Gå til innhold

Er det for mye å drikke ca 5 dgr og uke, 2-3 halvlitere pr gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.6.2020 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Ts her: Den "åpne-en-øl lyden kjenner jeg veldig igjen. Vi er veldig forskjellig på alkohol iallefall.. jeg er så og si avholds, men ønsker muligheten til å kunne ta et glass vin el lignende.  Men vi kan aldri ha noe liggende for det blir drukket opp.. så da lar jeg heller være.  Jeg vet 100% at han ikke blir full eller ufin, jeg bare liker det virkelig ikke. Det er mange andre grunner til, men jeg føler jeg ikke kan klage.. 

Anonymkode: 8d69c...df4

Du finner ikke noe drikke som du liker, men som mannen din ikke liker? Det gjør det jo mulig for deg å ha litt stående, uten at det blir drukket?

Anonymkode: 47921...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Alterego666 skrev:

I Frankrike drikkes det ca 40% mer enn i Norge, men mindre enn en del østeuropeiske land:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption_per_capita

Det har nok litt sammenheng med at de drikker mer daglig og f.eks i Norge er det mye helgefylla 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller INGEN rolle hvor mye de drikker i Frankrike. Er det ubehagelig for TS, så er det ubehagelig for TS. Jeg håper virkelig at TS unner seg et behagelig liv, for det fortjener hun. Enten med at hun snakker ordentlig ut med mannen sin og at de finner en løsning begge synes er BEHAGELIG! Eller at de innser at de har for forskjellig livsstil til å kunne passe sammen i et samliv.

Anonymkode: 91768...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Det har nok litt sammenheng med at de drikker mer daglig og f.eks i Norge er det mye helgefylla 

Åpenbart. I Norge er det mer ulykker som et resultat av alkohol, i Frankrike mer livsstilssykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å være alkoholiker for å ta seg 2-3 øl dagen. 

Men det du derimot kan få, er leverskader. 

Har hørt om helt vanlige folk som drakk 1 flaske vin dagen, mer eller mindre hver uke, gjerne da til maten og så på kvelden, som endte opp med skrumplever, som følge av alkoholinntaket 

Det som skader er at leveren må bearbeide alkoholen, uten noen form for pause. Det skal vel helst gå 3 dager mellom hver gang du drikker alkohol, og du skal ikke drikke mer enn det som tilsvarer ca. 4 halvlitere i uken. 

Men, som jeg sier - du trenger ikke være mentalt eller fysisk avhengig av å drikke 2-3 halvitere. Ila. dagen. Drikker du f.eks 1 til lunsjen eller rett etter jobb, 1 til middag, og 1 på kvelden, så føler du ikke akkurat alkoholen så godt - om noe som helst.

Anonymkode: 81b4f...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er blant annet slik tarm kreft starter..pluss usunn mat ellers...

Anonymkode: 23abb...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: Takk for alle svarene dere..❤ 

Det er virkelig ikke så lett for meg men jeg forsøker jo å hjelpe min mann. Jeg ønsker jo et godt og langt liv med han. Nå spiser han ikke usunt heldigvis så det er denne øllen. Jeg skjønner ut fra det de fleste her sier at dere forstår meg og mener det er for mye.  Det er ikke snakk om ferier. Han drikker NESTEN hver dag  og han jobber ikke enda. ( Vært sykmeldt lenge) Da jeg tok det opp sist så ble han sint men han gikk over til lettøl. Det kan ikke være farlig, så veldig fornøyd med at han klarte det. Han liker smaken sier han, ikke nødvendigvis rusen.  Men det gikk bare tilbake til normal øl igjen. 😪 

Vel.. Jeg skal forsøke å tenke ut noe smart å si så han kanskje får øynene opp. For meg så er nemlig ikke dette holdbart i lengden.  Takk igjen ❤

Anonymkode: 8d69c...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Alterego666 said:

I Frankrike drikkes det ca 40% mer enn i Norge, men mindre enn en del østeuropeiske land:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption_per_capita

Er jo litt typisk norsk at det er akseptert med grisefylla i helgene, så lenge man er edru i hverdagen, selv om et glass hver dag minus byen i helgene tilsvarer det samme

Anonymkode: 73b38...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo litt typisk norsk at det er akseptert med grisefylla i helgene, så lenge man er edru i hverdagen, selv om et glass hver dag minus byen i helgene tilsvarer det samme

Anonymkode: 73b38...8cf

Problemet er når de kontinentale drikkevanene kombineres med de norske (altså helgefylla).  Da blir inntaket raskt for helseskadelig.

Jeg vet ikke hvordan tallene er nå, men tidlig på 2000-tallet (før de kontinentale drikkevanene ble etablert i Norge) var det 11,6 pr 100 000 innbyggere i Frankrike som døde av skrumplever, mens det i Norge var 3,9 pr 100 000 innbyggere som døde av det samme.

Anonymkode: 37bc0...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er når de kontinentale drikkevanene kombineres med de norske (altså helgefylla).  Da blir inntaket raskt for helseskadelig.

Jeg vet ikke hvordan tallene er nå, men tidlig på 2000-tallet (før de kontinentale drikkevanene ble etablert i Norge) var det 11,6 pr 100 000 innbyggere i Frankrike som døde av skrumplever, mens det i Norge var 3,9 pr 100 000 innbyggere som døde av det samme.

Anonymkode: 37bc0...34c

Jeg tenker det samme. Overgangen fra skandinavisk til kontinentalt drikkemønster er -fra et folkehelseperspektiv- dødens posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er når de kontinentale drikkevanene kombineres med de norske (altså helgefylla).  Da blir inntaket raskt for helseskadelig.

Jeg vet ikke hvordan tallene er nå, men tidlig på 2000-tallet (før de kontinentale drikkevanene ble etablert i Norge) var det 11,6 pr 100 000 innbyggere i Frankrike som døde av skrumplever, mens det i Norge var 3,9 pr 100 000 innbyggere som døde av det samme.

Anonymkode: 37bc0...34c

Ja, men jeg tenkte uten kombinasjon. Si et halvstort glass vin til maten hver dag, den samme mengden ville gjort en person full på en og samme (helge)dag. Så stusser litt over at helgefylla er sosialt akseptert, men ikke litt i glasset til hverdags. I andre land later det til å være omvendte normer. 

Anonymkode: 73b38...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...