Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge mødre uten utdanning og fast jobb som velger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er enkelt. De er dumme. De blir gravide med uhell.

Anonymkode: bf913...656

Ingen blir gravide med uhell, de bruker ikke prevensjonen riktig og hopper ikke av i svingen...🤷‍♀️

Anonymkode: 9d694...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

De siste årene har jeg merket at mange bekjente av meg i 20-årsalderen har fått barn. Ingen av disse har utdanning eller fast jobb. Noen lever av sponsorer på SoMe, andre jobber deltid, mens andre igjen lever av å selge produkter (noe ala Forever Living). Jeg forstår ikke hvorfor de velger å fokusere på barn foran utdanning og/eller en fast jobb som gir stabil inntekt. Er det meningen at de skal leve av staten? De legger jo grunnlaget for at barnet vokser opp i fattigdom på et vis.

Jeg er 24 år gammel og ble nylig ferdig med en bachelorgrad. Har planer om å ta master til høsten. Videre sikter jeg meg mot en fast jobb med en stabil økonomi, og deretter kjøpe meg en leilighet eller et hus før jeg eventuelt stifter familie. 

(Dette er IKKE rettet mot de som får barn under studietiden, men de som ikke har noe). Jeg ønsker bare å forstå deres prioriteringer.

Anonymkode: 41a1c...dbe

Lurer på det samme. Hvordan folk har råd til masse unger også, snakker da om de med bra jobb og inntekt, er jo rådyrt i Norge. Er jo fint for de som ikke tar en utdannelse og ikke gidder å jobbe, de blir bare gravide og lever på staten. Vet om flere av de. For oss som er barnløse så er det nesten ikke til å leve av det man får utbetalt.

Anonymkode: 9d694...d13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er enslige mødre du snakker om, så blir de gravide for å slippe å jobbe. De får stønader fra Nav, og når de mister den så får de bare et barn til osv. Til slutt så går de over på ufør, for da har de så dårlig selvtillit og føler seg utenfor. Disse er ikke av de skarpeste knivene i skuffene...

Anonymkode: 56bf4...8ba

Du må være syk, og ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% for å få uføretrygd. Ingen får uføretrygd fordi de er unge mødre, og ikke ønsker å jobbe. 

Anonymkode: 8d014...cdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Dette er neppe en trend, ettersom norske (og europeiske generelt) kvinner blir stadig eldre når de får barn. Er nok bare tilfeldigheter at du plutselig vet om mange slike. Men som AB over påpeker, er det faktisk optimalt å få barn i 20-åra. Stadig større krav fra omgivelsene om å ha "alt på stell" og vel så det, er jo med på å gjøre gjennomsnittsalderen stadig høyere. 

Jeg fikk mine barn tidlig og tok utdanning da de var små, det går an det også ;) 

Ja men nå er det ikke alle som har en god mann ved sin side! Da er det ikke optimalt å få barn i 20 årene, snakker for meg selv. Kan se langt etter barn, da jeg aldri finner en snill mann som vil være hos meg og ungen. Men de aller fleste her i Norge har jo partner i tyveårene og det gjør at de aller fleste får lagd barn da... de lever jo på mannen sin.

Anonymkode: 9d694...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men nå er det ikke alle som har en god mann ved sin side! Da er det ikke optimalt å få barn i 20 årene, snakker for meg selv. Kan se langt etter barn, da jeg aldri finner en snill mann som vil være hos meg og ungen. Men de aller fleste her i Norge har jo partner i tyveårene og det gjør at de aller fleste får lagd barn da... de lever jo på mannen sin.

Anonymkode: 9d694...d13

De fleste norske kvinner er i jobb og kan forsørge seg selv. Litt usikker på hva du mente her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, folk tar smarte valg og ikke så smarte valg. Jeg er så piss lei av mennesker som skal sitte å si hvilke valg de har tatt ifb med at de skal trykke ned folk som har gjort annerledes. Jeg faller ikke inn under kategorien din i det hele tatt, men jeg vet hva du vil med innlegget, og det er å få folk til å tenke dårlig om disse menneskene. Hva oppnår du med det? Du burde være glad for livet ditt, slutt og trykk ned andre. Jeg er sikker på at noen av disse mødrene ville gjort ting annerledes..

