Gå til innhold

Plantespisere i omnivore familier, hva spiser dere til middag?


QBee

Anbefalte innlegg

Hvordan får dere det til?

Ønsker å gå over til et plantebasert kosthold. Familien min består av mann som er positiv til vegetar/vegansk mat, eldre barn som er negativ, et barn som er utrolig selektivt i matveien og trenger sine kalorier, samt et yngre barn som spiser mye forskjellig men som også er en lettvekter. 

Skjønner ikke helt hvordan det skal være mulig å få det til uten å lage to middager men kanskje noen har gode tips?

Hva spiser dere? Forhåndslage alternativer til kjøtt/kylling/fisk og tine etter hva som står på menyen kanskje? Forslag til oppskrifter her? Ønsker ikke tips om ferdige kjøtterstatninger osv, iallfall ikke de «vanlige» oumph, hälsans kök osv, de er testet og jeg ønsker i utgangspunktet å spise mat laget mer fra bunnen som ikke direkte ligner på kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville laget vegansk mat og hatt noe som tillegg til barnene. 

Anonymkode: 1cf88...ff3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike bønner, linser passer gjerne til tilbehøret til maten du lager. Litt verre med retter ala lasagne og den slags. Men koke en liten kjele med linser og spise de samme grønnsakene som resten av familien funker. 

Anonymkode: bed97...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en god start være å spise mindre kjøtt. Så får dere gå over til plantebasert når barna har flyttet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brunello skrev:

Vil ikke en god start være å spise mindre kjøtt. Så får dere gå over til plantebasert når barna har flyttet.

 Spiser allerede mindre kjøtt. Men begrenset hvor mye mindre det blir om man  skal ha det til middag (nesten) hver dag. Så vil heller finne en måte å tilpasse middagene på slik at det kan være nesten samme middag til alle, men et alternativ med og et uten kjøtt :) Det er svært lenge til ungene våre flytter ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville laget vegansk mat og hatt noe som tillegg til barnene. 

Anonymkode: 1cf88...ff3

Det høres ut som et godt utgangspunkt, men litt vanskelig når det er så mye hver enkelt av dem ikke liker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulike bønner, linser passer gjerne til tilbehøret til maten du lager. Litt verre med retter ala lasagne og den slags. Men koke en liten kjele med linser og spise de samme grønnsakene som resten av familien funker. 

Anonymkode: bed97...32d

Takk for tips. Mulig at det bare er sånn det må bli. Litt kjedelig, men iallfall gjennomførbart. Får spare de litt mer fancy middagene til etter leggetid, kanskje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg halloumi burger- min " go to comfortfood". Er så godt, spiser det flere ganger i måneden. 

Anonymkode: 9bc25...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag hadde jeg halloumi burger- min " go to comfortfood". Er så godt, spiser det flere ganger i måneden. 

Anonymkode: 9bc25...ca9

Burger er et godt tips! Har laget mange vellykkede plantebaserte og her fins det også ferdig-varianter som er basert på «rene» råvarer. Bra eksempel på middag som kan serveres både med og uten kjøtt slik at man spiser forskjellig, men fortsatt «det samme». Sånne forslag jeg var ute etter :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vanligvis enten salat eller ovnbakte eller stekte grønnsaker som tilbehør til kjøttet eller fisken. Det er jo mat mange veganere spiser som et fullverdig måltid. Selv om jeg dessverre da måtte brukt olje i stedet for smør til grønnsakene (jeg unngår i utgangspunktet planteoljer bortsett fra kokosolje og extra virgin olivenolje).

Noen retter er vanskelige å tilpasse til en veganer, men da kan du jo heller lage to middager kun de dagene? Kjøttkaker i brun saus med poteter eller elggryte er gode eksempler på det - der er det bedre å lage noe helt annet til veganeren.

Taco er veldig enkelt å tilpasse til hver og en, og man kan lage mye god gourmet-taco, ikke bare kjip klassisk norsk taco. 
 

«Hamburger» der dere har både falaffel og hamburger, så kan hver ta det de vil det og samme salat og brød? Pizza, det din pizza har cashewkrem eller noe sånt i stedet for ost?

Havregrøt av steelcut havre og chiafrø med kokosmelk og vann i stedet for melk, funker overraskende bra.

 

Anonymkode: 2732d...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt: lag vanlig vegansk middag, også ha kjøtt ved siden av. Mye av det man spiser er jo allerede vegansk. Melk, smør, fløte osv byttes fort ut med veganske varianter og vil ikke merkes (feks om man skal lage potetmos).

