Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge mødre uten utdanning og fast jobb som velger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 30.6.2020 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Ja, 5000,- for tre barn er alt for mye! De lever livets glade dager uten ansvar og oppgaver!!!! 

Anonymkode: 1765c...fcd

Jeg betaler masse for motorsykkelen min også, skal staten subsidiere det også? Hvis du velger å få deg et pengesluk får du finansiere det selv.

Kvinner har tilgang til prevensjon som er 99.9% sikker, og risikoen med å bli gravid var de jo klar over når de valgte å ha samkvem. Selvsagt er det et valg. 

Menn på den andre siden har ikke tilgang til prevensjon (kondomer har 85% suksess i løpet av et år...). 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.6.2020 den 0.58, ajarRun skrev:

Jeg betaler masse for motorsykkelen min også, skal staten subsidiere det også? Hvis du velger å få deg et pengesluk får du finansiere det selv.

Kvinner har tilgang til prevensjon som er 99.9% sikker, og risikoen med å bli gravid var de jo klar over når de valgte å ha samkvem. Selvsagt er det et valg. 

Menn på den andre siden har ikke tilgang til prevensjon (kondomer har 85% suksess i løpet av et år...). 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

😂😂 Du kan åpenlyst ikke så mye om samfunnsøkonomi. Disse barna vil foehåpentligvis være yrkesaktiv og betale skatt. Dermed vil de sørge for at du får tørr stump og bleieskift samt en verdig død når du er for gammal til å kjøre motorsykkel.. så dette er langtidsinvistering, gutt ;) 

Anonymkode: 1765c...fcd

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 0.58, ajarRun skrev:

Jeg betaler masse for motorsykkelen min også, skal staten subsidiere det også? Hvis du velger å få deg et pengesluk får du finansiere det selv.

 Kvinner har tilgang til prevensjon som er 99.9% sikker, og risikoen med å bli gravid var de jo klar over når de valgte å ha samkvem. Selvsagt er det et valg. 

Menn på den andre siden har ikke tilgang til prevensjon (kondomer har 85% suksess i løpet av et år...). 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Hvordan skal menn da få tilfredsstilt sine behov?

Anonymkode: 5fceb...b00

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 0.58, ajarRun skrev:

Jeg betaler masse for motorsykkelen min også, skal staten subsidiere det også? Hvis du velger å få deg et pengesluk får du finansiere det selv.

Kvinner har tilgang til prevensjon som er 99.9% sikker, og risikoen med å bli gravid var de jo klar over når de valgte å ha samkvem. Selvsagt er det et valg. 

Menn på den andre siden har ikke tilgang til prevensjon (kondomer har 85% suksess i løpet av et år...). 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Jeg er enig ang alkohol og det er kompleks som mange ikke forstår. 

Men barn trenger vi i Norge, ikke motorsykkelen, kke akkurat en god sammenliging. Når en kvinne og en mann har sex sammen så er det alltid en risiko for å bli gravid, en risiko begge tar, ikke kun kvinnene. Men ofte er det de som blir sittende med ansvaret, både i og utenfor forholdet. 

Anonymkode: b73f7...ee0

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig ang alkohol og det er kompleks som mange ikke forstår. 

Men barn trenger vi i Norge, ikke motorsykkelen, kke akkurat en god sammenliging. Når en kvinne og en mann har sex sammen så er det alltid en risiko for å bli gravid, en risiko begge tar, ikke kun kvinnene. Men ofte er det de som blir sittende med ansvaret, både i og utenfor forholdet. 

Anonymkode: b73f7...ee0

Vi trenger ikke at de minst ressurssterke får barn, vi trenger barn av ressurssterke familier. Personer med høyere utdanning får høyere utdannede barn. 

Endret av ajarRun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ajarRun skrev:

Vi trenger ikke at de minst ressurssterke får barn, vi trenger barn av ressurssterke familier. Personer med høyere utdanning får høyere utdannede 

Vet om mange barn av lavutdannet foreldre som har tatt høyere utdannelse.

