Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge mødre uten utdanning og fast jobb som velger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, ajarRun skrev:

Jeg tror de får for mye penger fra staten. Jeg hater at jeg må subsidiere andres dårlige livsvalg. Gi heller pengene til alkoholikerne som vaser i sentrum, de har iallefall ikke selv skyld i sitt uføre.

Nei. De får ikke mye penger fra staten.

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Man slipper ikke å betale skatt selv om partneren din har en god jobb. Eller mente du det at alle unge mødre automatisk er/blir alenemødre? 

Hvordan er det å få mange barn en måte å øke inntekten på? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 1db23...090

Mange spekulerer i det å få barn uten å inkludere far. Dette har i mange tilfeller blitt en ren gullgruve. Disse pengene er skattefrie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mye av den spekuleringen et sted her på Sørlandet. Får barn med x års mellomrom for å tjene best mulig. Enten ukjent far etter en tur på byen eller med en kjæreste som har adresse hjemme hos a mor så de kan si de er aleneforsørger. Irriterer meg grønn da endel faktisk tjener bedre enn meg på det. MEN! Nå drømte jeg alltid om livet med "alt på stell" og er gift, har barn, hund og volvo ;) Og kan henge opp så mange bilder av oss jeg bare vil uten å måtte lyve eller gjemme noe hvis det kommer noen på besøk for å sjekke ;) 

Anonymkode: 81186...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Hr. Aktiv said:

Mange spekulerer i det å få barn uten å inkludere far. Dette har i mange tilfeller blitt en ren gullgruve. Disse pengene er skattefrie.

For noe tøv. Her er det mor som ikke er inne i bildet, men det er på ingen måte lukrativt. Jeg hadde selvsagt hatt bedre råd uten barn, med eller uten innblanding fra staten.

Anonymkode: d5500...135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelig mye av den spekuleringen et sted her på Sørlandet. Får barn med x års mellomrom for å tjene best mulig. Enten ukjent far etter en tur på byen eller med en kjæreste som har adresse hjemme hos a mor så de kan si de er aleneforsørger. Irriterer meg grønn da endel faktisk tjener bedre enn meg på det. MEN! Nå drømte jeg alltid om livet med "alt på stell" og er gift, har barn, hund og volvo ;) Og kan henge opp så mange bilder av oss jeg bare vil uten å måtte lyve eller gjemme noe hvis det kommer noen på besøk for å sjekke ;) 

Anonymkode: 81186...f1e

Javel? På hvilken måte kan aleneforsørgere på NAV «tjene» mer på det enn deg? Det er ikke lukrativt å være alenemor i dag, den tiden var på 90-tallet og den tiden er forbi.

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tøv. Her er det mor som ikke er inne i bildet, men det er på ingen måte lukrativt. Jeg hadde selvsagt hatt bedre råd uten barn, med eller uten innblanding fra staten.

Anonymkode: d5500...135

Prøv å forklare dette til de som ikke får se sine barn, men fremdeles betaler 10 - 15 000 hver eneste måned i bidrag til tross for at de har et rettsdokument som sier at de faktisk har krav på samvær. 

De sakene det er tvist rundt er de mødrene som har lav eller ingen lønn. Jo lavere lønnen er jo høyere er konfliktnivået. Merkelig det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nivået av utdanning har lite å si for hvor hvor omsorgsperson du er. Min oldemor var analfabet og oppfostret tre flotte resurssterke unger. Det som derimot betyr noe, MENER JEG, er om du har økonomi og personlige ressurser til å oppfostre ett barn eller flere. Ikke alle velger å ta seg utdanning og det er helt greit :) 
 

Men man bør i det minste ha inntekt nok til å forsørge sine barn. Her er det inntekten som betyr noe, om det innebærer at en forelder jobber eller begge jobber, hva slags jobb de har spiller heller ingen rolle. Så lenge de forsørger barna sine selv :)  Forsørge barn gjennom egen inntekt, ikke diverse støtteordninger fra staten. 
 

Jeg blir også litt paff når jeg ser uføretrygdede reprodusere seg både to og tre ganger ETTER de har blitt uføre. Har man ressurser nok til å føde unger, har man også ressurser nok til å jobbe mener nå jeg. 

Anonymkode: 2e3dd...013

Kunne ikke vært mer enige på alle måter med alt du skrev! 👍

 

Anonymkode: 31c5f...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR ER DET SÅ MANGE FEDRE SOM SMELLER DAMER PÅ TJUKKA OM DE IKKE VIL HA BARN OG IKKE KAN FORSØRGE?

