Jump to content
AnonymBruker

Være åpen om hvorfor man ikke drikker

Recommended Posts

AnonymBruker

Dessverre er det sånn at man er en festbrems om man dukker opp på fest uten å drikke. Og mye av det sosiale i Norge foregår med alkohol inkludert. Noen vet hvorfor jeg ikke drikker og godtar det. Er ikke det at jeg blir rabiat. Er bare at jeg fikk et usunt forhold til det siden tenårene. Hadde sosial angst og måtte drikke for å få selvtillit. Da utagerte jeg mye mer, dette ble etterfulgt av angst. Etter hvert som jeg kom i 20-årene var jeg den som satt oppe alene etter alle hadde lagt seg og drakk opp alt. Jeg kunne til og med stjele sprit fra flaskene andre satt tilbake i skapet og fylle på med vann så de ikke skulle se hvor mye det minket! La meg kanskje sånn kl 7-8 på morgenen og da kunne noen faktisk stå opp for å på do. Skamfullt.. men ingen så at jeg stjal drikke. 
Fikk jo fulltidsjobb etter hvert og da ble problemet borte fordi jeg bare jobbet og dro hjem, var sliten etter jobb og var ikke i et miljø der folk måtte drikke. 
Men så viste det seg at jeg ikke tålte å ha ferie..... kunne bli litt festing igjen. Kjøpte egen drikke til vors og kjøpte på byen. Bodde i bokollektiv og når jeg da kom hjem igjen snek jeg i skapene igjen..... 

Sluttet ikke når ferien var over heller. Bodde med folk som elsket å drikke og de kunne spørre «vil du ha et glass med juice og vodka?» så laget de til meg og sa jeg bare kunne ta resten av vodkaen. Noe jeg gjorde..... begynte å komme bakfull på jobb!! Kjørte ikke til jobb så det er sagt. 

Til slutt inså jeg at jeg bare måtte ligge unna. Å jobbe med problemet i stedet for å feie det under teppet meg alkohol. Du drikker, tror du er lykkelig og avslappet for å så å føle deg råtten dagen etterpå. Angsten og dårlig samvittighet, for at du stjeler drikke av andre og for at du ruser deg og på toppen av alt dukker opp bakfull på jobb. 
Og hvordan kropp og utseende forfaller!

jeg tenker at folk bare må akseptere at noen ikke vil drikke. Men blir det sett litt på som å være en person som ikke kan kontrollere seg? Tenker folk at det er noe galt med meg fordi jeg ikke kan røre det? Jeg har «hypnotisert» meg til å ikke like det lenger. Tenker på den vonde smaken og hvor ille det er for kroppen. Nå klarer jeg å si «nei takk» når noen byr på vin til maten. Jeg liker ikke smaken av vin og jeg blir trett av det. Øl liker jeg ikke, dessuten blir man oppblåst. Cognac, Whisky og sprit smaker ren gift. 

Anonymkode: 37a48...946

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det sånn at man er en festbrems om man dukker opp på fest uten å drikke. Og mye av det sosiale i Norge foregår med alkohol inkludert. Noen vet hvorfor jeg ikke drikker og godtar det. Er ikke det at jeg blir rabiat. Er bare at jeg fikk et usunt forhold til det siden tenårene. Hadde sosial angst og måtte drikke for å få selvtillit. Da utagerte jeg mye mer, dette ble etterfulgt av angst. Etter hvert som jeg kom i 20-årene var jeg den som satt oppe alene etter alle hadde lagt seg og drakk opp alt. Jeg kunne til og med stjele sprit fra flaskene andre satt tilbake i skapet og fylle på med vann så de ikke skulle se hvor mye det minket! La meg kanskje sånn kl 7-8 på morgenen og da kunne noen faktisk stå opp for å på do. Skamfullt.. men ingen så at jeg stjal drikke. 
Fikk jo fulltidsjobb etter hvert og da ble problemet borte fordi jeg bare jobbet og dro hjem, var sliten etter jobb og var ikke i et miljø der folk måtte drikke. 
Men så viste det seg at jeg ikke tålte å ha ferie..... kunne bli litt festing igjen. Kjøpte egen drikke til vors og kjøpte på byen. Bodde i bokollektiv og når jeg da kom hjem igjen snek jeg i skapene igjen..... 