Anonymkode: 5fceb...b00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet om mange barn av lavutdannet foreldre som har tatt høyere utdannelse.

Anonymkode: 5fceb...b00

Nå kan alle skaffe seg høyere utdannelse hvis de vil...

Anonymkode: 5fceb...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må de som vil få barn.

Og ja det er noen som lykkes. Men sosial mobilitet i Norge er dessverre ikke i nærheten av slik den burde være. Alle burde ha like gode odds, men slik er det ikke. Hvis vi får det til ville det vært fantastisk. 

Men hvis de har grei økonomi trenger de jo ikke skattepenger. Hverken til barnetrygd eller subsidierte barnehager eller sfo. 

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om mange barn av lavutdannet foreldre som har tatt høyere utdannelse.

Anonymkode: 5fceb...b00

Jeg vet om mange som røyker og som har gode lunger. Jeg vet om mange som kjører uten belte som ikke har blitt skadet.

Anekdotale historier hører ikke hjemme i en debatt. Å fullføre høyere utdanning er også et dårlig mål på suksess. 

Lav utdanning trenger ikke å bety ressurssvak. Mange uten formell utdanning er ressurssterke, men da tjener de jo stort sett godt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ajarRun skrev:

Vi trenger ikke at de minst ressurssterke får barn, vi trenger barn av ressurssterke familier. Personer med høyere utdanning får høyere utdannede barn. 

Vi trenger gode mødre og fedre som gir barna sine en god oppvekst, og det kan ikke måles etter utdanning eller penger. 

Synd at enkelte tenker at jo høyere utdanning, jo bedre jobber og jo mer penger er det samme som å være gode omsorgspersoner.

Jeg vokste selv opp i et svært ressurssterk hjem. Enormt nettverk rundt familien, masse penger, begge foreldre med mastergrad, far var leder og bygde opp en suksessfull business, og mor jobbet i firmaet hans mens hun stod som eier. Reiser flere ganger i året, flotte gallamiddager, masse leker etc.

Jeg ville ha byttet ut alt dette med en mindre ressurssterk familie som kunne gi meg omsorg og kjærlighet for det manglet jeg i min oppvekst. En av de siste tingene far sa til meg før han døde, var at han angret. Angret på å ha så stort fokus på jobb og materielle ting. Det var ikke verdt det. 

Ja, jeg tok meg utdannelse, men det var pga press og angrer som bare det på utdanning min. Alle trenger ikke å ha høy utdanning. Vi trenger folk som jobber innenfor det de ønsker og er gode på.

Med litt mer omsorg og kjærlighet, og litt mindre fokus på det materielle og ting som i det lange løp egentlig ikke betyr så mye, ville vi nok vært et langt mer lykkelig folkeslag. 

Anonymkode: b73f7...ee0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 22.33, Anonymus Notarius skrev:

Selvsagt, prøvde bare å formidle at man kan ikke ha altfor høye krav heller. Det er jo ikke slik at man enten må ha fast jobb med god lønn, høyere utdanning, villa, volvo og vært gift i 5 år ELLER så er man arbeidsløs alenemor :P 

Jeg er faktisk alenemamma med høyere utdanning, fast jobb, god inntekt, mini villa og har volvo 😂 var sammen med barnefar i fem år. 

Anonymkode: c980f...aa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 22.14, AnonymBruker skrev:

De siste årene har jeg merket at mange bekjente av meg i 20-årsalderen har fått barn. Ingen av disse har utdanning eller fast jobb. Noen lever av sponsorer på SoMe, andre jobber deltid, mens andre igjen lever av å selge produkter (noe ala Forever Living). Jeg forstår ikke hvorfor de velger å fokusere på barn foran utdanning og/eller en fast jobb som gir stabil inntekt. Er det meningen at de skal leve av staten? De legger jo grunnlaget for at barnet vokser opp i fattigdom på et vis.

