Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge mødre uten utdanning og fast jobb som velger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk to barn mellom 20 og 25 år, så jeg er kanskje en av dem du snakker om. Den første var ikke planlagt men når det skjedde bestemte jeg meg for å bare bli voksen og starte voksenlivet. Det var jo en prioritering, om enn ikke så planlagt.
De første årene som mor fullførte jeg videregående/lærlingtid og startet som fagarbeider, tjente sånn rett under gjennomsnittelig godt. Kjøpte leilighet da eldste var rundt fem år og jeg fikk barn nummer to. Tok litt mer utdanning ved siden av jobb i flere omganger mens ungene var små, og har nå en helt greit betalt jobb jeg trives bra i. Har ingen studielån og eier egen bolig som er nedbetalt om under ti år. Hva har jeg prioritert underveis? Å være en god mor, å være selvberget, å gi ungene det de trenger av sosial og kulturell kompetanse. 

Vet ikke om de vennene som tok bacheloren og fikk fast jobb og bolig før de fikk barn, har det så mye bedre. De hadde så klart en morsommere studietid og fikk kanskje reist litt rundt. Men for meg er de der jeg var for femten år siden. Mine unger er store tenåringer og blir med meg på reisene jeg nå har råd til, total stas! 

Det jeg likevel tror er at mine store unger nok heller ikke kommer til å prioritere høyere utdannelse, de sikter seg også mot yrkesfaglig utdanning. Men den trenger vi jo masse av, det viktigste for meg er at de har det bra i livet sitt og har råd til det de trenger og litt til.
 

Anonymkode: f040d...6dc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Vinglepetra skrev:

Jeg fikk også barn i (slutten) 20 - årene, hadde da universitetsutdanning, fast jobb, leilighet og buffer på stell. Hadde ALDRI vurdert å få barn før dette var på plass. Men det er meg da ;) 
 

Jeg vet ikke hva folk tenker med innimellom :( Utdanning er det flere som ikke vil/kan ta, men fast jobb og økonomi til å forsørge ungene UTEN hjelp fra stønader bør være minimumskrav.  

Så flink du er!

Anonymkode: ecc2a...a5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nesten vurdert å få barn uten fast jobb og bolig, men etter mange runder med meg selv har jeg og min kjære bestemt oss for å fullføre utdannelse, komme oss inn i arbeidslivet og skapet det beste grunnlaget for barna våre og ikke minst for oss selv i den nye rollen som foreldre. 

Det er opp til enhver, men dette valget ble det riktige for oss. 

Anonymkode: 2796d...dce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er mindre smarte. Ender opp som alenemødre (som skader barnet), med dårligere økonomi og klager på livet.

(mange av de, i min erfaring)

Anonymkode: f1ba5...9c8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikkje alle planlegger, noen tar ting litt som dei kjeme.

Anonymkode: b91bc...cff

Vestlending.

Anonymkode: 41517...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt over dette selv. Men er nok mange "uhell" som folk sier her. Har selv vært tydelig her, og ventet med barn til utdanning, fast jobb og langvarig samboerskap var i boks. Er veldig glad for dette i dag. 

Anonymkode: 4977d...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

De siste årene har jeg merket at mange bekjente av meg i 20-årsalderen har fått barn. Ingen av disse har utdanning eller fast jobb. Noen lever av sponsorer på SoMe, andre jobber deltid, mens andre igjen lever av å selge produkter (noe ala Forever Living). Jeg forstår ikke hvorfor de velger å fokusere på barn foran utdanning og/eller en fast jobb som gir stabil inntekt. Er det meningen at de skal leve av staten? De legger jo grunnlaget for at barnet vokser opp i fattigdom på et vis.

Jeg er 24 år gammel og ble nylig ferdig med en bachelorgrad. Har planer om å ta master til høsten. Videre sikter jeg meg mot en fast jobb med en stabil økonomi, og deretter kjøpe meg en leilighet eller et hus før jeg eventuelt stifter familie. 

