Gå til innhold

Den nye krenkelseskulturen er farlig og lik Sovjetunionen.


kat-e

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Kjenner ikke saken godt, kun flyktig fra avisen, sikkert vg.no vil jeg tro.

Var bloggen om arbeidsgiver før eller etter omplasseringen? Hvem tok det første initiativ til dette.

Der jeg leste var at det var utenforstående som ikke ønsket henne i jobben og ba om å få henne fjernet.

Tar forbehold om feil, var noe jeg leste en gang 😊

Jeg mener at det var hun selv som tok initiativ til å blande privatliv og arbeidsliv på denne måten. Om det kvalifiserer til å miste jobben er jeg ikke sikker på. Slik ståa er politisk i dag er det flere ytterliggående på begge sider av spekteret, også i Trondheim. Skal bli interessant å se utfallet av saken. 

2 timer siden, liljene skrev:

Har du lest artikkelen det er linket til under, fra abc nyheter, der hun har videosendinger, drar til Sverige og marsjerer i tog til en nazistisk gruppe, er med i en våpengruppe, uttaler seg negativt offentlig om kollegaer og steller minnesmerket i Trondheim etter 22. juli. 


Her er det ikke snakk om Norge for nordmenn i familien og vennegjengen. Det er mye større enn det. 

Enig. Men er det egentlig ulovlig? Hun har som sagt på eget initiativ blandet arbeidslivet inn i private interesser, men slike blandinger skjer jo hele tiden. Også fra arbeidsgiver sin side. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Jeg mener at det var hun selv som tok initiativ til å blande privatliv og arbeidsliv på denne måten. Om det kvalifiserer til å miste jobben er jeg ikke sikker på. Slik ståa er politisk i dag er det flere ytterliggående på begge sider av spekteret, også i Trondheim. Skal bli interessant å se utfallet av saken. 

Enig. Men er det egentlig ulovlig? Hun har som sagt på eget initiativ blandet arbeidslivet inn i private interesser, men slike blandinger skjer jo hele tiden. Også fra arbeidsgiver sin side. 

Ut i fra det jeg leste i artikkelen, fokuserte arbeidsgiver på 22. juli minnesmerke, kollegaer og risikovurdering på henne som person. 
 

Å skulle se henne stelle et minnesmerke, og vite at hun samtidig støttet de verdiene som sto bak dødsfallet til fem ungdommer fra Trondheim som døde, veide nok ekstra tungt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 9.27, liljene skrev:

Ut i fra det jeg leste i artikkelen, fokuserte arbeidsgiver på 22. juli minnesmerke, kollegaer og risikovurdering på henne som person. 

Å skulle se henne stelle et minnesmerke, og vite at hun samtidig støttet de verdiene som sto bak dødsfallet til fem ungdommer fra Trondheim som døde, veide nok ekstra tungt. 

Jeg ser at det er problematisk, men så må man nesten klare å skille mellom det som hører hjemme i arbeidslivet og det som hører hjemme i privatlivet. Hennes eksempel er ekstrem, men vi er mange som aksepterer å gjøre en jobb vi ikke ville brukt fritiden vår på. 

Har Den nordiske motstandsbevegelsen offentlig ytret støtte til ABB? Det er jo ikke slik at man anser ABB som likemann fordi man er kritisk innvandring og flerkultur heller. 

Endret av EnKoppTe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Neste skrev:

De som driver med dette bør sendes til sitt hjemland så fort det lar seg gjøre.

Men de er jo beskyttet av BLM.

Har du følgt med eller? De fleste er jo amerikanske statsborgere 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, liljene said:

Her er det ikke snakk om Norge for nordmenn i familien og vennegjengen. Det er mye større enn det. 

Ja, nå har jeg lest den. Det fremkommer at uttalelsene om sine medarbeidere i bloggen hennes, kom etter at de forsøkte å fjerne henne. Det er etter min mening ikke like ille at noen blogger/vlogger om en arbeidskonflikt hvor de er den svake part. Det er tennelig massivt at flere medarbeidere sammen går til ledelsen, og vil ha deg fjernet fra stillingen din pga politisk overbevisning, og at ledelsen ikke ber dem snu i døren.

Det kom frem at oppsigelse var pga politisk overbevisning, verdier etc. Ikke på grunn av utførelse av arbeidsoppgaver. 

Jeg opplyste ikke min arbeidsgiver om min politiske overbevisning verken i CV eller på interjuv. Det er heldigvis ikke vanlig her i landet.