Sluttet ikke når ferien var over heller. Bodde med folk som elsket å drikke og de kunne spørre «vil du ha et glass med juice og vodka?» så laget de til meg og sa jeg bare kunne ta resten av vodkaen. Noe jeg gjorde..... begynte å komme bakfull på jobb!! Kjørte ikke til jobb så det er sagt. 

Til slutt inså jeg at jeg bare måtte ligge unna. Å jobbe med problemet i stedet for å feie det under teppet meg alkohol. Du drikker, tror du er lykkelig og avslappet for å så å føle deg råtten dagen etterpå. Angsten og dårlig samvittighet, for at du stjeler drikke av andre og for at du ruser deg og på toppen av alt dukker opp bakfull på jobb. 
Og hvordan kropp og utseende forfaller!

jeg tenker at folk bare må akseptere at noen ikke vil drikke. Men blir det sett litt på som å være en person som ikke kan kontrollere seg? Tenker folk at det er noe galt med meg fordi jeg ikke kan røre det? Jeg har «hypnotisert» meg til å ikke like det lenger. Tenker på den vonde smaken og hvor ille det er for kroppen. Nå klarer jeg å si «nei takk» når noen byr på vin til maten. Jeg liker ikke smaken av vin og jeg blir trett av det. Øl liker jeg ikke, dessuten blir man oppblåst. Cognac, Whisky og sprit smaker ren gift. 

Vi er alle forskjellige. Bare også viktig å ikke undervurdere folk som liker å kose seg. Et glass eller to med vin blir man ikke full av, så det er igrunnen mengden man tar inn. Ofte syntes jeg folk overreagerer på folk som drikker alkohol, da i små mengder. Godt vi alle har våre vaner - også at vi er forskjellige, det er helt greit. 

Anonymkode: 4e3d1...9a1

AnonymBruker

Bare mennesker det ikke er verdt å ha i livet sitt vil tenke det er noe galt med deg om du ikke drikker. Jeg drikker knapt noe selv og synes det indirekte kravet til å drikke er stort, selv om de fleste nok i utgangspunktet er enige om at drikkepress er «no go». Jeg bryr meg ikke, men så er jeg i 40-årene og «aldri» på byen etc. Tar meg dog kanskje et glass vin eller to om jeg er ute og spiser, eller hjemme en fredagskveld (men kan ikke huske sist jeg gjorde det heller 😅). Jeg kan si at jeg blir så dårlig av å drikke at jeg ikke orker, da slipper jeg ofte unna. Du kan jo også si at du har drikke selv, hell det i lignende glass som de andre har og drikk og kos deg med alkoholfritt alternativ. Så kan du velge hvem du forteller sannheten til og ikke. 

Anonymkode: 35bc6...aab

AnonymBruker

Si at du ikke tåler alkohol, at du blir syk av det.. selv innså mengder. Folk har ingenting med det å gjøre. 

Anonymkode: 475b5...b69

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er alle forskjellige. Bare også viktig å ikke undervurdere folk som liker å kose seg. Et glass eller to med vin blir man ikke full av, så det er igrunnen mengden man tar inn. Ofte syntes jeg folk overreagerer på folk som drikker alkohol, da i små mengder. Godt vi alle har våre vaner - også at vi er forskjellige, det er helt greit. 

Du trenger ikke sitere HI. Spesielt når du er den første som svarer.

Anonymkode: 2d043...acc

MarieLo

Alkohol er gift, hovedårsaken til at det er det eneste sosialt aksepterte rusmiddelet i mange land, er fordi at det ikke er bra for oss.

Det gjør oss mer negative og egoistiske. Får oss til å vibrere på lavere frekvenser. Enklere å kontrollere oss da.

Hvis man ikke har venner som kan respektere at en ikke har lyst å drikke alkohol så burde man lete litt etter andre å være med.