Jeg er 24 år gammel og ble nylig ferdig med en bachelorgrad. Har planer om å ta master til høsten. Videre sikter jeg meg mot en fast jobb med en stabil økonomi, og deretter kjøpe meg en leilighet eller et hus før jeg eventuelt stifter familie. 

(Dette er IKKE rettet mot de som får barn under studietiden, men de som ikke har noe). Jeg ønsker bare å forstå deres prioriteringer.

Anonymkode: 41a1c...dbe

Tja med barn så har du automatisk en relativ god skattefri inntekt hvis barnefar har god jobb. Det finnes mange eksempler på det desverre rundt om på berget her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, ajarRun skrev:

Vi trenger ikke at de minst ressurssterke får barn, vi trenger barn av ressurssterke familier. Personer med høyere utdanning får høyere utdannede barn. 

Dette her er det kvalmeste jeg har lest! For en jævlig menneskesyn du har! Du mener vel at vi ikke skulle hatt gratis helsehjelp fra sykehus heller du da. Slik at bare de med ræva full av penger skal få hjelp, og at de som ikke har råd til å betale dyre sykehusregningen skal dø hjemme. Du er vel klar over at det finnes masse resurssterke mennesker, som ikke har god råd. Har du aldri hørt om folk som jobber seg ut av fattigdom, for så å bli millionærer. Blir de plutselig mer verdt da, når bankkontoen blir fet og fin? Er det anfall nuller på kontoen som bestemmer om man kan oppdra barn? Jeg må si at kommentarene dine gjør meg rasende, og lei meg. Ta en titt bakover på din egen familie, og spør deg selv om du fortjente å bli født. Selv er jeg et produkt av en familie med en rekke psykiske utfordringer, alkoholproblemer og fattigdom. Jeg føler likevel at jeg har like stor rett til å eksistere som deg. Jeg har langt over gjennomsnittlig gode karakterer, og kan komme inn på hvilket studie jeg ønsker. Jeg nekter å la deg tråkke på meg, for hva mine forfedre har gjort. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Før du sier noe som helst mer, så tenk deg skikkelig nøye om! Hva er det du egentlig sier? Hvem sårer du? Og hvem treffer du? 

Anonymkode: 8d014...cdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er værst med disse som velger barn foran utdannelse og fast jobb, er de som får barn etter barn etter barn. Som en inntektskilde, i stedet for å skaffe seg en god inntekt og forsørge de barna som allerede er satt til verden. 
 

Hva med å ta vare på de barna man allerede har? Hvorfor skal man få 3-4-5-6 barn? 
 

og når man så har fått alle disse, så er det nærmeste mor kommer til fast jobb, er 50% stilling på nærmeste bensinstasjon/kassa på REMA. 
Får virkelig vondt av barn som vokser opp slik, ingen tvil om at de vil leve i en fattigdom under oppveksten.

Anonymkode: 4f53b...414

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en generasjon før oss.

Men nå i 2020 hvor en nærmest MÅ være to med full inntekt for å klare seg, så er det bare utrolig egoistisk å sette barn til verden før man i heletatt har tatt utdannelse eller vet om man vil komme til å ha stor nok inntekt til å forsørge for seg selv og sine barn. 
Man kan heller ikke forvente å leve av den man bor med. Hva om forholdet tar slutt? Det skulle skje dem noe osv. 
 

Det stilles kanskje litt mer krav både fra barna selv og andre i samfunnet at barna skal vokse opp med et minstekrav av teknologiske duppedingser, sportsklær, sportsutstyr, merkeklær, osv. Altså, det blir gjerne dyrere med alderen å få barn.

Anonymkode: 4f53b...414

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ajarRun skrev:

Vi trenger ikke at de minst ressurssterke får barn, vi trenger barn av ressurssterke familier. Personer med høyere utdanning får høyere utdannede barn. 

Et samfunn kan ikke overleve med bare akademikere og professorer. Vi trenger fagarbeidere, renholdere, lagermedarbeider, butikkmedarbeidere m.m. De holder hjula i samfunnet i gang minst like mye som de med høy utdannelse. 