(Dette er IKKE rettet mot de som får barn under studietiden, men de som ikke har noe). Jeg ønsker bare å forstå deres prioriteringer.

Anonymkode: 41a1c...dbe

Vel jobb er faktisk ikke alt her I livet. jeg kan jo snu på spørsmålet dittm hvorfor er det så mange gamle kvinner som får barn og hvorfor er det så mange ufrivillig barnløse I norge? hvorfor fødes det "for lite barn av nordmenn"? Fordi de prioriterer jobb hus bil og andre ting de skal ha og skal ha og skal ha til slutt er det rett og slett forsent for de og få barn. Uansett så synes jeg som person at det er bedre for unge kvinner og få barn en gamle kvinner. mye lettere og friskere svangerskap for de unge kvinnene og. Dessuten og få barn I ung alder er det mindre sjangse for komplilasjoner osv. Jeg synes det ser bedre ut med en ung mor en en gammel mor. Dessuten vet du ikke alle prioriteringer og valg og livssyn andre har så jeg synes innlegget dit var litt dømmende. Har du ett problem med at andre kvinner får barn I en ung alder? Oh hva er ung for deg? 20 år 25 år? Det er en helt normal alder og få sitt første  barn.

Anonymkode: 74f46...71a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tid til det. Det har ikke karrierejegerne i Oslo, der gjennomsnittsalder for første barn er 34 om jeg husker rett. I tillegg legger regjeringa opp til at man ikke skal ha fast jobb, men hoppe fra vikariat til vikariat. De kan likevel ikke forvente at ingen som lider under dette skal få barn, som er det hyggeligste man kan oppleve såfremt man liker barn.

Anonymkode: d5500...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de er mindre smarte. Ender opp som alenemødre (som skader barnet), med dårligere økonomi og klager på livet.

(mange av de, i min erfaring)

Anonymkode: f1ba5...9c8

De fleste unge mødre jeg kjenner har ett stabilt liv og samboer eller kjæreste eller mann og de lever ikke noe anderledes en en gammel dame som har barn. Jeg vet om gamle damer også som er alene,skilt fra mannen med dårlig økonomi og klaging og syting  (mange av de I min erfaring)

Anonymkode: 74f46...71a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De siste årene har jeg merket at mange bekjente av meg i 20-årsalderen har fått barn. Ingen av disse har utdanning eller fast jobb. Noen lever av sponsorer på SoMe, andre jobber deltid, mens andre igjen lever av å selge produkter (noe ala Forever Living). Jeg forstår ikke hvorfor de velger å fokusere på barn foran utdanning og/eller en fast jobb som gir stabil inntekt. Er det meningen at de skal leve av staten? De legger jo grunnlaget for at barnet vokser opp i fattigdom på et vis.

Jeg er 24 år gammel og ble nylig ferdig med en bachelorgrad. Har planer om å ta master til høsten. Videre sikter jeg meg mot en fast jobb med en stabil økonomi, og deretter kjøpe meg en leilighet eller et hus før jeg eventuelt stifter familie. 

(Dette er IKKE rettet mot de som får barn under studietiden, men de som ikke har noe). Jeg ønsker bare å forstå deres prioriteringer.

Anonymkode: 41a1c...dbe

Hvis de er mødre er jo dette med barn vanskelig å unngå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De unge alenemødrene lever på staten i årevis, får flere barn og flere stønader.

Det er en uting å få barn man ikke kan forsørge selv.

Anonymkode: 31c5f...e0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke at det er flere og flere i 20 årene som får barn, men at du blir eldre og begynner å komme i en alder der det er normalt å få barn. Mener at gjennomsnittet for førstegangsfødende i Norge er på mellom 29 og 31 år et sted, så de fleste velger jo å ha alt på stell før de får barn men så er det ganske vanlig å føle på ønsket om en liten en når man er passert 20, og mange velger nok deretter selvom jobb og utdanning ikke er på plass enda. Norge er heldigvis lagt opp til at man kan ta utdanning med barn, så tror nok det er derfor mange velger å få barn for man har gjort den ferdig.