Det er bare bra å ikke drikke alkohol egentlig.

Annonse

AnonymBruker

Jeg er i praksis "avholds", men synes ikke ordet passer på meg siden jeg bare ikke liker effekten av alkohol, jeg har ingen "alkoholproblemer" og heller ingen religiøse grunner til å la være. Det har faktisk aldri falt meg inn, før nå, at folk kan tro at jeg lar være å drikke fordi jeg blir rabiat i fylla. Men jeg fester ikke heller, så problematikken er marginal for min del. Vet ikke om det hjelper deg, men det er i det minste et annet perspektiv.

Anonymkode: fc94f...f03

Villfisker
Posted (edited)

Du trenger ikke forklare deg. Ingen har noe med hvorfor. Selv syns jeg drikking og festing er en uting, og totalt bortkasta tid. Forbanna kjedelig rett og slett.

Hadde heller skiftet ut omgangskretsen, hvis det var det eneste de ville gjøre sammen. Ser de ned på deg for at du ikke drikker, sier det mye mer om dem enn om deg. Du skal ikke gjøre noe du ikke er komfortabel med, når det er helt unødvendig.

Edited by Villfisker

AnonymBruker

jeg drikker sjelden, og pga sterke smertestillende i perioder kan jeg heller ikke drikke. bruker ofte dette enten det stemmer eller ikke den dagen, for å unngå mas

Anonymkode: dbd6e...84f

AnonymBruker

Norge er et av landene som ikke godtar at andre ikke drikker alkohol. Vi er helt i toppen der, nordmenn er livredde mennesker som ikke drikker alkohol. Tørr ikke omgås folk som er avholds eller drikker lite.

Morsom: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnnroO/nordmenns-rare-forhold-til-alkohol

Jeg råder deg til å unngå sammenkomster med mye alkohol, eller å bruke tid på mennesker som synes det er gøy å drikke alkohol. Nordmenn generelt har store problemer når det kommer til sosiale ting, derfor bruker de rusen for å tørre å snakke med andre eller gjøre ting de ikke ville gjort ellers. Totalt inneslutta og konforme sauer.

Er i 40åra selv, ikke drukket alkohol på over 1år. Utrolig deilig å slippe det tullet, gå ut på byen å kaste bort halve natta på tull. Føle seg jævlig dagen etterpå, i tillegg bortkasta penger.

Så har du den hjernedøde tanken om at alkohol er kos, dummeste som finnes! Rus er IKKE kos! Samme gjelder godteri/kjeks/kaker etc! Stopp denne dumme tankegangen. Du lurer deg selv!

Nordmenn tror også alkohol er sosialt! NEI! Rus er ikke sosialt, du er ikke den personen du drikker deg til! 

Det finnes kun fordeler med å ikke drikke alkohol.

Du skal aldri forklare noen hvorfor du ikke drikker alkohol.

Den som drikker bør heller forklare hvorfor.

Anonymkode: aa3e8...5a4

AnonymBruker

Du bestemmer jo selv, men du trenger ikke å forklare deg, og ofte kan det bli litt mye for andre om du velger å gjøre det. 

Jeg har alltid hatt et beskjedent alkoholinntak, men det har variert litt fra anledning til anledning. Av og til drikker jeg ikke i det hele tatt, og jeg opplever at alle i min krets godtar det. Det kan være noen som reagerer på det som jeg vanligvis ikke omgås med, og det får bare være. Ellers kan jeg sippe drikken sakte og det er så å si ingen (med enkelte unntak) som legger merke til det. Et par ganger i året drikker jeg litt større mengder, men det er utelukkende fordi jeg vil kose meg med å slippe kontrollen litt og ha det gøy i nuet. 

Anonymkode: c5711...a34

LittleBabyNothing
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er kos med tørt stemmebånd og skadete tenner? 

stan

Hvorfor må man forklare hvorfor man IKKE drikker? 

Annonse

LittleBabyNothing
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er et av landene som ikke godtar at andre ikke drikker alkohol. Vi er helt i toppen der, nordmenn er livredde mennesker som ikke drikker alkohol. Tørr ikke omgås folk som er avholds eller drikker lite.

