Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge mødre uten utdanning og fast jobb som velger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det si seg selv?

jeg var ferdig med min utdannelse da jeg var 19 og fikk fast jobb med en gang.  Og det gjelder mange flere enn meg. 
Fikk også to barn innen fylte 22 år.

Ikke alle ønsker seg en haug med bachelor og mastere. 

Anonymkode: dbe54...a65

Men da gjelder det ikke deg :) men veldig mange går videre på skole, og har ikke rukket å gjøre ferdig utdanning eller fått seg fast jobb. Blir man gravid tidlig i Norge, har man heldigvis muligheter til og ordninger for å studere mens man er gravid, og etter barnet er kommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var 22 når jeg fikk første. Midt i utdanning  og med deltidsjobb. Det var helt med vilje også. 
 

Samboer og kjæreste over 4 år hadde trygg, stabil jobb, vi Eide leilighet sammen med tre soverom og vi hadde et ønske om å få barn når det var bedre tid og anledning til å gi barnet rolige første år der jeg studerte deltid i stede for fulltidsjobb og jaget som følger med der. Begge barna har vært hjemme til de er 2,5-3. Det har vært riktig for oss. 
Nå har jeg fulltidsjobb og alt «på stell» og vi venter nr tre. Hadde ikke vært aktuelt her uten en veldig fleksibel arbeidsplass der jeg kan kombinere igjen over to-tre år. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De unge alenemødrene lever på staten i årevis, får flere barn og flere stønader.

Det er en uting å få barn man ikke kan forsørge selv.

Anonymkode: 31c5f...e0f

TS nevnte ikke alenemødre? Men unge mødre, som hun eksemplifiserer som 20 år. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel jobb er faktisk ikke alt her I livet. 

Anonymkode: 74f46...71a

Jobb er ganske viktig for å klare og forsørge seg selv og barnet/ barna.

Vi vet jo at trygdede avler trygdede, og vi trenger ikke flere av de. 

Anonymkode: 56bf4...8ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lurt på det samme. Jeg skjønner ikke at de tør og orker når de vet at de blir alene med barnet/barna. KG er jo fult av utslitte mødre med partner. Uten må jo være ufattelig slitsomt. Jeg hadde ikke turt å få barn alene som 20-åring uten fast jobb eller utdanning. Men det er absolutt ikke vanlig blant folk jeg kjenner. Så kanskje det bare skjer i enkelte miljøer? Håper de som gjør det valget har et godt støtteapparat. 

Anonymkode: 706ed...0ed

Det er da ingen automatikk i at man blir alene med barnet/barna om man får barn som ung før man har tatt utdanning.

Selv fikk jeg første da jeg var 21 og kun hadde fullført videregående skole, men jeg var jo gift da.

I årene etterpå tok jeg høyere utdanning og jobbet og fikk også flere barn.

Anonymkode: d95f5...81f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke prioriterer studier når de har små barn? Når barna blir litt større kan de studere og ta deg en utdannelse om de ønsker det. Fagbrev gir jobb og stabil inntekt. Ikke alle trenger å nå toppen med master og den slags. Når de er 40 har de voksne barn og kan realisere seg selv. Når du er 40 har du små barn, mindre energi - hvis du i det hele tatt klarer å få barn når eggene dine bynner å bli gamle. 
 

Anonymkode: ffc31...5df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi som mange skriver at det finnes så utrolig mange støtteordninger og muligheter for unge mødre som studerer/står uten jobb i Norge. Takket være de av oss som tok hele utdannelsen og ventet til vi var i god jobb med fast inntekt før vi valgte å få barn. Skatten vår (og selvfølgelig mange andres) betaler for at de kan få alle disse støtteordningene. Likevel får man pes fra alle kanter om man venter med å få barn til man er over 30. Det er liksom ok å kommentere det, i motsetning til å kommentere at man velger å ta ansvar for andres liv når man selv ikke har det økonomiske på plass. 

Anonymkode: 6b277...374

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du er!

Anonymkode: ecc2a...a5e

Takk ;) Jeg er får høre det ofte! 

Anonymkode: 2e3dd...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk ;) Jeg er får høre det ofte! 

Anonymkode: 2e3dd...013

Meg over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde ikke ting i riktig rekkefølge i det hele tatt. 

Prøvde meg på å studere rett etter VGS, men slet med depresjon og droppet ut. Jobbet fulltid de neste årene før jeg fikk mitt første barn (ikke planlagt) som 26-åring. Fikk mitt andre barn 3 år senere, og da dette barnet hadde begynt i barnehage begynte jeg på en bachelorgrad som 30-åring. 