Hun virker heller ikke som hun har skjult sitt politiske ståsted? Ikke noe google ikke ville avdekket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Neste skrev:

Tja, det verste er når man ser BLM-fanatikere kommer med: Enten er du med oss, eller så er du rasist.

Ja, også ser dem ikke selv at det nettopp er dem selv som er rasist. Disse folka har neppe noe selvinnsikt, det er helt sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda et eksempel på kontroll og maktmisbruk er jo Barnevernet. Det er mange grusomme eksempler på maktmisbruk her. Det tryggeste organet, når det ikke er trygt, hva er trygt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, undead skrev:

Eller at de forsatt, mange uker etter driver og plyndrer butikker, slår ned uskyldige mennesker og dreper politimenn, alt for "geroge floyd"....eller er det pga en gratis tv og noen nye nike sko ? altså det frister veldig med en ny flatskjerm her i gården.

hele poenget mitt er at mange afro amerikanere bruker denne saken som en unnskyldning for å drive med kriminalitet uten konsekvenser og nå har de ranet og ødelagt for mange milliarder

demokratene og antifa bruker sitasjonene kun som et siste desperat forsøk på at ikke trump skal bli gjenvalgt, afro amerikanerne bruker det for å kunne rane uten konsekvenser, bare se galskapen

Det skal sies at det langt i fra bare er afroamerikanere som bruker Black Lives Matter til å plyndre og ødelegge. Jeg opplever at det også er mange afroamerikanere som tar avstand fra Black Lives Matter, fordi de føler veldig mye av argumentene som presenteres, og handlingene som begås, er avsporende, kontraproduktive og vikarierende. Veldig mange av aktivistene seiler ganske åpenbart under falsk flagg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klossmajor said:

Det skal sies at det langt i fra bare er afroamerikanere som bruker Black Lives Matter til å plyndre og ødelegge. Jeg opplever at det også er mange afroamerikanere som tar avstand fra Black Lives Matter, fordi de føler veldig mye av argumentene som presenteres, og handlingene som begås, er avsporende, kontraproduktive og vikarierende. Veldig mange av aktivistene seiler ganske åpenbart under falsk flagg.

Dette er også den realitet jeg opplever. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Ja, nå har jeg lest den. Det fremkommer at uttalelsene om sine medarbeidere i bloggen hennes, kom etter at de forsøkte å fjerne henne. Det er etter min mening ikke like ille at noen blogger/vlogger om en arbeidskonflikt hvor de er den svake part. Det er tennelig massivt at flere medarbeidere sammen går til ledelsen, og vil ha deg fjernet fra stillingen din pga politisk overbevisning, og at ledelsen ikke ber dem snu i døren.

Det kom frem at oppsigelse var pga politisk overbevisning, verdier etc. Ikke på grunn av utførelse av arbeidsoppgaver. 

Jeg opplyste ikke min arbeidsgiver om min politiske overbevisning verken i CV eller på interjuv. Det er heldigvis ikke vanlig her i landet.

Hun virker heller ikke som hun har skjult sitt politiske ståsted? Ikke noe google ikke ville avdekket?

Hun har ikke skjult sitt politiske ståsted, men heller ikke flagget det i jobben sin. Det er mange som stolt viser frem sitt politiske og religiøse ståsted på jobb, også i Trondheim kommune, uten at de får sparken av det. 

Denne saken er vrien men jeg syns ikke noe om at folk skal miste jobben sin på grunn av politiske overbevisninger. Vi lever tross alt i et samfunn som blir bare mer og mer polarisert og slike tilfeller hjelper neppe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, kat-e said:

Jeg har flere venner og kollegaer som har bodd i Sovjetunionen / Øst-Europa under den kalde krigen. (på 70 og 80 tallet), den gangen var det faktisk ikke så vanlig å sende opposisjonelle til fengsel (Gulag). Regimene oppdaget at det holdt med å ha litt press på innbeyggerne for å få de til å adlyde.

Det fremste virkemidlet var å gi folk sparken. Ei jeg jobber sammen med kan huske at på en skole hun gikk, var det en som jobbet med å rense og vedlikeholde svømmebassenget etc. Han hadde vært lærer en gang, men hadde snakket pent om Vesten, da rektor hørte dette fikk han sparken. Enten fordi rektor var ihugga kommunist, eller var selv redd for å bli sparket. Etter noen år fikk noen dårlig samvittighet og gav han en vaktmester jobb, men han fikk ikke lov å ha kontakt med elevene. De andre lærerne ville ikke snakke om dette en gang

I dagens USA og Europa får mange nå sparken .for å si noe som kan virke krenkende, alle er redde. Det er veldig lite som skal til, de har alle en fellesnevner og det er temaer, som går på etnisk bakgrunn, likestilling, Islam, Innvandring, Kjønn (det finnes 112 forskjellige i følge FN) transrettigheter, homofili, urbefolkning osv.

