Gå til innhold

Spørsmål om luftevaner når man har varmepumpe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe varmepumpe, men lurer litt på hvordan det fungerer å lufte når man har det? Bytter den ut inneluften sånn at man ikke behøver å lufte? 

Hvordan gjør dere det om sommeren når varmepumpa står på kjøling, lufter dere likevel? Tenker at det kanskje er det samme som (/motsatte av) å fyre for kråka? Hvis varmepumpa har fått innetemperaturen ned på 20 grader, men det er 26 grader ute, så er det jo litt dumt å slippe inn varm luft, eller? Eller lufter dere likevel litt om kvelden når utetemperaturen er omtrent som innetemperaturen? 

Anonymkode: f32b5...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror, uten at jeg er hundre prosent sikker, at den bytter ut inneluften. Jeg lufter hvert fall ikke når den skal kjøle og det er varmere ute😊 opplever heller ikke at det blir noe dårlig luft inne av å ikke gjøre det, så om jeg har verandadøra litt oppe er det for å kjenne varm sommerluft (ender som regel med at jeg lukker den døra rimelig kjapt men😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige varmepumper man har i hjemmet bytter ikke ut inneluften med frisk ute luft. Man er avhengig av å lufte for å få frisk luft med nytt oksygen. 

På sommeren ja bør man ha vinduer igjen når det er kaldere inne enn ute ja. 

 

Anonymkode: 464c1...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varmepumpe, helt fantastisk både på vinter og sommer! Men jeg må lufte innimellom for luften blir svært tørr hvis ikke og jeg får vondt i hodet (spørs litt hvor jeg sitter i forhold til varmepumpen) hvis jeg ikke lufter. Men kanskje jeg lufter litt 1-2 ganger om dagen, men det er jo også avhenging av hvilke innstillinger jeg har den på i forhold til styrke

Anonymkode: 68e57...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpe varmer opp luften du allerede har inne i huset, om du kjører den på kjøling kjøler den bare ned den gamle innestengte lufta, skru av varmepumpen å lukk opp ett vindu/dør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, okey, da skjønner jeg. Takk. Så da må man likevel lufte som normalt. Om sommeren er det kanskje lurest å bare lufte sent om kvelden når det er litt kjøligere ute. 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må lufte innimellom for luften blir svært tørr hvis ikke og jeg får vondt i hodet (spørs litt hvor jeg sitter i forhold til varmepumpen)

Kan du si litt mer om det? Er det dumt å sitte i nærheten av varmepumpa? Jeg er også en sånn som veldig lett får vondt i hodet hvis innekufta en dårlig, så nå ble jeg litt bekymra, kanskje ikke varmepumpe er noe for meg? 

Anonymkode: f32b5...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel vi sitter 2 meter unna vp (på siden ,ikke rett foran) og ingen har aldri klaget om hodepine. Vi er 4 i huset.

I dag er det ikke så varmt ute så vi har vp i vifte modus. Dvs bare blåser vannlig luft rund ,akkurat som vifte. Lufter ofte men det er millioner av mygg i hagen så lufting foregår i korte strekk.

Anonymkode: 25904...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter ikke i det hele tatt. Har nybygd hus med balansert ventilasjon i tillegg til varmepumpe, og derfor skal det strengt tatt ikke luftes. Åpner aldri vinduer, lukker alltid dørene etter meg. Har god og frisk luft inne, det tar jo ventilasjonsanlegget seg av😊

Anonymkode: 2261b...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 90-tallshus med varmepumpe i første etasje (har to etasjer). 

Lufter som regel ordentlig 1 gang hver dag, der jeg åpner dører og vinduer i 10 minutters tid (i sommerhalvåret), ellers oppleves lufta gjerne som innestengt utover kvelden. 

Ellers er vinduene i andre etasje ofte åpne. 

På vinteren lufter vi som regel ikke, og føler heller ikke behov. 

Anonymkode: 149e3...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...