Gå til innhold

En hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder, nå er de tidenes mest lettkrenkede generasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mye av årsaken til krenkelseshysteriet vi ser i dag handler om at en hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder. De som er 40 år eller eldre husker en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet. Der selvstendighet var forventet, og man lekte ute uten voksenoppsyn hele dagen fra femårsalder. Dette endret seg dramatisk på 90-tallet. Resultatet er en hel generasjon som ikke har fått trening i å takle motgang, og som har svært dårlig psykisk helse. Folkehelseinstituttet rapporterte i 2018 at psykiske diagnoser hos jenter i alderen 15-17 år har økt med 40 prosent på bare fem år.

Anonymkode: 05b91...591

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kulturen har undertrykker ulike følelser og maktstrukturer i lang tid. Dette må en eller annen gang komme opp til overflaten, dette for å kunne bearbeides. Det er en kollektiv traumebearbeiding vi holder på med, og det tar ulike, iblant litt ekstreme former. Hvordan skal vi ellers komme videre? 

Anonymkode: 1af5f...dba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnlaget for "fedmeepidemien" ligger akkurat her. Folk har blitt lært opp til å tro at de kan få alt de vil, og at de må ha det med en gang. Personlig ansvar eksisterer i praksis ikke lenger. Vi blir syke av å ha det "for godt". 

Anonymkode: ecc67...af1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i premissene for påstandene dine. Vi har ikke noe «krenkelseshysteri». Vi har ikke en overbeskyttet generasjon. Vi over førti var ikke mindre krenkede fordi vi lekte ute hele dagen uten voksne. 

Derimot mener jeg at mange tror de kan si og gjøre hva de vil i det offentlige rom, og når de ikke får lov til det, så furter de og lager drama og kaller alle som tør å si fra «krenkede» og «hysteriske». 

Javel, bli fornærma! Håper folk fortsetter å stå opp for meningene sine uansett hvilke merkelapper båsnissene kommer med. 

Anonymkode: ab1b2...c51

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det er de over 40 som blir mest såra av alt. De unge er tøffere. Se bare på corona... hvor mange voksne klagde på hytta? Hvor mange russ klagde? Se dere om!

Man vet man har blitt gammel når man må rakke ned på yngre folk ;) 

Jeg er over 40, så vokste opp omtrent ute... vanskelig å bli feit da, fedme har ikke noe med krenka folk som tror de skal få alt å gjøre, det har med passivitet å gjøre... derfor alle over 40 blir feiter også ;) 

Anonymkode: b737c...010

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 200 års tiden var det krise om du viste fram leggen eller ble gravid utafor ekteskap. Mennekser har altid blitt krenka, eneste er hva som krenker er endret. 

 

Halv parten av oss hadde blitt brent på bålet tidligere. 

Anonymkode: 7003b...51a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander forskjellige ting i overskriften din og HI. Hvordan folk blir mer hardføre mot krenkelser av å leke risikofylt uten tilsyn er uklart. Du skriver at

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet

Dessverre var ikke dette bare en del av livet, men av døden også for noen. Se for eksempel på drukningsulykker, for noen tiår siden døde 200-300 barn i året i drukningsulykker, jeg håper ikke du drømmer deg tilbake til det.

Når det gjelder krenkelser som du begynner å uttale deg om; da jeg var barn var filmen Life of Brian forbudt fordi den kunne krenke noen. I dag kan vi knapt forstå det. Det har aldri vært lettere å ytre seg og aldri noensinne har det vært ytret så mye dritt og lort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok boomer.

Anonymkode: c7933...38d

Duverden, du argumenterer på en voksen måte.

Anonymkode: 05b91...591

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Duverden, du argumenterer på en voksen måte.

Anonymkode: 05b91...591

Ble du krenka nå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Duverden, du argumenterer på en voksen måte.

Anonymkode: 05b91...591

Og du understreker poenget mitt.

Just now, esk said:

Ble du krenka nå?

😂

Anonymkode: c7933...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, esk skrev:

Ble du krenka nå?

Nei, ble du?

Anonymkode: 05b91...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i premissene for påstandene dine. Vi har ikke noe «krenkelseshysteri». Vi har ikke en overbeskyttet generasjon. Vi over førti var ikke mindre krenkede fordi vi lekte ute hele dagen uten voksne. 

