Gå til innhold

En hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder, nå er de tidenes mest lettkrenkede generasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av årsaken til krenkelseshysteriet vi ser i dag handler om at en hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder. De som er 40 år eller eldre husker en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet. Der selvstendighet var forventet, og man lekte ute uten voksenoppsyn hele dagen fra femårsalder. Dette endret seg dramatisk på 90-tallet. Resultatet er en hel generasjon som ikke har fått trening i å takle motgang, og som har svært dårlig psykisk helse. Folkehelseinstituttet rapporterte i 2018 at psykiske diagnoser hos jenter i alderen 15-17 år har økt med 40 prosent på bare fem år.

Anonymkode: 05b91...591

Tenåringer slet psykisk da vi var unge på nittitallet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Muskath skrev:

Sutre og krenke-generasjonen er vel de fra 30 - 50, tenker jeg.

nei, mer som 16-40 årene og helst unge kvinner

Anonymkode: fcb28...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg mor til en 19 åring, og hun blir jevnlig svært oppgitt av noen av sine venner, da de blir krenket av alt mulig, og tåler ingenting. Nå gjelder dette langt fra alle. Og de fleste tåler ting, og er utrolig flotte ungdommer. Hun er og mellomleder på jobben sin, og det er kun ungdommer som jobber der, og noen av de tror de er på jobb, for å skravle og kose seg. Og vet ikke engang hvordan en støvsuger fungerer. Så er det selvfølgelig de som gjør en svært god jobb. Blant annet min datter. 

Nå var jeg tenåring på 90 tallet, og hadde grusomme foreldre, og levde i et mareritt. Men psykisk helse pratet man ikke om da. Så jeg skaffet meg tidlig jobb, flyttet hjemmefra som 16 åring, og måtte bare klare meg selv. Og legge meg ned og synes synd på meg selv, var ikke et alternativ.

Anonymkode: 593be...d8a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med deg, ts. Jeg lurer på hvor mange krenkekrakker hver nordmann eier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei, mer som 16-40 årene og helst unge kvinner

Anonymkode: fcb28...482

Herregud, se nå til å bestemme deg

Anonymkode: ab1b2...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av grunnlaget for "fedmeepidemien" ligger akkurat her. Folk har blitt lært opp til å tro at de kan få alt de vil, og at de må ha det med en gang. Personlig ansvar eksisterer i praksis ikke lenger. Vi blir syke av å ha det "for godt". 

Anonymkode: ecc67...af1

Ja, vi er gale.

Så skaper vi nye vaner som vi tillegges, som igjen ødelegger. Teknologien gjør oss late.

Anonymkode: 21381...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, vi er gale.

Så skaper vi nye vaner som vi tillegges, som igjen ødelegger. Teknologien gjør oss late.

De unge hiver seg med strømmen på alt, stadig færre tenker selv lengre eller stiller kritiske spørsmål.

Mindre sosial kompetanse blir mer og mer synlig også med all skjermbruken..

En ødelagt generasjon er jeg redd..

Anonymkode: 73bad...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det viktig at vi som har barn nå oppdrar dem til å bli mer robuste, og det har jeg inntrykk av at veldig mange har fokus på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 11.19, AnonymBruker skrev:

nei, mer som 16-40 årene og helst unge kvinner

Anonymkode: fcb28...482

Enig i at dette gjelder de unge, men jeg vil heller si 16-30. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng. Samtidig oberserverer jeg at det er kvinner på min alder og oppover som ofte blir grådig fornærmet på facebook ol. Det skal ikke mye til før en plutselig er "verdens verste menneske". Det verste er vel at færre og færre ser ut til å skjønne ordet kritikk. Det er nå synonymt med haters, personangrep etc. Dette gjelder spesielt blant yngre(og en del eldre) influencere av diverse slag.  Både de rosa og andre typer.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det er ironiske er jo at kritikken da i så fall må rettes mot nettopp de som er "40 år eller eldre" som har fostret opp denne lettkrenkelige generasjonen du snakker om. Det er nemlig ikke den lettkrenkelige generasjonens feil at de har blitt som de har blitt, de har blitt flasket opp av sine foreldre - og det er av sine foreldre man lærer. Det er jo de som har lagt grunnlaget for denne privilegerte, lettkrenkelige og streberske ungdommen/unge voksne. Og de bringer dette videre med seg til sine barn. Så de som bør ta til seg denne kritikken er jo egentlig foreldrene og generasjonene før dem som har lagt dette grunnlaget.