HVORFOR handler tråden kun om mødre? Man må være 2 for å lage barn

Anonymkode: cfc95...2e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR ER DET SÅ MANGE FEDRE SOM SMELLER DAMER PÅ TJUKKA OM DE IKKE VIL HA BARN OG IKKE KAN FORSØRGE?

HVORFOR handler tråden kun om mødre? Man må være 2 for å lage barn

Anonymkode: cfc95...2e2

Det blir for dumt! 
 

Ja, det må to til! Mor trenger ikke skreve om hun ikke vil. Prevensjon er en mulighet, abort er også en mulighet. 
 

Ser alt for mange kvinner som later som de går på prevensjon eller sier de ikke ønsker barn, for så å bli gravid og kreve far for bidrag! Eller lurer far på andre vis for å få de barna de vil ha, uten hans samtykke.

Anonymkode: 4f53b...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir for dumt! 
 

Ja, det må to til! Mor trenger ikke skreve om hun ikke vil. Prevensjon er en mulighet, abort er også en mulighet. 
 

Ser alt for mange kvinner som later som de går på prevensjon eller sier de ikke ønsker barn, for så å bli gravid og kreve far for bidrag! Eller lurer far på andre vis for å få de barna de vil ha, uten hans samtykke.

Anonymkode: 4f53b...414

Dette blir for dumt, ja. Du vil at tråden skal fortsette å kun omhandle den ene part, altså damene. Hvis menn skal nevnes, så er det altså som ofre. Hele tråden er unyansert, polariserende og fordummende

Anonymkode: cfc95...2e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Ikkje alle planlegger, noen tar ting litt som dei kjeme.

Anonymkode: b91bc...cff

Det er veldig lurt 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man hverken ser verdien i å ta utdanning eller skaffe seg jobb, så mangler man litt evnen til å tenke langsiktig og forståelse av konsekvenser over tid. Da føles det sikkert som en god idé å få et annet menneske å forsørge i tillegg til seg selv. Det vil sikkert ordne seg... Og så er babyer så søte.

Anonymkode: 0c30b...082

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, innlegg av utestengt bruker, identifisering av privatperson og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On ‎6‎/‎30‎/‎2020 at 12:54 PM, AnonymBruker said:

Nivået av utdanning har lite å si for hvor hvor omsorgsperson du er. Min oldemor var analfabet og oppfostret tre flotte resurssterke unger. Det som derimot betyr noe, MENER JEG, er om du har økonomi og personlige ressurser til å oppfostre ett barn eller flere. Ikke alle velger å ta seg utdanning og det er helt greit :) 
 

Men man bør i det minste ha inntekt nok til å forsørge sine barn. Her er det inntekten som betyr noe, om det innebærer at en forelder jobber eller begge jobber, hva slags jobb de har spiller heller ingen rolle. Så lenge de forsørger barna sine selv :)  Forsørge barn gjennom egen inntekt, ikke diverse støtteordninger fra staten. 
 

Jeg blir også litt paff når jeg ser uføretrygdede reprodusere seg både to og tre ganger ETTER de har blitt uføre. Har man ressurser nok til å føde unger, har man også ressurser nok til å jobbe mener nå jeg. 

Anonymkode: 2e3dd...013

Stiller meg også 100% bak denne! Veldig bra og helt enig👍 Hun som mente det var null stress å få barn i starten av 20-åra uten jobb og utdannelse, men med rik mann kommer under denne. Får jo bare håpe mannen ikke går fra henne når hun sitter der med 2 barn og ingen utdannelse. Ellers: good for you, men ikke kritiser oss som ikke har rik familie/mann til å betale for oss så vi må studere/jobbe inn penger i 20-åra og kanskje ikke er i en stabil økonomisk situasjon før vi er 30.

Selv var jeg så livredd for å bli gravid mens jeg studerte og ikke hadde økonomisk ting på stell i 20-åra at jeg gikk på p-piller OG insisterte på at daværende samboer brukte kondom ved penetrering😂 Fikk førstemann som 32-åring og venter på andremann nå (35 år). Hadde kanskje fått litt før om jeg hadde arvet 10 mill av familien eller om mannen min var millionær ja.