Folk som spiser kjøtt spiser jo fortsatt potet, ris, pasta, bønner, linser, grønnsaker og salat. Bare unngå å blande ting, så kan folk blande på fatet sitt istedenfor

Anonymkode: 34864...34f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg skjønner helt. Er det kun du og din mann som skal spise 100% plantebasert, og så er du ute etter alternativer med kjøtt til barna? Antar at dere ikke presser dette på barn som ikke ønsker det, eller? 

Mange gode løsninger der isåfall. Mye god vegetarmat passer jo ypperlig sammen med feks stekte pølser/kylling/fisk osv. Kan dere ikke bare ha kjøtt separat som barna tar som et tilbehør? Men mulig jeg har misforstått? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spegel skrev:

Usikker på om jeg skjønner helt. Er det kun du og din mann som skal spise 100% plantebasert, og så er du ute etter alternativer med kjøtt til barna? Antar at dere ikke presser dette på barn som ikke ønsker det, eller? 

Mange gode løsninger der isåfall. Mye god vegetarmat passer jo ypperlig sammen med feks stekte pølser/kylling/fisk osv. Kan dere ikke bare ha kjøtt separat som barna tar som et tilbehør? Men mulig jeg har misforstått? 🤔

Det jeg er ute etter er konkrete middagstips til retter som kan serveres både med og uten kjøtt, slik at vi kan spise ca samme rett. Har en svært særspist unge, og to som er vanlig eller litt over gjennomsnittet kresne. De middagene vi vanligvis spiser er ikke sååå enkle å veganisere- det går gjerne i kyllinggryter, fiskegrateng, diverse gryter og pastaretter med kjøttsaus, lapskaus, fiskeboller i hvit saus... 


Det fins sikkert ikke en lettvint løsning når man har barn som ikke er så glad i middag og mor ønsker å gjøre det enda vanskeligere... må kanskje tenke annerledes i en periode og lage en «base» med saus og grønnsaker som det i tillegg serveres både linser/bønner/etc og kjøtt/fisk/fugl til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper hvis du forteller hva barna ikke vil spise. 

Ellers synes jeg det høres strevsomt ut så lenge du har to-tre barn som i utgangspunktet trenger mange tilpasninger i matveien. 

Burger, taco og pizza er jo enkelt, men dere kan jo ikke leve på det. Lag tomatsaus og tilsett kjøttdeig til barna og linser til deg, server med pasta. Eller server tomatsausen med kjøttboller/veggisboller. 

Spiser de grønnsaker i det hele tatt? 

Anonymkode: 3b44e...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt barna først og fokusert på å finne sunn mat som de spiser med mye kjøtt, fisk og egg, og lite korn og sukker.

Anonymkode: 65eef...c8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegansk pizza er en slager hos oss i helgene. Soyafarse brukes i stedet for kjøttdeig, og blandes med finhakket løk, hvitløk, og hakkede tomater. Oregano, litt basillikum og paprikapulver, salt, pepper.. Evt litt rosmarin også. Blir utrolig god og saftig pizza, med farseblandingen nederst og osten oppå. Vi bruker synnøve sin go' vegan revet - men det er også veldig enkelt å evt bare ta vanlig ost på den andelen barna spiser. :) 

Anonymkode: ce572...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan jo også lage feks linsesuppe med mange av de samme smakene som i kyllinggryte. Hvis det er vanskelig å få dem til å spise ting med biter er det jo bare å kjøre hele greien med stavmikser, så vips har man "gjemt" proteinet. :P 

Anonymkode: ce572...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes SÅ mange veganske/vegetariske alternativer til kjøtt i butikken. Farse, burger, pølse, nuggets, chunks og bits f eks. Jeg spiser f eks lasagne med vegansk kjøttdeig i, og det har mann og barn og spist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Mannen spiser kjøtt, jeg gjør ikke det. 

Det enkleste er gryter og supper. Lager alt sammen og deler det opp på slutten før jeg tilsetter kjøtt i halvparten. Eller er det greit med koteletter til mannen, og noe annet (blomkålburger/falafel/panert sellerirot /ovnbakt aubergine) til meg. Lasagne er verre, der må jeg lage to versjoner, så det lager jeg bare om jeg har god tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Ulike bønner, linser passer gjerne til tilbehøret til maten du lager. Litt verre med retter ala lasagne og den slags. Men koke en liten kjele med linser og spise de samme grønnsakene som resten av familien funker. 

Anonymkode: bed97...32d

Retter som lasagne,gryteretter,pasta med kjøttsaus etc er jo de enkleste. I disse rettene er det jo kryddrene som setter smaken og kjøtt kan enkelt byttes ut med linser som i seg selv i smaker særlig mye,og i en overgangsfase kan man evt bruke 50/50 med linser og plantebasert farse :)

Anonymkode: bffba...d8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...