Gå til innhold

Er det for mye å drikke ca 5 dgr og uke, 2-3 halvlitere pr gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gift med en kokk. Han drikker stort sett hver kveld. Ikke så mye da - noen glass vin hver kveld, kanskje litt whiskey. Han sier det er "normalen" i yrket hans. Vet ikke om det er sant. Jeg synes det er litt vel mye, men nå drikker jeg sjelden, og da helst til god mat. Han virker ikke pussa. Barna er store og har flyttet ut.

Anonymkode: 9b757...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alkoholiker kalles dette.

Man drikker kun for effekten man får av alkoholen, derfor er det så viktig å stoppe dette før det går for langt.

Bli avholds, beste tips.

Anonymkode: 9f94e...cb0

Hvorfor er avholds det beste tipset? Det beste er vel å ha et sunt alkoholkonsum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg ligger på et tilsvarende forbruk i perioder. Siden jeg er forsiktig med tanke på langsiktige helseeffekter, gjør jeg kun i perioder. Siden det faller seg lett å kutte ut vanen, er jeg ikke redd for rusavhengighet, kun helseeffekt.

Om jeg var TS, ville jeg vært LITT på vakt og sett hvordan dette utvikler seg over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke på ferie, null stress! Til hverdags og ukesvis i strekk er det aaaaltfor mye! Han er alkoholiker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er under ferie så hadde det vært greit. Men om det er hver uke, året rundt så hadde det blitt altfor mye. Jeg kan ta meg noen øl / vin avogtil selv altså, men samtidig går det fint flere uker uten at jeg drikker noe. 

Anonymkode: be525...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har et problem med alkohol. Det er altfor mye for levra det der. 
det er heller ikke noe du kan gjøre med det. Du har sagt i fra før regner jeg med? Man kan ikke forandre andre, jeg gikk til slutt fra en som drakk for mye. Var vondt, men jeg så etter flere runder at det ikke var noe jeg kunne forandre hos han, ei heller noe jeg kunne leve med. Ta gjerne å søk på nettet om medavhengig..

god klem❤️❤️❤️

Anonymkode: 26cc2...bbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er for mye.

For meg og i min oppvekst er jeg vant til at det kun drikkes i helgene, fredag og lørdag. Jeg synes det er unormalt å drikke på en ukedag og det gjør at keg føler er ubehag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier.. tenker dere det er problematisk hvis partneren din drikker kanskje 5 ganger pr uke og ca 3 halvlitere hver gang? Eller er dette normalt? Jeg vet jo at i Frankrike drikkes det mye.. og hver dag.. Ville du hatt et problem med det? 

( Min partner gjør dette og jeg syns det er ubehagelig men vil ikke si noe da jeg ikke vil være masete. Og han blir aldri full!) 

Anonymkode: 8d69c...df4

I Frankrike drikkes det ikke spesielt mye.

Et glass vin pr rett/porsjon er normalen (1gl er 12,5 cl)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt øvre grense (WHO) for menn er 21 enheter pr uke, det tilsvarer ca 14 halvlitere. Denne mannen ligger mellom 10 og 15, så det er et relativt høyt forbruk, men ikke definert som helseskadelig. 

Anonymkode: 5bff2...82e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 er jo ingenting. Ville ikke kalt det å drikke engang.

Dette ville jeg ikke tenkt noe videre over.

Anonymkode: c55bd...d27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kalorier i øl da....han kommer til å bli feit om han fortsetter ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefalt øvre grense (WHO) for menn er 21 enheter pr uke, det tilsvarer ca 14 halvlitere. Denne mannen ligger mellom 10 og 15, så det er et relativt høyt forbruk, men ikke definert som helseskadelig. 

Anonymkode: 5bff2...82e

Nettopp, pluss at det er er snakk om 2-3 øl om gangen spredt utover uka. Hadde nok vært mer bekymringsverdig om det var 28 halvlitere en gang annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefalt øvre grense (WHO) for menn er 21 enheter pr uke, det tilsvarer ca 14 halvlitere. Denne mannen ligger mellom 10 og 15, så det er et relativt høyt forbruk, men ikke definert som helseskadelig. 

Anonymkode: 5bff2...82e

2 halvlitere gir 3 AE. Hvis mannen til TS drikker 3 halvlitere tre ganger i uka og to halvlitere de andre dagene, så blir det et relativt høyt tall.

Risikosoner for alkoholrelaterte plager

Menn

  • Høy risiko for menn: Mer enn 21 AE per uke
  • Lav risiko for menn: Mindre enn 14 AE per uke
  • Grensesone for skade: 14 - 21 AE per uke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med en kokk. Han drikker stort sett hver kveld. Ikke så mye da - noen glass vin hver kveld, kanskje litt whiskey. Han sier det er "normalen" i yrket hans. Vet ikke om det er sant. Jeg synes det er litt vel mye, men nå drikker jeg sjelden, og da helst til god mat. Han virker ikke pussa. Barna er store og har flyttet ut.

Anonymkode: 9b757...8fc

Jeg har flere kokker i omgangskretsen, men ingen av de drikker etter jobb sånn som din mann. De drikker i selskap og selvfølgelig er det flere av dem som tar en øl til et måltid, men daglig drikking visste de ikke var vanlg.

Anonymkode: fd47f...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere kokker i omgangskretsen, men ingen av de drikker etter jobb sånn som din mann. De drikker i selskap og selvfølgelig er det flere av dem som tar en øl til et måltid, men daglig drikking visste de ikke var vanlg.

Anonymkode: fd47f...86a

Snakket med tre av de om denne problematikken.

Anonymkode: fd47f...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har et problem med alkohol. Det er altfor mye for levra det der. 
det er heller ikke noe du kan gjøre med det. Du har sagt i fra før regner jeg med? Man kan ikke forandre andre, jeg gikk til slutt fra en som drakk for mye. Var vondt, men jeg så etter flere runder at det ikke var noe jeg kunne forandre hos han, ei heller noe jeg kunne leve med. Ta gjerne å søk på nettet om medavhengig..

god klem❤️❤️❤️

Anonymkode: 26cc2...bbd

Ta her: Ja jeg har sagt fra mye før..  men jeg har sluttet med det nå, som du sier.. man kan ikke forandre noen.. Jeg føler ikke det er min plass å mase, samt at jeg tror det bare blir motsatt effekt.. Tusen takk for gode ord og klem ❤❤❤

Anonymkode: 8d69c...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Iceman skrev:

Slutt å mas på han. Masing er slitsomt.

Jeg maser faktisk ikke. Jeg sier ingenting.  Ts.

Anonymkode: 8d69c...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferien er det greit, men hadde ikke syns det var bra året rundt. Det koster jo en del penger, og er ikke spesielt sunt. Selv om jeg elsker øl og vin 😅

Anonymkode: 07403...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...