 

Anonymkode: 2c7d4...d98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ung mor, 18 var jeg da jeg fikk nr 1 og 21 med nr 2. Nr 1 var ikke planlagt, men vi fikk det ikke til å stemme at vi skulle ta abort. Nr 2 var planlagt, for vi ville ha en til når vi først var i gang. Vi har ingen stønader fra nav (annet enn barnetrygd som alle har) Jeg begynner på skole til høsten, ved siden av jobb, vi begge er i jobb, barna har mat på bordet og vel så det, fritidsaktiviteter, største får ukepenger, vi drar på ferieturer og finner på ting... Vi er nå 23 og 25, vi klarer oss fantastisk.

Hva har en doktorgrad eller master å si på hvordan type forelder man er? Så lenge man har nok midler økonomisk, omsorgsevne, et stabilt og trygt liv, og klarer å ta vare på dette barnet, så har man vel egentlig alt på plass? 

Så ja, jeg er 23 år, tobarnsmor, jobber deltid. Hvor prioriteringene mine er? Vel, jeg skulle ikke ha barn før jeg var ferdig med utdanning, men da jeg satt med testen i handa var det ingenting som føltes mer rett enn å ta vare på dette nydelige barnet som hadde overlevd prevensjon og forsiktighet. Nå har jeg fått mine barn, og er klar for studie til høsten. Jeg er ferdig noen år etter mine venner, men det gjør meg ingen ting. Og jeg angrer ikke ett sekund på valget vi tok den dagen ❤️

Ps: Jeg lever ikke av staten, eller SoMe. Men får litt småpenger fra sistnevnte 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er enslige mødre du snakker om, så blir de gravide for å slippe å jobbe. De får stønader fra Nav, og når de mister den så får de bare et barn til osv. Til slutt så går de over på ufør, for da har de så dårlig selvtillit og føler seg utenfor. Disse er ikke av de skarpeste knivene i skuffene...

Anonymkode: 56bf4...8ba

Det gjelder ikke mange. De fleste enslige med barn, er enslige fordi barnefar var en dritt som bare ville ha moro, men stakk så fort han fikk ansvar.

Anonymkode: 1b4c0...d48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle skulle ta abort fordi det ikke passet mtp utdanning og jobb? Ikke alle 20 åringer planlegger å bli gravide. Men de aller fleste er supre foreldre som står på og jobber eller tar skole ved siden av mamma rollen. Jeg tok selv utdanning etter jeg fikk barn og det gikk kjempefint. En kan fint vente med å få barn til man er mellom 35-40 men fy så mye mer slitsomt det er.. enn når man er i 20 åra 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 22.14, AnonymBruker skrev:

De siste årene har jeg merket at mange bekjente av meg i 20-årsalderen har fått barn. Ingen av disse har utdanning eller fast jobb. Noen lever av sponsorer på SoMe, andre jobber deltid, mens andre igjen lever av å selge produkter (noe ala Forever Living). Jeg forstår ikke hvorfor de velger å fokusere på barn foran utdanning og/eller en fast jobb som gir stabil inntekt. Er det meningen at de skal leve av staten? De legger jo grunnlaget for at barnet vokser opp i fattigdom på et vis.

Jeg er 24 år gammel og ble nylig ferdig med en bachelorgrad. Har planer om å ta master til høsten. Videre sikter jeg meg mot en fast jobb med en stabil økonomi, og deretter kjøpe meg en leilighet eller et hus før jeg eventuelt stifter familie. 

(Dette er IKKE rettet mot de som får barn under studietiden, men de som ikke har noe). Jeg ønsker bare å forstå deres prioriteringer.

Anonymkode: 41a1c...dbe

Jeg fikk barn som 20 åring. Idag er jeg 31 år, fast jobb, er mor til to barn på 11 og 6. Har bachelor og starter videreutdanning til høsten. Veien blir til mens man går☺️ Og prevensjon ble slurvet med begge gangene. Heldigvis og uheldigvis. Har folk på min alder som ikke har startet planlegging av barn mens jeg har voksne og tildels voksne unger om 10 år 🙂 Glad for det idag! 