Morsom: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnnroO/nordmenns-rare-forhold-til-alkohol

Jeg råder deg til å unngå sammenkomster med mye alkohol, eller å bruke tid på mennesker som synes det er gøy å drikke alkohol. Nordmenn generelt har store problemer når det kommer til sosiale ting, derfor bruker de rusen for å tørre å snakke med andre eller gjøre ting de ikke ville gjort ellers. Totalt inneslutta og konforme sauer.

Er i 40åra selv, ikke drukket alkohol på over 1år. Utrolig deilig å slippe det tullet, gå ut på byen å kaste bort halve natta på tull. Føle seg jævlig dagen etterpå, i tillegg bortkasta penger.

Så har du den hjernedøde tanken om at alkohol er kos, dummeste som finnes! Rus er IKKE kos! Samme gjelder godteri/kjeks/kaker etc! Stopp denne dumme tankegangen. Du lurer deg selv!

Nordmenn tror også alkohol er sosialt! NEI! Rus er ikke sosialt, du er ikke den personen du drikker deg til! 

Det finnes kun fordeler med å ikke drikke alkohol.

Du skal aldri forklare noen hvorfor du ikke drikker alkohol.

Den som drikker bør heller forklare hvorfor.

Anonymkode: aa3e8...5a4

Tusen takk. Jeg er så enig med deg.

AnonymBruker

Hvis noen spør deg hvorfor kan du bare si at du ikke liker det eller ikke tåler det. Du trenger ikke forklare nærmere :)

Anonymkode: aede6...620

Anciol

Si at du er allergisk mot alkohol !! Det sier jeg! 

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen spør deg hvorfor kan du bare si at du ikke liker det eller ikke tåler det. Du trenger ikke forklare nærmere :)

Takk, men noen tror ikke på at noen ikke tåler det. "Ingen tåler det egentlig da" ler de. "Ha det litt gøy nå". Gøy? Ja jeg skal vise deg gøy jeg! Jeg blir ikke så gøy når jeg har fått nok. Da kan jeg stjele, noe dere ser at jeg gjør, for å få mer. I verste fall blir jeg aggressiv. Dette har heldigvis ikke skjedd de siste gangene jeg drakk, men det har skjedd. Når jeg var deprimert. Gøy du liksom. Jeg endte med å få kjeft og beskjed om å ligge unna drikke hvis jeg ikke kunne kontrollere meg. 

AnonymBruker
Akkurat nå, Anciol skrev:

Si at du er allergisk mot alkohol !! Det sier jeg! 

Alle er vel egentlig allergiske? De bare takler å ha dagen derpå virker det som. Men ja, jeg opplevde å bli kalt frstbrems fordi jeg ville gå hjem og ikke bli med på neste fest.ndette var i 2019 januar. Så sier venninna mi neste gang vi møtes at "nå må jeg snart lære å høre på deg. Jeg hadde det så vondt dagen etterpå!"

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men noen tror ikke på at noen ikke tåler det. "Ingen tåler det egentlig da" ler de. "Ha det litt gøy nå". Gøy? Ja jeg skal vise deg gøy jeg! Jeg blir ikke så gøy når jeg har fått nok. Da kan jeg stjele, noe dere ser at jeg gjør, for å få mer. I verste fall blir jeg aggressiv. Dette har heldigvis ikke skjedd de siste gangene jeg drakk, men det har skjedd. Når jeg var deprimert. Gøy du liksom. Jeg endte med å få kjeft og beskjed om å ligge unna drikke hvis jeg ikke kunne kontrollere meg. 

Men da må du jo nesten bytte omgangskrets hvis du ikke allerede har gjort det. Vær heller rundt personer som både er tolerant for de som drikker og de som velger å la være. Dette er personer som kan kose seg med noen glass, men som gjerne lar det bli med det. Det er ingen som pleier å bli sørpe dritings. 

Anonymkode: c5711...a34

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På dette ville jeg bare flirt og svart "jeg blir faktisk skikkelig dårlig, så jeg kan dessverre ikke".