Anonymkode: 1765c...fcd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, ajarRun skrev:

Jeg tror de får for mye penger fra staten. Jeg hater at jeg må subsidiere andres dårlige livsvalg. Gi heller pengene til alkoholikerne som vaser i sentrum, de har iallefall ikke selv skyld i sitt uføre.

Stikkordet her er tror. De får ikke det. Unge mødre får akkurat det samme som eldre mødre. Barnetrygd. Dersom hun er alenemor får hun en barnetrygd mer enn hun har barn. Er hun alenemor kan hun også kvalifisere til en tidsbegrenset ytelse som heter overgangsstønad. Den kan alle aleneforeldre kvalifisere til, og er ikke begrenset til de yngre. Denne kan man bare få en gang, så det nytter ikke å få et barn til når perioden med overgangsstønad er over.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 5000,- for tre barn er alt for mye! De lever livets glade dager uten ansvar og oppgaver!!!! 

Anonymkode: 1765c...fcd

Hvem får 5000 kr for tre barn fra staten?

10 timer siden, ajarRun skrev:

Vi trenger ikke at de minst ressurssterke får barn, vi trenger barn av ressurssterke familier. Personer med høyere utdanning får høyere utdannede barn. 

Hva regner du barn av uføretrygdede som har høy utdannelse da? Kommer de fra en ressurssterk familie? De finnes de også. Det er ganske utrolig at selv med en lang og fin utdannelse så kan man bli syk, hvem skulle trodd?

Anonymkode: 1db23...090

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Tja med barn så har du automatisk en relativ god skattefri inntekt hvis barnefar har god jobb. Det finnes mange eksempler på det desverre rundt om på berget her. 

Hvordan da? Man slipper ikke å betale skatt selv om partneren din har en god jobb. Eller mente du det at alle unge mødre automatisk er/blir alenemødre? 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er værst med disse som velger barn foran utdannelse og fast jobb, er de som får barn etter barn etter barn. Som en inntektskilde, i stedet for å skaffe seg en god inntekt og forsørge de barna som allerede er satt til verden. 
 

Hva med å ta vare på de barna man allerede har? Hvorfor skal man få 3-4-5-6 barn? 
 

og når man så har fått alle disse, så er det nærmeste mor kommer til fast jobb, er 50% stilling på nærmeste bensinstasjon/kassa på REMA. 
Får virkelig vondt av barn som vokser opp slik, ingen tvil om at de vil leve i en fattigdom under oppveksten.

Anonymkode: 4f53b...414

Hvordan er det å få mange barn en måte å øke inntekten på? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 1db23...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivået av utdanning har lite å si for hvor hvor omsorgsperson du er. Min oldemor var analfabet og oppfostret tre flotte resurssterke unger. Det som derimot betyr noe, MENER JEG, er om du har økonomi og personlige ressurser til å oppfostre ett barn eller flere. Ikke alle velger å ta seg utdanning og det er helt greit :) 
 

Men man bør i det minste ha inntekt nok til å forsørge sine barn. Her er det inntekten som betyr noe, om det innebærer at en forelder jobber eller begge jobber, hva slags jobb de har spiller heller ingen rolle. Så lenge de forsørger barna sine selv :)  Forsørge barn gjennom egen inntekt, ikke diverse støtteordninger fra staten. 
 

Jeg blir også litt paff når jeg ser uføretrygdede reprodusere seg både to og tre ganger ETTER de har blitt uføre. Har man ressurser nok til å føde unger, har man også ressurser nok til å jobbe mener nå jeg. 

Anonymkode: 2e3dd...013

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ajarRun skrev:

Vi trenger ikke at de minst ressurssterke får barn, vi trenger barn av ressurssterke familier. Personer med høyere utdanning får høyere utdannede barn. 

Husk at noen må ha de - svært viktige - jobbene uten krav om høyere utdanning, da. Samfunnet hadde ikke gått rundt uten renholdere og søppeltømmere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...