Gå til innhold

Plantespisere i omnivore familier, hva spiser dere til middag?


QBee

Anbefalte innlegg

På 28.6.2020 den 21.26, QBee skrev:

Det jeg er ute etter er konkrete middagstips til retter som kan serveres både med og uten kjøtt, slik at vi kan spise ca samme rett. Har en svært særspist unge, og to som er vanlig eller litt over gjennomsnittet kresne. De middagene vi vanligvis spiser er ikke sååå enkle å veganisere- det går gjerne i kyllinggryter, fiskegrateng, diverse gryter og pastaretter med kjøttsaus, lapskaus, fiskeboller i hvit saus... 


Det fins sikkert ikke en lettvint løsning når man har barn som ikke er så glad i middag og mor ønsker å gjøre det enda vanskeligere... må kanskje tenke annerledes i en periode og lage en «base» med saus og grønnsaker som det i tillegg serveres både linser/bønner/etc og kjøtt/fisk/fugl til.

 

Gryter,lasagne etc er jo noe av det enkleste å veganisere. Se min kommentar på første side. Angående lapskausen kan jo kjøttet fjernes,og selvom du helst vil unngå kjøtterstatninger så er det vel ingen krise om man bruker det en gang i blandt? Det samme gjelder med kyllinggryte. Det finnes erstatninger som er skremmende lik kylling. Vi har selv et kosthold hvor vi hovedsakelig lager alt fra bunn og ikke bruker erstatningsprodukter,men en gang i blandt er innafor her i huset :) 

Anonymkode: bffba...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag brun saus med plantesmør og plantemelk, så kan alle spise det samme. Poteter og grønnsaker kan alle spise. Lag veganske middagskaker med hva enn du vil og stek opp kjøttkaker ved siden av. Det høres mest ut som at barna bør bli flinkere på å prøve nye ting, men det krever jo at grønnsakene er tilberedt godt. Mange omnivores kan ikke tilberede grønnsaker for å få frem de gode smakene.

Ovnsbakte grønnsaker er også utrolig godt og veldig lett. Potet, løk, hvitløk, aspargesbønner, sopp, brokkoli, gulrot😍 Med pepper, havsalt og timian!!! Nam! Legg gjerne til kikerter i blandingen, eller stek ved siden av om barna ikke liker. Jeg kjærer opp potetene og steker de først i 15 minutter før jeg legger til resten i 15 min til. 

Anonymkode: f3d08...73f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, HER var det jo mange gode forslag! Så nyttige de kunne ha vært. 😍

Anonymkode: c9669...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Det hjelper hvis du forteller hva barna ikke vil spise. 

Ellers synes jeg det høres strevsomt ut så lenge du har to-tre barn som i utgangspunktet trenger mange tilpasninger i matveien. 

Burger, taco og pizza er jo enkelt, men dere kan jo ikke leve på det. Lag tomatsaus og tilsett kjøttdeig til barna og linser til deg, server med pasta. Eller server tomatsausen med kjøttboller/veggisboller. 

Spiser de grønnsaker i det hele tatt? 

Anonymkode: 3b44e...c7b

To av dem spiser det meste, eller smaker iallfall. En av dem har en issue med mat og spiser: kyllingnuggets, kyllingfilet, kyllingkaker, fiskepinner, fiskekaker, fiskegrateng, kjøttboller, tomatsaus og tacokjøttdeig. Pasta, potet og ris. Rå grønnsaker. Smaker ikke på nye ting. 

På 28.6.2020 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde satt barna først og fokusert på å finne sunn mat som de spiser med mye kjøtt, fisk og egg, og lite korn og sukker.

Anonymkode: 65eef...c8c

Ja, det gjøres allerede. Jeg forsøker i tillegg å finne en meny som kan serveres to-delt med et vegansk og et ikke vegansk alternativ, uten at man lager to helt forskjellige middager. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

vegansk pizza er en slager hos oss i helgene. Soyafarse brukes i stedet for kjøttdeig, og blandes med finhakket løk, hvitløk, og hakkede tomater. Oregano, litt basillikum og paprikapulver, salt, pepper.. Evt litt rosmarin også. Blir utrolig god og saftig pizza, med farseblandingen nederst og osten oppå. Vi bruker synnøve sin go' vegan revet - men det er også veldig enkelt å evt bare ta vanlig ost på den andelen barna spiser. :) 