Derimot mener jeg at mange tror de kan si og gjøre hva de vil i det offentlige rom, og når de ikke får lov til det, så furter de og lager drama og kaller alle som tør å si fra «krenkede» og «hysteriske». 

Javel, bli fornærma! Håper folk fortsetter å stå opp for meningene sine uansett hvilke merkelapper båsnissene kommer med. 

Anonymkode: ab1b2...c51

Veldig enig med deg. Krenka og krenkehysteri er vonde ord, det er ren hersketeknikk.

Anonymkode: 28567...a22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig i premisset for diskusjonen.

Det jeg reagerer på mtp krenkelser, er at fortiden tolkes ut i fra dagens normer, og det kan skape misforståelser.

La meg ta noe så enkelt som sangen "Baby, it's cold outside".

For noen år siden ble det ramaskrik om denne sangen.  Den var påstått å være skikkelig sexistisk, den handlet om overgrep, og måtte forbys spilt på radio. Og hvis vi ser på teksten ut i fra dagens standard er den det!

Men på den tiden denne sangen ble skrevet (slutten av 40-tallet), beskrev den en vanlig flørt, og koketteri.  Koketteri var vanlig, og selv jeg, som er oppvokst på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet, kan nikke gjenkjennende til det som blir sunget om i denne sangen.  Jeg har også vært den som sa "jeg burde ha gått hjem", og kommet opp med mange forklaringer på hvorfor, men ble overbevist om å bli værende, fordi det var det jeg helst ville.
 

Det samme ser jeg gjelder bøker, ord som blir brukt, og ikke minst "cultural appropriation".

Dagens unge er mer korrekte enn tidligere generasjoner har vært, men de gjør som sagt den feilen at de dømmer fortiden ut i fra dagens normer, og da blir det mange krenkelser å reagere på.

Anonymkode: 46e1d...ec7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Du blander forskjellige ting i overskriften din og HI. Hvordan folk blir mer hardføre mot krenkelser av å leke risikofylt uten tilsyn er uklart. Du skriver at

Dessverre var ikke dette bare en del av livet, men av døden også for noen. Se for eksempel på drukningsulykker, for noen tiår siden døde 200-300 barn i året i drukningsulykker, jeg håper ikke du drømmer deg tilbake til det.

Når det gjelder krenkelser som du begynner å uttale deg om; da jeg var barn var filmen Life of Brian forbudt fordi den kunne krenke noen. I dag kan vi knapt forstå det. Det har aldri vært lettere å ytre seg og aldri noensinne har det vært ytret så mye dritt og lort.

Jeg er ikke enig i det siste du skriver her. At folk blir kreket over religiøs kritikk har gått i bølger og i dag kan vi faktisk ikke ha en åpen diskusjon om visse religioner (spesielt ikke islam). Vi har heller ingen skikkelig debatt om den norske protestantiske kirke som på mange måter løper politikkens ærend mtp feminisme, innvandring og minoritetspolitikk. 

Anonymkode: 25f18...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig folk alltid har vært overfølsomme og lett krenkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Muskath skrev:

Sutre og krenke-generasjonen er vel de fra 30 - 50, tenker jeg.

Nei den er fra 0 til 120

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av årsaken til krenkelseshysteriet vi ser i dag handler om at en hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder. De som er 40 år eller eldre husker en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet. Der selvstendighet var forventet, og man lekte ute uten voksenoppsyn hele dagen fra femårsalder. Dette endret seg dramatisk på 90-tallet. Resultatet er en hel generasjon som ikke har fått trening i å takle motgang, og som har svært dårlig psykisk helse. Folkehelseinstituttet rapporterte i 2018 at psykiske diagnoser hos jenter i alderen 15-17 år har økt med 40 prosent på bare fem år.

Anonymkode: 05b91...591

Bra tenking, men det er nok ikke helt riktig. Tenk, hvem er det som er mest krenket, hver gang du hører noen klage i samfunnet? jo det er kvinner, de står bak 90 prosent av krenkingen. Og når det gjelder å skjemme bort, så blir nok gutter skjemmet bort så og si like mye som menn. Jeg tror grunnen er at kvinner er mye mer sensitive, politisk korrekt, de er veldig opptatt av å VIRKE moralsk riktige foran andre

Anonymkode: fcb28...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...