I Norge vil nå ikke LO ha noe med Geelmuyden Kiese å gjøre etter hans uttalelser om kebab norsk. (LO er ikke kjent for yttringfrihet eller demokrati) I England har flere fått sparken for bla for å nekte for at den finnes flere en 2 kjønn. Nå kan en professor i Kanada muligens få sparken fordi han for 30-år siden skrev en artikkel i mot kvotering. Det er mange eksempler.

Jeg synes det er viktig å ta advarsler fra de som har bodd i diktaturer slik som Sovjetunionen på alvor, Mange i Europa og USA skjønner ikke hvor farlig dette er. At vi er i ferd med å miste frihet, demokrati og yttringsfrihet.

 

Irriterer meg ganske mye at folk blir stående helt alene når de mener noe annet enn det som er politisk korrekt. Det ser vi hver dag på stortinget at noen partier tror de har enerett på hva som er politisk korrekt, det er ikke til å stikke under en stol at disse partiene også ønsker full kontroll over folket og vil ha diktatur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en verden vi ytringsfriheten er under sterkt press, og særlig steder hvor den normalt har stått ganske sterkt. Jeg håper Norge ikke følger denne trenden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Morten1 said:

Irriterer meg ganske mye at folk blir stående helt alene når de mener noe annet enn det som er politisk korrekt. Det ser vi hver dag på stortinget at noen partier tror de har enerett på hva som er politisk korrekt, det er ikke til å stikke under en stol at disse partiene også ønsker full kontroll over folket og vil ha diktatur. 

Hvem sikter du til? Ingen av partiene som er representert på Stortinget, ønsker å gjøre Norge til et diktatur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Pawn Hearts said:

Hvem sikter du til? Ingen av partiene som er representert på Stortinget, ønsker å gjøre Norge til et diktatur.

Du mener at Rødt, SV og MDG har en politikk som er for markedsøkonomi og at private sektorer skal eksistere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Morten1 said:

Du mener at Rødt, SV og MDG har en politikk som er for markedsøkonomi og at private sektorer skal eksistere?

Når ble markedsøkonomi og demokrati synonymer?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med den hvite mannen som drepte den svarte mannen i politigrepet:

Er det ikke rasisme å hevde at han utførte hendelsen som medførte drapet, pga han var hvit og den andre var sort? 

Finnes det bevis i saken for at den hvite mannen var en mann som hatet sorte grunnet deres hudfarge og derfor ytte vold særskilt mot sorte?

Eller dømmes han kun for sin hvite hudfarge her? Og tillegges meninger og holdninger kun basert på sin hudfarge? 

Jeg spør oppriktig, fordi jeg har ikke lest noe om at den hvite mannen var slik. Og med opptøyer over hele verden, og den fordømmelse av den hvite mannen, så lurer jeg bare på hva som er tilfelle i saken? 

Dersom han var en slik som trakasserte sorte grunnet deres hudfarge og var voldelig mot disse, så er det forferdelig at ingen stoppet han og at det førte til slutt til at han drepte en mann pga hudfargen hans. Det fordømmer jeg i så fall, og føler det er forferdelig synd at han ikke ble stoppet fra all hets han har hatt mot mennesker basert på deres hudfarge.

Men dersom han ikke var en slik, så fordømmer jeg mannen kun for hans idiotisk dumme uforsvarlige politihandling som medførte at et menneske døde.

Og tenker at mannens hudfarge ikke bør være temaet, men fokus på faren med slike politigrep bør fremmes - og svært sterkt fokus på maksimum tid for slike dødelig farlige grep bør omfattende opplyses til alle som skal sørge for lov og orden i samfunnet vårt.

Når de som er satt til å utøve fysisk makt for å oppretteholde orden i samfunnet, ikke er klar over konsekvensen med slike grep så vil jo mennesker dø. På videoen av denne forferdelige hendelsen, så ser vi at politimannen vedlikeholder grepet i mange minutter samtidig som han ser inn i kameraet til en som filmer og snakker med vedkommende. Jeg tror av den grunn at han hadde ingen visshet og forståelse at det var et dødelig grep han utsatte og vedlikeholdt på mannen som døde. For det er usannsynlig at politimannen skulle vel vitende vedlikeholdt et pågående drap mot et menneske, samtidig som han visste at han ble filmet under drapshandlingen. 