Man har selvfølgelig et ansvar selv, men det er vanskelig å endre atferd og tenke annerledes om man ikke får grunnlaget hjemmefra. Hvis man er lært opp til å få det man peker på og sutre når livet ikke går ens vei, er det også vanskelig å se at det kan være annerledes. Og man ser det allerede i barnehagen eller skolen, hvor foreldrene forventer og setter krav til barnehagen om at barna skal dulles med og pakkes inn i bomull.

Nei, det gjelder ikke alle foreldre eller alle barn, men det gjelder allikevel en hel del. Samboeren min som jobber med barn ser dette hver eneste dag. Foreldre flyr i flint over hver minste lille ting, og er ikke brødskorpene skjært av brødskivene skal man jaggu få høre det. 

Når det er sagt: alt var ikke bedre før. Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og senere videregående. Det er IKKE greit. Mobbing er aldri greit. Men det er en lang vei mellom det å bli mer robost og tåle en hel del, og det å skulle godta mobbing. Og selv om jeg synes det er greit at barn skal få leke i trærne, betyr det ikke at man ikke skal bruke hjelm når de sykler.

Jeg tenker det må gå an å bruke hodet litt, litt sunn fornuft rett og slett. Problemet er vel når begrepet "sunn fornuft" blir visket ut. 

Endret av SPOCA
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde besøk av ei venninde fra USA som ble med klassen min (er lærer for 2. trinn) på skogstur og hun ble helt sjokkert over hvor høyt jeg lot barna klatre i trærne 😂 De har det nok værre i saksøkerstatene ja 😛 

Anonymkode: df297...c1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Cordelia skrev:

Du har et poeng. Samtidig oberserver jeg at det et kvinner på min alder og oppover som ofte blir grådig fornærmet på facebook ol. Det skal ikke mye til før en plutselig er "verdens verste menneske". Det verste er vel at færre og færre ser ut til å skjønne ordet kritikk. Det er nå synonymt med haters, personangrep etc. Dette gjelder spesielt blant yngre(og en del eldre) influencere av diverse slag.  Både de rosa og andre typer.

For ikke å snakke om menn 40+ som klikker i vinkel når de blir krenket i privilegiene sine. 

Anonymkode: e01ad...c18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med at de ikke skjønner forskjellen på kritikk og hat er faktisk veldig bekymringsfullt.

Anonymkode: e01ad...c18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ikke å snakke om menn 40+ som klikker i vinkel når de blir krenket i privilegiene sine. 

Anonymkode: e01ad...c18

Hvilke privilegier?

Anonymkode: 05b91...591

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange titusener av dødsfall og skader vi ville fått daglig om duellering fremdels var vanlig slik det var før i tiden. 

Altså vær gang man følte seg fornærmet så utfordret man noen til duell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/28/2020 at 2:07 AM, AnonymBruker said:

Mye av årsaken til krenkelseshysteriet vi ser i dag handler om at en hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder. De som er 40 år eller eldre husker en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet. Der selvstendighet var forventet, og man lekte ute uten voksenoppsyn hele dagen fra femårsalder. Dette endret seg dramatisk på 90-tallet. Resultatet er en hel generasjon som ikke har fått trening i å takle motgang, og som har svært dårlig psykisk helse. Folkehelseinstituttet rapporterte i 2018 at psykiske diagnoser hos jenter i alderen 15-17 år har økt med 40 prosent på bare fem år.

Anonymkode: 05b91...591

Det er mye som har vært en del av livet. Da mine (våre) oldeforeldre levde så halshugde de fortsatt folk med øks på torget i Norge, da min bestemor ble født hadde kvinner fortsatt ikke stemmerett, da min mor ble født hadde hun som førstefødt fortsatt ikke retten til odel (og selv om reglene ble endret tiår etter ble det fortsatt den første lillebroren som fikk gården) -hadde de noe skulle ha sagt? "Nå må du ikke la deg krenke sånn kjære, verden er bare sånn, det må du tåle, alle andre før deg har tålt det -og da klarer du det og!" Men så står noen opp og sier, "ja vi blir krenka, men det er fordi det ikke er riktig for f**, vi står opp for det vi mener bør være våre rettigheter!!" Og dermed så ble krenken plutselig snudd på hodet. I dag er det utenkelig å fengsle en kvinne fordi hun har blitt voldtatt, det er utenkelig å bli så krenket at det føles nødvendig å fengsle en mann fordi han kysser med en annen mann, det er utenkelig å sende en guttunge til Bastøy (skolehjem) fordi han stjal på butikken. På 50-60'tallet ble den eldre generasjonen hardt krenket av gutter med langt hår og jenter med skjørtekant over kneet. 