Anonymkode: ce572...239

Takk for tips :) jeg er veldig glad i vegansk pizza men foretrekker uten oste-erstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:Man kan jo også lage feks linsesuppe med mange av de samme smakene som i kyllinggryte. Hvis det er vanskelig å få dem til å spise ting med biter er det jo bare å kjøre hele greien med stavmikser, så vips har man "gjemt" proteinet. :P 

Anonymkode: ce572...239

Ja det er helt sant. Jeg tror dette blir greia når vi skal ha diverse gryter fremover- to-delt med linser i en del og kjøtt i den andre. Vet ikke helt hvorfor jeg ikke har tenkt på det selv- veldig glad i linser og det er superenkelt. 

21 timer siden, Ville91 skrev:

Finnes SÅ mange veganske/vegetariske alternativer til kjøtt i butikken. Farse, burger, pølse, nuggets, chunks og bits f eks. Jeg spiser f eks lasagne med vegansk kjøttdeig i, og det har mann og barn og spist.

Jeg vet 😍 en ting jeg synes funker spesielt bra er «filetbiter» i div varianter, de kan helt klart passere som «kjøtt» i mange retter. Men jeg ønsker helst å lage fra bunnen- litt pga kostnad og litt pga jeg har egentlig ikke behov for at det smaker/ser ut/føles som kjøtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Tvist skrev:

 Mannen spiser kjøtt, jeg gjør ikke det. 

Det enkleste er gryter og supper. Lager alt sammen og deler det opp på slutten før jeg tilsetter kjøtt i halvparten. Eller er det greit med koteletter til mannen, og noe annet (blomkålburger/falafel/panert sellerirot /ovnbakt aubergine) til meg. Lasagne er verre, der må jeg lage to versjoner, så det lager jeg bare om jeg har god tid. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Retter som lasagne,gryteretter,pasta med kjøttsaus etc er jo de enkleste. I disse rettene er det jo kryddrene som setter smaken og kjøtt kan enkelt byttes ut med linser som i seg selv i smaker særlig mye,og i en overgangsfase kan man evt bruke 50/50 med linser og plantebasert farse :)

Anonymkode: bffba...d8a

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gryter,lasagne etc er jo noe av det enkleste å veganisere. Se min kommentar på første side. Angående lapskausen kan jo kjøttet fjernes,og selvom du helst vil unngå kjøtterstatninger så er det vel ingen krise om man bruker det en gang i blandt? Det samme gjelder med kyllinggryte. Det finnes erstatninger som er skremmende lik kylling. Vi har selv et kosthold hvor vi hovedsakelig lager alt fra bunn og ikke bruker erstatningsprodukter,men en gang i blandt er innafor her i huset :) 

Anonymkode: bffba...d8a

Takk for gode innspill 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lag brun saus med plantesmør og plantemelk, så kan alle spise det samme. Poteter og grønnsaker kan alle spise. Lag veganske middagskaker med hva enn du vil og stek opp kjøttkaker ved siden av. Det høres mest ut som at barna bør bli flinkere på å prøve nye ting, men det krever jo at grønnsakene er tilberedt godt. Mange omnivores kan ikke tilberede grønnsaker for å få frem de gode smakene.

Ovnsbakte grønnsaker er også utrolig godt og veldig lett. Potet, løk, hvitløk, aspargesbønner, sopp, brokkoli, gulrot😍 Med pepper, havsalt og timian!!! Nam! Legg gjerne til kikerter i blandingen, eller stek ved siden av om barna ikke liker. Jeg kjærer opp potetene og steker de først i 15 minutter før jeg legger til resten i 15 min til. 

Anonymkode: f3d08...73f

Takk for tips! Har laget noe lignende i dag- plantebaserte «kjøttboller» + vanlige kjøttboller, som ble servert med salat av avokado/agurk/tomat/rødløk/baby-leaves og røsti-poteter. Laget en stor batch av bollene slik at en del kunne fryses, og ser for meg å gjøre det samme med passende «kjøtterstatninger» etterhvert.

To av barna er flinke å smake altså, men en av de er ikke interessert i veggis-mat. Og tredje barnet har en slags mild spisevegring hvor h*n er selektiv, og såpass slank at det er viktig for meg at alle middagene inneholder både protein, grønnsaker og karbohydrater/fett h*n vil spise. 
 

