler at de trenger "tillatelse" til - i dette tilfellet - å drikke, og mange føler at det er deres "oppgave" å gi den "tillatelsen", og den må gis i form av overtalelse. Alt dette er selvfølgelig ubevisst, så om du synes det høres rart ut, så er ikke det noe rart. 

Nei, jeg ser verken bestemt/autoritær eller kjedelig ut, det synes jeg var en rar konkusjon 😀 

AnonymBruker

I arbeidslivet er det også enorme drikkepress i norge dessverre, så jeg unngår alle aktiviter pga dette. Det legges jo alltid opp til drikking av alkohol om man drar på noe, liten vits å delta da. På for eks julebord, fester, etc.

Anonymkode: aa3e8...5a4

AnonymBruker

Jeg drikker ikke. Gjorde det før, men synes ikke det er noe godt. Er 26 år, blir jeg tilbudt vin eller øl til maten takker jeg bare nei, blir det noe mer spørsmål om det svarer jeg bare at «jeg er ikke blitt sååå voksen at jeg liker sånt 😉». 
Nå er jeg ekstremt sjeldent på fest, men der takker jeg også bare nei. Jeg annonserer ikke at jeg ikke drikker, og er ikke noen festbrems, så jeg har egentlig ikke opplevd at noen reagerer negativt på at jeg ikke drikker. Er ikke sikker på om alle legger merke til det engang. 
Synes det er en uting at man skal behøve å forklare seg på hvorfor man ikke drikker. Jeg har aldri tatt utspørring på noen på hvorfor de drikker alkohol, antar bare at de liker det. 

Etter min mening trenger du ikke å si noe om hvorfor du ikke drikker, bare takk nei og spøk det bort om noen spør. 

Anonymkode: 69904...4e8