Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge mødre uten utdanning og fast jobb som velger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg merket at mange bekjente av meg i 20-årsalderen har fått barn. Ingen av disse har utdanning eller fast jobb. Noen lever av sponsorer på SoMe, andre jobber deltid, mens andre igjen lever av å selge produkter (noe ala Forever Living). Jeg forstår ikke hvorfor de velger å fokusere på barn foran utdanning og/eller en fast jobb som gir stabil inntekt. Er det meningen at de skal leve av staten? De legger jo grunnlaget for at barnet vokser opp i fattigdom på et vis.

Jeg er 24 år gammel og ble nylig ferdig med en bachelorgrad. Har planer om å ta master til høsten. Videre sikter jeg meg mot en fast jobb med en stabil økonomi, og deretter kjøpe meg en leilighet eller et hus før jeg eventuelt stifter familie. 

(Dette er IKKE rettet mot de som får barn under studietiden, men de som ikke har noe). Jeg ønsker bare å forstå deres prioriteringer.

Anonymkode: 41a1c...dbe

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er enkelt. De er dumme. De blir gravide med uhell.

Anonymkode: bf913...656

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver ikke være noe problem så lenge det ikke fortsetter i det sporet. Noen får barn før de tar utdanning eller finner en fast jobb. 

Anonymkode: 99350...6ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nå en gang laget slik at det er optimalt å få barn i 20-årene da.
Pass på at du ikke venter for lenge.

Anonymkode: 1db23...090

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er neppe en trend, ettersom norske (og europeiske generelt) kvinner blir stadig eldre når de får barn. Er nok bare tilfeldigheter at du plutselig vet om mange slike. Men som AB over påpeker, er det faktisk optimalt å få barn i 20-åra. Stadig større krav fra omgivelsene om å ha "alt på stell" og vel så det, er jo med på å gjøre gjennomsnittsalderen stadig høyere. 

Jeg fikk mine barn tidlig og tok utdanning da de var små, det går an det også ;) 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mellomtomater67 said:

dømmende much?

Hele førteposten OSER av dette.

Anonymkode: a121a...eb6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem, så lenge de er i et stabilt forhold med en som tar utdanning eller helst er i jobb. Utdanning kan man alltids ta senere.

Anonymkode: 43f7a...d3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Dette er neppe en trend, ettersom norske (og europeiske generelt) kvinner blir stadig eldre når de får barn. Er nok bare tilfeldigheter at du plutselig vet om mange slike. Men som AB over påpeker, er det faktisk optimalt å få barn i 20-åra. Stadig større krav fra omgivelsene om å ha "alt på stell" og vel så det, er jo med på å gjøre gjennomsnittsalderen stadig høyere. 

Jeg fikk mine barn tidlig og tok utdanning da de var små, det går an det også ;) 

Det er bare fysisk optimalt for kvinnen. Mange andre momenter å ta med i vurderingen. Blant annet er det ikke optimalt å ha en arbeidsløs mor som ikke er sammen med faren din.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello skrev:

Det er bare fysisk optimalt for kvinnen. Mange andre momenter å ta med i vurderingen. Blant annet er det ikke optimalt å ha en arbeidsløs mor som ikke er sammen med faren din.

Selvsagt, prøvde bare å formidle at man kan ikke ha altfor høye krav heller. Det er jo ikke slik at man enten må ha fast jobb med god lønn, høyere utdanning, villa, volvo og vært gift i 5 år ELLER så er man arbeidsløs alenemor :P 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dier jo mye om nettverket ditt det. Den generelle trenden er at folk venter med å få barn til senere. 

Anonymkode: aff5f...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ingen som er uten jobb som har fått barn. Du må ha litt av et merkelig nettverk.

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje alle planlegger, noen tar ting litt som dei kjeme.

Anonymkode: b91bc...cff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det et krav om at man må ha høyere utdanning for å få barn?...

Anonymkode: 2b2c1...ccd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er enslige mødre du snakker om, så blir de gravide for å slippe å jobbe. De får stønader fra Nav, og når de mister den så får de bare et barn til osv. Til slutt så går de over på ufør, for da har de så dårlig selvtillit og føler seg utenfor. Disse er ikke av de skarpeste knivene i skuffene...

Anonymkode: 56bf4...8ba

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge mødre har jo ikke rukket å få utdannelse eller fast jobb..det sier seg selv. Ikke så enkelt å ha utdanning og fast jobb når du akkurat er ferdig med VGS, sier seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er enslige mødre du snakker om, så blir de gravide for å slippe å jobbe. De får stønader fra Nav, og når de mister den så får de bare et barn til osv. Til slutt så går de over på ufør, for da har de så dårlig selvtillit og føler seg utenfor. Disse er ikke av de skarpeste knivene i skuffene...

Anonymkode: 56bf4...8ba

Bla, bla, bla.

Min graviditet var lenge planlagt men bf stakk rett før fødsel. Har høy utdanning og klarer meg helt fint, det gjør også barnet som har mange andre mennesker i sitt nettverk.

Som flere har nevnt, så er trenden motsatt, ts.

Anonymkode: cfc95...2e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg fikk også barn i (slutten) 20 - årene, hadde da universitetsutdanning, fast jobb, leilighet og buffer på stell. Hadde ALDRI vurdert å få barn før dette var på plass. Men det er meg da ;) 
 

Jeg vet ikke hva folk tenker med innimellom :( Utdanning er det flere som ikke vil/kan ta, men fast jobb og økonomi til å forsørge ungene UTEN hjelp fra stønader bør være minimumskrav.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...