Anonymkode: 6b277...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en av de som ble gravid da jeg var 17 år, fikk barn da jeg var 18. Selvfølgelig ikke planlagt, og ung og dum i et usunt forhold. Da baby var 3 måneder stakk barnefar, han orket ikke mer. 12 år etter har vi fortsatt ikke sett noe til han. Jeg fullførte vgs og tok en bachelorgrad, og hadde nok ikke klart det uten støtte fra nav. Jeg fikk fast jobb ganske raskt, fikk spart penger til både sertvikat, bil og egenkapital til bolig sammen med min samboer. Vi kjøpte oss hus og fikk to nye barn. 

Jeg er glad jeg fikk hjelp selv om jeg tok et dumt valg. Mange av dere er nok bitter for jeg fikk støtte fra nav, men jeg er glad det ikke er dømmende kg-brukere som bestemmer. Om barnet mitt har tatt skade av at vi hadde litt dårlig økonomi i studietiden og bodde i leid bolig? Neppe. Hadde jeg aldri fått stønader fra nav hadde jeg sannsynligvis jobbet som assistent og fått lav lønn, bodd i leid bolig og ikke hatt bil under hele min datters barndom. Jeg skjønner jo at flere av dere mener at det skulle vært slik, så jeg kunne fått meg en lærepenge. Heldigvis er det noen som tenker på barnas beste.

Anonymkode: d3131...3db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv en av de som ble gravid da jeg var 17 år, fikk barn da jeg var 18. Selvfølgelig ikke planlagt, og ung og dum i et usunt forhold. Da baby var 3 måneder stakk barnefar, han orket ikke mer. 12 år etter har vi fortsatt ikke sett noe til han. Jeg fullførte vgs og tok en bachelorgrad, og hadde nok ikke klart det uten støtte fra nav. Jeg fikk fast jobb ganske raskt, fikk spart penger til både sertvikat, bil og egenkapital til bolig sammen med min samboer. Vi kjøpte oss hus og fikk to nye barn. 

Jeg er glad jeg fikk hjelp selv om jeg tok et dumt valg. Mange av dere er nok bitter for jeg fikk støtte fra nav, men jeg er glad det ikke er dømmende kg-brukere som bestemmer. Om barnet mitt har tatt skade av at vi hadde litt dårlig økonomi i studietiden og bodde i leid bolig? Neppe. Hadde jeg aldri fått stønader fra nav hadde jeg sannsynligvis jobbet som assistent og fått lav lønn, bodd i leid bolig og ikke hatt bil under hele min datters barndom. Jeg skjønner jo at flere av dere mener at det skulle vært slik, så jeg kunne fått meg en lærepenge. Heldigvis er det noen som tenker på barnas beste.

Anonymkode: d3131...3db

Du brukte pengene du fikk fra NAV fornuftig på utdanning. Mange alenemødre, uansett alder, gjør ikke det. Det tjener uansett både du og staten på i lengden. Synes du gjorde flotte valg og en god jobb 💕😊

Anonymkode: b73f7...ee0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange tror det å få barn er likt som å ha ordentlig jobb. De får masse barn og blir forsørget av staten. 

Anonymkode: 27994...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du brukte pengene du fikk fra NAV fornuftig på utdanning. Mange alenemødre, uansett alder, gjør ikke det. Det tjener uansett både du og staten på i lengden. Synes du gjorde flotte valg og en god jobb 💕😊

Anonymkode: b73f7...ee0

Hva får deg til å tro at mange alenemødre bruker Nav-pengene på tull? Hvor har du disse tallene fra? De jeg vet om som har vært/er alenemødre har tatt seg høyere utdannelse når de først fikk noen smuler fra NAV, og da i en tidsbegrenset periode.

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange tror det å få barn er likt som å ha ordentlig jobb. De får masse barn og blir forsørget av staten. 

Anonymkode: 27994...672

Nei, de blir ikke forsørget av staten nei. Stønadene man får er ikke til å skryte av.

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at mange alenemødre bruker Nav-pengene på tull? Hvor har du disse tallene fra? De jeg vet om som har vært/er alenemødre har tatt seg høyere utdannelse når de først fikk noen smuler fra NAV, og da i en tidsbegrenset periode.

Anonymkode: 56e56...087

Nei, alle alenemødre bruker ikke nav penger på utdanning. Og nei, sa aldri mange bruker det på tull heller. 

 

Anonymkode: b73f7...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...