Anonymkode: 9ff22...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er mindre smarte. Ender opp som alenemødre (som skader barnet), med dårligere økonomi og klager på livet.

(mange av de, i min erfaring)

Anonymkode: f1ba5...9c8

Greit nok. Men hva med mamma som ble alenemor fordi pappa var for uansvarlig og feig til å stifte familie? De skulle kjøpe hus sammen, jeg og bror var planlagt. Så kommer tiden og han sier til henne at han var ikke klar likevel og flyttet rett til en annen verdensdel. 
Jeg har tenkt mine tanker. At mamma var dum og naiv som valgte han. Men hun var ung. Og de skulle jo bli en familie. Mannen får liksom aldri noen skyld. 
 

Selv er jeg 29 og har ikke planer om barn. Både fordi jeg har slitt med psykisk sykdom til nå så jeg har ikke klart å få en skikkelig utdannelse, ustabil inntekt og jeg synes kloden er overbefolket. Vil heller ikke bringe videre gener med psykisk sykdom, barnet arver det med 50% sjanse. Og livet velger somregel den vanskelige veien så jeg kan garantere at jeg også vil få et slik barn med ekstra utfordringer. 
 

Ja, jeg synes det er mange dumme unge mødre. De bare må få barn. Tenker ikke over at de er en byrde for samfunnet og får deprimerte barn fordi «vi har ikke råd»

Anonymkode: 41517...709

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De unge alenemødrene lever på staten i årevis, får flere barn og flere stønader.

Det er en uting å få barn man ikke kan forsørge selv.

Anonymkode: 31c5f...e0f

Det er en u ting og tro at en sitter på fasiten og tro at alle unge mødre ikke kan forsørge barna sine. Hilsen ung 3 barn mor som klarer og forsørge familien sin 🙂 ikke rart det føde så lite barn I norge  med holding om at det liksom bare er gamle kjerringer som kan få barn. da det er anbefalt og forsket på at det er best for en kvinne og få barn I en ung alder I 20 årene. 

Anonymkode: 74f46...71a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn når jeg var 21, ble gravid på p-pille. Ingen jobb eller utdanning. Etter fødsel tok jeg opp siste faget på vgs, tok meg en bachelor, fikk meg fast jobb, bil og hus som alenemor og uten familie som hjalp meg. Selvfølgelig en tyngre vei å gå, men angrer ikke et sekund. Barnet har heller ikke lidd noen nød. 

 

 

Anonymkode: b73f7...ee0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde man må være to for å lage barn. Hva med fedrene?

Anonymkode: cfc95...2e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe med omgangskretsen din. De aller fleste er 28-30 år gamle når de får sitt første barn. Jeg kjenner ingen unge mødre uten utdanning. Alle mødrene jeg kjenner har minimum en bachelor, de fleste master eller mer. Det er det vanlige rundt her jeg bor. 

Anonymkode: ebe44...4ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snabeltann skrev:

Unge mødre har jo ikke rukket å få utdannelse eller fast jobb..det sier seg selv. Ikke så enkelt å ha utdanning og fast jobb når du akkurat er ferdig med VGS, sier seg selv. 

Hvordan kan det si seg selv?

jeg var ferdig med min utdannelse da jeg var 19 og fikk fast jobb med en gang.  Og det gjelder mange flere enn meg. 
Fikk også to barn innen fylte 22 år.

Ikke alle ønsker seg en haug med bachelor og mastere. 

Anonymkode: dbe54...a65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme. Jeg skjønner ikke at de tør og orker når de vet at de blir alene med barnet/barna. KG er jo fult av utslitte mødre med partner. Uten må jo være ufattelig slitsomt. Jeg hadde ikke turt å få barn alene som 20-åring uten fast jobb eller utdanning. Men det er absolutt ikke vanlig blant folk jeg kjenner. Så kanskje det bare skjer i enkelte miljøer? Håper de som gjør det valget har et godt støtteapparat. 

Anonymkode: 706ed...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...