Og jeg håper jeg ikke blir dømt, fordi jeg reiser dette spørsmålet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, Neste skrev:

De som driver med dette bør sendes til sitt hjemland så fort det lar seg gjøre.

Hvilket hjemland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann Mo skrev:

Dette med den hvite mannen som drepte den svarte mannen i politigrepet:

Er det ikke rasisme å hevde at han utførte hendelsen som medførte drapet, pga han var hvit og den andre var sort? 

Finnes det bevis i saken for at den hvite mannen var en mann som hatet sorte grunnet deres hudfarge og derfor ytte vold særskilt mot sorte?

Eller dømmes han kun for sin hvite hudfarge her? Og tillegges meninger og holdninger kun basert på sin hudfarge? 

Jeg spør oppriktig, fordi jeg har ikke lest noe om at den hvite mannen var slik. Og med opptøyer over hele verden, og den fordømmelse av den hvite mannen, så lurer jeg bare på hva som er tilfelle i saken? 

Dersom han var en slik som trakasserte sorte grunnet deres hudfarge og var voldelig mot disse, så er det forferdelig at ingen stoppet han og at det førte til slutt til at han drepte en mann pga hudfargen hans. Det fordømmer jeg i så fall, og føler det er forferdelig synd at han ikke ble stoppet fra all hets han har hatt mot mennesker basert på deres hudfarge.

Men dersom han ikke var en slik, så fordømmer jeg mannen kun for hans idiotisk dumme uforsvarlige politihandling som medførte at et menneske døde.

Og tenker at mannens hudfarge ikke bør være temaet, men fokus på faren med slike politigrep bør fremmes - og svært sterkt fokus på maksimum tid for slike dødelig farlige grep bør omfattende opplyses til alle som skal sørge for lov og orden i samfunnet vårt.

Når de som er satt til å utøve fysisk makt for å oppretteholde orden i samfunnet, ikke er klar over konsekvensen med slike grep så vil jo mennesker dø. På videoen av denne forferdelige hendelsen, så ser vi at politimannen vedlikeholder grepet i mange minutter samtidig som han ser inn i kameraet til en som filmer og snakker med vedkommende. Jeg tror av den grunn at han hadde ingen visshet og forståelse at det var et dødelig grep han utsatte og vedlikeholdt på mannen som døde. For det er usannsynlig at politimannen skulle vel vitende vedlikeholdt et pågående drap mot et menneske, samtidig som han visste at han ble filmet under drapshandlingen. 

Og jeg håper jeg ikke blir dømt, fordi jeg reiser dette spørsmålet. 

Jeg syns det er gode spørsmål du stiller her og du peker på noe av det aller vesentligste innenfor rasismedebatten, nemlig at det ikke finnes en målestokk for å vurdere når noe er rasistisk eller ikke. Svært mye av dette handler om følelser og siden følelser aldri er verken feil eller riktig, blir det et helt håpløst premiss for en ordentlig diskusjon. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2020 den 12.28, liljene skrev:

Dette høres utrolig skummelt ut. 

Beskyttelsevern for oppsigelse står veldig sterkt her i Norge, men jeg er ikke kjent med andre land. Har du link til disse sakene? 

Dette er først og fremst, i hvert fall inntil videre, et fenomen relatert til universiteter og akademia i USA og England. Professorer mister stillingene sine, ofte på svært tynt grunnlag, som følge ytre venstre aktivisme. Universitetene er snart fullstendig dominert av venstresiden, hvor meningskorridoren og aksepten for fri debatt begynner å bli veldig begrenset. Dette er farlig. Jeg tilhører selv venstresiden, men den radikale venstreaktivismen bygget på postmodernistiske ideer ER en trussel mot demokratiet og den frie tanke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Dette er først og fremst, i hvert fall inntil videre, et fenomen relatert til universiteter og akademia i USA og England. Professorer mister stillingene sine, ofte på svært tynt grunnlag, som følge ytre venstre aktivisme. Universitetene er snart fullstendig dominert av venstresiden, hvor meningskorridoren og aksepten for fri debatt begynner å bli veldig begrenset. Dette er farlig. Jeg tilhører selv venstresiden, men den radikale venstreaktivismen bygget på postmodernistiske ideer ER en trussel mot demokratiet og den frie tanke. 

Og her har du èn av grunnene til at Trump antageligvis blir gjenvalgt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...