Bachelorgraden er nå fullført, og jeg er i full jobb i nytt yrke. 

En mal passer ikke for alle, og jeg er veldig glad for at både det å få barn og det å studere skjedde når det skjedde. 

Anonymkode: 31938...e26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen, jeg. De jeg har hørt om, har tatt utdannelse mens de har små barn. 
Du får spørre de det gjelder da, siden du kjenner flere av dem. Det er bare de som kan forklare deg hvordan de prioriterer. Har de tenkt å leve av staten? 

Anonymkode: d97a2...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mor som 20 åring. Har ikke angret en dag på at jeg ble mor som ung. Nå 10 år etter får noen av vennene mine sitt første barn. Jeg får mitt siste. 

Anonymkode: c55e7...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk ;) Jeg er får høre det ofte! 

Anonymkode: 2e3dd...013

Tror kanskje det var ironisk ment...

Anonymkode: 8cce1...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi som mange skriver at det finnes så utrolig mange støtteordninger og muligheter for unge mødre som studerer/står uten jobb i Norge. Takket være de av oss som tok hele utdannelsen og ventet til vi var i god jobb med fast inntekt før vi valgte å få barn. Skatten vår (og selvfølgelig mange andres) betaler for at de kan få alle disse støtteordningene. Likevel får man pes fra alle kanter om man venter med å få barn til man er over 30. Det er liksom ok å kommentere det, i motsetning til å kommentere at man velger å ta ansvar for andres liv når man selv ikke har det økonomiske på plass. 

Anonymkode: 6b277...374

Nei, det finnes ikke «mange støtteordninger» her i Norge nei, og de som finnes er det begrenset med tid på. Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke særlig mange støtteordninger for enslige foreldre, og de er kun midlertidige. Overgangsstønad fås kun dersom man er i aktivitet, altså utdanning eller arbeid (og tjener man over en viss grense får man selvsagt ingenting). Deretter får man en ekstra barnetrygd. Og det er vel egentlig det. Bostøtte kan man få, men det er ikke en stønad som er begrensa til aleneforeldre, men til alle med lav inntekt og høye boutgifter. Må le litt av folk som tror man blir rik av å være alenemor ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ønsker å få barn tidlig, ikke alt i livet er A4. 

Jeg er like gammel som deg, og ble nylig ferdig med utdanningen. Jeg kjøpte hus et halvt år inn i utdanningen(hadde jobb ved siden av). Fikk barn etter første året(gravid på prevensjon) og tok permisjon fra studiet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De unge alenemødrene lever på staten i årevis, får flere barn og flere stønader.

Det er en uting å få barn man ikke kan forsørge selv.

Anonymkode: 31c5f...e0f

Hvilke stønader er det disse unge alenemødrene får? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er ikke særlig mange støtteordninger for enslige foreldre, og de er kun midlertidige. Overgangsstønad fås kun dersom man er i aktivitet, altså utdanning eller arbeid (og tjener man over en viss grense får man selvsagt ingenting). Deretter får man en ekstra barnetrygd. Og det er vel egentlig det. Bostøtte kan man få, men det er ikke en stønad som er begrensa til aleneforeldre, men til alle med lav inntekt og høye boutgifter. Må le litt av folk som tror man blir rik av å være alenemor ;) 

🙌🏼🙌🏼

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 6-årig høyere utdanning etter folkehøyskole. Var ferdigutdannet som 27 år. Fikk jobb med en gang, men ikke fast jobb før 32. Ikke uvanlig i mitt yrke.

Jeg fikk barn som 34. Noen år senere enn jeg ønsket.. Deilig å ha alt på plass, men jeg tror man fint kan klare seg fint uten fast jobb og fast bolig hvis man har planene klare. Mange fikk barn under studiet, de klarte seg fint 

Anonymkode: 4fdcb...d99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok 6-årig høyere utdanning etter folkehøyskole. Var ferdigutdannet som 27 år. Fikk jobb med en gang, men ikke fast jobb før 32. Ikke uvanlig i mitt yrke.

Jeg fikk barn som 34. Noen år senere enn jeg ønsket.. Deilig å ha alt på plass, men jeg tror man fint kan klare seg fint uten fast jobb og fast bolig hvis man har planene klare. Mange fikk barn under studiet, de klarte seg fint 

Anonymkode: 4fdcb...d99

Jeg er også ferdigutdannet som 27-åring og frykter det samme vil skje meg... hvilket yrke har du?

Anonymkode: 2796d...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...