Er allerede om jeg må si det selv, flink med grønnsaker, så kan hende det mange dager vil være nok å øke mengden av disse for å få en middag som er grei nok til hverdags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utenfor det du ber om, men tips til hjemmelaget "kjøttmiddag", kan være kaker av farse. De lager du selv på samme måte som du ville laget kjøttkaker. Brunsaus, og det tilbøreret man vil ha til. Grei kosemiddag en gang nå og da.

Ellers supper, pastaretter med linser etc. Les på de ulike veggisbloggene, mange av de har gode tips. Til de kresne barna, lag det de er vant til, men minimer kjøttdelen og øk linsedelen. Dermed tenker man ikke at det er annderledes, det er kjent.

Supper med forskjellig tilbehør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig det- jeg lager allerede mye fra diverse blogger, liker spesielt vegetarbloggen og Green bonanza. Har eksperimentert med maten en stund (sene måltid etter barnas leggetid), og nå håper jeg å få til å ta steget videre og endre kostholdet til helt eller iallfall 99% plantebasert. 

23 timer siden, Fireflies skrev:

Dette er utenfor det du ber om, men tips til hjemmelaget "kjøttmiddag", kan være kaker av farse. De lager du selv på samme måte som du ville laget kjøttkaker. Brunsaus, og det tilbøreret man vil ha til. Grei kosemiddag en gang nå og da.

Ellers supper, pastaretter med linser etc. Les på de ulike veggisbloggene, mange av de har gode tips. Til de kresne barna, lag det de er vant til, men minimer kjøttdelen og øk linsedelen. Dermed tenker man ikke at det er annderledes, det er kjent.

Supper med forskjellig tilbehør.

Neida, er nettopp det jeg er ute etter- med mindre du mener kjøpefarse, hehe. Kan forsåvidt være verdt et forsøk med kjøpefarse og, dersom man skal slutte helt med kjøtt så er det kanskje urealistisk at alt skal være 100% hjemmelaget hele tiden.

Har brukt kjøttdeigerstatninger før i f.eks lasagne og det har vært forsåvidt innafor, men synes den fort blir litt vassen i saus. Har ikke forsøkt å lage «kjøttkaker» av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette blir så vanskelig som jeg hadde trodd. Kanskje fordi jeg har ferie nå og tid og ork til å tenke på «hva skal vi ha til middag i dag?»

I dag ble det sen middag, og det går vel under «junk-food», men meeeget godt var det. Blomkål innbakt i øl, hvetemel, sitron og krydder, fritert i olje. Pommes frites i airfryer. Ertepure med mynte og sitron. Fiskepinner som alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, QBee skrev:

Bare hyggelig det- jeg lager allerede mye fra diverse blogger, liker spesielt vegetarbloggen og Green bonanza. Har eksperimentert med maten en stund (sene måltid etter barnas leggetid), og nå håper jeg å få til å ta steget videre og endre kostholdet til helt eller iallfall 99% plantebasert. 

Neida, er nettopp det jeg er ute etter- med mindre du mener kjøpefarse, hehe. Kan forsåvidt være verdt et forsøk med kjøpefarse og, dersom man skal slutte helt med kjøtt så er det kanskje urealistisk at alt skal være 100% hjemmelaget hele tiden.

Har brukt kjøttdeigerstatninger før i f.eks lasagne og det har vært forsåvidt innafor, men synes den fort blir litt vassen i saus. Har ikke forsøkt å lage «kjøttkaker» av den.

I lasagne kan man godt bruke linser som er krydret. Vet ikke hvilken typer erstatninger du har forsøkt, men formbar fars fra Anamma har vært helt gull for en erstatning til retter man ønsker å forme.

Det jeg har syntes har vært mest vanskelig med plantebasert er at noen ganger ønsker jeg kaste ting i mikroen uten å tenke meg om. Heldigvis kommer det flere og flere kjappe lønsninger nå, til de dagene man bare trenger det.

Hvis barna dine spiser kylling så kan en del retter med det byttes ut med kikerter for din del. Kok eller stek opp og krydre med passende krydder til retten.

For å få junk-erfaringen så kan man ha blomkål-vinger, vegisterkaker etc. Godt og man føler man spiser det samme som de rundt bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å spise 100% vegansk mat nå om dagen.

Anonymkode: 2bc5f...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...