Anonymkode: 89d9e...b1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller fordi at dama lute mannen til og bli far eller prøvde og tvinges han til og bli far det er ikke slik at alle alenemødre er uskyldige mange av de lyver og sier at de bruker prevansjon og  setter mannen I en vanskelig situasjon det kan jo hende han ikke var klar for barn. I de situasjonen støtte jeg faktisk mannen. Kvinner som ønsker seg barn må bli enig med sin partner om partner ikke er klar eller ikke ønsker så får de heller gå hver sin vei.

Anonymkode: 5cb8c...ae8

Men nå har jo mannen frivillig sex med dama så han får ta risken når han først puler på.

Anonymkode: 56e56...087

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har jo mannen frivillig sex med dama så han får ta risken når han først puler på.

Anonymkode: 56e56...087

Den type kommentar er bare sååå utdatert. Utrolig at noen fortsatt bruker den 😮 

Anonymkode: 56bf4...8ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Herrgud, dere bare spytter unger! Tredje barn på vei herregud, dere er verken lykkelige og utslitte 24/7 med dårlig råd, du og samboeren din får ha lykke til med det kjipe livet deres og lage 8 unger.

Anonymkode: 9d694...d13

Det var meg du siterte. Her skjønner jeg ingenting. Jeg har bachelor, lederstilling og samlet tjener vi en ganske grei slant penger. Vi har ganske så trivelige unger og syntes tre var fint (men absolutt nok). Vi er verken utslitte eller ulykkelige. Fascinerende at det kan provosere så voldsomt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 24 da jeg fikk første, jeg har ikke utdanning eller jobb. Jeg blir 26 nå og venter nr 2. Jeg lever på mannen min som tjener godt over hva to personer i vær alder ville gjort.

Å få utdanning og jobb er ikke like enkelt for alle.  Dessuten syns jeg det er helt sjokkerende at så mange kvinner venter så lenge med å få barn.  Kroppen er optimal for å produsere friske barn før fylte 25 år.  Og jeg tror jeg er bedre evnet å ta utdanning etter 30, enn å produsere barn etter 30.  

Også kan jeg komme inn på studier på 23/5 regelen etter å få fylt opp kravet med arbeidserfaring/utdanning med omsorg for barn.  Så vinn vin tenker jeg.

De av venninnene mine som tok utdanning først var enten så de kunne feste mer eller som trodde de var dømt til å være evig singel.  Av alle er det vi som fikk barn først, de som er lykkeligst.

.

Anonymkode: 85799...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 24 da jeg fikk første, jeg har ikke utdanning eller jobb. Jeg blir 26 nå og venter nr 2. Jeg lever på mannen min som tjener godt over hva to personer i vær alder ville gjort.

Du lar han forsørge deg, og opparbeider deg null trygde- og pensjonsrettigheter. Hva gjør du vil det blir slutt mellom dere?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få utdanning og jobb er ikke like enkelt for alle. 

Anonymkode: 85799...6df

Men avle barn klarer man lett?

Anonymkode: 23254...185

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville nok ventet til litt uti 30årene ihvertfall.

Anonymkode: 5fceb...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de får for mye penger fra staten. Jeg hater at jeg må subsidiere andres dårlige livsvalg. Gi heller pengene til alkoholikerne som vaser i sentrum, de har iallefall ikke selv skyld i sitt uføre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ajarRun skrev:

Jeg tror de får for mye penger fra staten. Jeg hater at jeg må subsidiere andres dårlige livsvalg. Gi heller pengene til alkoholikerne som vaser i sentrum, de har iallefall ikke selv skyld i sitt uføre.

Ja, 5000,- for tre barn er alt for mye! De lever livets glade dager uten ansvar og oppgaver!!!! 

Anonymkode: 1765c...fcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk første barn da jeg var 21 og andre da jeg var 25. Første barnet ble til på p-piller. Vi eide leilighet, og jeg hadde tatt et år på universitetet ved siden av jobb. Hoppet av studiene da barnet kom, men har jobbet hele tiden unntatt mammaperm. Var (og er) sammen med faren enda, 10 år senere. Hus, bil, jobb på begge, han har høyere utdanning, og nå er jeg straks ferdig med bachelor. Har ikke fått noen stønader eller annet fra staten enn foreldrepenger som alle får. ikke alle unge mødre er alenemødre med et lass av navstøtte og angst for å jobbe😉

Anonymkode: 7458c...130

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...