I dag bruker vi i mesteparten av verden mer ord enn vi bruker fysisk vold, og forhåpentligvis kan vi klare å,bli enda mer fredfulle, enda mer åpne. Jeg savner også at barn får leke mer fritt, klatre i trær og bruke naturen -men jeg er veldig glad for at folk forsøker å ta et oppgjør med mobbekultur og slåssing og den typen ting. Eller vil du tilbake til halshugging kanskje? Vi har ikke behov for vold, fattigdom, mobbing og diskriminering. Vi har behov for likestilling blant folket, at folk har det bra, at folk får gjøre hva de vil. Og vi har behov for at folk skal bli så fredfulle at de endelig begynner å tenke på å ta vare på jordkloden, ikke bare bruke den. For uten den så kan vi bli så krenka vi bare vil, vi overlever ikke.

Anonymkode: 114ad...b2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som har vært en del av livet. Da mine (våre) oldeforeldre levde så halshugde de fortsatt folk med øks på torget i Norge, da min bestemor ble født hadde kvinner fortsatt ikke stemmerett, da min mor ble født hadde hun som førstefødt fortsatt ikke retten til odel (og selv om reglene ble endret tiår etter ble det fortsatt den første lillebroren som fikk gården) -hadde de noe skulle ha sagt? "Nå må du ikke la deg krenke sånn kjære, verden er bare sånn, det må du tåle, alle andre før deg har tålt det -og da klarer du det og!" Men så står noen opp og sier, "ja vi blir krenka, men det er fordi det ikke er riktig for f**, vi står opp for det vi mener bør være våre rettigheter!!" Og dermed så ble krenken plutselig snudd på hodet. I dag er det utenkelig å fengsle en kvinne fordi hun har blitt voldtatt, det er utenkelig å bli så krenket at det føles nødvendig å fengsle en mann fordi han kysser med en annen mann, det er utenkelig å sende en guttunge til Bastøy (skolehjem) fordi han stjal på butikken. På 50-60'tallet ble den eldre generasjonen hardt krenket av gutter med langt hår og jenter med skjørtekant over kneet. 

I dag bruker vi i mesteparten av verden mer ord enn vi bruker fysisk vold, og forhåpentligvis kan vi klare å,bli enda mer fredfulle, enda mer åpne. Jeg savner også at barn får leke mer fritt, klatre i trær og bruke naturen -men jeg er veldig glad for at folk forsøker å ta et oppgjør med mobbekultur og slåssing og den typen ting. Eller vil du tilbake til halshugging kanskje? Vi har ikke behov for vold, fattigdom, mobbing og diskriminering. Vi har behov for likestilling blant folket, at folk har det bra, at folk får gjøre hva de vil. Og vi har behov for at folk skal bli så fredfulle at de endelig begynner å tenke på å ta vare på jordkloden, ikke bare bruke den. For uten den så kan vi bli så krenka vi bare vil, vi overlever ikke.

Anonymkode: 114ad...b2f

Tja, at det var verre før synes jeg ikke er noe grunnlag for ikke å bruke det jeg idag oppfatter som sunn fornuft. Vi har nådd en god frihet på mange områder, noe av det som  foregår idag mener jeg er et tilbakesteg. Hvordan skal vi utvikle og forbedre oss for eksempel, hvis vi ikke lærer å ta til oss kontruktiv kritikk? Det er jo ikke dermed sagt at en ikke kan slå ned på mobbing, og lære respekt for mennesker generelt. Så er det jo en definisjon på hva som er mobbing og. 

Man har godt av å lære at en uansett vil treffe på reelle rasshøl opp i gjennom, både karrieremessig og privat. Og også det at livet ikke er rettferdig som en naturlov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 8.33, AnonymBruker skrev:

For 200 års tiden var det krise om du viste fram leggen eller ble gravid utafor ekteskap. Mennekser har altid blitt krenka, eneste er hva som krenker er endret. 

 

Halv parten av oss hadde blitt brent på bålet tidligere. 

Anonymkode: 7003b...51a

Dette ble litt rart. Ingen blei krenka av at noen viste leggen eller gravid osv, Men de som gjorde det ble For ist av samfunnet. Hadde dette skjedd idag hadde folk blitt krenket på vegne av de som viste leggen. Og alle skulle da vise leggen og tattovere navnet til hun som viste leggen PÅÅÅ leggen og prate om det og vise at vi står sammen og er sterke og nåde de som ikke viser leggen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ble nok vel så lett krenka før, men for andre ting. I tillegg - og det er kanskje den viktigste forskjellen - har sosiale medier gjort at hvem som helst kan få si hvor krenka de er til hele verden. Dette var ikke mulig før, der det meste man kunne håpe på var å få et leserinnlegg på trykk i lokalavisa.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...