Jump to content
AnonymBruker

Er det for mye å drikke ca 5 dgr og uke, 2-3 halvlitere pr gang?

Recommended Posts

AnonymBruker

Som overskriften sier.. tenker dere det er problematisk hvis partneren din drikker kanskje 5 ganger pr uke og ca 3 halvlitere hver gang? Eller er dette normalt? Jeg vet jo at i Frankrike drikkes det mye.. og hver dag.. Ville du hatt et problem med det? 

( Min partner gjør dette og jeg syns det er ubehagelig men vil ikke si noe da jeg ikke vil være masete. Og han blir aldri full!) 

Anonymkode: 8d69c...df4

Fortsetter under...

Ulven

Ja etter min mening er det for mye. Alt for mye. At han ikke virker full, er trolig fordi alkoholtoleransen hans er blitt høy over tid. 

Jeg synes dere burde ta en prat om å ta en hvit måned. Klarer han ikke det, eller ikke ønsker det, har han et problem og bør søke hjelp.

AnonymBruker

Ja, det er mye. 

Anonymkode: 679d5...efd

AnonymBruker

Ts her.. jeg vet han klarer seg uten for han har prøvd det tidligere pga medisinske årsaker.. altså han måtte. Han skulle opereres osv.  Men han drikker heller ikke flere øl på helgene enn de 3 kanskje 4 som han drikker.. nå er det så og si hver dag.. 

AnonymBruker

Ja. Alt for mye..

Anonymkode: 73e9a...ffd

AnonymBruker

Hvor ofte/mye er normalt og ok da?

Annonse

Sangsvane

Mye hvis det er hele året igjennom. Kan forsvares under kortere perioder som f.eks sommerferie og ferier ellers.

AnonymBruker

Høres ut som om levra hans sliter...

Anonymkode: 0fc5a...bd5

AnonymBruker

Jeg syns det er for mye ja. Hva som er normalt er litt vanskelig å svare på. Tenker det er normalt å ta seg en øl til maten nå om sommeren som det er fint vær, men tre halvlitere fem dager i uka blir i overkant. Hva med én halvliter fem dager i uka? Hadde ikke reagert på det nå om sommeren

Anonymkode: 97634...28d

AnonymBruker

Det er vel omtrent som å drikke halvannen liter Cola hver dag, man skjønner at det ikke er bra for kroppen. 

Ville sagt 2-3 halvlitere i uka er mer enn nok på regulær basis. 

Anonymkode: 69677...e29

AnonymBruker

Bor han i Frankrike? 

Anonymkode: 5bff2...82e

tussi84
25 minutter siden, Ulven skrev:

Ja etter min mening er det for mye. Alt for mye. At han ikke virker full, er trolig fordi alkoholtoleransen hans er blitt høy over tid. 

Jeg synes dere burde ta en prat om å ta en hvit måned. Klarer han ikke det, eller ikke ønsker det, har han et problem og bør søke hjelp.

Enn blir ikke full av 3 halvlitere som regel. Om du er kvinne og drikker fort så ja, men ikke hvis du bruker en halvtime-1 time per øl. Uansett er det for mye å drikke 3 halvlitere så ofte i uka.

Annonse

AnonymBruker

Noen liker å drikke mer enn andre uten at det er fryktelig skadelig for helsen. Men i et parforhold så er det ganske lurt å være sammen med en som har noenlunde likt forhold til alkohol. Jeg drikker lite, og er sammen med en som drikker lite. Jeg var sammen med en som drakk mer enn jeg synes var behagelig, men som likevel var innenfor sosialt akseptabelt "normal". Så jeg hadde liksom ikke lov å klage. Men nå etter forholdet er slutt ser jeg jo at vi ikke passet sammen. Man skal ikke gå rundt og kvi seg til du hører første øl-åpne-lyden om kvelden!

Anonymkode: 91768...b7c

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen liker å drikke mer enn andre uten at det er fryktelig skadelig for helsen. Men i et parforhold så er det ganske lurt å være sammen med en som har noenlunde likt forhold til alkohol. Jeg drikker lite, og er sammen med en som drikker lite. Jeg var sammen med en som drakk mer enn jeg synes var behagelig, men som likevel var innenfor sosialt akseptabelt "normal". Så jeg hadde liksom ikke lov å klage. Men nå etter forholdet er slutt ser jeg jo at vi ikke passet sammen. Man skal ikke gå rundt og kvi seg til du hører første øl-åpne-lyden om kvelden!

Anonymkode: 91768...b7c

Ts her: Den "åpne-en-øl lyden kjenner jeg veldig igjen. Vi er veldig forskjellig på alkohol iallefall.. jeg er så og si avholds, men ønsker muligheten til å kunne ta et glass vin el lignende.  Men vi kan aldri ha noe liggende for det blir drukket opp.. så da lar jeg heller være.  Jeg vet 100% at han ikke blir full eller ufin, jeg bare liker det virkelig ikke. Det er mange andre grunner til, men jeg føler jeg ikke kan klage.. 

AnonymBruker

I England er det jo vanlig å gå på puben og drikke to-tre øl stort sett hver dag. 

Vil si det er kotekstavhengig. 

Anonymkode: 5bff2...82e

AnonymBruker

Jeg er enig med deg Ts, og jeg har det akkurat likt med min samboer. Hater også «åpne-øl»-lyden😔 

det jeg har merket meg de siste årene er at mine nærmeste venner har tilnærmet samme forhold til alkohol som min samboer og tar seg gjerne en fest med barna til stede (vi har alle barn). Dette syns jeg overhode ikke er ok men det virker som om jeg er helt alene om å mene dette🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 2e0d6...05a

AnonymBruker

I feriene drikker ofte min mann også gjerne et par halvlitere med øl om dagen. Han blir heller ikke synlig beruset. Jeg skjønner ikke helt at han syns det er kos og har det behovet, men jeg lar det gå, siden det er ferie. Hvis dette gjelder året rundt, er det selvsagt ikke greit. Det er mange grader av alkoholisme og usunt forhold til alkohol, og det å drikke hver dag, selv om man ikke blir full, vil definitivt kunne klassifiseres som et alkoholproblem. Mange av de gamle alkisene på 50+ startet slik. De hadde mer kontroll da de var unge, men så har det sklidd mer og mer ut.

Anonymkode: 744e9...9b2

AnonymBruker

Alkoholiker kalles dette.

Man drikker kun for effekten man får av alkoholen, derfor er det så viktig å stoppe dette før det går for langt.

Bli avholds, beste tips.

Anonymkode: 9f94e...cb0

AnonymBruker

Ja. 

Min er nesten avholds. Elsker det 🥰

Anonymkode: 53f39...551