Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge mødre uten utdanning og fast jobb som velger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.6.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Kjenner ingen som er uten jobb som har fått barn. Du må ha litt av et merkelig nettverk.

Anonymkode: 56e56...087

jeg vet om mange. det var en trend der jeg bodde å få barn i tildig 20 årene og leve på stønad. flere av dem er fremdeles ikke i arbeid og nå er vi snart 40..

Anonymkode: 7c1d8...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet om mange. det var en trend der jeg bodde å få barn i tildig 20 årene og leve på stønad. flere av dem er fremdeles ikke i arbeid og nå er vi snart 40..

Anonymkode: 7c1d8...676

Heldigvis er reglene forandret. For 20 år siden kunne du få overgangsstønad helt til barnet begynte på skolen, og du fikk ny overgangsstønad for hvert barn du fikk. Nå får du overgangsstønad i 3 år, og kun det. Har du brukt opp de tre årene og får nytt barn, får du ikke overgangsstønad på nytt. 

Anonymkode: d3131...3db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid som 19 åring, midt i læringstiden. Tok fagbrevet en måned før jeg fødte :) Det første året var jeg i permisjon, før jeg begynte å jobbe deltid. Nå har jeg fast jobb, og tjener helt ok. 
 
Graviditeten var langt i fra planlagt, gikk på prevensjon og oppdaget det ikke før etter 3 måneder. Hadde ikke tatt abort uansett, men det gjør meg ikke dum. Noen ganger skjer det uplanlagte ting som kan snu livet på hodet, omså det er graviditet eller sykdom. Jeg trives med livet mitt, og ville ikke valgt det på noen annen måte.  

For meg handler ikke livet om fest, fyll og studiepoeng. Jeg er fornøyd med utdannelsen min, jobben og familielivet. Ung mor betyr ikke nødvendigvis at man lever på Nav, de færreste gjør det. 

Anonymkode: 72212...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 18.34, Hr. Aktiv skrev:

Prøv å forklare dette til de som ikke får se sine barn, men fremdeles betaler 10 - 15 000 hver eneste måned i bidrag til tross for at de har et rettsdokument som sier at de faktisk har krav på samvær. 

De sakene det er tvist rundt er de mødrene som har lav eller ingen lønn. Jo lavere lønnen er jo høyere er konfliktnivået. Merkelig det der.

Tror du blander støtte fra NAV med barnebidrag. Barnebidrag er økonomisk bidrag fra far (evt fra mor dersom ungene er mest hos far). I de tilfellene du nevner her, dreier det seg om barnebidrag, ikke om støtte fra NAV. For at bidragene skal bli så høye, må han tjene veldig mye. Du kan jo prøve deg på NAVs bidragskalkulator og se. Dersom bidragene er fastsatt av NAV eller ved rettssak, er det fastsatt etter hvor mye samvær som er avtalt, så dersom mor saboterer samvær, har ikke det noe å si for størrelsen på bidraget.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...